Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (24999 totalt)
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Om du vill styva till näsan ytterligare så använder du ett x-stag från en cab artnr. "51718410212
Cross reinforcement" . Det går också använda M3:ans framkrängare och z3 bak krängare, samt använda det långa staget fram till krängare för ändrad utväxling om dina fjäderben tillåter det. Ska du köra lamelldiff så funkar 168diffen kör själv med den även om jag har en extra 188 liggande. Ska du byta diff så passar du på att byta till roligare utväxling, kör själv 3:46 har jag för mig. Och som andra sagt en m52b28 med us-kammar alt en 330 och en iv 325kam, samt M50 insug med större throttle body och en lätt omprogrammering av org styrbox så hålls kostnaderna nere.

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
En ny av god kvalitet håller länge. Blir det mycket bana kan wasserwetter vara ett alternativ till glykol så slipper andra halka runt om du skulle råka kissa lite på banan.


Jo vi diskuterade faktiskt det jag å bror min härom veckan. Det får nog bli det i båda våra bilar tips på bra,ställe å köpa från ? ☺

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
mattias becker skrev:
Om du vill styva till näsan ytterligare så använder du ett x-stag från en cab artnr. "51718410212
Cross reinforcement" . Det går också använda M3:ans framkrängare och z3 bak krängare, samt använda det långa staget fram till krängare för ändrad utväxling om dina fjäderben tillåter det. Ska du köra lamelldiff så funkar 168diffen kör själv med den även om jag har en extra 188 liggande. Ska du byta diff så passar du på att byta till roligare utväxling, kör själv 3:46 har jag för mig. Och som andra sagt en m52b28 med us-kammar alt en 330 och en iv 325kam, samt M50 insug med större throttle body och en lätt omprogrammering av org styrbox så hålls kostnaderna nere.


Kollat på köpa denna x brace från mr tuning då den skyddar tråget med

https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e36/forstarkningar/x-brace- . . . .

Ok passar 168 diffen mot drivaxöar å så med ? Eller behövs mer bytas då ?

Många bra tips där m50 insug med spjäll är inköpt, men väntar till efter jag försökt regga den med bur innan jag gör något mer med motorn

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Jag körde bmw original x-brace "många år sedan jag satte dit" fanns inget annat. Jag fick borra upp hålen lite och sätta popnut i framvagnsbryggan. Jag kom inte ihåg riktigt med diffen men jag vet att jag bytte drivaxlar från orginalet, eftersom orginalklumpen med drivaxlar ligger kvar i garaget. Om jag inte minns helt fel så körde nog westcoast racing med typ 168diff på sina stcc bilar. Jag fick diffen modifierad med andra rampvinklar för att slippa det klassiska vid motorbroms. Den andra 188 diffen jag har liggande ska köpas nya lameller till och renoveras när suget kommer. Håller mest på med ett par R1:or nuförtiden gata/bana, så bilen har blivit stående.

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Provmontera M fronten som kom från schmeidmann i veckan.
Passade helt ok. Skall bara rensa lite gjutkanter på den innan lack.



Igår lastades bilen och kördes iväg å lämnades för byggnation av buren.



Och idag hämtade jag lite beggade fälgar.
Kom över ett parti 9x17 Team dynamics prorace 😊
20st är kanske väl många, men blev vettigt pris. Fasligt åkande dock. Blivit 150mil i helgen.......



Så ny skall jag preppa lite grejor för lack å städa garaget i väntan på att buren skall bli klar 😊

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
robban m3e30
stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 111



Oh favorit fälgen! Om du får för dig att sälja en uppsättning PRORACE kan jag va intresserad

_________________
Robert Otternäs

Mini Cooper
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Kanske även jag

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019
Inlägg: 32



Gött å se att du inte ligger på latsidan!

_________________
Markus löfman
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Fått tillbaka bilen från Bur byggnation hos Jesper Fager Motorsport idag. Mycket nöjd med resultatet ligger tight å fint. Så det blir bra med plats kvar.

Så nu blir det å kapa bräda mm i veckan
Å sen måla buren till helgen.






_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Gått lite trögt ett tag då min rygg bestämde sig för att det var en bra tid på året för att bråka lite ☹.

Men lite har jag fått gjort i alla fall.

Buren är nu målad och instrumentbrädan urkapad.



Hittade en motor donator i grannkomun till bra pengar, så blev affär på den. Men blir nog först till vintern jag byter Maskin. 328 manuell.



Sen fick jag bytt kylare vattenpump och ny 68gr termostat, å nya remmar.




Även fått handlat en M3 GT splitter fram å en diff med diffbroms.
Bilder på det kommer så småningom 😊

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Fortsatt med inredning i veckan å det mesta är tillbaka igen



Gjort ett par täckbitar runt buren då jag kapat lite extra för att slippa att det låter / skaver men kanske tog lite mer än nödvändigt



Här näst blir det lite fix under bilen å anpassning av fronten och splitter

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121



Alltid roligt att läsa om nya E36 projekt.
Är det en hel GT splitter, som går ända till balken?

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
J!nnarp skrev:
Alltid roligt att läsa om nya E36 projekt.
Är det en hel GT splitter, som går ända till balken?


Tack

Ja precis, men märkte att man måste kapa rätt mycket i framhöljet vilket känns lite synd å höra på ett helt nytt. Så väntar nog lite med den å skaffar en front till.

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Bytt steget under bilen som konstig nog var rostskador, och monterat X-brace förstärkningen.




Och kikat lite på diffen jag köpte. 3.46 Lamelldiff.
Kollat den å limmat om kåpan bara, kändes såpass hård att jag blev orolig den var svetsad


Gjort en värmesköld vid luftfilter. Så skall jag bara fixa en luftslang dit från intaget i fronten sen med




_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Inte uppdaterat här på en stund då jag var sjuk typ 2 veckor ( Manlig förkylning = I princip döende) där I mellan har det skruvats dock

Fick slipat bort alla råttbajar någon utan gas försökt svetsa fast krängninghämmarfästet med, tog typ en hel kväll, då det var typ 1cm höga loppor å inte äns hälften hade bränt i 🤔🤪 numera svetsad för kung å fosterland. Rambenet lär flyga loss innan fästet gör det 😂



Sen var det lite rostfix å fix av bakskärmar. Svetsade den spräckta skärmkanten å bättrade i lite på andra ställen så den skall se lite enhetlig ut 😊







_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Sen blev det nya blinkers fram å på sidor, samt ett par beggade baklampor med Vita blinkers, ser så trist ut med det gula.

Och lackat M Fronten.

Återmonterade massa grejor å sen blev det trailer till jobbet för att få limmat i en ny ruta 🌞




Därefter en välförtjänt tvätt och provtur 👌🚙




_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Och idag blev första provturen på bana på en kall Kinnekulle ring med BMW CS. Var till och med snö på vägen upp 🌨 men väl där var det 6-7 grader och torrt och mestadels sol 🌞

Fick dammat av ca 40 varv och det mesta fungerade bra

Dock dör den bort i högersvängar om man har mindre än 3/4 tank å lite mer camber fram skulle nog göra gott för att skona yttern på däcken.

Nu blir det mest lite småpill och service innan det är dags att försöka registrera den med buren om ett par veckor

Men innan nästa event får jag fixa nått skvalpskydd i tanken å bromkylningen fram å lite annat




_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Soppatorsken är ju en klassiker Att det lutar uppåt i kvarnkurvan verka försämra beteendet ytterligare på våra BMW när all soppa hamnar i vänster tankhalva.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Budget lösningen är m3 e46 catchtanken. Kostar 250 pengar typ och är enkel att montera.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Johan Sjöström skrev:
Budget lösningen är m3 e46 catchtanken. Kostar 250 pengar typ och är enkel att montera.


Jag visade Fredrik den lösningen, jag hade inga problem alls! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Perfekt, det finns ingen direkt anledning i detta läge investera i en dubbelpumpslösning. I takt med att farten ökar blir problemet dock lite lite större.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (24999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande