Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944S -88 - Bygger ny motor | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 8 besök senaste veckan (20881 totalt) |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||||||||||
Dendär kolven har smält av sk spikningar! Precis som du är inne på har det gått magert ( alternativt hög tändning men då borde det kanske varit på fler cylindrar )och blitt för varmt.
Om du kikar på övriga kolvar, ser det "anfrätt" ut där vid ventilurtagen på samma ställe på dem åxå? Om det bara är denna kolven skulle jag provköra dina spridare, kan ju vara så att den ena inte levererar den mängd den ska= Härdsmälta! _________________ Fredrik Johansson |
||||||||||||||||||
usch
Ja det verkligen ut som den gått snålt och spikat. Svårt att se på bilden om de andra 3 oxå har spikat, men jag hade, som sleeper pv säger, provkör spridarna.. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||||||||||||
detonationer som skjutit bort en bit ovanför kolvringen orsak till detonation kan ju vara för lite bränsle tex _________________ Roland Johansson |
||||||||||||||||||
Det verkar som vi tänker ganska lika ang. spikningar. 1:ans cyl ligger i slutet på bränslelisten så det kanske kan bli för lågt tryck där. Måste komma ihåg att kolla upp trycket i bränslelisten. Kanske krånglar BTR:en? Har för mig att den är vacuum reglerad.
Absolut ska jag kolla igenom spridarna. Men just nu kommer toppen, bränslesystem m.m. i andra hand.
Visst går det att fodra om. Jag har kollat med Ultra motor och dom tar ca 25kkr för foder och nya kolvar. Sen tillkommer "resten".
Jag håller med om att en 3-liters maskin skulle vara bästa lösningen. Det står högst upp på önskelistan. Men som jag säger till barnen. Man kan inte få allt, men önska är gratis. Har svårt att tro att man hittar en sån motor för rimliga pengar. Som jag skrev tidigare så förutsätter dét att kpl. kablage och styrenhet i går. Annars tillkomer nytt sprut med mappning = V8 hade ju suttit fint. Men jag har inte hört talas om någon som fått det godkänt. Kanske om man bygger om bilen som ombyggt fordon. Får se om jag går ut kolvarna snart. Fredagkvällar är bästa meck kvällen då resten av fam sitter bänkad framför tv:n. Men i kväll i blötsnökaoset skottade jag fram släpvagnen för att slira iväg och hämta en smådelstvätt av Hassestålben här på forumet. Tack för det. Men jävlar vilken pers det var i detta väder. Har ni fler bra förslag eller idéer så skotta på bara. Samma sak om ni sitter på bra delar som ni inte behöver. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||||||||||
Nu har jag tittat på en större skärm och det är väl inga tvivel om att den har spikat, ordentligt och länge.
Man kan såklart lägga nya foder, men med erfarenhet så hade jag hellre köpt en annan motor i fint skick. Kompressions och trycktestad då. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||||||||||||
Tack för påminnelsen om den fakturan Om jag imte missminner mig så har Gustaf en 968 motor i delar om du är intresserad av att meka ihop själv och ha koll på prylarna. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||||||||||||
Renovera eller gör nåt orginallikt (s2 motor borde man lunna smyga igenom besiktningen med?) , annars kommer du riskera att aldrig bli klar, och slutprodukten blir värd nästan ingenting(om den inte regbesiktas).
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||||||
Ajaj det där såg inte kul ut Den cylindern lär ju gått magert, kan ju vara så att insuget inte varit riktigt tätt vid just den cylindern. Du hade väl massa packningsklet på insugs sidan eller hur ? Har den tex dragit tjuvluft där vid cyl 1 så spelar det ju ingen roll om spridaren gör sitt jobb dvs levererar den mängd soppa den ska, blir ju för magert vid den cylindern ändå.. Jag har varit med om liknande fel fast på bmw med m30 spis i. _________________ Billy Savvidis |
||||||||||||||||||
ok, vad pekar på vevaxelskärning från de bilder som visas? _________________ Roland Johansson |
||||||||||||||||||
taskigt bränsletryck pga taskig pump gjorde att min 200sx s13 såg likadan ut på 1.ans cylinder, hade 1 kg. komp men hela packningar dock så var ringlandet och 2 cm kolvring borta men helt lopp i blocket.
övriga 3 kolv o lopp var i gott skick. lät som den gick på 3 burkar . Den gick bra en hel sommar men när kylan kom på höstkvällarna så spikade den... Med vänlig hälsning _________________ Tobias Hedlund |
||||||||||||||||||
Jag tog in denna bil från Tyskland. Gjorde mig av med den p.g.a att den inte startade. Den som köpte den fick igång den genom att rengöra kontakterna på säkringslådan. Den är även utrustad med larm.
Jag har stolarna som nu sitter i min bil. Hls Bruno Lundell _________________ Bruno Lundell |
||||||||||||||||||
Wow vad mycket kommentarer jag missat för att jag inte har varit inne på rejsa hela helgen. (Nej jag har inte enbart hängt i garaget. Familjen har fått sist i form av skidor, aktiviteter och socialiserande med vänner.)
Noterat! Kan vara bra att veta framöver.
Nja, ungefär lika troligt som att jag stoppar en Opelmotor i fronten.
Våran framtidsguru har talat. Kan man koppla så allt styrs med joystick? Bilen är ju en 80-talare så det skulle känns mera tidsenligt.
Nu talar vi van ägare av frontmotorporschar. Det är denna vägen jag siktar in mig på. Jag har fortfarande målet att bilen ska kunna köras i sommar. Och med tanke på hur mycket tid familjen tar, så måste jag ha rimlig målsättning med den lilla garagetid som finns.
Det var en ny teori att den kan ha tagit tjuvluft vid delningaplanet topp/insug. Dessutom rimligt med tanke på just kladdet med silicon. Bra tänkt!! Blir nya packningar och inget kladd på min renovering.
Jag tror du är något på såpret. Självklart kommer hala botten att demonteras.
Japp, jag måste definitivt kolla igenom så jag har OK bränsletryck. I HELA railen.
Hej Bruno. Kul att få lite historia från bilens tidigare ägare. Du får gärna berätta mera vid tillfälle. Hur länge ägde du den, och när sålde du bilen vidare? Var originalstolarna i beige skinn? Eller var det tygstolar?
ABSOLUT!!! _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||||||||||
Sumpen demonterad. Helt otroligt vad skitigt det är, inte bara kletet som är i, utan allt oljesöl utanpå också. Några av skruvarna gick att lossa för hand.
Men vad är det som sitter på silen och ligger i botten på sumpen??? Jo, det är silicon (är jag förvånad) och utbankad metall! Det kommer inte från trasiga kolvringar eller från cylindern. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944S -88 - Bygger ny motor | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 8 besök senaste veckan (20881 totalt) |