Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e30 m3 replika s62
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
22 besök idag (32227 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Min erfarenhet är som sagt att E46 gul eller lila har en kortare/snabbare utväxling än både E30 o E36 samt övriga E46.
Dvs inte enbart räknat antal varv.
Dessutom större slag än E30, jag har också styrstoppar (modifierade M3 E36).
Z3 har jag aldrig fått fatt i själv men det är givetvis servostyrväxeln vi talar om.

thumbs up Håkan har givetvis helt rätt i att geometrin påverkar och kring det har jag inga djupkunskaper,
uttalade mig bara om styrväxel jämfört med styrväxel. Alla dessa styrväxlar har nära nog samma
yttermått mätt på kolvstången, så det borde vara möjligt att jämföra så, eller?

Jag har M3 E30 geometri på min med 9 gr caster och -3,5 gr camber. E46 inre styrarmar pga den annorlunda
lösningen på internluftning som E46 har, E36 yttre styrleder.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Det har gått lite trögt med projektet i sommar.

Det har inte hänt så mycket mer än att nya bussningar till bakvagnen är införskaffade och diffen får nya packboxar, olja och finish. Har även fått tag på en styrväxel e46 purple på skroten



_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Nu har vi fått styrväxeln på plats efter lite letande efter inre styrled. Får lov att säga att det var en enkel operation, tack för alla tips. Det var i stort sett bolt on då det var servo på bilen från början och rattstångsknuten passade direkt på nya styrväxeln från e46.

Då vi monterade i motorn med färdigköpta motorfästen så var man tvungen att sänka ner framvagnsbryggan för att motorn inte ska ta i huven. Dett gör ju även att bilen blir högre fram så för att fortfarande ha bilen i ursprungshöjd så försänkte vi in nedre bärarm i framvagnsbryggan.

Om det visar sig att vi vill ha bilen ännu lägre utan att påverka nedre bärarm vad har ni för tips då..........
Man vill ju att bärarmen skall luta lite neråt vid ride hight. Skall man flytta upp kulleden på bärarmen eller bör man tänka annorlunda och montera inte så höga motorkuddar och flytta upp framvagnsbalken igen.
Vi kan säkert sänka bilen 100 mm på fjäderbenen om vi vill men problemet är ju att länkarmen kommer att peka uppåt istället för neråt om man sänker för mkt. Bumperster kan vi ju justera men det hjälps ju inte mkt om bärarmen pekar fel.







_________________
Andreas Näsman
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80



Hur påverkas styrningen om man flyttar upp länkarmsinfästningen om man inte flyttar upp styrväxeln samtidigt?
Vart lite inne på att flytta ner yttre infästningen vid fjäderbenet istället men det kanske är bättre att flytta upp inre?
Nu kör ju jag original länkarmar så några justeringsmöjligheter finns ju inte i mitt fall.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
MrQuickzilver skrev:
Hur påverkas styrningen om man flyttar upp länkarmsinfästningen om man inte flyttar upp styrväxeln samtidigt?
Vart lite inne på att flytta ner yttre infästningen vid fjäderbenet istället men det kanske är bättre att flytta upp inre?
Nu kör ju jag original länkarmar så några justeringsmöjligheter finns ju inte i mitt fall.


Styrväxeln är uppflyttad då det krävs brickor/shims när man byter till e46 styrväxel.
Som det ser ut nu så är vinkeln på bärarmen och styrstaget lika, sen kan man även höja sänka styrstaget vid spindeln för att motverka bumpsteer.

_________________
Andreas Näsman
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Jag har fått en "spacer/bussning" svarvad för rätta till mina vinklar som jag vill, kan va ett alternativ!

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det vanligaste är väl att länkarmen sänks ute vid spindeln. Med E36-spindlar misstänker jag att det
blir på liknande sätt som ni redan har för styrleden. Det är väl en sådan lösning du menar Ripper?

Eller så kan ni montera motorpaketet lägre o stumt och sedan höja tillbaka bryggan...
Kanske inte så praktiskt. Det är även med vanliga kuddar inte jättemycket plats i förhållande till brygga, avgas och
krängare när man byter motor.

M3 E30 har ju en lösning där alla spindelinfästningar sitter i en egen enhet under navcentrum.
Där är det ju busenkelt att sänka både länkarm o styrled med en distans så att man får styr på rollcenter.
Finns väl en anledning till att dessa ben inte växer på träd.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Samma princip som dessa


_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
ripper skrev:
Jag har fått en "spacer/bussning" svarvad för rätta till mina vinklar som jag vill, kan va ett alternativ!


Tänkte du då på en spacer/bussning mellan bärarm och spindel.

_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
ripper skrev:
Samma princip som dessa



Detta har vi ordnat med tidigare thumbs up

_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Det vanligaste är väl att länkarmen sänks ute vid spindeln. Med E36-spindlar misstänker jag att det
blir på liknande sätt som ni redan har för styrleden. Det är väl en sådan lösning du menar Ripper?

Eller så kan ni montera motorpaketet lägre o stumt och sedan höja tillbaka bryggan...
Kanske inte så praktiskt. Det är även med vanliga kuddar inte jättemycket plats i förhållande till brygga, avgas och
krängare när man byter motor.

M3 E30 har ju en lösning där alla spindelinfästningar sitter i en egen enhet under navcentrum.
Där är det ju busenkelt att sänka både länkarm o styrled med en distans så att man får styr på rollcenter.
Finns väl en anledning till att dessa ben inte växer på träd.


Ja vi får kolla på alternativen när bilen sänks ner och den har ett karosseri
Det är bra som det är nu men man vill ju ha justeringsmöjligheter och lite utseende senare.

Tack för bra input thumbs up

_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Nu går vi in i nästa fas bakvagnen så vi kan få ner den på hjul. Vi måste göra ett ryck nu framöver då ägaren till riktbänken har skotat rallycrossbilen.
Här skulle vi behöva hjälp med tankar på vilken höjd vi ska utgå ifrån................

Då bilen är uppsatt i riktbänk är den ju helt rak. Mäter vi från utgående axel-motor till diffen bak är den helt i linje +- enstaka mm. Mäter vi från riktbänk till centrum hjulcentrum bak/fram är det också rakt. Men kollar man mot skärmen/karossen så är det mkt mer luft i hjulhusen fram än bak. Så brukar det väl vara då man oftas sänker en bil mer fram än bak. Hur skall vi tänka.? Utgå ifrån att länkarmarna skall ha ungefär samma vinkel, lite nerdåt vinklade i ride hight.

Ni får bortse från vissa saker på bilen då det har suttit en volvoaxel tidigare. Fjädertornen skall flyttas och 4-linkfästen behöver ju inte vara kvar.


_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Nya fräsha bussningar får duga till att börja med sen får man se om den blir orolig i rumpan. Det är ju inget större ingrepp om det skulle behövas alubussningar.

Vi har nu svetsat klart fästet till bakvagnsbryggan som vi hade tänkt att fästa i karossen och i buren

Diffen är fixad med nya packpoxar sen är det bara lite färg kvar.










_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare



_________________
Andreas Näsman
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



adde78 skrev:
ripper skrev:
Samma princip som dessa



Detta har vi ordnat med tidigare thumbs up
På styrstaget ja men göra samma princip på bärarmen menar jag även om jag var lite luddig

Kan knäppa en bild på mitt ikväll.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
ripper skrev:
adde78 skrev:
ripper skrev:
Samma princip som dessa



Detta har vi ordnat med tidigare thumbs up
På styrstaget ja men göra samma princip på bärarmen menar jag även om jag var lite luddig

Kan knäppa en bild på mitt ikväll.


Ja då är jag med, det är ju en smart lösning.
Det räcker ju egentligen att tillverka tapparna bara så kan man montera olika distander på tappen beroende på vinkel thumbs up

_________________
Andreas Näsman
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



adde78 skrev:
Hur skall vi tänka.? Utgå ifrån att länkarmarna skall ha ungefär samma vinkel, lite nerdåt vinklade i ride hight.


Ni kan ju titta i min tråd för lite jämförelse. Exempelvis på bilderna från Kinnekulle - jag har ungefär 0,5-1 cm
i rake på karossen mätt på tröskellådorna där. Min kaross som ju är generation II har ju extra lågt
nerdragna skärmkanter bak jämfört med generation I (och även M3) vilket gör att det ser lite extra
baktungt ut även om det inte är det.

Med er bakvagn behöver ni ju i det här läget inte kompromissa med vinklarna som det blir med en Weissach-bakvagn,
utan bara bry er om just rake. Verkar som att det allmänna rådet om man surfar runt är att ha viss rake
med tanke på luftflöde kring kaross osv. Titta även på hur mycket rake det var på M3:orna i DTM, väldigt
mycket!

Jag har inte upplevt några direkta problem med såpass lite rake som jag har, men finns ju inga uppenbara
fördelar med liten eller ingen rake heller. Jag lutar åt att justera upp min lite.
Min bil är förhållandevis hög i fram ffa pga konstruktionen på de topplagringar jag använde.
Uppsidan på det är att jag har vettig vinkel på länkarmarna fram trots att jag inte sänkt dem.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
adde78 skrev:
Hur skall vi tänka.? Utgå ifrån att länkarmarna skall ha ungefär samma vinkel, lite nerdåt vinklade i ride hight.


Ni kan ju titta i min tråd för lite jämförelse. Exempelvis på bilderna från Kinnekulle - jag har ungefär 0,5-1 cm
i rake på karossen mätt på tröskellådorna där. Min kaross som ju är generation II har ju extra lågt
nerdragna skärmkanter bak jämfört med generation I (och även M3) vilket gör att det ser lite extra
baktungt ut även om det inte är det.

Med er bakvagn behöver ni ju i det här läget inte kompromissa med vinklarna som det blir med en Weissach-bakvagn,
utan bara bry er om just rake. Verkar som att det allmänna rådet om man surfar runt är att ha viss rake
med tanke på luftflöde kring kaross osv. Titta även på hur mycket rake det var på M3:orna i DTM, väldigt
mycket!

Jag har inte upplevt några direkta problem med såpass lite rake som jag har, men finns ju inga uppenbara
fördelar med liten eller ingen rake heller. Jag lutar åt att justera upp min lite.
Min bil är förhållandevis hög i fram ffa pga konstruktionen på de topplagringar jag använde.
Uppsidan på det är att jag har vettig vinkel på länkarmarna fram trots att jag inte sänkt dem.



Jag googlade på m3 e30 DTM-bilar men jag tycker de ser helt raka ut, dock så är det mer överhäng bak då skärmkanterna är lägre.

Det känns som att man vill ha motorn och diffen i en vågrät vinkel om man har möjlighet. Höjden kan man justera på fjäderbenen eller justerbara stötdämpartorn.
Det optimala borde väl vara att inte ha några bryt på kardanen

Jag kan förstå om man vill ha bakvagnen lite högre på en rallycrossbil kontra banbil för att flytta bak vikten och däregenom bli startsnabbare. Men detta gör man väl genom att höja/sänka bilen fram/bak och vikter/kylare el motsvarande lull lull.

Förövrigt har jag följt din tråd thumbs up , fint jobb du har gjort.

_________________
Andreas Näsman
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Precis! BMW Motorsport höjde ju upp slutväxelfästet relativt balken på M3-orna just av den anledningen.
Vinkeln på knutkorsen blir ju aldrig särskilt aggressiv iom det långa avståndet mellan knutarna ifs, men med drivknutarna
blir det värre om man sänker mycket o det åtgärdade tyskarna på det viset.

Jag tycker mig ha sett bra mycket rake på DTM-bilarna, men jag kan ju ha sett fel.
Generellt kan nog sägas att syns det för ögat så är det mycket...

Håkan (Butterfly Racing) eller någon av våra andra rävar här på forumet
kan garanterat svara gällande lämplig rake (är nog egentligen mest en aero-fråga?).
Håkan lade väl ut lite bilder på deras
bil med, vad Håkan ansåg, lite väl mycket rake har jag för mig....

Tack för berömmet!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Nu är bakvagnen på plats.

Den är nu svetsad för krafter upp/ner men vi kommer även binda ihop det bättre för sidokrafter.

Kapat bort de flesta onödiga balkarna för gamla volvoaxeln. Balken vid baksätet skall flyttas ner och balken bak skall flyttas fram och anpassas för bränsletanken som även skall sänkas ner.

Nästa del blir att bygga fjädertorn.

Tips på vinklar?







_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
En liten referensbild på hur bred e39:an Bakvagn är.

Fälgen är en 18" 9,5" med ET20


_________________
Andreas Näsman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e30 m3 replika s62
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
22 besök idag (32227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande