Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skruvförband till tvådelade bromsskivor
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2371 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



AP Racings bultsatser som jag alltid kört med ser ut såhär med stukade stålmuttrar:

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



GustafB skrev:
AP Racings bultsatser som jag alltid kört med ser ut såhär med stukade stålmuttrar:


Var köper man till bäst pris? Måste byta skivor innan påställning å e osäker på ifall man ska återandvända eller köpa nytt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
Ska det sitta brickor i både ändorna med de där apkittet?

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



fonzeka skrev:
Ska det sitta brickor i både ändorna med de där apkittet?


ja

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



gänglåsning släpper vid 150-200 grader, har kollat detta med en säljare på Locktite.
vi använder ofta Locktite på jobbet o frågade en säljare som var där
skivor o nav lär bli varmare än så...
har själv kört med AP bult-kit, vilka åxå är varmgalvade så de varken fastnar eller rostar.
var noga med att dra med rätt moment!! överdra INTE!
med otur så kan sträckgränsen överskridas vid värme utvidgning av nav o skiva!, vilket AP har med i beräkning av momentet!
finns mycket info om detta o mycket mer hos AP-Racing.
https://www.apracing.com/Info.aspx?InfoID=92&ProductID=1594
https://www.apracing.com/Info.aspx?InfoID=120&ProductID=1594

handlar gör du billigast från nån i England... finns på ebay


_________________
Robert Aronsson
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
14Nm är rätt mycket för en liten kvartumskruv ändå.
Instruktionerna jag fick till mitt kit var <18Nm, väldigt långt ifrån sträckgränsen för en M8 10.9 så där borde det vara lugnt.
Men då kör jag på vågbricka under muttrarna och ett dutt gänglås (mest för att se hur den överlever).
Gänglåsvätskan jag har ska bara klara 150°C men har sett att det finns de som tål uppåt 230°C också, men all låsfunktion upphör ju inte att existera precis över den tempgränsen utan kurvan dalar ju lite försiktigare än så.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



nån skrev k-nut här innan

har aldrig sett att en mutter har en max värme 235 grader
vad har en vanlig mutter i max värme?

https://k-nuts.com/index.php/products/metric-k-nut-ecrou-aviation-metr . . . .

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Tycker inte du ska kludda nått.

Skruva ihop o kör.

M12 i Alu med en bra gjord gänga kommer funka jättebra.

Ang försänkta insex och muttern så hade jag dragit ihop det med bricka och stukade muttrar.

Öronen på adaptern ska sitta på den sidan skivan sitter på gärna så nära som möjligt då blir det mindre brytmoment i den. Om dem sitter på insidan så kommer den längre från skivan och brytet kommer öka.

I övrigt har jag inget att klaga på. Tycker det ser bra ut. Har sett mycket värre lösningar än det där.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



vad säger ni om nordlock brickor är det nått att ha och kan de vara lämpligt till detta Alu/stål som bilir varmt och kallt?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det står inte några osanningar i tråden.

Men... jag tror många överdriver de krafter som blir på ett bromsok.
Det duger nog om man kan lyfta hela bilen i ett bromsok... men att lyfta tillsammans med lastbil och verktygslådor verkar vara onödigt.....




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
spjuvern skrev:
nån skrev k-nut här innan
har aldrig sett att en mutter har en max värme 235 grader
vad har en vanlig mutter i max värme?
https://k-nuts.com/index.php/products/metric-k-nut-ecrou-aviation-metr . . . .


Det är kadmiumplätteringen som gör att de har så pass låg maxtemp, antar att man tappar lite åtdragningsmoment när den börjar bli mjuk.
Smältpunkten för kadmium är 321°C och zink som annars är vanligast ligger på 420°C.
Det finns ju att köpa silverplätterade k-nötter också, men ~50kr/st för en M8 mutter är en aning för mycket för mig i alla fall.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
erki87 skrev:
Tycker inte du ska kludda nått.
Skruva ihop o kör.
M12 i Alu med en bra gjord gänga kommer funka jättebra.
Ang försänkta insex och muttern så hade jag dragit ihop det med bricka och stukade muttrar.
Öronen på adaptern ska sitta på den sidan skivan sitter på gärna så nära som möjligt då blir det mindre brytmoment i den. Om dem sitter på insidan så kommer den längre från skivan och brytet kommer öka.
I övrigt har jag inget att klaga på. Tycker det ser bra ut. Har sett mycket värre lösningar än det där.


Det går tyvärr inte att flytta öronen utan att göra om adaptern då centreringen blir helt fel annars.
Har dragit i en timesert insatsgänga för M12 skruven så där borde det vara lugnt nu också, lite tveksam om det går att lyfta bilen i den dock

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Jag menar att designen som är nu är den rätta.

Insats gänga skadar aldrig.

Lycka till nu

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Skruva banåkabil
Skruvförband till tvådelade bromsskivor
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande