Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Depåekipage - Ford Transit Custom -13 med släp
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17 besök senaste veckan (29511 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Stora skillnaden i B96/BE är såklart totalviktsbegränsningen på B96, men 4250kg räcker långt när man drar en Super Seven som Niklas gör.


Skillnaden i att ta B96 mot BE är stor. B96 kräver enbart en uppkörning (som även är enklare/färre moment än BE), inget annat.
BE kräver även:
-Lämp
-Syntest
-Teoriprov
-Manöverprov

Så utöver ev. trafikskolors kostnader så kostar B96 800kr i uppkörning och 80kr i fotografering och nytt körkort.
BE kostar syntest (varierar), teori 325kr, uppkörning 1650kr och foto 80kr.

Ingen jätteskillnad ekonomiskt, men fler moment som för min del gjorde att jag inte fick tummen ur
B96 däremot var bara att boka en uppkörning och ta en lektion innan. Har man kört med släp innan och förstår lastsäkring så är det inga problem.
Så jag tänkte "Bättre B96 nu och BE senare om behovet ändå finns, än att bara ha B nu och kanske aldrig få tummen ur med BE"

Källa: https://www.trafikverket.se/korkort/ovrigt/avgifter/

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Så tänkte jag oxå.

Från beslut till laglig trailing med polarens släp med civicen på va ungefär 7 dagar...
Jag får dra den kombon efter mer eller mindre alla normalstora kombibilar (som frå dra 1500kg eller mer)

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Figgz skrev:
Stora skillnaden i B96/BE är såklart totalviktsbegränsningen på B96, men 4250kg räcker långt när man drar en Super Seven som Niklas gör.

Korrekt!
Blev mycket körkortssnack nu, vill avsluta den diskussionen med att jag tog B96 eftersom min dragbils totalvikt var 2060 kg och släpets var 1500 kg = 3560 kg (mer än 3500 kg).
Eftersom släpet väger 1500 kg och jag max får köra med ekipagetotalvikt på 4250 kg med B96 måste depåbussen då ha max totalvikt på 2750 kg.
Det är nästan bara Transit som har det bland bussar i mellanstorleken.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Cassius skrev:
Har du både bakdörrar och sidodörr skulle man kunna skärma av den ena och ha utrymme för oljor, verktyg etc där på hyllor.

Planen är att göra så.
Cassius skrev:
Däcken kan man ju bygga ställ för på släpet

Inte omöjligt att jag gör ett hemmabygge för att få kapell på släpet i framtiden.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare


Till detta kommer belysning, diverse krokar etc.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



en grej att tänka på som jag lärde mej när jag hade en folkevagnsbuss, är att man ska kunde gå o sova utan att tömma hela bilen. ibland var jag inte framme förs än sent på kvällen o då det skönt bara att gå o lägga sej.

ps finns transiter med förhöjt tak.

_________________
henrik nielsen
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Hyllor i bodel:


Snitt genom bilen (verkstadsdel in till vänster):


Verkstadsdel rakt in:

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Det blev nya modellen och inte gamla som tänkt.
Kommer inte att ha råd att bygga allt nu utan får göra det i etapper.
Har mätt upp skåpet och eftersom bilen är rundare blir det mindre plats, ändringar krävs, får tänka om.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Som budgetlösning...
Brorsan körde med en överbliven IKEA-säng i sin transit.


Riktig madrass och man får plats med prylar under.
Man kan iofs. ta vilken loftsäng som helst och kapa benen till lagom höjd, så man inte ligger för nära taket.
Hittas begagnat på blocket nästan gratis.

Och se till att installera takventil/taklucka, och ha ett par hål nånstans i botten av bilen! Det dör faktiskt ett par bärplockare varje år som sover i bilen och glömmer att ha rutorna öppna.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Varför har jag missat denna tråden??
Har klurat många år hur man ska göra depå på budget men ändå ha det gott. (utan att ha hittat någon lösning)

Mina tankar:
Ett par år med cheva van + 3st 3x3 racetält har funkat ok, dock inget roligt när det varit dåligt väder och blåst.
(blåsten är värst) .
Ingen ståhöjd och trångt om man är fler än 1 person.
Tvungen att lasta ur bilen vid sen ankomst och dåligt väder är inte roligt.
Äta under racetält i oväder är inte heller roligt men jättemysigt vid varmt och bra väder..
Funkar att äta i vanen men ett jäkla plockande med grejor för att få plats.

Inköp av en sprinter ombyggd på firma till husbil för några år sedan var en dröm. Måste dock lasta ur några lådor för att få "golvyta" innan man kan göra kväll.. inte jätterstor inuti men ombyggd så hela bussen är husbil, alltså ingen "crossbuss" med lastutrymme. Liten toa där man kan stänga om sig (kasset). litet kök. både gasol och elvärme. isolerad.

Tankarna går att fixa ett sådant där uppblåsbart mindre förtält för att kunna få lite yta vid dåligt väder.
Då skulle man nog vara hemma..

Hittade sådant där klickgolv,15m2 i 1m2 bitar ,billigt för nåt år sen, sånt som de "stora teamen har". Tänker att det kan göra skillnad vid regn och man kommer upp 1cm från marken och det blir dränerat där man vill meka med racebilen. Tänker att man kan göra en nedsänkt låda på släpet "under" racebilen där de kan ligga vid transport.

Skall nämna att jag har BE så det går att lasta.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
DJ skrev:
Och se till att installera takventil/taklucka, och ha ett par hål nånstans i botten av bilen! Det dör faktiskt ett par bärplockare varje år som sover i bilen och glömmer att ha rutorna öppna.

Mina planer för ventilation funkar inte lika bra med nya Transit-modellen då ventilationsöppningarna inte är åtkomliga. I första skedet får jag fundera ut någon anordning för att ha bakdörren på glänt.

Det visar sig att det sitter isolering i mitt skåp men det är nog mest för ljudisolering. Hittade ett innertält som kan passa bra (för kondens-problematiken). https://www.decathlon.se/innertalt-2-seconds-easy-1-id_8302659.html

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Passade in och sågade till ett golv av formskivor.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Har byggt främre delen av sängstommen och fack för 6 lådor.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Första natten i morgon och det är mycket kvar på depåbussen.

Klocka och hållare för tidsschema är uppsatt.

En stropp för att få glipa i dörren.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Angående körkortsdiskussionen: nu blev jag ju sugen på BE själv, Kringlan verkar billigast med god marginal om man kollar söderort.

Gällande skåpet: fan, sommarboende. Blir ju sugen själv.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Första natten avklarad.
+10 grader utomhus gick helt OK.
Regnet letade sig inte in i bilen under natten.
Primusköket funkade perfekt för kaffelagning.
Markis känns nödvändigt i regn.
Någon takanordning över bakdörrarna behöver jag få till.


_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



All form av vindskydd behöver antingen tåla rejäl byig vind eller vara lätt ersättningsbar

Det är många dyra markiser som brukar hänga lite snett och trött efter nån säsong.

Över bakdörrarna borde det gå att fästa ett "paraply" på dörrarnas överkant. Men vattenavrinningen brukar alltid vilja bli åt fel håll (ner i nacken).
Eller ett fastare tak som sätts i skenor på dörrarnas insidor (med en kant som du kommer att slå huvet i många gånger).

Dumstruten på.

Kapell-list (såndär man trär en kapellkant med insytt snöre i) på bakdörrar och en bit på skåpsidan.
En kabellbit som går träs i dessa lister och spara en tunnel.
Bakdörrarna spänns isär och en "nockregel" skapar spänn i kapellbiten och ger avrinning (stödjer på taken och konstruktionen som spänner isär dörrarna.

Jag tar inte av mig dumstruten, eftersom jag inser att det är svårt att fatta vad jag svamlar om...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
All form av vindskydd behöver antingen tåla rejäl byig vind eller vara lätt ersättningsbar

Det är många dyra markiser som brukar hänga lite snett och trött efter nån säsong.

Över bakdörrarna borde det gå att fästa ett "paraply" på dörrarnas överkant. Men vattenavrinningen brukar alltid vilja bli åt fel håll (ner i nacken).
Eller ett fastare tak som sätts i skenor på dörrarnas insidor (med en kant som du kommer att slå huvet i många gånger).

Dumstruten på.

Kapell-list (såndär man trär en kapellkant med insytt snöre i) på bakdörrar och en bit på skåpsidan.
En kabellbit som går träs i dessa lister och spara en tunnel.
Bakdörrarna spänns isär och en "nockregel" skapar spänn i kapellbiten och ger avrinning (stödjer på taken och konstruktionen som spänner isär dörrarna.
PS Presenningen som ligger på bilen har av en händelse rätt mått för en sådan lösning...

Jag tar inte av mig dumstruten, eftersom jag inser att det är svårt att fatta vad jag svamlar om...

Eftersom jag är nybörjare och ännu dummare så är det kloka idéer trots dumstrut...
Markis
Tänkte en billig lösning som fästs i träregel (fästs i takräcke) och i släp: https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/fiamma-caravanstore-xl.h . . . .
Eventuellt med detta tillbehör: https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/blocker-f-45-_-f-65-_-zi . . . .
De är tyvärr bara 2,5 m breda men det bör gå...
Bakdörrar
Har funderat i samma banor som du med en tjock-presenning som fästs i takräcke, "nockregel" i bakkant på dörrar och en upprullbar bakdel. Den måste som du påpekar sitta väl fast vilket kräver lite uppfinningsrikedom.
PS Presenningen som ligger på racebilen har mått som av en händelse passar bra till en sådan lösning...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Till bakdörrarna borde du kunna göra en skiva av kanalplast eller liknande som kan fästas i överkant utsida på de öppna dörrarna och gå över glipan upp på taket så att ev regnvatten rinner vidare över bilen.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag är ju husvagnscampare och mina polare som satsar mer på den materialsporten har just Fiammas Caravanstore.

Det är smidiga markiser, som dock kräver två personer för att sättas upp på vettigt sätt. De måste också förankras rejält i marken, står man på asfalt är det lite bökigt ibland.

Vi som inte har markis, har ett enkelt reseförtält som Biltema sålde förut. Fördelen är att man sätter upp det ensam, det skyddar från regn även från sidan och det går att hålla nån sorts värme i det.

Nu har Biltema gått över till lufttält istället som lär vara ännu smidigare att få upp, men kanske mer känsligt;
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vindskydd/luftfortalt . . . .

255x390 cm borde rymma en seven? Det är dock inte riktigt gjort för att öppna hela kortsidan så där får man ju modifiera något.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465




_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Andra projekttrådar
Depåekipage - Ford Transit Custom -13 med släp
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17 besök senaste veckan (29511 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande