Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e30 m3 replika s62
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
317 besök senaste veckan (32210 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



adde78 skrev:
Tord skrev:
adde78 skrev:
Tord skrev:
Vi har m5e39 bakvagn på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110670




Häftig banbil du har, tycker det är skitfränt med snabba budgetbilar thumbs up

Om man får säga så då alla vet vad det kostar att hålla på med denna sport

Tack, det var mer som svar på att du skrev att du behövde hjälp med bakvagnen. Vad är utmaningen?


Utmaningen med bakvagnen är väl att få upp den på rätt sätt, att man har rätt fästpunkter, hur man ska ta hjälp av buren mm. Sedan undrar jag om man skall ha någon typ av bussning eller om de flesta kör med alubussningar i bryggan. Det blir väl lite annorlunda påfrestningar på isen kontra på banan.

Vi vet väl egentligen inte vad det blir av det hela, vi vill ha en bil som är rolig att köra både på sommaren och på vintern och som skall vara hyffsat lättskruvad.

Med sådana modifieringar kan man väl inte klassa in bilen i så många startfält. Man får väl helt enkeln köra i de/den klassen det går och räkna med att man inte har en chans på några resultat.
Tipsa gärna om det finns något den kan klassa in i. Timeattack, hur ser det ut i prostreet när man bytt bakvagn med nya fästpunkter.


Vi har alubussningar. Bilen har gått som långloppsbil sen 2013.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tord skrev:
adde78 skrev:
Tord skrev:
adde78 skrev:
Tord skrev:
Vi har m5e39 bakvagn på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110670




Häftig banbil du har, tycker det är skitfränt med snabba budgetbilar thumbs up

Om man får säga så då alla vet vad det kostar att hålla på med denna sport

Tack, det var mer som svar på att du skrev att du behövde hjälp med bakvagnen. Vad är utmaningen?


Utmaningen med bakvagnen är väl att få upp den på rätt sätt, att man har rätt fästpunkter, hur man ska ta hjälp av buren mm. Sedan undrar jag om man skall ha någon typ av bussning eller om de flesta kör med alubussningar i bryggan. Det blir väl lite annorlunda påfrestningar på isen kontra på banan.

Vi vet väl egentligen inte vad det blir av det hela, vi vill ha en bil som är rolig att köra både på sommaren och på vintern och som skall vara hyffsat lättskruvad.

Med sådana modifieringar kan man väl inte klassa in bilen i så många startfält. Man får väl helt enkeln köra i de/den klassen det går och räkna med att man inte har en chans på några resultat.
Tipsa gärna om det finns något den kan klassa in i. Timeattack, hur ser det ut i prostreet när man bytt bakvagn med nya fästpunkter.


Vi har alubussningar. Bilen har gått som långloppsbil sen 2013.


Jag anser att man ska ha alu-bussningar i bryggan, men behålla gummi i klumpen. Då slipper man mycket av dom vibrationerna som ger sprickor.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Föresten är det ett dyrt alternativ med alubussningar, då ni ändå inte har några fästen i karossen.
Ni kan lika bra svetsa stumma rör i bryggan... och bulta i nya fästen i karossen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Jag vet inte om du sett min polo jag byggde med sån bakvagn.

Kolla in polo07krs

Har monterat samma bakvagn tidigare på en e30.

Reservhjulsbaljan ryker. Men den är väl redan väck.


Börja med originalbussningar. Då passar eftermarknafsbussnigar.

På polon åkte jag orginalbussningar. O det funka bra.

Svarva kutsar o gänga dem.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
erki87 skrev:
Jag vet inte om du sett min polo jag byggde med sån bakvagn.

Kolla in polo07krs

Har monterat samma bakvagn tidigare på en e30.

Reservhjulsbaljan ryker. Men den är väl redan väck.


Börja med originalbussningar. Då passar eftermarknafsbussnigar.

På polon åkte jag orginalbussningar. O det funka bra.

Svarva kutsar o gänga dem.



Jo tack, jag har sett din polo. Imponerande bygge.

Och när du är färdig, ja då bygger du en ännu mer imponernade bil. Många tummar upp på den.
Det är sådana som dig som får en att brinna extra för bilintresset. Jag tänker många gånger hur svårt kan det vara och så provar jag. Ibland funkar det och ibland inte. Många här på rejsa har mer erfarenheter och kan planera sina byggen mycket bättre och göra mindre fel från början. Jag är djupt imponerad av många här på sidan vad de kan och vad de får till. Jag önskar jag kund vara lite mer strukturerad men jag är den som bygger testar/gör om och fortsätter så tills det känns bra.

Bra tips på bakvagnen, jag har svarvat kutsar så där tänkte vi lika iaf. Som du säger man kan ju börja med orig bussning så byter man till alu senare. Det är alltid kul att få bilen på hjul om det inte finns ekonomi eller svarvhjälp till bussningar.

_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
Nu har vi fått turen att få låna en riktbänk för bakvagnsbygget.
Bosse som jag bygger bilen med har en bror som kör rallycross och då har man tydligen en sån här liggandes som vi får låna.

_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
Bort med den gamla volvo axeln.


_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
Så är det denna som skall dit

_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Tord skrev:
adde78 skrev:
Tord skrev:
adde78 skrev:
Tord skrev:
Vi har m5e39 bakvagn på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110670




Häftig banbil du har, tycker det är skitfränt med snabba budgetbilar thumbs up

Om man får säga så då alla vet vad det kostar att hålla på med denna sport

Tack, det var mer som svar på att du skrev att du behövde hjälp med bakvagnen. Vad är utmaningen?


Utmaningen med bakvagnen är väl att få upp den på rätt sätt, att man har rätt fästpunkter, hur man ska ta hjälp av buren mm. Sedan undrar jag om man skall ha någon typ av bussning eller om de flesta kör med alubussningar i bryggan. Det blir väl lite annorlunda påfrestningar på isen kontra på banan.

Vi vet väl egentligen inte vad det blir av det hela, vi vill ha en bil som är rolig att köra både på sommaren och på vintern och som skall vara hyffsat lättskruvad.

Med sådana modifieringar kan man väl inte klassa in bilen i så många startfält. Man får väl helt enkeln köra i de/den klassen det går och räkna med att man inte har en chans på några resultat.
Tipsa gärna om det finns något den kan klassa in i. Timeattack, hur ser det ut i prostreet när man bytt bakvagn med nya fästpunkter.


Vi har alubussningar. Bilen har gått som långloppsbil sen 2013.


Jag anser att man ska ha alu-bussningar i bryggan, men behålla gummi i klumpen. Då slipper man mycket av dom vibrationerna som ger sprickor.


thumbs up

_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
Nu skall vi se om denna juvel passar.


_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
Vipps så hade kompisen monterat motorn. Enligt Bosse så var det väldigt smidigt att montera motorn med färdiga motorfästen från från tyskland. Skönt när det finns bolt on och man slipper lägga massa tid på fel saker.

Vi hade iof. en idé om att flytta bak motorn lite då torpenen är modifierad. Dock tyckte vi det blev för mycket jobb att bygga om tråget eller köra torrsump.







_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
Hur var det nu igen med styrväxel.

Använder jag mig av en vanlig e46 styrväxel så tar jag bort ca 1 styrvarv mot e30ins ?

Sedan har jag även läst här på forumet att man skall försöka finna en m3 e36 styrväxel eller en från en z3 då de är ännu bättre. Kommer inte ihåg de olika modellerna man kan använda sig av, någon som har ett bättre minne.

E30in var utrustad med servo så knuten skall passa vad jag hört, dock distans/brickor på styrvägeln.

Tack på förhand

_________________
Andreas Näsman
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 187



Jag är inte alls insatt i dom olika styrväxlarna men en vän till mig bytte från m3 e46 original styrväxel
till e46 diesel styrväxel för att få snabbare styrväxel. Yellow tag vill jag minnas något om..
Inga konkreta tips men någon mer insatt flikar säkert in

Angående m5an, var den väldigt dålig eller varför åkte den på skroten? Kunde du inte ha sålt den utan drivlinan?

Ser ut att bli ett jäkla häftigt bygge thumbs up

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



En E46 "purple tag" eller "yellow tag" ger näst kortast utväxling. Skillnaden mellan de två är ventilpaketet till hydrauliken, den gule har en något "fastare" känsla (kan även uttryckas "trögare") jämfört med den lila.

Kortaste utväxlingen fås med Z3 1.8 styrväxel, men de är näst intill omöjliga att få tag på.

Alla E36 har samma servo-styrväxel och de är alla något längre i utväxlingen än ovanstående, dock kortare än E30.

Micke "BTG" gjorde en uppställning över de olika styrväxlarna och dess utväxlingar, går att hitta med en sökning.

Kul projekt thumbs up thumbs up thumbs up och tragiska bilder på donatorn!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
rotrex vr6 skrev:
Jag är inte alls insatt i dom olika styrväxlarna men en vän till mig bytte från m3 e46 original styrväxel
till e46 diesel styrväxel för att få snabbare styrväxel. Yellow tag vill jag minnas något om..
Inga konkreta tips men någon mer insatt flikar säkert in

Angående m5an, var den väldigt dålig eller varför åkte den på skroten? Kunde du inte ha sålt den utan drivlinan?

Ser ut att bli ett jäkla häftigt bygge thumbs up


Tack för tips, bättre att ha många alternativ än få.

Ang m5:an så började jag riva inredning för många år sen då bilens värde var runt 100 k, priserna idag ser lite annorlunda ut. Sedan är ju m5:an i sig en vanlig e39, utan drivlina inget större värde i karossen. Mer jobb att sälja delar än pengar på kontot tyvärr.

_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
En E46 "purple tag" eller "yellow tag" ger näst kortast utväxling. Skillnaden mellan de två är ventilpaketet till hydrauliken, den gule har en något "fastare" känsla (kan även uttryckas "trögare") jämfört med den lila.

Kortaste utväxlingen fås med Z3 1.8 styrväxel, men de är näst intill omöjliga att få tag på.

Alla E36 har samma servo-styrväxel och de är alla något längre i utväxlingen än ovanstående, dock kortare än E30.

Micke "BTG" gjorde en uppställning över de olika styrväxlarna och dess utväxlingar, går att hitta med en sökning.

Kul projekt thumbs up thumbs up thumbs up och tragiska bilder på donatorn!



Tackar ödmjukast.
Den infon kommer jag långt på, e46 gul eller lila sökes med andra ord

Fint bygge du har förövrigt, helt i min smak

_________________
Andreas Näsman
Citera
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 118



Hjärtskärande att se M5:ans lik bli ivägskickat sådär, vad var det (förutom att bygga bus-e30) som gjorde att du skrotade? Var det nån kul inredning i den? läderinstumentpanel eller liknande? OT, sry.

_________________
Daniel Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



adde78 skrev:
Christian Jansson skrev:
En E46 "purple tag" eller "yellow tag" ger näst kortast utväxling. Skillnaden mellan de två är ventilpaketet till hydrauliken, den gule har en något "fastare" känsla (kan även uttryckas "trögare") jämfört med den lila.

Kortaste utväxlingen fås med Z3 1.8 styrväxel, men de är näst intill omöjliga att få tag på.

Alla E36 har samma servo-styrväxel och de är alla något längre i utväxlingen än ovanstående, dock kortare än E30.

Micke "BTG" gjorde en uppställning över de olika styrväxlarna och dess utväxlingar, går att hitta med en sökning.

Kul projekt thumbs up thumbs up thumbs up och tragiska bilder på donatorn!



Tackar ödmjukast.
Den infon kommer jag långt på, e46 gul eller lila sökes med andra ord

Fint bygge du har förövrigt, helt i min smak


Detta är inte 100% sant.

Det som räknas är hur mycket utskick man får på styrväxeln per varv på ratten.
Så att bara räkna varv från stopp till stopp är missvisande.

Dessutom ger varje mm utskick på styrväxeln mer rörelse på en e30 än på en e36.

Så har du e30 fjäderben och gul eller lila styrväxel...
Så är du hemma.


EDIT: e36 växeln skickar ut mer, totalt än vad e30 växeln gör.
Det betyder att styrvinkeln ökar.

Jag har fått sätta styrstoppar på min bil. Annars är det rena Driftingbilen. (har e30 geometri på mina fjäderben.)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Z3 1.8 växeln är väl utan servo (?)
Och det kan du glömma med lite aggresiva vinklar på e30/36.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
adde78 skrev:
Christian Jansson skrev:
En E46 "purple tag" eller "yellow tag" ger näst kortast utväxling. Skillnaden mellan de två är ventilpaketet till hydrauliken, den gule har en något "fastare" känsla (kan även uttryckas "trögare") jämfört med den lila.

Kortaste utväxlingen fås med Z3 1.8 styrväxel, men de är näst intill omöjliga att få tag på.

Alla E36 har samma servo-styrväxel och de är alla något längre i utväxlingen än ovanstående, dock kortare än E30.

Micke "BTG" gjorde en uppställning över de olika styrväxlarna och dess utväxlingar, går att hitta med en sökning.

Kul projekt thumbs up thumbs up thumbs up och tragiska bilder på donatorn!



Tackar ödmjukast.
Den infon kommer jag långt på, e46 gul eller lila sökes med andra ord

Fint bygge du har förövrigt, helt i min smak


Detta är inte 100% sant.

Det som räknas är hur mycket utskick man får på styrväxeln per varv på ratten.
Så att bara räkna varv från stopp till stopp är missvisande.

Dessutom ger varje mm utskick på styrväxeln mer rörelse på en e30 än på en e36.

Så har du e30 fjäderben och gul eller lila styrväxel...
Så är du hemma.


EDIT: e36 växeln skickar ut mer, totalt än vad e30 växeln gör.
Det betyder att styrvinkeln ökar.

Jag har fått sätta styrstoppar på min bil. Annars är det rena Driftingbilen. (har e30 geometri på mina fjäderben.)


Tack Håkan.
Jag har e30 brygga med m5 e39 ben påsvetsade på e36 spindlar och rörbärarmar så spårvidden är ca 1500. Men det är ju som du säger, det är själva utväxlingen på styrväxeln jag är ute efter. Ett varv ingående axel/hur mkt utstick får jag då på utgående axel. Det är väl styrväxel/spindel som bestämmer hur mkt/snabbt det svänger. Skillnaden mellan olika styväxlars utväxling är det som är intressant. Summa sumarum så låter det som jag får mest styrutstick på en styrväxel från e46 (gul o lila) per varv/ingående

_________________
Andreas Näsman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



adde78 skrev:
ButterflyRacing skrev:
adde78 skrev:
Christian Jansson skrev:
En E46 "purple tag" eller "yellow tag" ger näst kortast utväxling. Skillnaden mellan de två är ventilpaketet till hydrauliken, den gule har en något "fastare" känsla (kan även uttryckas "trögare") jämfört med den lila.

Kortaste utväxlingen fås med Z3 1.8 styrväxel, men de är näst intill omöjliga att få tag på.

Alla E36 har samma servo-styrväxel och de är alla något längre i utväxlingen än ovanstående, dock kortare än E30.

Micke "BTG" gjorde en uppställning över de olika styrväxlarna och dess utväxlingar, går att hitta med en sökning.

Kul projekt thumbs up thumbs up thumbs up och tragiska bilder på donatorn!



Tackar ödmjukast.
Den infon kommer jag långt på, e46 gul eller lila sökes med andra ord

Fint bygge du har förövrigt, helt i min smak


Detta är inte 100% sant.

Det som räknas är hur mycket utskick man får på styrväxeln per varv på ratten.
Så att bara räkna varv från stopp till stopp är missvisande.

Dessutom ger varje mm utskick på styrväxeln mer rörelse på en e30 än på en e36.

Så har du e30 fjäderben och gul eller lila styrväxel...
Så är du hemma.


EDIT: e36 växeln skickar ut mer, totalt än vad e30 växeln gör.
Det betyder att styrvinkeln ökar.

Jag har fått sätta styrstoppar på min bil. Annars är det rena Driftingbilen. (har e30 geometri på mina fjäderben.)


Tack Håkan.
Jag har e30 brygga med m5 e39 ben påsvetsade på e36 spindlar och rörbärarmar så spårvidden är ca 1500. Men det är ju som du säger, det är själva utväxlingen på styrväxeln jag är ute efter. Ett varv ingående axel/hur mkt utstick får jag då på utgående axel. Det är väl styrväxel/spindel som bestämmer hur mkt/snabbt det svänger. Skillnaden mellan olika styväxlars utväxling är det som är intressant. Summa sumarum så låter det som jag får mest styrutstick på en styrväxel från e46 (gul o lila) per varv/ingående


Ja, så var det med din framvagn.

Då har du e36 styrarmar ?
Dom är lite längre än e30. Men det blir bra ändå.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e30 m3 replika s62
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
317 besök senaste veckan (32210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande