Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Depåekipage - Ford Transit Custom -13 med släp
1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (29511 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Jag har morgonrutiner som gör att jag måste gå upp jättetidigt för att köra till racen. Ett behov av depåbuss har jag alltså, men det lär inte bli byggnation förrän till nästa år.
Mitt körkort och släp gör att det nästan bara är Ford Transit som gäller (totalvikt max 2750 kg). Har planerat väldigt mycket redan men har ingen erfarenhet vad som är viktigt, behöver tips. Minsta kraven är att jag skall kunna sova i den och få plats med däck/verktyg.

Tankar, "bodel":
- Säng, en riktig säng får det bli så man sover bra.
- Inte lukta däck, bensin och oljor.
- Ventilation eller kondensskydd (innertält, datorfläkt eller taklucka).
- Möjlighet att brygga kaffe annars överlever jag inte.
- Vattendunk till kaffebryggning.
- Liten kyl för frukostmat.
- Batterier för ovanstående (hur ladda).
- Brandvarnare.
Tankar, depå (ute):
- Markis över räserbilen.
- Belysning, troligen flyttbar LED.
- Hopfällbart bord och stolar (fabrikat Westfield naturligtvis).
Tankar, depå (inne och vid transport):
- Plats för 4 hjul.
- Plats för verktyg och liknande (tänker mig att detta är i lådor som bärs in i garaget hemmavid).
- Plats för all depåutrustning.
- Plats för racekläder.

Ni får gärna tipsa om grejer som jag kan ta med i planeringen.

EDIT: Alltså ingen lyxbuss utan en väl utrustad snikvariant...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Snik är mitt mellannamn...

Kan du tänka dig att endast kunna sova i den när du är i depån?
I så fall kanske du kan acceptera samma läge som mig, en obyggd låda till skåp med en Ikea nödsäng som placerar där det tidigare var fyllt av grejer. Kyl mm placerar man ju i tältet man slagit upp utanför i depån (minst ett 6x3m måste man ju ha). En obyggd bil är lätt att "bygga" tillbaka och ändra, och kan snabbt bli flyttbil om det behövs.

Jag har inte pusslat ihop min 500W Inverter (en UPS-variant som laddar batteri och en 8A strömbegränsare att ansluta till 12Vuttaget) till min kylfrys så jag kör med 12V kylväska så länge.
Jar har klarat mig med ett 500W oljeelement för att driva fukt i min kompakta Jumpy, större plåtskåp kräver isolering eller mer effekt för att bli mysiga. Vi hade inte nattfrost och snöfall under 2018 så elfilten blev inte använd (el-camparens bästa vän enligt mig).

Om du har önskemål om att ha en plåtishusbil som ska fungera till annat än depåturer så finns det massor att bli inspirerade av i din närhet.
Månsson, Mårtensson och Edlund har tre lite olika koncept

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Kan du tänka dig att endast kunna sova i den när du är i depån?

Japp, men inte Ikea nödsäng, riktig säng får det bli.
Niklas Falk skrev:
...tältet man slagit upp utanför i depån (minst ett 6x3m måste man ju ha).

Måste man? Jag tänkte snikigare med en enkel påsmarkis (4 m x 2,5 m) som man rullar ut (räserbilen är ju inte stor).
Niklas Falk skrev:
Jag har inte pusslat ihop min 500W Inverter (en UPS-variant som laddar batteri och en 8A strömbegränsare att ansluta till 12Vuttaget) till min kylfrys så jag kör med 12V kylväska så länge.
Jar har klarat mig med ett 500W oljeelement för att driva fukt i min kompakta Jumpy, större plåtskåp kräver isolering eller mer effekt för att bli mysiga. Vi hade inte nattfrost och snöfall under 2018 så elfilten blev inte använd (el-camparens bästa vän enligt mig).

Jag räknar inte med att ström finns att tillgå på alla banor...
12V liten kylbox och 12V vattenkokare ser jag framför mig.
Det blir nästan alltid bara 1 natt.
Niklas Falk skrev:
Om du har önskemål om att ha en plåtishusbil som ska fungera till annat än depåturer så finns det massor att bli inspirerade av i din närhet.
Månsson, Mårtensson och Edlund har tre lite olika koncept

Har pratat med dem, problemet är att de har bättre körkort och tjockare plånbok än mig.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Om du skaffar taktält och schysst sovsäck så får du plats i skåpet till allt som luktar och bra sovmiljö.

_________________
Anders Hansson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
sweanders skrev:
Om du skaffar taktält och schysst sovsäck så får du plats i skåpet till allt som luktar och bra sovmiljö.

Har kollat på sådana men de är dyra...
Vanligt tält på släpet är också en lösning men ett jäkla bökande med riktig säng...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag hade tittat på färdigbyggda "amatörbyggen", vid en snabb titt på blocket hittade jag några stycken i prisklassen 30000-50000 som kan vara bra utgångsobjekt. Lite samma som med racebil, det blir billigare om någon annan bygger.

T.ex: https://www.blocket.se/sodermanland/MB_Sprinter_316_Husbil__Foljebil__ . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har tittat lite på liknande tankar, och det finns ju rätt mycket "crossbussar" som har lösningar, typ;

https://www.blocket.se/kronoberg/Mercedes_312_Crossbuss_83323972.htm?c . . . .

Just tanken att ha ett "sovloft" ovanför lastutrymmet verkar rätt smidigt. I alla fall om man isolerar och gör det vettigt (liggunderlag säger vissa är utmärkt som isolering att limma på plåten).

En sak att tänka på är att med fast bostadsinredning blir det ofta tal om regbesiktning och där kan det bli bekymmer, jag har haft bekanta som råkat lite i kläm. Så jag skulle rekommendera en tidig kontakt med någon som gör regbesiktningar för att veta vad som gäller (eller köp färdigt).

Vi fricampar utan el med husvagnen i två nätter utan att direkt snåla på batteri-el (detta med ett vanligt husvagnsbatteri), så jag skulle bygga ett liknande system. Det är ju smidigt att kunna ha landström när det finns och med en frånskiljare går det ju att ladda med bilens generator på väg till banan. Kanske med något extra batteri som backup. För min del är värme kritiskt så jag skulle se till att det finns en bra värmare, jag skulle gissa att en luftgasolpanna från en skrotad husvagn är rätt billig. Alternativt en dieselvärmare som går att köra konstant.

I min värld hellre gasolkök än 12V vattenkokare.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



ståhöjd är jäkligt skönt när det kallt eller regn. så man kan byta om i bussen.
o glöm inte ett litet värme element,
230 volt finns ju på dom flesta banor. i alla fall där jag kör (roadracing)

_________________
henrik nielsen
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag hade tittat på färdigbyggda "amatörbyggen", vid en snabb titt på blocket hittade jag några stycken i prisklassen 30000-50000 som kan vara bra utgångsobjekt. Lite samma som med racebil, det blir billigare om någon annan bygger.

T.ex: https://www.blocket.se/sodermanland/MB_Sprinter_316_Husbil__Foljebil__ . . . .

Håller koll på dessa också men körkortet stökar till det, de flesta har totalvikt över 2750 kg.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag har tittat lite på liknande tankar, och det finns ju rätt mycket "crossbussar" som har lösningar, typ;

https://www.blocket.se/kronoberg/Mercedes_312_Crossbuss_83323972.htm?c . . . .

Just tanken att ha ett "sovloft" ovanför lastutrymmet verkar rätt smidigt. I alla fall om man isolerar och gör det vettigt (liggunderlag säger vissa är utmärkt som isolering att limma på plåten).

En sak att tänka på är att med fast bostadsinredning blir det ofta tal om regbesiktning och där kan det bli bekymmer, jag har haft bekanta som råkat lite i kläm. Så jag skulle rekommendera en tidig kontakt med någon som gör regbesiktningar för att veta vad som gäller (eller köp färdigt).

Vi fricampar utan el med husvagnen i två nätter utan att direkt snåla på batteri-el (detta med ett vanligt husvagnsbatteri), så jag skulle bygga ett liknande system. Det är ju smidigt att kunna ha landström när det finns och med en frånskiljare går det ju att ladda med bilens generator på väg till banan. Kanske med något extra batteri som backup. För min del är värme kritiskt så jag skulle se till att det finns en bra värmare, jag skulle gissa att en luftgasolpanna från en skrotad husvagn är rätt billig. Alternativt en dieselvärmare som går att köra konstant.

I min värld hellre gasolkök än 12V vattenkokare.

Gustaf

Hade en förhoppning att klara mig med bilar som har verkstadsinredning i reg-beviset (lyfta ut sängen vid besiktning). Kan vara ett problem...
Dubbel batterilösning med generatorladdning låter som en bra lösning.
Gasolkök har jag inte tänkt på, låter bra.

EDIT: Värme får jag klara mig utan, varmare kläder och filtar gäller...
EDIT: NoteToSelf Primus LITE, Jetboil ZIP verkar lagom.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
fordcapri skrev:
ståhöjd är jäkligt skönt när det kallt eller regn. så man kan byta om i bussen.
o glöm inte ett litet värme element,
230 volt finns ju på dom flesta banor. i alla fall där jag kör (roadracing)

Ståhöjd stökar till det med körkortet, de har ofta (läs alltid) totalvikt över 2750 kg. Tanken är att ha en liten yta vid sängen så man kan sitta och klä på sig.
Några ställen jag kommer att köra på har inte 220V så en 12V-lösning är ett måste.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Körkort är varken dyrt eller svårt att fixa

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tord skrev:
Körkort är varken dyrt eller svårt att fixa


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Livet blir så mycket lättare att leva med ett BE

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Janne J skrev:
Tord skrev:
Körkort är varken dyrt eller svårt att fixa


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Livet blir så mycket lättare att leva med ett BE


Och ett B96 räcker väldigt långt när man har lätta bilar med thumbs up thumbs up

Kostnad för B96 är ca 4000kr om man gör allt via körskola, inkl uppkörning. När jag gjorde det tog det totalt 4h (1h boka och fota för körkort på Trafikverket, 2h lektion för att få låna ekipage och 1h uppkörning) med en ledtid på 10 dagar från att tanken slog mig till att kortet fanns i näven. Mycket billigare än att köpa speciella bilar!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Ang. säng borde man väl kunna göra en variant man fäller upp mot ytterväggen när den inte används. Kan kallas för valfritt vid besiktning om de är gjort så de knappt syns

Har du både bakdörrar och sidodörr skulle man kunna skärma av den ena och ha utrymme för oljor, verktyg etc där på hyllor.

Däcken kan man ju bygga ställ för på släpet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Figgz skrev:
Janne J skrev:
Tord skrev:
Körkort är varken dyrt eller svårt att fixa


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Livet blir så mycket lättare att leva med ett BE


Och ett B96 räcker väldigt långt när man har lätta bilar med thumbs up thumbs up

Kostnad för B96 är ca 4000kr om man gör allt via körskola, inkl uppkörning. När jag gjorde det tog det totalt 4h (1h boka och fota för körkort på Trafikverket, 2h lektion för att få låna ekipage och 1h uppkörning) med en ledtid på 10 dagar från att tanken slog mig till att kortet fanns i näven. Mycket billigare än att köpa speciella bilar!


Vad blir egentligen skillnaden mellan B96 och BE? Är det att man behöver skriva teori på BE? Skiljer uppkörningen/praktiska provet åt mellan B96 och BE?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Man slipper teoriprovet när man tar B96, sedan är ju uppkörningen lite enklare också.

I längden är förstås BE att föredra men B96 kan, beroende på vilka behov man har, vara en snabb och enkel lösning.

Jag har för mig att jag ramlade över en hög och "lätt" Transit på Blocket eller Wayke nyligen, men minns inte säkert.

En flyttbar gasolkamin kan vara en alternativ värmekälla, det är ju lätt att komplettera med senare om det behövs.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Janne J skrev:
Tord skrev:
Körkort är varken dyrt eller svårt att fixa


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Livet blir så mycket lättare att leva med ett BE


Och ett B96 räcker väldigt långt när man har lätta bilar med thumbs up thumbs up

Kostnad för B96 är ca 4000kr om man gör allt via körskola, inkl uppkörning. När jag gjorde det tog det totalt 4h (1h boka och fota för körkort på Trafikverket, 2h lektion för att få låna ekipage och 1h uppkörning) med en ledtid på 10 dagar från att tanken slog mig till att kortet fanns i näven. Mycket billigare än att köpa speciella bilar!


Vad blir egentligen skillnaden mellan B96 och BE? Är det att man behöver skriva teori på BE? Skiljer uppkörningen/praktiska provet åt mellan B96 och BE?


Man kan göra som mig och betala 2400kr, men jag skippade att läsa nåt överhuvudtaget när jag skulle köra upp för b96 så jag kuggade pga dålig koll på vad bromsreserv är. Andra gången så tyckte de att släpet var för dåligt, för dålig bromsreserv , sen tredje gången så gick det. Men begränsningen är ju att man kan inte ha en bil med 3500kg totalvikt (vilket många bilar har...)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Marcus Gustafsson skrev:

Vad blir egentligen skillnaden mellan B96 och BE? Är det att man behöver skriva teori på BE? Skiljer uppkörningen/praktiska provet åt mellan B96 och BE?


Inget teoriprov på B96
Uppkörningen är mycket enklare. Du behöver inte klara "backa konbana" på B96 utan mest uppvisa att du är van att köra med släp.

Jag tog B96 för 1,5 år sedan.
45minuters körlektion på körskola, så man fick uppdatera sig på lite på vad som kan frågas efter.
Typ lite lastsäkring, inre/yttre säkerhetskontroll.
Tror jag betalade 1000kr och då fick jag låna släpet inkl last till uppkörningen.
Och sedan ~1500kr för uppkörningen och körkortstillverkningen.
Så 2500kr totalt.

Uppkörningen va ~45minuter, och jag fick nästan precis i början backa runt ett hörn och samtidigt parkera utmed en trottoar. Satte ekipaget 5-7cm från trottoaren på första försöket. Efter det kändes det som kontrollanten inte brydde sig så mycket...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Jag sparkar också in den redan vidöppna dörren om BE-kort med några lokala tips:

Jag fixade det via Erikssons Trafikskola i Malmö, de är rätt mycket fokuserade på annat än vanligt B (B96/BE/C1/C/D osv).
# Läste/skrev teorin själv (enkelt om man är minsta intresserad av bilar/trafik)
# Tog två lektioner där jag fick bra genomgång av punkterna för kontroll före körning och tips kring redogörelsen för lastsäkring som också är en del av uppkörningen (hade nog räckt med en lektion)
# Hyra av ekipage (som stod framkört och klart vid förarprovet på Bulltofta, väldigt bekvämt)
# Uppkörningen består av en enkel backövning (klarar man inte den bör man nog inte köra med släp alls egentligen ), några korta frågor om lastsäkring och en runda på stan. Råkade skära inre filen med släpet en aning i en tvåfilig rondell men blev godkänd ändå.

Kostnad <5000 kr allt som allt, men det var för nästan exakt tio år sedan så lite inflationsuppräkning får väl göras på den prislappen. Dock klart värt friheten att bara behöva ha koll på att det som hänger på kroken för tillfället inte väger mer än dragbilens (tekniska) släpvikt thumbs up

Följebilen i Blocketlänken ovan var ju passande till motorsportsammanhang, ingen uppenbar husbil utseendemässigt heller.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Jag tittade på Kringlans körskola eftersom jag jobbar i Södertälje, de vill ha 3895:- om man tar det nedan i paket.

Lån av ekipage (bil & släpvagn) - Körprov i Södertälje 2200:- Ord. Pris: 2500:-
Lån av ekipage (bil & släpvagn) - Körprov i Tullinge 2200:- Ord. Pris: 2500:-
Säkerhetskontroll á 35 min 595:- Ord. Pris: 695:-
1 x Körlektion (B96) á 70 min 1100:-
Släp Paketet 3895:-

För BE kostar det en ~500:- till för teori, tillgång till frågor online, etc. Plus såklart kostnad för körkortstillstånd, etc.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andra projekttrådar
Depåekipage - Ford Transit Custom -13 med släp
1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (29511 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande