Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 100 besök senaste veckan (49028 totalt) |
Efter en heldag med lite felsökning, korrigeringar och injusteringar inför mappningen så verkar programvaran inte stödja dubbelvanos fullt ut så vi fick avbryta.
Omtag senare i höst och därmed kommer besiktning med vägning utföras tidigt till våren istället. Men då kommer bilen vara helt klar för att rulla ut på vägarna ![]() Så det kommer kanske bli sparsamt med uppdateringar i vinter då fokus ligger på finnish och att göra bilen helt klar ![]() ![]() Men lite uppdateringar med bilder och resultat efter mappning kommer. Och efter lite ljudupplevelser igår så kommer en extra ljuddämpare per sida att behöva monteras ![]() ![]() _________________ Bo Berglund |
Tanken var att mappa motorn som den är och köra den en sommar för att sedan gå igenom den.
Men efter att ha läst på lite så vill jag inte mappa den utan att byta vevlager och kamkedjesträckare bland annat. Lite jobbigt om vevlagren skulle ge med sig under mappningen 🙂 Har inte fått till att den laddar, bytte regulator men utan resultat, så generatorn ska också gås igenom. Vi får väl se om det blir några överraskningar när oljetråget tas bort. Styrskenorna till kamkedjan ger sig ju med tiden och kan då släppa bitar som hamnar i tråget. Då måste ju vanos och hela frontstycket på motorn bort, hoppas inte det... ![]() _________________ Bo Berglund |
Under helgen så togs oljetråget bort och det såg inte snyggt ut.
Delar av kamkedjestyrningen låg i botten vilket förekommer på dessa motorer. Kamkedjan var "slapp" vilket tyder på att den är sliten samt att styrningen är trasig som "spänner" upp den. Motorn är riktigt skitig invändigt vilket tyder på en riktigt dåligt skött motor, ingen oljeservice enligt intervall här inte ![]() Vanos och hela fronten av motorn måste nu plockas bort och troligtvis topparna också för att kunna göra rent överallt samt kontrollera ventiler är täta, styrningar är bra samt byta ventiltätningar. Detta blir dyrt på riktigt ![]() Vi får se vad det kommer att kosta, just nu så letar jag priser på packningar och de delar som man vet måste bytas såsom kedjor till både kammar, kamkedja, oljepump och styrningar till kamkedjan. Det lilla man såg av cylindrarna såg bra ut, men är det något med dem samt kolvar så vet jag inte när man kan få råd att få ihop motorn igen... _________________ Bo Berglund |
Uj vad trist. Att renovera en S-motor är tyvärr aldrig billigt.
Är långt ifrån säkert att kolvar är kass, hade ni provkört motorn något? Lagerbyte är ju givet nu när ni öppnat. Renovera Vanos kan ju behövas men är inte kritiskt för att få motorn att gå. Det går att ta senare. Renovering av toppar kostar men det är inte säkert att allt måste bytas på dem. Mina styrningar var OK och ventilerna blästrades och slipades in Tips - Febi's kamkedjor är om-förpackade IWIS, dvs originalkedjor. Febi har även de förstärkta varianterna i sitt sortiment och det kan vara värt att gå på sådana direkt. Priserna är inte särskilt blodiga. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
Ja motorn har startats innan och gick som den skulle men har inte mappats. Jag blev lite orolig då jag läste i en del forum om vevlagren och kamkedjestyrningarna. Tyckte det var bäst att byta vevlagren innan mappningen. Man blev inte jätteförvånad att styrningarna var skrot.
Så det var väl tur att man tog det beslutet, motorn kanske inte hade överlevt en mappning 🙂 Har ju kollat kompression i alla cylindrar innan vi startade och det var jämn kompression över alla cylindrar. Ja, bra tips, ska kolla på de kedjorna. Mvh Bosse _________________ Bo Berglund |
Nu så är motor isärplockad så lång jag vågar
![]() Kammar och cylindrar ser bra ut så det är rengöring av allt som gäller och beställa delar. Topparna lämnar jag iväg för översyn. Blocket med vev och kolvar likaså för lagerbyte och översyn av kolvringar. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Bo Berglund |
Då har man plockat ur kolvarna och veven.
Vevlagren såg fina ut men några vevstakslager såg riktigt slitna ut. Inga direkta revor i veven men lite "missfärgningar" eller vad det kan vara. Ska med hjälp se om det är något som man behöver se över eller inte. Cylindrarna är jättefina som tur är. Kolvarna är lite "blanka" men frågan är om de är slitna? Några revor finns det i kolvarna som känns lite med naglarna, frågan är om det spelar någon roll? Lite mätning av kolvringsgap, kolvar och vev. Beställa lager och börja montera ihop 😃 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Bo Berglund |
Det är nog värt att få till fräscha kolvringar nu. Reporna som du visade i förra inlägget på kolvarna har kanske inte så stor betydelse om loppen är fina, men kolvringar behöver vara fräscha för att hålla komp.
När jag renoverade min motor konstaterade jag att det var i princip samma kostnad att byta till Wiseco kolvar inkl ringar som att bara byta OE ringar... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
Ja jag har insett att det är nästan samma pris att köpa eftermarknads kolvsats som att köpa originalringar.
Hittar inga Wiseco till denna motorn dock. Kolvringarna kommer troligtvis att bytas, sedan om det blir en kolvsats får vi se. Beror om man hittar eftermarknads ringar eller inte. _________________ Bo Berglund |
Bara att invänta att topparna är klara så kan man börja att montera ihop
![]() Topparna planas, ventilsätet kommer fräsas in, nya styrningar på alla avgasventiler då de var glappa och nya tätningar. Får mäta in och justera kolvringsgapet om det behövs under tiden ![]() ![]() _________________ Bo Berglund |
Hade monterat de nya ramlagren men inte momentdragit dem ännu.
Tur var väl det ![]() När jag skulle börja att montera ihop så satte vi upp blocket för att planslipa det, vilket behövdes. Nu är både block och toppar planslipade och färdiga för montage. Ramlager och vev monterade och momentdragna. Har börjat att slipa in kolvringsgapet, vilket pill ![]() Men men det blir bra ![]() Tänker lägga upp bilder löpande nu på ihopmontaget av motorn och förhoppningsvis så är den ihopsatt inom 1 vecka eller 2 ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Bo Berglund |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 100 besök senaste veckan (49028 totalt) |