Våra race- och banåkarbilar
BMW 323TI -99 "The Underdog" S50B30
2 besök senaste veckan (19539 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 477



knotan skrev:
Enbart för att jag är nyfiken. Sköldarna hur tjocka är de? gissar på 2mm ? Är de vattenskurna eller plasmaskurna typ?
De ställen jag beställer skuret från, skulle antagligen haft så pass marginell skillnad på pris om de vart skurna i tex rostritt eller aluminium.
Tex säg att de är 2mm svart nu, så skylle de bli "typ samma" pris och ungefär samma stabilitet och eventuellt lättare , om man skar de i 1.5mm rostfritt eller 2.5 aluminium.
Det skylle antagligen gå ungefär jämnt ut med kostnad för eventuell färg eller annan ytbehandling. Men med långre hållbarhet än färg. Bara ett förbättringsförslag thumbs up


De är 1,5 mm och laserskurna. Aluminium vill de inte skära med risk för att förstöra huvet i maskinen och rostfritt kan de skära men kanterna som blir efter lasern kommer rosta enligt dem, litar på att de vet vad de pratar om.

_________________
André Westersund
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5115



Aa, aluminium är inte optimalt, (vissa maskiner klarar det men sliter mer på huvudet som sagt.)

Rostfritt går bra dock, blir tråkigt "skägg" vid snittet om man inte kör med argon istället för nitrogen/luft, (som är dyrare)
"skägget" är det som rostar om det inte slipas bort. Det är dock lätt att slipa bort med lamellskiva på vinkelslipen om du skulle få gör dig att göra fler

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 477



knotan skrev:
Aa, aluminium är inte optimalt, (vissa maskiner klarar det men sliter mer på huvudet som sagt.)

Rostfritt går bra dock, blir tråkigt "skägg" vid snittet om man inte kör med argon istället för nitrogen/luft, (som är dyrare)
"skägget" är det som rostar om det inte slipas bort. Det är dock lätt att slipa bort med lamellskiva på vinkelslipen om du skulle få gör dig att göra fler


Så var det ja! Dom sa att det blir löjligt dyrt om de ska köra med argon. Slipa bort skägget är ju ett alternativ. Tack för tipset.

Sorry for OT, åter till TS coola bil.

_________________
André Westersund
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 121


Trådstartare
Fortsatt pilla lite och bromsar fram ärmonterat, Huvud cylinder M3 3,0 har kommit. Så väntar på M3 3,0 bromservo nu bara

Grenröret är med på plats.

Är inte gott om plats å få dit med motor i



Bromsok bak införskaffades för någon vecka sedan.
Blir 996 Bak ok och Adaptrar och Z4 294mm skivor.


_________________
Fredrik Löfman.

323Ti -99
M3 Limo -95
Supra MKIV RZ -95.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 121


Trådstartare
Går ganska trögt här då jag blev pappa i maj och garagetid är relativt sällsynt sedan dess

Men sakta framåt går det.

Tagit SBF Racing licens
Och då compacten inte var klar fick sommarbrukisen en E36 328IM agera ställföreträdare.



Den såldes kort efter då den inte var så barnvänlig.....
Handlade ett gammal S4 Biturbo istället, mer barnvänligt 🌞



Bråkat med adaptrarna bak då skivan inte blev helt centrerad med adaptrarna som köptes från 300mm.de.
Så har lämnat de till en kompis som skall ta några /10 delar på dem.



Bakoken nermattade och lackade.




Bytt till M3 3,0 Bromsservo och HBC, och gjort ett nytt rör som inte stämde mot ABS .

Monterat de nya Mishimoto kylet.


_________________
Fredrik Löfman.

323Ti -99
M3 Limo -95
Supra MKIV RZ -95.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019
Inlägg: 25



Sakta men säkert...
Var rätt beslut att justera adaptrarna!
Blir bra detta

_________________
Markus löfman
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 406



LoFET skrev:


Haft inne grenröret på Coating så det skall hålla sig lite svalare i motorrummet med




Vart lämna du på coating? Verka det bra? Prisvärt? Tåligt?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

Megane RS #såld
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 121


Trådstartare
Fredin skrev:
LoFET skrev:


Haft inne grenröret på Coating så det skall hålla sig lite svalare i motorrummet med
ttps://rejsa.nu/im/user/23681/2019-10-29-18-45-17_20191026_162516.jpg[ . . . .



Vart lämna du på coating? Verka det bra? Prisvärt? Tåligt?


Lämnade på Trollhättans metallbesprutning.
Prisvärt i mina ögon typ 1500 +/- på storlek kr har kompisar som åkt det några år, håller helt ok och verkningsgraden är bra.

_________________
Fredrik Löfman.

323Ti -99
M3 Limo -95
Supra MKIV RZ -95.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 121


Trådstartare
Bakbromsarna klara och monterade
Gjorde nya fästen och kortade in bromsrören och satte dit E46 slangarna jag fick med bromskittet istället för att böka med att åka och pressa nya.





Hade problem att få dit adaptern till oljekylet, fick ta loss insuget igen och korta av bälgarna då eftermarknads delarna verkade vara lite för långa.

Sen blev det ett Setrab slim oljekyl under vattenkylet då det var lite dåligt med plats



Gjorde en nytt rör till expansionskärlet med.



Sen var de dags för uppstart men de gick väl sådär.
Soppapumpen går ej, prövade tvångsköra den men starta inte ändå misstänker ECU saknar någon impuls. Någon som har tips ?
Någon som monterat en Äldre OBD1 motor med härva i en OBD 2 bil ?

Och motorn är från en -94 utan EWS och EWS box i bilen är loopad så den går på starten.

_________________
Fredrik Löfman.

323Ti -99
M3 Limo -95
Supra MKIV RZ -95.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 66



Hej.
När jag hjälpte en kompis att lägga i en likadan motor i en 318 e36:a, så var det vissa kablar i kontakten mellan motor och bil som skilde sig. Olika nummer i kontakten alltså. Kan vara värt att kolla upp. Bara ett tips.
Lycka till med bilen. Den ser rolig ut thumbs up
Mvh Henrik

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323TI -99 "The Underdog" S50B30
2 besök senaste veckan (19539 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >