Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NB 1.8 -98 kompressor | 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (8121 totalt) |
Köpte en miata i sommras, tänkte komma ikapp med en tråd här då det verkar vara vettigt folk med koll som kan guida med tips när man kör fast!
Började med att jag köpte en 1.8 Miata som "sommarbil" men det eskalerade när jag 2 dagar efter inköp hittade en kompressor till bilen. Var inte mycket att tveka på mer än åka till Kalmar och hämta den. Det som var gjort när jag köpte den var att där satt polyreutan bussningar, shortshift och billiga coils i övrigt original. _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Kör en större update av lite som är gjort hittills!
Kompressorkit, Rotrex C30-74 Det blev första överdimensionen 83,5 kolvar samt stakar Arp bultar samt racing kamrem. Kan tillägga att detta är mitt första riktiga bygge och motorn tog 2 kvällar, den 3 kvällen var det lossa motorfästena och hissa den direkt utan att missat något! Styrservo Styrservo borta Montering av GC Fabrication bur. Nybalanserad vev. Oljepump Boundary steg 2 Slet ner framvagnen! _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Fortsätter en liten update till.
Köpte först begagnat MegaSquirt plug and play, men då ja ville ha fler möjligheter köpte jag maxxecu street vilket var en dålig ide tyckte jag. Så sålde båda och köpte EMU Black med 5" Dash. Lite paket är kul, Radium fuelrail, Energy suspension polyreutan bussningar, Luisi rattnav, K&N oljefilter och Skunk 2 spjäll och insug! Målade allt i framvagn och bakvagn för att fräscha upp det! Blev ett par BC Racing ZR 3-vägs coils, ser fruktansvärt fläskiga ut! Blev helt ok för att vara hammarlack med pensel Monterat och klart! Brakestopper för torpeden inte ska flexa Målat diffen! Fortsättning följer _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
50 mm kylare + performance fläkt med oljekylare !
Kapat upp kofångaren! Nyborrat block och nyportad och planad topp, dock är blocket inte helt 100... men mer om de en annan dag! Mätt upp veven! Snap-off Kopplat klart soppasystemet uppe vid tanken, min kära garagepolare tycker om att klottra. _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Ja orginal är dem riktigt kul, detta ska bli intressant att se Besiktning blir återställa till orginal då det är relativt smidigt, med kompressorn. Blir värre med "dashen" som jag kommer ha i mätarhuset istället för orginal! _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Det går att alusvetsa när armen med notchen går av. |
||||||||||
Ja jag har sett folk gör det, men får se om jag gör det. Diffen sitter för tillfället på plats igen _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Kul med Rotrex och lite stöddigare bottendel! Kommer du köra max drevat och utan restriktor?
Du får komma och köra lite konbana med oss i MX-5 Racing Club i Furulund, det är ju nästgårds om du håller till i Kävlingetrakten _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||||
Vad menas med utan restriktor? jag har ett 60 mm remhjul till kompressorn också som ska på! Ja de blir de absolut, bor faktiskt i Furulund! Min far är verkstadschef på joes garage som ligger precis bredvid "plattan" som ni brukar härja på _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
En del av kiten har en strypning monterad i kompressorns inlopp för att sänka laddtrycket lite på högre varv så att man kan köra lite mindre drev och därmed få lite mer ladd på lägre varv utan att få för högt laddtryck för bottendelen. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||||
Ja ska bli kul, bygger ju för de ska hålla. Effekt vet jag inte riktigt det enda som sätter stop är kompressorn, är en c30-74. Bygger soppasystem som klarar 700 hk, helsmidd och balanserad motor. Men kan va från 250-300 är väl en chansning att kompressorn orkar! Isåfall blir det turbo nästa vinter _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Det där ska jag kollla mer på! Vill ju kunna plocka så mycket som möjligt ur den. _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
När man är ledig 2 vardagar finns det ju inget bättre än att spendera en jävla massa timmar i garaget
Bytte huvudcylinder till kopplingen! Luftat bromsarna! Så nu är bromsarna helt klara! Diffen fylld! Tråget målat! Karvat i plasten för att få dit kåpan! Krävs lite modifikation med buren! Stakarna invägda och balanserade! Började polera upp PPF'en också Blev lite gjort ändå! _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Obligatorisk närvaro nästan då 60 mm remhjul låter som lite i minsta laget, enligt databladet (https://rotrex.com/wp-content/uploads/2018/12/Rotrex-Technical-Datasheet-C30-Range.pdf) är max varvtal på ingående axel på 12600 varv/min. Det är 130 mm remhjul på motorn så med 60 mm på kompressorn så inträffar maxvarvet redan vid 12600*60/130=5800 varv/min på motorn, så över det går man utanför specen på kompressorn. Hur allvarligt det är att övervarva en Rotrexkompressor de stunder man ligger mellan 5800 och varvstopp (6900 original) vet jag inte (d.v.s. om det kommer funka bra i praktiken eller om minsta övervarvning är "big no-no"). Vid bankörning kan det bli betydande stunder på de varvtalen, gata betydligt mindre (förutom vid "toppfartstest på Autobahn" och liknande). Rotrex listar förresten 70 mm som minsta tillgängliga remhjul i databladet, vilket hade varit lagom för att pricka maxvarv på kompressorn ungefär samtidigt som motorns varvstopp (12600*70/130=6780 varv/min). Just Rotrex-NB är lite av ett drömprojekt för mig men jag kom fram till att jag inte skulle orka plocka av till besiktningen varje år så jag bytte bil istället, men dyker det någon gång upp ett smidigare sätt att regga in än ombyggt fordon (som absolut har sina fördelar i många lägen, men att bygga om en massa saker som egentligen fungerar bra när det enda man vill är att uppa effekten känns ganska omständligt och risk att man försämrar saker) så kan det nog hända. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||||
Tyvärr går den också av när man lägger extra effekt på den. Vanligen med turbo om det mappats för vridmomentsberg tidigt. Så man får ofta välja på krockdesign eller vridmomentsdesign. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||||||||
Hmm, blir kanske testa orginalhjulet då! Tack för ett grymt svar! _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Var i garaget i lördags och skruva lite!
Skruvade lite med nya insuget, men j*vlar vad dåliga gängor på skunk2 insuget... så får dra om nya gängor i det. Skvalpplåt på plats! Och såklart passar inte "kolvbulten" i staken.. så får lämna iväg stakarna för borras upp lite. I med squirters och lager! Veven som MMR polerat och balanserat! Och nu är veven på plats, och motorbygget officiellt igång! _________________ Oscar Malmlund |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NB 1.8 -98 kompressor | 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (8121 totalt) |