Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944S -88 - Bygger ny motor
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (20881 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116




Sååå trist
Håller alla tummar att det löser sig thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



Dendär kolven har smält av sk spikningar! Precis som du är inne på har det gått magert ( alternativt hög tändning men då borde det kanske varit på fler cylindrar )och blitt för varmt.

Om du kikar på övriga kolvar, ser det "anfrätt" ut där vid ventilurtagen på samma ställe på dem åxå?

Om det bara är denna kolven skulle jag provköra dina spridare, kan ju vara så att den ena inte levererar den mängd den ska= Härdsmälta!

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



usch
Ja det verkligen ut som den gått snålt och spikat.

Svårt att se på bilden om de andra 3 oxå har spikat, men jag hade, som sleeper pv säger, provkör spridarna..

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Daniel Engström skrev:
Det här var inte kul. Värre än förväntat. thumbs down

Det man ser på bilderna är att 1:ans kolv är mycket ljusare än övriga och har ingen belägging på sig, de övriga är ganska sotiga och lite oljiga.
Det är också 1:an som har totalhavererat. Stooort märke i både kolv och block. Inte konstigt att motorn inte startar.
Vevhustrycket måste varit enormt. Det är nog förklaringen till varför det är olja överallt. Samtliga packningar och packboxar måste vara skjutna.

https://rejsa.nu/im/user/11417/2019-02-01-08-55-45_img_8012.jpg

https://rejsa.nu/im/user/11417/2019-02-01-08-55-45_img_8014.jpg

https://rejsa.nu/im/user/11417/2019-02-01-08-55-45_img_8015.jpeg

https://rejsa.nu/im/user/11417/2019-02-01-08-55-45_img_8016.jpg

Jag har en teori att 1:ans cylinder har fått för lite bränsle så den har gått magert (varmt, därav färgen), spikat och därefter har det ätit sig igenom kolven och gjort ett stort, djupt märke i cylindern.
Bilen måste ha varit orkeslös och rykt oerhört mycket samtidigt som det troligen måste ha gått åt mängder med olja. Undra hur länge förra ägare körde så?

Vad har ni för teorier?


detonationer som skjutit bort en bit ovanför kolvringen

orsak till detonation kan ju vara för lite bränsle tex

_________________
Roland Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Går det å stoppa i nya foder i dom där blocken? Eller måste man leta nytt ?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Jag hade ju utan tvekan letat efter en S2-968 motor, det enda alternativet som jag godkänner i övrigt är en V8

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3675


Trådstartare
Det verkar som vi tänker ganska lika ang. spikningar. 1:ans cyl ligger i slutet på bränslelisten så det kanske kan bli för lågt tryck där. Måste komma ihåg att kolla upp trycket i bränslelisten. Kanske krånglar BTR:en? Har för mig att den är vacuum reglerad.

Absolut ska jag kolla igenom spridarna. Men just nu kommer toppen, bränslesystem m.m. i andra hand.


Mange K skrev:
Går det å stoppa i nya foder i dom där blocken? Eller måste man leta nytt ?

Visst går det att fodra om. Jag har kollat med Ultra motor och dom tar ca 25kkr för foder och nya kolvar. Sen tillkommer "resten".


Janne J skrev:
Jag hade ju utan tvekan letat efter en S2-968 motor, det enda alternativet som jag godkänner i övrigt är en V8

Jag håller med om att en 3-liters maskin skulle vara bästa lösningen. Det står högst upp på önskelistan. Men som jag säger till barnen. Man kan inte få allt, men önska är gratis.
Har svårt att tro att man hittar en sån motor för rimliga pengar. Som jag skrev tidigare så förutsätter dét att kpl. kablage och styrenhet i går. Annars tillkomer nytt sprut med mappning =
V8 hade ju suttit fint. Men jag har inte hört talas om någon som fått det godkänt. Kanske om man bygger om bilen som ombyggt fordon.


Får se om jag går ut kolvarna snart. Fredagkvällar är bästa meck kvällen då resten av fam sitter bänkad framför tv:n. Men i kväll i blötsnökaoset skottade jag fram släpvagnen för att slira iväg och hämta en smådelstvätt av Hassestålben här på forumet. Tack för det. Men jävlar vilken pers det var i detta väder.

Har ni fler bra förslag eller idéer så skotta på bara. Samma sak om ni sitter på bra delar som ni inte behöver.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Nu har jag tittat på en större skärm och det är väl inga tvivel om att den har spikat, ordentligt och länge.
Man kan såklart lägga nya foder, men med erfarenhet så hade jag hellre köpt en annan motor i fint skick. Kompressions och trycktestad då.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Daniel Engström skrev:

Visst går det att fodra om. Jag har kollat med Ultra motor och dom tar ca 25kkr för foder och nya kolvar. Sen tillkommer "resten".


Tack för påminnelsen om den fakturan

Om jag imte missminner mig så har Gustaf en 968 motor i delar om du är intresserad av att meka ihop själv och ha koll på prylarna.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Du kan ju åka saabmotor, då får du ihop drivlinan, 150hk extra och halva högen pengar över för vad Ultra ville ha.... om det är budgetbygge. Du är välkommen att kika på 924:an om det är intressant

_________________
Tord Ringenha11
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Ta steget in i framtiden. Jag har en Nissan Leaf drivlina liggande!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Renovera eller gör nåt orginallikt (s2 motor borde man lunna smyga igenom besiktningen med?) , annars kommer du riskera att aldrig bli klar, och slutprodukten blir värd nästan ingenting(om den inte regbesiktas).

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Billy
Skärblacka , Östergötland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 43



Daniel Engström skrev:
Det här var inte kul. Värre än förväntat. thumbs down

Det man ser på bilderna är att 1:ans kolv är mycket ljusare än övriga och har ingen belägging på sig, de övriga är ganska sotiga och lite oljiga.
Det är också 1:an som har totalhavererat. Stooort märke i både kolv och block. Inte konstigt att motorn inte startar.
Vevhustrycket måste varit enormt. Det är nog förklaringen till varför det är olja överallt. Samtliga packningar och packboxar måste vara skjutna.


Jag har en teori att 1:ans cylinder har fått för lite bränsle så den har gått magert (varmt, därav färgen), spikat och därefter har det ätit sig igenom kolven och gjort ett stort, djupt märke i cylindern.
Bilen måste ha varit orkeslös och rykt oerhört mycket samtidigt som det troligen måste ha gått åt mängder med olja. Undra hur länge förra ägare körde så?

Vad har ni för teorier?


Ajaj det där såg inte kul ut
Den cylindern lär ju gått magert, kan ju vara så att insuget inte varit riktigt tätt vid just den cylindern. Du hade väl massa packningsklet på insugs sidan eller hur ?
Har den tex dragit tjuvluft där vid cyl 1 så spelar det ju ingen roll om spridaren gör sitt jobb dvs levererar den mängd soppa den ska, blir ju för magert vid den cylindern ändå..

Jag har varit med om liknande fel fast på bmw med m30 spis i.

_________________
Billy Savvidis
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,innan ni kollar på fodring+kolvar
skulle jag plocka isär den och kolla på
bottendelen(jag tror den gott oljetorr och
skurit på veven )

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Jag har en S2-motor att sälja som jag hade tänkt köra VEMS plug and play på, men det blir inte av. Skicka ett pm om det är av intresse.

Bengt

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



pillee skrev:
Hej,innan ni kollar på fodring+kolvar
skulle jag plocka isär den och kolla på
bottendelen(jag tror den gott oljetorr och
skurit på veven )

Mvh Peter


ok, vad pekar på vevaxelskärning från de bilder som visas?

_________________
Roland Johansson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



taskigt bränsletryck pga taskig pump gjorde att min 200sx s13 såg likadan ut på 1.ans cylinder, hade 1 kg. komp men hela packningar dock så var ringlandet och 2 cm kolvring borta men helt lopp i blocket.

övriga 3 kolv o lopp var i gott skick.

lät som den gick på 3 burkar .

Den gick bra en hel sommar men när kylan kom på höstkvällarna så spikade den...



Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
NBL45
Svedala
Här sen Feb 2019
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag tog in denna bil från Tyskland. Gjorde mig av med den p.g.a att den inte startade. Den som köpte den fick igång den genom att rengöra kontakterna på säkringslådan. Den är även utrustad med larm.
Jag har stolarna som nu sitter i min bil.

Hls
Bruno Lundell

_________________
Bruno Lundell
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



KOLLA SOPPATRYCKET.

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3675


Trådstartare
Wow vad mycket kommentarer jag missat för att jag inte har varit inne på rejsa hela helgen. (Nej jag har inte enbart hängt i garaget. Familjen har fått sist i form av skidor, aktiviteter och socialiserande med vänner.)


964RS skrev:
Om jag imte missminner mig så har Gustaf en 968 motor i delar om du är intresserad av att meka ihop själv och ha koll på prylarna.

Noterat! Kan vara bra att veta framöver.


Tord skrev:
Du kan ju åka saabmotor, då får du ihop drivlinan, 150hk extra och halva högen pengar över för vad Ultra ville ha.... om det är budgetbygge. Du är välkommen att kika på 924:an om det är intressant

Nja, ungefär lika troligt som att jag stoppar en Opelmotor i fronten.


2fast4u skrev:
Ta steget in i framtiden. Jag har en Nissan Leaf drivlina liggande!

Våran framtidsguru har talat.
Kan man koppla så allt styrs med joystick? Bilen är ju en 80-talare så det skulle känns mera tidsenligt.


Cédric skrev:
Renovera eller gör nåt orginallikt (s2 motor borde man lunna smyga igenom besiktningen med?) , annars kommer du riskera att aldrig bli klar, och slutprodukten blir värd nästan ingenting(om den inte regbesiktas).

Nu talar vi van ägare av frontmotorporschar.
Det är denna vägen jag siktar in mig på. Jag har fortfarande målet att bilen ska kunna köras i sommar. Och med tanke på hur mycket tid familjen tar, så måste jag ha rimlig målsättning med den lilla garagetid som finns.


Billy skrev:
Ajaj det där såg inte kul ut
Den cylindern lär ju gått magert, kan ju vara så att insuget inte varit riktigt tätt vid just den cylindern. Du hade väl massa packningsklet på insugs sidan eller hur ?
Har den tex dragit tjuvluft där vid cyl 1 så spelar det ju ingen roll om spridaren gör sitt jobb dvs levererar den mängd soppa den ska, blir ju för magert vid den cylindern ändå..

Det var en ny teori att den kan ha tagit tjuvluft vid delningaplanet topp/insug. Dessutom rimligt med tanke på just kladdet med silicon. Bra tänkt!! Blir nya packningar och inget kladd på min renovering.


pillee skrev:
Hej,innan ni kollar på fodring+kolvar skulle jag plocka isär den och kolla på bottendelen (jag tror den gott oljetorr och skurit på veven )
Mvh Peter

Jag tror du är något på såpret. Självklart kommer hala botten att demonteras.


sx-pojken skrev:
taskigt bränsletryck pga taskig pump gjorde att min 200sx s13 såg likadan ut på 1.ans cylinder, hade 1 kg. komp men hela packningar dock så var ringlandet och 2 cm kolvring borta men helt lopp i blocket.

Japp, jag måste definitivt kolla igenom så jag har OK bränsletryck. I HELA railen.


NBL45 skrev:
Jag tog in denna bil från Tyskland. Gjorde mig av med den p.g.a att den inte startade. Den som köpte den fick igång den genom att rengöra kontakterna på säkringslådan. Den är även utrustad med larm.
Jag har stolarna som nu sitter i min bil.
Hls
Bruno Lundell

Hej Bruno.
Kul att få lite historia från bilens tidigare ägare. Du får gärna berätta mera vid tillfälle.
Hur länge ägde du den, och när sålde du bilen vidare?
Var originalstolarna i beige skinn? Eller var det tygstolar?


sx-pojken skrev:
KOLLA SOPPATRYCKET.

ABSOLUT!!!

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3675


Trådstartare
Sumpen demonterad. Helt otroligt vad skitigt det är, inte bara kletet som är i, utan allt oljesöl utanpå också. Några av skruvarna gick att lossa för hand.






Men vad är det som sitter på silen och ligger i botten på sumpen???






Jo, det är silicon (är jag förvånad) och utbankad metall! Det kommer inte från trasiga kolvringar eller från cylindern.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944S -88 - Bygger ny motor
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (20881 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande