Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Uppgradera bak bromsar bmw E30
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2051 totalt)
TURBO_folke
Landskrona
Här sen Jul 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Hej


Idag kör jag med Mazda Rx7 (4kolvs) ok fram med Corrado 280mm skivor.
Bmw 750 E32 huvudbromscylinder.
Skulle vilja uppgradera mina bromsar bak också. Någon som har några tips vad man kan använda?


Med vänlig hälsning Olof

_________________
Olof Folkesson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



TURBO_folke skrev:
Hej


Idag kör jag med Mazda Rx7 (4kolvs) ok fram med Corrado 280mm skivor.
Bmw 750 E32 huvudbromscylinder.
Skulle vilja uppgradera mina bromsar bak också. Någon som har några tips vad man kan använda?


Med vänlig hälsning Olof


bakok för ventilerade 20mm skivor från tex audi, skoda, vw (med inbyggd mekanisk handbroms) och sedan framskivor 256*20mm ?

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jag kör M3 E36 bakbromsar med Z4 3.5si skivor och en adapter från 300mm.de

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Goddagens Olof

Tiden flyger, lovade ju att komma ut och besöka ditt garage ju! Får vi fixa en dag framöver!


De vanligaste uppgraderingarna kan nog summeras som "lite mindre uppgradering" och "lite större uppgradering".

"Lite Mindre Uppgradering"
Ett mindre steg där man går från original 258x10 mm bromsskiva och 33 mm bromsok, till 272x10 mm bromsskiva och 38 mm bromsok.

Är vad jag har idag på min E30 323i (då det skapade en någorlunda acceptabel balans mot mina nuvarande frambromsar - E36 M3 60 mm bromsok och Corvette C5 325x32 bromsskivor).

Å andra sidan så har min E30 323i lika mycket effekt som en kaffebryggare och det går inte särskilt snabbt vare sig här eller där

I korta drag satte jag dit ett Z3-nav och hängde dit en Z3-bromsskiva och ett E30 M3 - bromsok.


"Lite Större Uppgradering"
Här går man över till ventilerade skivor bak.
Det vanligaste är nog det som Johan nämner, nämligen nav från E36 CPT / Z3 och på detta hänger man E85 Z4 2.5si 294x19 mm bromsskivor och E36 M3 40 mm bromsok (eller liknande).

Fast vill minnas att man brukar använda E85 Z4 2.5si/3.0i/3.0si bromsskivorna på 294x19 mm.

@Johan : Var det E85 Z4 2.5si du tänkte på - eller har du faktiskt de större E89 Z4 35is 324x20 bromsskivorna?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det är tur nån har huvudet på skaft
Henrik har så rätt så.

https://www.300mm.de/index.php?cPath=17


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
TURBO_folke
Landskrona
Här sen Jul 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Tackar för alla svar.

Det är bara att höra av sig Henrik du är välkommen

_________________
Olof Folkesson
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



330 e46 skivor och ok med z4 nav

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Bl0mgren skrev:
330 e46 skivor och ok med z4 nav


Går det att använda handbromsen då? Anledningen till att använda Z4-skivor är att de har snarlikt djup som Z3-skivorna och därmed kan man använda original handbroms.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Helt rätt, E46 328i (294x19) och E46 330i (320x22) används också.

Har filat, mätt och räknat (samt en del exempel från verkligheten) på en hel del kombinationer - återkommer ikväll med nån typ av summering!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Ska försöka lägga upp det här så strukturerat och tydlig som jag kan - vi får se hur det går med det

Först tänkte jag beskriva hur jag tänkt och vad jag menar med "noll-referens".
Allt utgår ifrån en känd bra baseline - i detta fall original E30 325i -88 (min E30 323i -85 är likadan här).

Ett original E30 325i -88 nav "bygger utåt" 20.5 + 10.0 = 30.5 mm (se röd text i bilden nedan).
En original E30 325i -88 bromsskiva "bygger inåt" 60.1 - 7.2 = 52.9 mm
Bromsskivans absolut innersta del hamnar därför på positionen 30.5 - 52.9 = -22.4 mm i sidledes.
Därför bildas -22.4 mm den så kallade "noll-referensen" för det är mot denna vi jämför med hur bromsbackarna blir positionerade.

Så kort och gott, "noll-referensen" -22.4 mm är vår referense för original uppsättning.


Följande nav "bygger utåt" med (samt vilka hjullager som fanns)

E30     = 30.5 mm (Small, Large)
E36 CPT = 50.0 mm (Small, Large) *1
Z3      = 53.5 mm (Small. Large) *2 *3
Z4      = 33.0 mm (Large)


*1 : Endast 323ti som fick stora hjullager.
*2 : Modeller med I4 fick små hjullager, modeller med I6 fick stora hjullager.
*3 : Z3M var speciella då de hade Extra Large så det kräver Z3M bärarmar.


Följande bromsskivor "bygger inåt" med (samt ODxTH och ID mått)

E30           = 52.9 mm (258x10 mm) (160.9 mm)
E36 CPT       = 72.0 mm (272x10 mm) (160.9 mm)
Z3            = 76.0 mm (272x10 mm) (160.9 mm)
E85 Z4 2.5si  = 67.4 mm (294x19 mm) (160.9 mm)
E36 328i      = 54.0 mm (276x19 mm) (160.9 mm)
E46 328i      = 53.5 mm (294x19 mm) (160.9 mm)
E46 330i      = 53.3 mm (320x22 mm) (185.1 mm)


OD = Outer Diameter
TH = Thickness
ID = Inner Diameter (där handbromsbackarna går emot)

Nu är det bara att pussla ihop vad man vill ha :-)
OBS! Vilken typ av hjullager som används i bärarmarna påverkar vilket nav du kan välja!
Jag kan utveckla mer om hjullager i ett annat inlägg om det skulle behövas.



Z3 nav + Z3 bromsskiva = 53.5 - 76.0 = -22.5 mm
Denna kombination ger en referenspunkt på -22.5 mm, vilket är samma som noll-referensen.
Föga överraskande då vi kombinerar nav och bromsskiva från samma modell,
samt att E30/E36/Z3 är väldigt lika i det här området.


E36 CPT nav + E36 CPT bromsskiva = 50.0 - 72.0 = -22.0 mm
Denna kombination ger en referenspunkt på -22.0 mm, vilket också är samma som noll-referensen.
Än en gång, föga överraskande.


E36 CPT nav + E85 Z4 2.5si bromsskiva = 50.0 - 67.4 = -17.4 mm
Med denna kombinationen kommer bromsskivan sitta runt 5 mm längre ut än noll-referensen,
så en väldigt liten och försumbar del av handbromsbackarna kanske ligger utanför bromsskivan,
men handbromsen kommer att fungera perfekt och passera bilbesiktningen utan minsta problem.


Z4 nav + E46 328i/330i bromsskiva = 33.0 - 53.5 = -20.5 mm
Denna kombination ger en referenspunkt på -20.5 mm vilket är i princip samma som noll-referensen.
Men tänk på att E46 330i bromsskivan har mycket större innerdiameter, vilket beskrivs i senare inlägg.


Z3 nav + E46 328i/330i bromsskiva = 53.5 - 53.5 = 0.00 mm
Nä det där kommer inte att gå (handbromsbackarna kommer knappt att sitta inuti bromsskivan)...


Z4 nav + E85 Z4 2.5si bromsskiva = 33.0 - 63.0 = -30.0 mm
Njae, vetitusan - det där kommer nog inte att gå (bromsskivan kommer antagligen att slå i bromsskölden)...







_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Westersund skrev:
Bl0mgren skrev:
330 e46 skivor och ok med z4 nav


Går det att använda handbromsen då? Anledningen till att använda Z4-skivor är att de har snarlikt djup som Z3-skivorna och därmed kan man använda original handbroms.
Ja men inte bolt on då skivan har större innerdiameter.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Bl0mgren skrev:
Westersund skrev:
Bl0mgren skrev:
330 e46 skivor och ok med z4 nav


Går det att använda handbromsen då? Anledningen till att använda Z4-skivor är att de har snarlikt djup som Z3-skivorna och därmed kan man använda original handbroms.
Ja men inte bolt on då skivan har större innerdiameter.


Just det, E46 330i är en oddball där med sin innerdiameter på 185.1 mm (jämfört med 160.9 mm som alla andra har) thumbs up

Har lagt till innerdiameter till respektive bromsskiva i mitt förra inlägg så man har den infon också.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Bl0mgren skrev:
Ja men inte bolt on då skivan har större innerdiameter.


Då känns det smidigare att köra med Z4-skivor så slipper man byta nav.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
RoDe
Sthlm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 545



Använder du dig utav 328 e46 bakskivor på din e30 så behåller du en fungerande handbroms. Tillsammans med m3e36 bakok så duger bettet bra.

_________________
R.Demir
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Kan man komma undan med mindre bromsar så är ju det att föredra.


Jag har idag solida skivor bak och med justerat bromstryck (så att det blir mer till bakbromsarna) så kommer bakbromsarna knappt upp i någon vettig arbetstemperatur (skulle behövt ha de lite varmare).

Mina frambromsar lyckas precis nå upp till en peak temperatur på 430 grader C (Ljungbyhed).
Mina bakbromsar är såklart inte ens i närheten av detta.

@Bl0mgren : Vilka temperaturer kommer du upp i med de stora ventilerade E46 330i - bromsskivorna där bak?



Ok, med nuvarande chassi (som är i princip ett standardchassi) har jag en ganska "konservativ" bromsbalans - med ett bättre racechassi skulle man kunna ha en mer aggresivare bromsbalans.

Samt det viktigaste av allt - jag har bara en liten kaffebryggare (dock trevlig och enkel en) under huven, så utflykterna till banorna kan ibland visualiseras såhär






Så för att summera så finns dessa lättillgängliga lösningar som jag förstår det (nav+bromsskiva):

E36 CPT + E36 CPT
Storlek : 272x10 mm
Handbroms : Original bolt-on

E36 CPT + E85 Z4 2.5si
Storlek : 294x19 mm
Handbroms : Original bolt-on (backarna kan kanske sticka ut en aningens men helt försumbart)

E36 CPT + E36 328i / E46 328i / 330i
Storlek : 276x19 / 294x19 / 320x22
Går ej (backarna inte ens i närheten av bromsskivan)

Z3 + Z3
Storlek : 272x10 mm
Handbroms : Original bolt-on

Z3 + E85 Z4 2.5si
Storlek : 294x19 mm
Går ej (backarna kommer att sitta mestadels utanför bromsskivan)

Z3 + E36 328i / E46 328i / 330i
Storlek : 276x19 / 294x19 / 320x22
Går ej (backarna inte ens i närheten av bromsskivan)

Z4 + E36 328i / E46 328i
Storlek : 276x19 / 294x19 mm
Handbroms : Original bolt-on

Z4 + E46 330i
Storlek : 320x22 mm
Handbroms : Original EJ bolt-on

Z4 + E85 Z4 2.5si
Storlek : 294x19 mm
Går ej (bromsskivan slår i bromssköld/bärarm)

Z4 + E36 CPT / Z3
Storlek : 272x10 mm
Går ej (bromsskivan slår i bromssköld/bärarm)

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Finns även ett originalalternativ från E30 nämligen bakskivorna från E30 325iX Touring.
Dom är 258mm *19mm har för mig det inte gällde alla årsmodeller utan vissa har tidigare solida skivor.

http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-Touring/Europe/325ix-M20/1992/br . . . .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Henrik J skrev:
@Bl0mgren : Vilka temperaturer kommer du upp i med de stora ventilerade E46 330i - bromsskivorna där bak?
Bilen har inte vart på bana ännu och jag använder hydraulisk handbroms. (drifting..)

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Bl0mgren skrev:
Henrik J skrev:
@Bl0mgren : Vilka temperaturer kommer du upp i med de stora ventilerade E46 330i - bromsskivorna där bak?
Bilen har inte vart på bana ännu och jag använder hydraulisk handbroms. (drifting..)


Aha Det användarscenariot skiljer sig ganska rejält från track day cars. Ni använder ju i princip bakbromsarna mer än frambromsarna Är faktiskt intressant att se hur profesionella drifting cars är byggda - en hel del har pyttesmå bromsar där fram (vilket är logiskt då de används mycket lite).

Med 280x22 där fram så blir det just i det här fallet lite för mycket med 320x22 där bak.

Men absolut, E46 330i bromsskivor bak ger möjlighet för kraftiga bromsar där bak - inget snack om saken! Men då ska man kunna utnyttja det eller är i behov av det (som tex i ditt fall), annars blir det mest dödvikt som ska studsa upp och ner.

Så för en track day car (som har lite andra designparametrar än en drifting car) skulle jag lägga mer vikt på att få en bra balans mot frambromsarna (dvs inte överdimensionera varken fram- eller bakbromsarna) och såklart ha vikt i åtanke (exempelvis är det 3.2 kg skillnad mellan E46 330i och E36 CPT bromsskivor bak).





Michael Bäck skrev:
Finns även ett originalalternativ från E30 nämligen bakskivorna från E30 325iX Touring.
Dom är 258mm *19mm har för mig det inte gällde alla årsmodeller utan vissa har tidigare solida skivor.

De där hade jag inte en susning om! Intressant, en ventilerad variant av den vanliga 258x10 bromsskivan.
Men ix har andra nav och dess bromsskivor (inklusive ovan nämnda) har en mycket "högre hatt", dessa bromsskivor bygger inåt med 67.4 mm (jämfört med 52.9 mm för andra E30 bromsskivor), så tar man endast skivorna och monterar på en standard E30 så kommer de att bygga för mycket inåt och slå i bromssköld/bärarm. Så man behöver även iX nav också för att få det att fungera vilket innebär 4x100 hjulmönster - så vill bibehålla det så är det ett intressant alternativ (för inte ens E30 M3 fick ventilerade skivor där bak).

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Går bakbromsarna varma eller vill du bara ha större bromsar bak?

Jag har kört E30 (318is, har samma bromsar som 325i) på bana många många varv och har aldrig upplevt bakbromsarna som problematiska även med oventilerade originalskivor. Det gick åt dubbelt så mycket frambelägg som bakbelägg (speciellt med R-däck då man kunde bromsa hårdare).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Michael Bäck skrev:
Finns även ett originalalternativ från E30 nämligen bakskivorna från E30 325iX Touring.
Dom är 258mm *19mm har för mig det inte gällde alla årsmodeller utan vissa har tidigare solida skivor.

http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-Touring/Europe/325ix-M20/1992/br . . . .


Intressant! Kan man få på dessa på en 318is genom att bara skaffa andra ok/skivor tro? Svept area (och därmed bromsbalansen) borde vara detsamma, och även handbromsen borde funka som vanligt?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



beepbeep skrev:
Michael Bäck skrev:
Finns även ett originalalternativ från E30 nämligen bakskivorna från E30 325iX Touring.
Dom är 258mm *19mm har för mig det inte gällde alla årsmodeller utan vissa har tidigare solida skivor.

http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-Touring/Europe/325ix-M20/1992/br . . . .


Intressant! Kan man få på dessa på en 318is genom att bara skaffa andra ok/skivor tro? Svept area (och därmed bromsbalansen) borde vara detsamma, och även handbromsen borde funka som vanligt?


Allt ska funka. Byte av skiva & ok samt navet om jag inte minns fel. Vill du veta mer kolla
med Johan Samson som körde detta på på sin E30 i Bmw Cup.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Skruva banåkabil
Uppgradera bak bromsar bmw E30
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande