Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställbara coilovers, fjädringsväg?
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (5203 totalt)
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
bmw_ixen skrev:
fuling skrev:
Vad skall du ha bilen till? (Hur skall den användas)


Hehe! Pendla 13mil om dagen 4-5 dagar i veckan :-)


Du vet att rena bruksisar är förbjudna här va ? Men se bara till att komma iväg på någon slalom med den och testa hur det blir med grejerna så är allt helt okej och förlåtet thumbs up En lätt E9x borde vara skoj i slalom


Jag har svängt många varv på både Kinnekulle, knutstorp och Mantorp, men legat lågt rätt många år p.g.a. dålig potential för bilinnehavet. Men nu har jag ju skaffat denna och kinnekulkKinnekulle lockar som fan!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

bmw_ixen skrev:
Magnus Thomé skrev:
bmw_ixen skrev:
fuling skrev:
Vad skall du ha bilen till? (Hur skall den användas)


Hehe! Pendla 13mil om dagen 4-5 dagar i veckan :-)


Du vet att rena bruksisar är förbjudna här va ? Men se bara till att komma iväg på någon slalom med den och testa hur det blir med grejerna så är allt helt okej och förlåtet thumbs up En lätt E9x borde vara skoj i slalom


Jag har svängt många varv på både Kinnekulle, knutstorp och Mantorp, men legat lågt rätt många år p.g.a. dålig potential för bilinnehavet. Men nu har jag ju skaffat denna och kinnekulkKinnekulle lockar som fan!


Bra där, tillbaka i träsket

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



fuling skrev:
Citat:
Tja! Varför inte? 21000 mil och inte sportchassi och inga sänkfjädrar.
Billigaste sänkfjädrarna kostar 1500 och behöver jag ny dämpare så går det till minst typ 500kr st.
Så då tänkte jag att detta kanske va ett alternativ. Tror det ordnar sig med mjukare fjädrar. Men just nu är det ju lite störigt...


Och???
Gungar bilen?
Om inte, byt inte.
Det är ju bara ett flytta häcken objekt.



Det är klart roligare att åka för mjuk bil på bana än för hård på gatan.

Nya bra stötdämpare, ett par ställbara krängningshämmare (vilket du kanske vill ha i alla fall), modifieringar för mer camber (vad det nu kan vara på din bil). Det kan räcka långt om det än 99% gata och 1% bana. Det gör inte bilen odräglig om det är din vardagsbil.
100Nm kanske inte är mycket för en racebil, men på en bruksbil som ska köra på isiga knöliga vintervägar så är det jättemycket.

Jag har 12-13 år bankörning med min gamla 911 Targa, den är jättemjuk på banan, folk brukar fråga om jag är rädd för att den ska välta...
Inte alls optimal för det, men det är en väldigt bra kompromiss för lite buskörning, vardagskörning och bana.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Idag va det gött "svänga fort" väder på vägen hem... pressade lite på väl valda ställen och då kände man att det sitter riktigt gött på vägen. Så att boka en tur på kullen ligger inte långt bort!
Men lite mjukare hade nog gjort gött oavsett.
Förhandling pågår...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

safe
Sorten är inte Nm utan N/mm

Citat:
Men lite mjukare hade nog gjort gött oavsett.

Bak eller fram eller båda?

Är inte fram som jag är mäst förundrad över utan bak.
80N/mm är typ std. 160-200N/mm bak är ca ca så det matchar med fram(100N/mm)
OBS nu om MR bak är i krokarna 0,55

_________________
Johan Sjölinder
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



fuling skrev:
safe
Sorten är inte Nm utan N/mm


Jag vet, jag skyller på Håkan ovan som använde nm....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
fuling skrev:
safe
Sorten är inte Nm utan N/mm

Citat:
Men lite mjukare hade nog gjort gött oavsett.

Bak eller fram eller båda?

Är inte fram som jag är mäst förundrad över utan bak.
80N/mm är typ std. 160-200N/mm bak är ca ca så det matchar med fram(100N/mm)
OBS nu om MR bak är i krokarna 0,55


Bak har jag inte bytt ännu. Jag har inte legat å matat hårt på bana så jag kan inte riktigt säg hur illa det matchar. Men det är ju jättehårt fram nu och jag skulle kunna tänka mig att 80 fram är mer lagom. Får jag tag på 80 till fram så kan man ju labba dit 100 bak sen ev.
Försöker få Maxpeedingarod att skicka mig 80 fjädrar och nya adaptrar till främre fjäderbenen, får se hur det går...
Annars om någon har 3" fjädrar liggande så hojta till! Tror de är 190mm höga c:å.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Det går sådär att få kontakt med Maxpeedingrod kan jag säga... Har inte gett upp, men de svara inte på mina mail som jag skickar typ varje vecka.

Har kör en del nu och generellt så är den ju stenhård, men väldigt svängglad :-)
Men som jag ser det nu så kommer den ju inte passera bilprovningen som den är nu p.g.a. hårdheten. Får dessutom inte ner den i höjd mer än enligt bild. Inte utan mod iaf., men då kommer fjädern släppa o.s.v.
Hittar lite fjädrar här och där. Men jag tycker de är för dyra i förhållande till vad kitet kostade...



Sååå alla förslag på fjädrar med måtten 75x200mm med 6-8kg/mm är välkommet. Rota hemma i hyllorna! :-)
Alternativ mått 3"x8"eller 76x200mm

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Har du testat att ändra dämparinställningarna och se om det blir någon skillnad? Att det skulle vara så hårt att du tror att den inte skulle passera besiktningen låter som om något är tokigt.

Den står inte konstant på genomslagsgummina? Min första bil (en Volvo 240) stod på genomslagsgummina fram efter byte till (okapade) sänkfjädrar, men eftersom jag inte hade någon referens hur hård en bil med sänkfjädrar skulle kännas så var jag omedveten om detta och körde runt så rätt länge, det var väldigt hårt över ojämnheter

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Nja, dämparna är inte ställbara. Men en högst ovetenskaplig bedömning är att dämparna oxå är väldigt "hårda". Har inte mätt nått mått på vad det är kvar till genomslagsgummit, men den ligger inte på dem.
Ställde önskad rideheight utan fjädrar, (då fanns det fjädringsväg kvar till gummi) men dit når jag inte nu. Bilen är för lätt som jag ser det.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare

Nu har nya fjädrar hittat hem å på bilen. 7kg/mm istället för 10kg/mm.
Mätte å donade och kom fram till 3"x8" fjädrar, men visade sig att det skulle vara 2,75" ID.
Men orkar inte/vill inte betala igen... SÅ jag ska prova att centrerar fjädern med centreringsring.

Flyttade örat för stabstaget. 1. Det ställbara lossnade 2. Det gick inte att sämka tillräckligt

När jag skruvat ner höjden klart så behövde jag montera 10mm spacer för frigång.

Såå? Blev det bättre? Jepp! Mycket bättre! Nu fjädrar det fram till och med...
Återstår bara att montera kortare stabstag 240mm

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare

Har fått på 16mm spacer fram. Känns stabilt!

Har fått på 10kg/mm fjädrar bak. Men hittar inte infon om hur hårda fjädrarna är original bak på dessa bilar. Original ser ut att ha grövre tråd iaf. Men det är väl inte bara det som är avgörande?
Har inte sänkt nått fram mer än att ha satt dit centreringsringar till fjädrarna. Verkar som att det funkar iaf.
Knäpper eller låter inget när man svänger.

Någon som vet om det finns någon körning i västra götaland nu framöver som inte kostar skjortan? Kinnekulle, Vårgårda eller så...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Skruva banåkabil
Ställbara coilovers, fjädringsväg?
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (5203 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande