Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944S -88 - Bygger ny motor
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20882 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Bara en tanke - menar inte att svartmåla tidigare ägaren: Vanliga original sugmotorer tål ganska mycket variationer innan de börjar spika sönder en kolv. Innan dess märks det oftast bakom ratten att något inte står rätt till. Kombinerat med lite lösa bultar, olja och silikonkladd... kan det vara så att motorn gått med en turbo förra sommaren, kanske? Och var återställd till original när någon tappade sugen?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
Nej det tror jag inte.
Det är ett stort jobb att turbomata 944:or. Inget man gör för en sommars körning för att sen plocka bort. Inget tyder på intercoller, nytt avgas, annat sprut, insug, m.m.
Förra ägaren gav inte intrycket av att klara en sån operation. Snarare kapabel till att köra utan att lyssna på bilen signaler.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Kolla vilka spånor som är magnetiska eller inte. Kolv och topp är ju alu, är spånorna magnetiska så kommer dom från blocket eller nån annanstans ifrån.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
Med kolvarna ur är det lättare att kolla på skadorna. Det har gett mig en ny teori också.

Kolvringarna har hamnat i läget då alla gapen legat efter varandra. Gapen fanns inte på resterande varv runt kolven. Då har det såklart blivit blow by och det tillsammans med värme har gröpt ur kanten på kolven.
På oljeringen saknas en stor bit. En del av den lossnade så fort kolven kom ut. Resten har jag inte hittat.






På sista bilden lyser jag med ficklampa från insidan. Men ser tydligt att det är hål genom kolven. Inte konstigt att oljan sprutat genom alla packningar. Vevhustrycket måste varit massivt.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
Som lök på laxen hitta jag att tvåans vevlager hade skurit också.
Laget har nypt på veven och börjat rotera i staken.






Alltså har inte bara veven blivit dålig, utan även staken har blivit ordentligt skadad.
Tittar man tillbaka i tråden, på bilden där sumpen är borta, så ser man att tvåans vevstaksöverfall är mörkare än de andra. Alltså har det gått varmt.



_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6240



Inget halvhjärtat haveri här inte...rip.

Går det att blåsa genom oljekanalen på veven som syns i bild?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
Kolja skrev:
Inget halvhjärtat haveri här inte...rip.

Går det att blåsa genom oljekanalen på veven som syns i bild?

Jag har inte provat att blåsa igenom oljekanalen. Känns som att det inte är någon vits förens jag har plockat ut veven. Annars skulle jag bara blåsa ev skräp vidare i kanalerna.

Men när jag fick bort lagret så var kanalen pluggad av lagermetall.
Den pluggen lossnade dock lätt. Men det var säkert en bidragande orsak till att lagret nöp och i stället snurrade i staken.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Jag skulle inte våga använda speciellt mycket av den där motorn. Det känns som om risken att något sitter kvar på fel ställe ända tills man temperaturcyklat den några gånger är alldeles för stor.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13258




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Daniel Engström skrev:
Med kolvarna ur är det lättare att kolla på skadorna. Det har gett mig en ny teori också.

Kolvringarna har hamnat i läget då alla gapen legat efter varandra. Gapen fanns inte på resterande varv runt kolven. Då har det såklart blivit blow by och det tillsammans med värme har gröpt ur kanten på kolven.


På 4-taktare är kolvringarna inte låsta utan kan rotera, de roterar också och då hamnar gapen mitt för varandra. Blir det mer blowby av det? Ja kanske men inte så att det skapar några haverier.
Snabb googling ger att de verkar rotera med 1 rpm, inte kollat källan så noga men i de motorböcker jag läst står det också att kolringarna roterar.
https://www.highpowermedia.com/blog/3954/rotation-of-piston-rings

40k mil, snitthastighet 50 km/h ger 8000 timmar, 480 000 minuter -> ca 500 000 varv som kolvringarna roterat. Förmodligen har kolvringarna linjerat upp 1-20000 ggr på min gamla volvo utan haverier.

Jag tror att den där motor har spikat, hårt och länge. Hur ser toppen ut i förbränningsrummet?

Känns osannolikgt att förra ägaren missat att motor var riktigt dålig, ser det ut så där måste det både ha låtit illa och rykt som fan.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
Tord skrev:
du såg denna kanske: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114692&highlight=

Tack Tord. Jag har sett den.
Men det springer lätt iväg i kostnad när hela elsystemet saknas. Men bra att Peter S har hemma.
Sen har jag blivit lite "bränd" av att köpa något som man inte har möjlighet att prova eller kolla. Men bra att någon kollat loppen. Fast som köpare vet man inte. Komp prov skulle sitta fint.

Men det är onekligen ett bra pris för den eftertraktade 3-liters motorn.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
Karl V skrev:
Daniel Engström skrev:
Med kolvarna ur är det lättare att kolla på skadorna. Det har gett mig en ny teori också.

Kolvringarna har hamnat i läget då alla gapen legat efter varandra. Gapen fanns inte på resterande varv runt kolven. Då har det såklart blivit blow by och det tillsammans med värme har gröpt ur kanten på kolven.


På 4-taktare är kolvringarna inte låsta utan kan rotera, de roterar också och då hamnar gapen mitt för varandra. Blir det mer blowby av det? Ja kanske men inte så att det skapar några haverier.
Snabb googling ger att de verkar rotera med 1 rpm, inte kollat källan så noga men i de motorböcker jag läst står det också att kolringarna roterar.
https://www.highpowermedia.com/blog/3954/rotation-of-piston-rings

40k mil, snitthastighet 50 km/h ger 8000 timmar, 480 000 minuter -> ca 500 000 varv som kolvringarna roterat. Förmodligen har kolvringarna linjerat upp 1-20000 ggr på min gamla volvo utan haverier.

Jag tror att den där motor har spikat, hårt och länge. Hur ser toppen ut i förbränningsrummet?

Känns osannolikgt att förra ägaren missat att motor var riktigt dålig, ser det ut så där måste det både ha låtit illa och rykt som fan.

Hmm! Intressant läsning om kolvringarnas rotation. Jag vet att de roterar, men hade inte en aning om att de gjorde det så mycket.

Jag håller med, spikning, möjligtvis orsakad av mager blandning, är rådande teorin om motorhaveriet.

Jag är också övertygad om att säljaren visste vad som hänt. Men troligtvis "glömde" han att skriva det i annonsen och att berätta det vid de gånger jag pratade med honom i tel, och "missade" det även när vi var och hämtade bilen.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Usch, bedrägligt beteende

_________________
Karl Vestgöte
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Karl V skrev:
Usch, bedrägligt beteende



beror väl på priset... men den gick nog inte bra när den snurrade... på 3 burkar...


Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



sx-pojken skrev:
Karl V skrev:
Usch, bedrägligt beteende



beror väl på priset... men den gick nog inte bra när den snurrade... på 3 burkar...


Med vänlig hälsning


Naturligtvis kan det ju vara ett vettigt köp om priset är rätt även om motorn är skrot men om tidigare ägare inte säger att motorn troligtvis är dålig fast han borde veta något är det ju dåligt.

Han borde veta, antingen kollar han upp det själv eller ber kompis/verkstad göra det. Det är ju inte en slit och slängbil.

Spelar ju inte så stor roll nu, hoppas priset var rätt och att det blir bra men en annan motor. Nu kan det ju bli en ännu trevligare bil med lite mer effekt

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Tycker det känns som två fel då 1:ans kolv är sönderspikad helt och de andra har skador. Men 2:ans vevstakslager har skurit om jag har förstått det rätt.

Fel 1: Dålig spridare så cyl 1 har gått magrare och spikat sönder, när den är dålig spikar även de andra pga massiv blow by.

Fel 2: Nått har hänt med oljeförsörjningen till cyl 2 vevstakslager

Skumt att fortsätta köra med en motor som sannorlikt drar massor massor med olja, går på två eller tre cylindrar och sen lådsas som det regnar när man säljer bilen.

Är väl egentligen inget fel att sälja bilen i det skicket men priset ska ju vara därefter och det bör stå i annonsen att den går dåligt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Hur ser packningen på oljefiltret ut?
Jag köpte en 944 där packningen krängt ut och oljan sprutade ut där.
Lagret på 2:an var tokslut och veven satt stenhårt.

Kanalerna från oljepumpen/filtret går till 2:an och sedan vidare till balansaxlarna


Ett dåligt åtskruvat oljefilter- oljesprut överallt- ägaren drar åt, fyller på olja och hoppas på det bästa....

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
Roadtrip till västkusten och professor Peter Sanden.
Mer info kommer då det fortfarande är ett par timmar innan jag är hemma.



_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
Janne J skrev:
Hur ser packningen på oljefiltret ut?
Jag köpte en 944 där packningen krängt ut och oljan sprutade ut där.
Lagret på 2:an var tokslut och veven satt stenhårt.

Kanalerna från oljepumpen/filtret går till 2:an och sedan vidare till balansaxlarna


Ett dåligt åtskruvat oljefilter- oljesprut överallt- ägaren drar åt, fyller på olja och hoppas på det bästa....

Oljefiltret satt som det skulle. Packningen hade inte kalvat ut ur sitt spår.

Den packningsytan var nog det enda på motorn som inte läckt.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3680


Trådstartare
I går var jag och Hans (HasseStålben) på roadtrip från Hufudstaden till västkustens Götlaborg. Ett par stopp var inplanerade på vägen.
Efter att ha lämnat på dagis/skola begav vi oss söderut.

Strax före lunch passerade vi lite turist mål, men vi hade annat i tankarna och åkte till Cross Center i Habo i stället.



Hans skulle lämna in sina fina Borrani fälgar för ekring.
Imponerande soritment av nav och fälgbanor på lager.




Maskinen som tillverkar ekrarna var specialbyggd och finns bara i ett ex. Extra kul att få se hur den fungerade.


Så småningom kom vi till Peter Sandéns lokaler strax söder om Gbg. Där stod min motor.
Jag har beställt och fått en "ny" bottendel byggd av honom. Mer om den kommer framöver.


Efter både fika, snack, genomgång av min "önskelista" och ännu mera snack, lastade vi motorn i bilen och så småningom kom vi iväg. Tack så mycket Peter.


Men innan vi vände hemåt skulle Hans "bara" förbi en kille strax norr om Gbg för att köpa en Renault 16 motor. Det visade sig vara något annat, men tillräckligt bra för att ta med hem. Den ska eventuellt ner i Hasses Lotus Europa.




Sent om sider var vi hemma och hade lastade ur båda motorerna.
En sak kan man säga om motorfolk, och det är att de gillar att prata.
Ett snabbt stopp tar lätt ett par timmar där man ingående ska berätta om varje bil och dels historia. Mobilbilder visas fram och tillbaka. Även letandet av enskillda delar är värda en egen berättelse, som såklart resterande i sällskapet nickande håller med om (och själva varit med om).
Jag tror att fiskare och deras historier ligger i lä jämfört med motorfolk.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Daniel Engström skrev:

En sak kan man säga om motorfolk, och det är att de gillar att prata.
Ett snabbt stopp tar lätt ett par timmar där man ingående ska berätta om varje bil och dels historia. Mobilbilder visas fram och tillbaka. Även letandet av enskillda delar är värda en egen berättelse, som såklart resterande i sällskapet nickande håller med om (och själva varit med om).
Jag tror att fiskare och deras historier ligger i lä jämfört med motorfolk.


Hahaha, de är så sant!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944S -88 - Bygger ny motor
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20882 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande