Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e30 m3 replika s62
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
22 besök idag (32227 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804




Vad är det jag skådar? Jag har ju suttit och kliat mig lite i huvudet angående e39 bakvagn fast på Volvo 240 och hur den skulle kunna fästas i karossen. Har jag förstått det rätt om du byggt en "hjälpram" och sedan kapat ur golv osv för att fästa E39 bakvagnen i e30in?
Det kändes spontant som en rätt smart lösning, vad är setupen i övrigt då med bakvagnsinfästningar?
Mvh Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
gasekke skrev:

Vad är det jag skådar? Jag har ju suttit och kliat mig lite i huvudet angående e39 bakvagn fast på Volvo 240 och hur den skulle kunna fästas i karossen. Har jag förstått det rätt om du byggt en "hjälpram" och sedan kapat ur golv osv för att fästa E39 bakvagnen i e30in?
Det kändes spontant som en rätt smart lösning, vad är setupen i övrigt då med bakvagnsinfästningar?
Mvh Erik


Ursäkta sent svar.
Ja, det stämmer bra. Något som styvar upp de 4 fästpunkterna. Då vi har bur i bilen så kan man fästa "hjälpramen" både i rambenen och i buren. Det blir mest påfrestning i sidoförflyttningar så svetsa några extra stag i triangel tänk.



_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Det har hänt lite i vinter men tyvärr inte nog mycket.
Vi har iaf fäst upp bakvagnen och gjort nya fjäderbenstorn till e39 ben. Mycket att tänka på men vi gjorde så gott vi kunde. Vi tog i lite extra och använde oss av 3 mm plåt till tornen, bilen blir väl relativt lätt ändå.

För att va helt säkra så åkte vi till däckhandlaren och gjorde en hjulinställning, skönt att få bekräftat att allt var rakt och att det blir 2 hjulspår i snön ist för 4:a.

Vi har inte riktigt bestämt hur vi fortsätter, men det lutar åt att montera bromsar och att få igång motorn med nytt styrsystem. Därefter demonterar vi allt för att helsvetsa och måla.

Dock skönt att den står på hjul igen.










_________________
Andreas Näsman
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Det har inte hänt mycket sen senast men en bra milstolpe är ju riktiga bromsar.

Då det är beprövat så föll det på Porsche 996 4-kolvsok fram och bak med 330 skivor.

Vet någon om det finns adapters bolton innan vi skickar in mallarna för fräsning




_________________
Andreas Näsman
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26



Mallar svetsade som ritas upp i CAD nu för att sedan kunnas fräsas ur ett stycke thumbs up

_________________
Bo Berglund
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26



En fundering vi har är ju grenrör eller extraktorgrenrör. Original är ju inte så bra och passar inte heller längre.
Vi har ju monterat en BMW s62b50 motor i en e30 kaross.
Vissa använder ju BMW x5 grenrör och bygger om... Dessa verkar dock svåra att få tag på.
Men vi skulle vilja gå "all in" med ett extraktorgrenrör men inser ju att det kan bli ganska kostsamt då det blir special...
Finns det någon eller någon som känner någon som skulle vara intresserad att göra detta på "sidan om" så kanske vi kommer lite billigare undan..?

Eller någon kanske har ett passande grenrör liggandes?

_________________
Bo Berglund
Citera
Anderslinus
Lüchta
Här sen Feb 2005
Inlägg: 10



M62B44 har grenrör som liknar X5. Lättare att få tag i. Har själv använt dessa för M60 i E30.






_________________
Anders Gustafsson
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26



Toppen 🙂
Det där är ju definitivt ett alternativ 👍

_________________
Bo Berglund
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26







_________________
Bo Berglund
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26



3-d printade bromsoksadapter för test innan tillverkning i verktygsaluminium.

_________________
Bo Berglund
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Nu är det mesta i speciallösningar gjorda

Dags att gå in i en ny fas:
* helsvetsa
* finish
* bränsleledningar
* bromsledningar

Har någon tips på bränsleledningar och fästen (leverantörer) till detta så uppskattas det, alu/rostfritt/storlek? fästen?




_________________
Andreas Näsman
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26







Sakta sakta växer det ihop, blir nog en bil till slut...

_________________
Bo Berglund
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26



Nu är allt färdigsvetsat och bromsok med adaptrar på plats.














_________________
Bo Berglund
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26



Lite provmontering av nyinköpt plast och nya grenrör










_________________
Bo Berglund
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Ser bra ut, skönt att kunna montera skärmar osv.

Snygga grenrör, vart från kommer de?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Jättesnyggt bygge!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26



Hej,

Grenrören är köpta i Belgien hos Munich Icons.
Mina varma rekommendation att handla med dem.

Mvh Bosse

_________________
Bo Berglund
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148


Trådstartare
Några bilder så att man ser att projektet lever.

Vi bygger avgassystem så det blir inte så roliga bilder under byggandet av systemet, vi kan uppdatera när det är klart istället. Det blir 2x2,5" rostfritt med v-band, x-pipe och 2 slutdämpare och katalysatorer från m5:n, förberett med ersättningsrör.

Glasfibern är från ACM och består av:
Dörrar
Tak
C-stolpe
Baklucka
Huv
Skärmar
Sidokjolar
Stötfångare fram/bak
Instrumentpanel

Någon som vet om man får ha glasfibertak om man skulle prova att sfro-besikta den?




_________________
Andreas Näsman
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Jag reggade min e46 med FIA fullbur och kolfibertak. Dock har ju e46an det på en originalbil (CSL) så det kanske underlättade. Tror dock inte vi diskuterade det när det begav sig ändå...

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



AL skrev:
Jag reggade min e46 med FIA fullbur och kolfibertak. Dock har ju e46an det på en originalbil (CSL) så det kanske underlättade. Tror dock inte vi diskuterade det när det begav sig ändå...

//AL


Jag hade kolfiber på min SFRO reggade E30 "back in the day"

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Bozo_1
Hammarö
Här sen Nov 2016
Inlägg: 26




Byggbesiktning utförd idag utan några större anmärkningar



_________________
Bo Berglund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e30 m3 replika s62
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
22 besök idag (32227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande