Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Ställbara coilovers, fjädringsväg? | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5203 totalt) |
Jag nog inte är med på banan, men menar du inte infjädring? Denna tillverkaren kanske inte har provat dessa på en 4cyl bil och insett att den är så lätt... Men enligt den andra väletablerade säljaren så förspändes deras coilovers oxå. I min analoga ikke matematiska värld borde det bli rätt med en mjukare fjäder. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Mer jämförelse - För M2 rekommenderar Öhlins 90N/mm fram till R&T. |
||||
Inte för att vara sån men: Jag tror att om man ska ha coilovers där någon tänkt till i alla fall lite (vilket är viktigt) och där kvalitén inte rent skräp, då måste man nog upp på nivån 10.000+ kr. Jag menar 1 bra bruksis-stötdämpare kostar sällan under 1000-lappen, jag antar att man vill på något vis uppgradera bilen till något bättre.
Vill man sedan ta steget upp till grejer som verkligen är bra hamnar man nog närmare 30. Öhlins R&T är ju sjukt prisvärda. I detta fallet att det inte finns några hjälpfjädrar med tyder på att man tagit alla genvägar man kan för att få ner priset utan beaktande av "prestandan". Tankearbetet bakom är nog obefintligt gällande setup, hårdhet och hur väl stötdämparen är anpassad till applikationen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Är detta rätt bakvagn så ligger MR för fjädern ca ca ca på 0,55, fulmätt på bilden. Är det rätt bakvagn? Typ samma som E36 och E46 standard, eller? Och stötdämparen har MR på 1,26 (E36, E46) Nu kan det bli jä....... fel om man jämnför bara fjäderkontanterna utan MR. På mer race bilar sitter fjäden på stötdämp (E36 & E46). Skall man ha samma hårdhet, fjädring, på std plats som stötdämparens så är det ca ca ca faktor 5 på fjäderkonsten. (std platsen ca ca ca 5ggr hårdare fjäder för samma hårdhet på bilen) Förspänning av fjäder: Noll förspänning är när fjädern sitter löst utan att glappa när bilen är upphissad. 4mm är i prinsip löst. Rätta mig om jag har fel. Med eller utan hjälpfjäder har mycket lite med kaviteten, tankeverksamhet, pris mm på kit att göra. Att man använder hjälpfjäder har mer att göra att kunna byta fjäderkontant. Juster höjden på bilen. Iof finns det fler sätta att göra det. Och alltid vara säker på att fjädern inte sitter löst. bmw_ixen
Är du tvärsäker på 10 fram och 8 bak. Tvärt om skulle inte förvåna mig......... _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det står så i specen och på fjädern. Men sen ett par dagar så ligger det ett annat kit med lite annan spec på deras hemsida. Där är detta kit försett med ställbara dämpare och ställbara camberplattor och 8kg/mm fjädrar runt om. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Jo jag vet det, har vart med i bilsvängen en hel del och är fullt medveten om pris vs. Kvalité, så det behöver vi inte dra i mer. Har man inte ambitionen att bli snabbast på banan och är beredd att våga testa lite billigare så blir det såhär. Men man kan ju försöka göra det bästa av situationen. Googlade länge å väl efter referenser på e91 med dessa coilovers, men verkar ganska oprövat. Innan jag köpte så försökte jag göra en bedömning över hur hårda de skulle vara genom att se vad andra har för hårdhet på fjädrar och kom då fram till att de borde vara mellan original och bankörningsgrejer. Vilket verkar vara en felbedömning. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Nej. Infjädring får du när du kör. Men i ditt fall så sjunker väl bara bilen ihop någon cm. (?) när du ställer ner den på marken. Det innebär att du i princip inte har någon utfjädring alls. När det gäller bak..... är det fjädrar utanpå stötdämparen ? Eller fjäder på originalplats ? Det måste man skilja på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hehe! Pendla 13mil om dagen 4-5 dagar i veckan :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Jo så är det att den sjunker ju bara ihop någon cm eller så... Så det är ju lite förköp från min sida, men tillverkaren uppger ju att de passar alla... Tänkte jag skulle försöka hitta mjukare fjädrar. Men måste mäta höjden å så först. Bak är det fjädrar på originalplats men inkl. Dämpare som kan ställas i höjd. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Tja! Varför inte? 21000 mil och inte sportchassi och inga sänkfjädrar. Billigaste sänkfjädrarna kostar 1500 och behöver jag ny dämpare så går det till minst typ 500kr st. Så då tänkte jag att detta kanske va ett alternativ. Tror det ordnar sig med mjukare fjädrar. Men just nu är det ju lite störigt... _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Va...? Hur ställer man höjden på dämparna, om fjädern sitter på bärarmen ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Om fjädrarna sitter inne på bärarmen, så går det åt betydligt hårdare fjädrar i bak, än fram. Detta på grund av utväxlingen för fjädern. Du får nog ta kort på allt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Och??? Gungar bilen? Om inte, byt inte. Det är ju bara ett flytta häcken objekt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Dämparen har en utvändigt gänga på sin kropp. Dämparen gängas sen ner i ett fäste som passar på bilen (Vilket de inte hade lyckats med här heller I fram) . Detta är väl ett sätt att kunna använda samma dämpare till ett gäng bilmodeller. Blir väl billigare så... _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Har inte lyxen eller möjligheten att ha en räserbil som bara står och ska gå fortare fort på bana. I så fall hade jag ju satt dit värsta sortens grejer och inget billigt... Men jag kan väl få ha lite go känsla i bilen jag kör till jobbet ändå eller? Kan väl vara lite öppna för olika tankar å tycken eller? Det blev ju inte så bra fram med dessa 10kg/mm fjädrarna och om jag ska byta så vill jag ju inte byta till fel igen. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Det får man. Vi har åkt billiga dämpare både på bana och på vägen. Det brukar funka. 100nm (10 kg) är inte speciellt hårt, som jag sa förut. Det är setuppen på dina grejor som är fel. Komplettera med hjälpfjädrar... och ge fan i att förspänna, så kommer det att funka. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Men det måste väl bero på va man har under huven oxå? V8 med stor singel väger ju bra mycket mer än en rak fyra som nästan sitter bakom framaxeln. Mätte fjädrarna sittande på bilen nu och de är 74mm invändigt 13.5mm tråd och om jag minns måtten rätt på höjden/längden så är de runt 185mm långa/höga. En hjälpfjäder hade ju säkert funkat, men jag tycker den är för hård och jag tror att om jag skulle få kontakt med tillverkaren och de kunde skicka en mjukare fjäder som är lika lång/hög så skulle jag slippa både hjälpfjäder, få bilen lägre, behagligare färd och bättre grepp när det är ojämt i en kurva. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Det kanske är därför jag har 250 nm fjädrar.... Jag trodde du frågade för att få veta hur det funkar..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Du vet att rena bruksisar är förbjudna här va ? Men se bara till att komma iväg på någon slalom med den och testa hur det blir med grejerna så är allt helt okej och förlåtet En lätt E9x borde vara skoj i slalom _________________ Magnus Thomé |
||||
Skruva banåkabil Ställbara coilovers, fjädringsväg? | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5203 totalt) |