Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944S -88 - Bygger ny motor | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (20882 totalt) |
Efter att bankörning legat i träda under några år p.g.a. husbygge och familjeexpansion började sportbilsabstinensen växa sig starkare och starkare.
Motorintresset har dock hållits hjälpligt i schakt tack vare bruxbilen. Med risk att fastna för gott i offroad-träsket hölls drömmen levande för att en dag komma tillbaka till den släta asfalten och sportbilsvärden. Under hösten 2018 hade tankarna om vad jag egentligen vill göra med mitt bil-liv vuxit sig starkare. Dock tvekade jag mer än någonsin på vad jag definierar om en hobby och sportbil, och vad som personifierar mig. Jag höll på att bli tokig på riktigt. En natt i September vaknade jag alldeles kallsvettig. Trots att det var mitt i natten och kolsvart ute visade väckarklockan en helt annan tid. Jag förstod att det var ett tecken som jag var tvungen att ta på allvar. Direkt på morgonen konsulterades blocket, och det precis kommit ut en Porsche 944S i rätt status/prisklass som jag inte kunde stå emot. Säljarens gav intrycket av att han inte kunde ett smack om bilar. I alla fall gjorde han det bästa för att inte avslöja några som helst kunskaper i ämnet. Förutom några interiöra och exteriöra bilder fick jag reda på att den inte startade efter att den parkerats hösten innan, trots upprepade försök med "startbooster". Dock skulle motorn gå runt och det fanns olja i den. Kaross och inredning skulle vara i bra skick för sin ålder. Osedd la jag handpenning!!! Ni som kan era 944:or vet att DME-relät (bränslerelä) kan ge upp med följd att bilen inte startar. Skulle det vara det som var felet skulle jag ha gjort ett riktigt bra köp. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Väl på plats vid en lada utanför Eskilstuna stog bilen.
Vi provade att kabla igång den. Men varken med original eller nytt DME-relä startade bilen. Dessutom verkade den gå trögt på starten. Tur vi hade släp med oss. Väl hemma i garaget med alla verktyg på plasts, gjordes en snabb felsökning. Stiften såg Ok ut, men då batteriet var dött kunde inget mycket annat göras. Dock gick motorn oroväckande trögt när vi drog runt den med spärrskaftet på remskivan. Med väldigt mycket annat planerat i familjekalendern är det långt mellan mektillfällena, men uppdatering kommer. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Grattis till nya bilen!
Har aldrig sett den färgkombon på inredningen, men den var riktigt snygg. Går trögt och tänder inte. Spännade start på den här tråden. Hoppas det löser sig på ett bra sätt. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Snygg bil, Daniel! Ska bli spännande att se vad som skall hända med den... Jag tror inte att du behöver lerinpacka inredningen som du gjorde med Mitsubishin. Intressant väckarklocka med Tarrot funktion, var köper man den? Och hur vet man att man inte skall köpa en Volvo 944? (Ja, det kanske man bara vet.....)
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Ja, inredningen är väl underhållen. Stolarna ser nästan nya ut.
Jag tror att stolarna är utbytta mot nyare. De borde ha varit i beige skinn kan man tycka. Men de är elinställbara och funkar som de ska. Lite skoj är det att original bandare med equalizer sitter kvar. Radion funkar, men jag har inte grävt fram några gamla kasetter för att prova ännu. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
När vi provade att kabla igång bilen ute i ladan så ville det inte riktigt bli någon snurr på motorn. Den gick bara trögt. Min första tanke då var att ägaren hade kört slut på både batteriet och sin "startbooster" i ett desperat försök att få igång bilen, och i och med det bränt startmotorn. Nu var det inte riktigt så. Med starten utanför bilen kan jag konstatera att den funkar som den ska. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Såg ju fräsch ut!
Men kombinationen av dessa två meningarna gör ju att man misstänker att motorn typ skurit?
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Lerinpackningen på Pajeron var väldigt spontan kan jag avslöja. Och precis som på kvinnofolk så blir det inte snyggare med lerinpackningar. Det stelnar och trillar av när det torkar, och samma sak döljer sig där under. Däremot var det en dryg rekond hemma i garaget. Väckarklockan fick jag tag på av en turk på en loppmarknad i Hallunda. Han tog gärna en matta som vägrat ligga stilla i inbyte. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Välkommen tillbaka till transaxel spåret Det ser ut som ett avslappnat trevligt utgångsläge ska bli kul att följa din resa
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hej Eddie. Ja, tänk att man aldrig lär sig! Faktum är att 944:orna är ruskigt prisvärda sportbilar (så länge de funkar) som fortfarande hävdar sig i konkuransen med betydligt yngre bilar. Kolla bara på antalet trådar här. Och då snackar vi 30 år gamla bilar. Vilka andra modeller klarar det? Kaross och inredning är riktigt bra på den här bilen. Chassi och bromsar måste naturligtvis uppgraderas så småningom. Motorn blir ett intressant kapitel. (Eller inte?) _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Otroligt fräsch bil!
Och vilken nagelbitare med motorn! Måtte det komma fler mecktillfällen snart! Håller tummarna för att det inte behöver blir motorrenovering. |
||||
Märkligt, även om den skulle ha skurit på exempelvis ett vevlager så skulle den ändå visa någon tillstymmelse till att tända. Har du kollat kamremmen?
Håller tummarna för ett enkelt fel som är biligt att åtgärda. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Jag hade kollat kamremmen. Sedan plockat stiften och dragit runt motorn på vevaxel med spärrskaft och 24mm hylsa för att känna om den går trögt. Gått vidare och kollat gnista, flödar bensinen. Jordkabel, men den borde vara ok eftersom starten drar runt, men kanske dålig jord. Hallgivaren på svänghjulet etc. Går den trögt, tappa oljan och se om du har kopparflingorr i oljan, då är det lite tråkigare. Men allt det där har du säkert gjort, eftersom du haft bilen ett par dagar nu.
Återigen en superfin bil du har fått tag på och enligt vad du säger till ett fyndpris. Det kommer att bli bra det här. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Felsökningen fortsätter.
Tack för tipsen med kamrem och jordning. Men inga problem med dom. En anledning till att den inte vill tända kan vara att den inte går runt tillräckligt fort på starten. För nån vecka sen fick jag låna ett endoskop av chefen för att kolla i cylindrarna. Det känns onödigt att lyfta toppen bara för att kolla hur det ser ut. Jag vet att bilderna är kass, men det är inte lätt att fota genom ett endoskop. Det jag kan se är att det finns repor och märken i cyl 1 & 3. Efter det obducerade jag oljefiltret. Vad jag kan se så är det inget bronsfärgat glitter från några lager. Däremot kan jag se lite silver/aluminium färgat som skulle kunna komma från cylindrarna. Hoppas bara det inte kommer från kamaxlarnas lagring. Återigen, svårt att fånga på mobilbild. Sen har jag konstaterat att blocket är väldigt oljigt och smutsigt. Det är inte bara fukt från läckande packningar, utan riktigt oljigt i hela motorutrymmet och vidare under bilen. På alla ställen det kan samlas olja är det mindre pölar. Här är två bilder så ni förstår vad jag menar. Känns som att nästa steg är större att ta för att få reda på mer. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Oljan är såklart inget man vill ha där, det kan vara så enkelt som en läckande ventilkåpspackning, det skvätter rätt så bra med olja där uppe. Det kan också vara en trasig topplockspackning.jag hade försökt köra runt den med spärskaftet med stiften ute för att känna om den går trögt där. Tappa ut oljan och kolla efter de där flingorna. Det finns ju lite metallkorn i filtret som kommer någonstans ifrån.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Nyfikenheten känner inga gränser.
Bort med ventilkåpa för att kika lite. Jag kan inte se att det ligger metallspån vid oljeansamlingarna. Det ser förvånansvärt rent och snyggt ut. Bort med insuget också. Gummiröret som går mellan spjällhus och insug var fyllt med olja!! Jag hällde säkert ut ett par dl. Troligen kommer detta p.g.a. ovanligt mycket blow by och högt tryck i vevhuset. Men trots det såg insugskanalerna fina ut. Däremot har någon tidigare tagit bort insuget och sen använt alldeles för mycket silicon när det monterats tillbaka sen. Typiskt snikrenovering att inte kosta på sig nya packningar utan tro att de gamla går att återanvända, och sen få köra med massa silicon för att få det tätt. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Nu är du allt nära att hiva ur maskinen och dela den
Kan säga att få en genomgång känns bra efteråt det är processen före som är smärtsam Håller tummarna för fortsättningen _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944S -88 - Bygger ny motor | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (20882 totalt) |