Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (25006 totalt)
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61



Kul film och bra kört! Mycket trafik att brottas med. Vi har ju typ likvärdiga bilar och kör typ samma tider, fast med helt olika körstilar, riktigt roligt att se! thumbs up

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Dags att uppdatera lite igen
Skruvat väldigt lite efter ringen då jag grejat med huset istället, men fått monterat H&R krängare fram och bak, och En annan diff med LSD och lite lägre utväxling. Det gjorde gött för bilens karaktär

Var förra Fredagen å körde på Knutstop med GRC å det vart en blöt dag, halkigt och gick mest på tvären. Lärorikt men svårt å känna vad det gav för skillnad i chassiet mot innan .......






Tror nog att det var sista körningen för i år, och nya planer smids inför 2020.
Var ett tag inne på att byta bil men bestämt mig för att bygga vidare ett år till.
Planerna på småpillad 328 maskin är skrotade och ny vassare maskin inhandlad
Fortsättning följer så småningom 😉

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Då är det väl dags att börja smida planerna inför nästa Säsong

Då den vart lite för trött är planen att det skall bli en M3 Lightweight 🤪

Ny motor är inköpt. Blev en S50B30.
Orginal utom 3,2 oljetråg +pump och Supersprint grenrör.



Tanken är även något luftfilterkitt och ett Chip.
Samt ny catchtank då jag fortfarande får "Fuelsurge" i skarpa svängar under 3/5 tank.
Och ta bort A/C och avgasreningspumpen.

Växellåda, inte bestämt mig om jag skall behålla orginal, köra m3 5-växlad eller någon 6-växlad låda,

Montera GT splittern fram. Och M3 GT vinge bak.

Uppdatera bromsar. Inte bestämt riktigt vad det blir ännu.

Kanske lite annan lättning, glas / kolfiberhuv och framskärmar står på vill ha listan 🤤

Och ett par BBS RC302 8,5x17 Är inhandlat som är 2,2kg/st lättare än Team Dynamics som sitter där idag.



Förhoppningen inför 2020 är att kunna komma ner till 8:10-8:15 BTG. 😊


_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Ojoj, nu ska det gå fort på riktigt

Kommer det fortfarande vara en underdog med S50 under huven?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Newberg skrev:
Ojoj, nu ska det gå fort på riktigt

Kommer det fortfarande vara en underdog med S50 under huven?


En compact kommer alltid vara underdog 😉

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



LoFET skrev:
Newberg skrev:
Ojoj, nu ska det gå fort på riktigt

Kommer det fortfarande vara en underdog med S50 under huven?


En compact kommer alltid vara underdog 😉


Sant

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Roosander
Västervik
Här sen Aug 2015
Inlägg: 6



Spännande planer framöver!
När du bytte till ny diff igen, vilken utväxling blev det denna gång?

_________________
Sebastian Rosander

Bmw E36 M3 - 94
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Roosander skrev:
Spännande planer framöver!
När du bytte till ny diff igen, vilken utväxling blev det denna gång?


3.46 skall det vara nu enligt utsago

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Rensat av motorn lite prylar.
Bland annat AC kompressor och luftpump som inte skall användas.



Haft inne grenröret på Coating så det skall hålla sig lite svalare i motorrummet med


_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



LoFET skrev:


Förhoppningen inför 2020 är att kunna komma ner till 8:10-8:15 BTG. 😊


Med den specen kommer du under 8 BTG är min gissning, om förutsättningarna finns på banan (TF). thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
bakmotor skrev:
LoFET skrev:


Förhoppningen inför 2020 är att kunna komma ner till 8:10-8:15 BTG. 😊


Med den specen kommer du under 8 BTG är min gissning, om förutsättningarna finns på banan (TF). thumbs up


Det hade vart fantastiskt kul, och långsiktigt är målet 7:59 men vi får se om jag kan få tillräckligt med sätestid, och om mina kulor är tillräckligt stora 🤪

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Inte hänt så mycket på ett tag då jag skruvat lite med ett annat av mina projekt och börjat renovera vardagsrummet i huset, men fått hem lite packningar å så till S50 motorn och ett beställt ett nytt bromskitt.

Valet föll på ett K-sport 330mm kitt med flytande skivor. Bör dyka upp lagom till vårkanten.




Frågan är vad man skall åka för belägg bara å vad man skall hitta på bak med bromsarna

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Snyggat till ventilkåpan lite som hade lacksläpp och bytt ventilkåpspackning .



Skaffat en S6G420 växellåda från M3 E36 3,2.
Oklart om jag montera den nu, då jag egentligen skulle haft ännu lägre utväxling för att den skall komma till sin rätt under annat än transport. Imed att 5:an är 1.00 på både den och M3 5-växlad ZF. 6:an är bara ren överväxel.

+ att den väger 15kg mer.... Är det värt de ?

323 motorn är urlyft och såld
En bult som bråkade i lådan å skar i gängan så fick ta ur den med låda å ta det när de fanns mer plats istället




_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
sogaard
KBH Danmark
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51



Johan Sjöström skrev:
Budget lösningen är m3 e46 catchtanken. Kostar 250 pengar typ och är enkel att montera.


Hvor kober man denne M3 E46 catchtanken ?? evt link eller billede.
og hvor sidder den på bilen i tanken eller oppe ??

I snakke også om en 68c termostat er den men 14x1,5mm gevind
da jeg kun har kunne finde en 82c fra en volvo 340

Hilsen Sogaard

_________________
Henning Sogaard Madsen
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
sogaard skrev:
Johan Sjöström skrev:
Budget lösningen är m3 e46 catchtanken. Kostar 250 pengar typ och är enkel att montera.


Hvor kober man denne M3 E46 catchtanken ?? evt link eller billede.
og hvor sidder den på bilen i tanken eller oppe ??

I snakke også om en 68c termostat er den men 14x1,5mm gevind
da jeg kun har kunne finde en 82c fra en volvo 340

Hilsen Sogaard


Catchtanken köper du på BMW. Det är en orginaldel.
Är en plasthylsa som sitter runt pumpen i tanken.
Dock är priset höjt på den. Kostade 700 nått när jag köpte.

Termostaten är en Mishimoto och kan köpas på Tex raidopower.se eller Mrtuning.se

https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e36/motor-tuning/kylning-sm . . . .

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Passade på att tvätta motorrummet lite.



Pysslat vidare lite med motorn.

Läckt lite i bakre packbox så tog loss för att byta den.
Tyvärr har någon annan bytt den innan och gjort märken i hållaren.
Är över 50% av ytan där packboxen skall ligga skadat på 2 ställen. Så kommer skaffa en ny hållare innan jag återmonterar. Kan vara därför den läckt......



Kopplingen var lite sliten. Typ 40% kvar. Så köpte en ny Sachs sportlamell.

Sen så åkte äntligen motorn i.



Så nu blir det massa återförening och anpassning.
Och försöka klura ut hur man anpassar OBD 1 motorhärvan till å passa OBD 2 bil för vissa kontakter var inte lika vid säkringsboxen......

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Fått tag i ny packbox hållare, monterat packbox, svänghjul, ny koppling , ZF M3 5 växlade lådan å 328 Kardan



Börjat kika lite på nya bromsarna som kommit. Skölden funkar till de med men tyvärr var sköldarna utan Ytbehandling och De 3D printade styrningarna väldiga spröda så spruckit på ett par ställen.
Så skall ytbehandla dem och bränna på en 2" rörstump istället.





Sen passade inte servorören från 323 Styrväxeln.
Så beställt en 328 styrväxel. Den har kylslingan på styrväxeln på samma sätt som M3 så de borde passa

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Gjort lite nya fästen till expansionskärl mm.
Monterat servobehållare å slangar. 328 passade inte heller så fick ha tag på en M3 slang

Pressat nya konor och svetsar på sköldarna.
Syrabadat å lackat sköldarna.
Å börjat montera bromsarna





_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Sköldarna är utan ytbehandling, vilket står tydligt i min annons så ett par lager av färg är underförstått tycker jag. Men att trattarna har spruckit? Hur och var? Har inte haft några problem med mina egna och dom är vekare än de jag säljer till andra, inga andra som har haft problem vad jag har hört heller.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Då har jag missat att de var obehandlade .
Kan skicka dig lite bilder på styrningarna.

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Enbart för att jag är nyfiken. Sköldarna hur tjocka är de? gissar på 2mm ? Är de vattenskurna eller plasmaskurna typ?
De ställen jag beställer skuret från, skulle antagligen haft så pass marginell skillnad på pris om de vart skurna i tex rostritt eller aluminium.
Tex säg att de är 2mm svart nu, så skylle de bli "typ samma" pris och ungefär samma stabilitet och eventuellt lättare , om man skar de i 1.5mm rostfritt eller 2.5 aluminium.
Det skylle antagligen gå ungefär jämnt ut med kostnad för eventuell färg eller annan ytbehandling. Men med långre hållbarhet än färg. Bara ett förbättringsförslag thumbs up

Förövrigt hade jag hade faktiskt en dröm en gång i tiden, nörmare bestämt 18-19års åldern om en e36 compact med s50 eller annan typ aluminium 6a , m3 motor.
På den tiden visste jag inte att turbo-djävulen inom ett par månader skulle ha mig i ett fast grepp för måååånga år framöver.
På den tiden var en sådan bil nära ny och för dyr, och motorn både dyr och svår att hitta "lös" men tillräckligt komplett. Eftermarknads styrsystem för dyra å svåra osv.

Idag har väll kravbilden ökat så pass att en sådan bil inte skulle upfylla mina önskningar utan att bli ordentligt mycket mer avancerad och orealistiskt bygge

Men det är ganska kul att kika på andras thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (25006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande