Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nybörjardäck för banåka 4WD
2016 besök totalt
Smyg

Här sen Sep 2018
Inlägg: 10


Trådstartare
Hej,

tänkte 2019 börja åka bana och se om jag blir biten Troligen Gälleråsen + Mantorp endast.

Kör en 1600kg tung bil (kombi), 300hk med Haldex 4WD och möjlighet till DCC (styvare).

Jag behöver ett R-däck som fungerar bra på gata då jag kommer köra gata 90% bana 10%.

Har inte möjlighet till camberinställningar, tror i alla fall att jag som nybörjare inte kommer att lämna in bilen för det, det blir som sagt om jag blir biten (men då byter jag säkert också bil).

Hört som alla andra att CUP2 ska funka, men finns andra alternativ för just min bil?

Dimensioner 8" eller 8,5" med 235/35-R19 (funkar 235/40 också bra?)

Eller ska jag bara börja med att köra slut på min gatdäck (99% säker att det är ContiSportContact6)

Tack thumbs up

_________________
KRlST0FFER GRlP
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

CUP2 på tung bil kan ta slut på ytterskuldran om man råkar vålda lite och inte har ökat camber. Tyvärr. Vårdar man dom och har mer camber så är de en bra kombo för gata och bana.

Jag tycker absolut att du ska köra första träffen på de du har och hela dagen vara observant på hur de känns körmässigt när de börjar bli varma och tappar bit för bit i grepp och sen återfår mer grepp när du tar det lugnare. Och att du kikar på dom för att se hur de slits under dagen. Om du lätt får lite horn i pannan så ha budget för däck redo. Det är lätt att överköra och då kan slitaget bli oerhört snabbt. Just därför perfekt med gatdäck som protesterar tydligt med minskande grepp så man inte bara matar på. Och som sagt titta noga på däcken efter varje pass thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Smyg

Här sen Sep 2018
Inlägg: 10


Trådstartare
Tack Magnus! Då börjar jag där.

Vilka andra däck finns det för lite tyngre bilar? Annars får jag helt enkelt lämna in för hjulinställning.

Om lite camber inte gör ont av att åkas på gatan med också.

_________________
KRlST0FFER GRlP
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Så länge du har minimalt med toe in så kan du ha mycket camber utan något extra slitage på gatan. Sen är det väl lite vilka referensramar man har om man tycker bilen blir mindre raktframstabil eller inte med minimalt med toe in. Med rätt grejer så spårar det inte och är inte nervöst alls enligt min erfarenhet. Men som sagt, lite tycke och smak kan påverka.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



vad är det för bil?

Min upplevelse efter provat min passat med R däck så var det helt livsfarligt. där var så mycket grepp i däcken så man hade inte en chans att känna var bilens gräns var.

Hade hållet mig till high eller ultra performance däck, beroende på vad det är för bil såklart.

EDIT: är du nybörjare hade jag börjat med de däck du har. tog licens med sportcontact på passaten och de funkade över förväntan

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Ett tips om du kör med dina nuvarande däck är att hålla koll på slitaget under dagen, hade ContiSportContact6 235/35-19 på min Type-R (1460kg) original och fram slets ner otroligt fort på Mantorp.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Hej Kristoffer!
Om det är så att bilen oftast används som bruksbil skulle jag skaffa två uppsättningar hjul, alltså en uppsättning för vardagskörning och en uppsättning för bankörning. Har men en schysst domkraft så går det snabbt att byta hjul när det är dags för bankörning. Då slipper du slita ner R-däcken på gatan (90% körning) och du slipper slita ut standarddäcken på banan. Och framför allt, du slipper skjutsa familjen eller köra till jobbet i en bil med kalla R-däck de dagar då det spöregnar.
Men om bilen är mer en "finbil" som bara används vid speciella tillfällen funkar det fint att bara köra R-däck!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Smyg

Här sen Sep 2018
Inlägg: 10


Trådstartare
Babbe skrev:
vad är det för bil?

Seat Leon ST Cupra.

Jasså, så pass... får tänka på saken.

NIzmo skrev:
Ett tips om du kör med dina nuvarande däck är att hålla koll på slitaget under dagen, hade ContiSportContact6 235/35-19 på min Type-R (1460kg) original och fram slets ner otroligt fort på Mantorp.

Tack för tipset!

claes t skrev:
...skaffa två uppsättningar hjul, alltså en uppsättning för vardagskörning och en uppsättning för bankörning. Har men en schysst domkraft så går det snabbt att byta hjul när det är dags för bankörning. Då slipper du slita ner R-däcken på gatan (90% körning) och du slipper slita ut standarddäcken på banan. Och framför allt, du slipper skjutsa familjen eller köra till jobbet i en bil med kalla R-däck de dagar då det spöregnar.

Riktigt bra idé! Det skulle man kunna göra faktiskt.

_________________
KRlST0FFER GRlP
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,du har bra däck redan,bara ut på banan och åk,ta det problemet efter
första gången.

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



pillee skrev:
Hej,du har bra däck redan,bara ut på banan och åk,ta det problemet efter
första gången.

Mvh Peter



+1

bara ut och kör

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Jag är ganska ny jag med.

Men börja med det du har. Det är så mkt nytt så däcken spelar ingen roll första gången.

Till andra eller tredje gången kan du skaffa en däcktrycksmätare. För när däcken blir varma ökar trycket o ger sämre grepp. Då släpper man ur lite.

(efter pausen när bilen svalnat, precis innan du ska ut på nästa pass, För då har de ju svalnat lite av sig själva så justera inte trycket direkt efter körning får då svalnar de efter justering o det blir för lite. Inte bra för vanliga gatdäck som inte har så stabila stommar.)

Känner du att det börjar bli halt eller bromsarna tar sämre kör lungt till depå. Däck o bromsar överhettar o funkar dåligt. Du vill ha bra bromsar om det går fort.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Däck för banåka
Nybörjardäck för banåka 4WD
2016 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande