Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skruvförband till tvådelade bromsskivor | << 1, 2 1 besök senaste veckan (2371 totalt) |
Var köper man till bäst pris? Måste byta skivor innan påställning å e osäker på ifall man ska återandvända eller köpa nytt _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
|
||
gänglåsning släpper vid 150-200 grader, har kollat detta med en säljare på Locktite.
vi använder ofta Locktite på jobbet o frågade en säljare som var där skivor o nav lär bli varmare än så... har själv kört med AP bult-kit, vilka åxå är varmgalvade så de varken fastnar eller rostar. var noga med att dra med rätt moment!! överdra INTE! med otur så kan sträckgränsen överskridas vid värme utvidgning av nav o skiva!, vilket AP har med i beräkning av momentet! finns mycket info om detta o mycket mer hos AP-Racing. https://www.apracing.com/Info.aspx?I https://www.apracing.com/Info.aspx?I handlar gör du billigast från nån i England... finns på ebay _________________ Robert Aronsson |
||
14Nm är rätt mycket för en liten kvartumskruv ändå.
Instruktionerna jag fick till mitt kit var <18Nm, väldigt långt ifrån sträckgränsen för en M8 10.9 så där borde det vara lugnt. Men då kör jag på vågbricka under muttrarna och ett dutt gänglås (mest för att se hur den överlever). Gänglåsvätskan jag har ska bara klara 150°C men har sett att det finns de som tål uppåt 230°C också, men all låsfunktion upphör ju inte att existera precis över den tempgränsen utan kurvan dalar ju lite försiktigare än så. |
||
nån skrev k-nut här innan
har aldrig sett att en mutter har en max värme 235 grader vad har en vanlig mutter i max värme? https://k-nuts.com/index.php/product _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Tycker inte du ska kludda nått.
Skruva ihop o kör. M12 i Alu med en bra gjord gänga kommer funka jättebra. Ang försänkta insex och muttern så hade jag dragit ihop det med bricka och stukade muttrar. Öronen på adaptern ska sitta på den sidan skivan sitter på gärna så nära som möjligt då blir det mindre brytmoment i den. Om dem sitter på insidan så kommer den längre från skivan och brytet kommer öka. I övrigt har jag inget att klaga på. Tycker det ser bra ut. Har sett mycket värre lösningar än det där. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Det står inte några osanningar i tråden.
Men... jag tror många överdriver de krafter som blir på ett bromsok. Det duger nog om man kan lyfta hela bilen i ett bromsok... men att lyfta tillsammans med lastbil och verktygslådor verkar vara onödigt..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är kadmiumplätteringen som gör att de har så pass låg maxtemp, antar att man tappar lite åtdragningsmoment när den börjar bli mjuk. Smältpunkten för kadmium är 321°C och zink som annars är vanligast ligger på 420°C. Det finns ju att köpa silverplätterade k-nötter också, men ~50kr/st för en M8 mutter är en aning för mycket för mig i alla fall. |
||
Det går tyvärr inte att flytta öronen utan att göra om adaptern då centreringen blir helt fel annars. Har dragit i en timesert insatsgänga för M12 skruven så där borde det vara lugnt nu också, lite tveksam om det går att lyfta bilen i den dock |
||
Skruva banåkabil Skruvförband till tvådelade bromsskivor | << 1, 2 1 besök senaste veckan (2371 totalt) |