Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uppdaterad banskiss GTR Motorpark (med banbeskrivning)
799 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag korspostar detta. Det ligger även i huvudtråden om GTR Motorpark (korspost normalt ett no no men jag ville inte att någon ska missa denna uppdatering)


Diskutera? Hoppa in i huvudtråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1554711#1554711


--------------------------




Spännande dag! Fick åka närapå hela bansträckningen fast det krävdes fyrhjulsdrift thumbs up

Vad ska jag säga... Ja alltså en banägare som bland många referenser nämner backiga Bilster Berg som något han tittat på, det blir liksom inte fel då. Ja allt kan hända men det här kan bli riktigt riktigt bra. Kinnekulle och Knutan är platta banor i jämförelse.

Vi filmade ett varv med Johan berättande om de olika partierna men tyvärr sket det sig tekniskt pga fotografens inkompetens (jag alltså). Men det var vitt med snö överallt så det var inte optimalt ändå att se vad som var vad.

Så jag får berätta här istället.

De enda två svängarna man använder från gamla banan är kurva 8 och 10 på skissen. Vi börjar med bilen vid kurva 10, dagens banas nedre vändning, den som leder ut på nuvarande rakan.

Vad vi ser där vi står med bilen är gamla rakan som kommer vara den man kör (upp mot kurva 3) tills dess att sydvästslingan blir klar. Sydvästslingan (kurva 11, korkskruven, startrakan, 1, 2 upp till 3) är den bit som börjar byggas så fort etapp ett av banan är klar. Det är redan schaktat för banan kurva 11, korkskruven och kurva 2 men nya startrakan och kurva 1 är inte schaktat för ännu. Så tills vidare kortsluter man med gamla rakan från 10 till 3. Så har vi det avklarat.



Men nu kör vi ett fullt varv! Följ skissen med kurvnummer som ligger längre ner.

Långsammaste kurvan på banan, kurva 10 känner vi till redan. Skillnaden är att man kommer ner mot den betydligt betydligt snabbare. Vi gasar uppför backen mot kurva 11 som är... spännande!!! Den är inte så snabb men ungefär mitt i kurvan försvinner marken under våra fötter (hjul) och andra halvan är en kombo av skarp kurva och ett extremt brant drop väl värd Bilster Bergreferensen jag nämnde tidigare.

Idag finns det som sagt inte schaktat bort mot kurva 1 men efter korkskruven, i en svacka, kommer platta startrakan och depån ligga. Följt av att det går kort uppför in i early apex kurva 1. Den öppnar ut på returrakan som är platt nere i svackan men avslutas med en mycket brant stigning till ganska snabba kurva 2 och vi fortsätter klättra uppåt. Nu börjar det gå ganska fort. Vi har berget nära till vänster hela hela långa vägen genom kurva 3, en lång snabb sweeper som nog kan bli lite nervig eftersom man inte ser utgången och det gäller att ha bra fart här ut på långa nedförsbacken som kommer. Nu går det inte lika fort som ut ur Flügplatz ner mot Schwedenkreuz men för mig var känslan tveklöst exakt den när man kommit in en bit i kurva 3, en lång snabb flack och blind vänster över ett krön som fortsätter i en brant fullt synlig lång nedförraka.

Det är en enorm höjdskillnad från högsta punkten på banan ända ner till kurva 4, en imponerande syn faktiskt. Lutningen är markant men inte direkt urbrant eftersom rakan är ganska lång.

En liten parentes, etapp3. Den kommer senare. Så vi kommer ur kurva 4 genom chikanen (som nog inte är helt hundra exakt spikad) och man ser den imponerande backen och längst bort banans högsta punkt (ja det är inte bergets topp, jag bara skrev så , på båda sidor är det ännu högre, man åker som genom ett litet bergspass däruppe, kika på höjdmarkeringslinjerna!!!)


Snart är vi uppe över krönet med riktigt riktigt bra fart!




En svag och snabb(!) vänster genom kurva 6 och det börjar gå utför igen. Vi skippar driftinghästskon och får en spännande höger vid 7 att både bromsa hårt ner mot men ända ta med bra fart. Kurva 8 är öppnare och vi är efter den på den befintliga banan en liten liten bit, just där det är ett nästintill hopp idag! Den ska hoppeligen (höhö) vara kvar, den är kraftigast till höger så man kommer få välja spår här hur man vill ta sig förbi bumpen. Kurva 9 finns idag, den är den delen få kör på som skär rätt över mittfältet (under själva siffran 9 ser ni den kurvan man kör normalt i idag, den med röda muren). Här blir också intressant, du har bra fart ner till 9 men måste planera för lite höjd in i kurva 10. Och du ska hela vägen genom 9 och ner till 10 ta ner farten ordentligt. Var lägger du apex och hur långt släpper du bilen efter 9 så att du både kan placera bilen bra in i 10 men samtidigt bromsa kraftigt.

Det var det. Som ni ser kan man även kortsluta banan på dess högsta punkt, dvs skippa hela norra utförslöpeslingan och köra från 3 till strax efter kurva 6.




Diskutera? Hoppa in i huvudtråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1554711#1554711
Denna tråden låst så att vi fortsätter snacka i huvudtråden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Uppdaterad banskiss GTR Motorpark (med banbeskrivning)
799 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande