Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NB 1.8 -98 kompressor
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (8108 totalt)
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Köpte en miata i sommras, tänkte komma ikapp med en tråd här då det verkar vara vettigt folk med koll som kan guida med tips när man kör fast!

Började med att jag köpte en 1.8 Miata som "sommarbil" men det eskalerade när jag 2 dagar efter inköp hittade en kompressor till bilen. Var inte mycket att tveka på mer än åka till Kalmar och hämta den.

Det som var gjort när jag köpte den var att där satt polyreutan bussningar, shortshift och billiga coils i övrigt original.




_________________
Oscar Malmlund
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Kör en större update av lite som är gjort hittills!

Kompressorkit, Rotrex C30-74



Det blev första överdimensionen 83,5 kolvar samt stakar



Arp bultar samt racing kamrem.



Kan tillägga att detta är mitt första riktiga bygge och motorn tog 2 kvällar, den 3 kvällen var det lossa motorfästena och hissa den direkt utan att missat något!



Styrservo



Styrservo borta



Montering av GC Fabrication bur.



Nybalanserad vev.



Oljepump Boundary steg 2



Slet ner framvagnen!


_________________
Oscar Malmlund
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Fortsätter en liten update till.

Köpte först begagnat MegaSquirt plug and play, men då ja ville ha fler möjligheter köpte jag maxxecu street vilket var en dålig ide tyckte jag. Så sålde båda och köpte EMU Black med 5" Dash.



Lite paket är kul, Radium fuelrail, Energy suspension polyreutan bussningar, Luisi rattnav, K&N oljefilter och Skunk 2 spjäll och insug!



Målade allt i framvagn och bakvagn för att fräscha upp det!



Blev ett par BC Racing ZR 3-vägs coils, ser fruktansvärt fläskiga ut!




Blev helt ok för att vara hammarlack med pensel



Monterat och klart!



Brakestopper för torpeden inte ska flexa



Målat diffen!



Fortsättning följer

_________________
Oscar Malmlund
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
50 mm kylare + performance fläkt med oljekylare !




Kapat upp kofångaren!






Nyborrat block och nyportad och planad topp, dock är blocket inte helt 100... men mer om de en annan dag!




Mätt upp veven!



Snap-off



Kopplat klart soppasystemet uppe vid tanken, min kära garagepolare tycker om att klottra.


_________________
Oscar Malmlund
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Miata är ju kul original så det här måste ju bli jättekul.
Hur löser du besiktningsfrågan?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
OneYet skrev:
Miata är ju kul original så det här måste ju bli jättekul.
Hur löser du besiktningsfrågan?


Ja orginal är dem riktigt kul, detta ska bli intressant att se

Besiktning blir återställa till orginal då det är relativt smidigt, med kompressorn. Blir värre med "dashen" som jag kommer ha i mätarhuset istället för orginal!

_________________
Oscar Malmlund
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



När du har diffen nere kan det vara gött att förstärka armarna. Ångrar att jag inte gjorde det. De vill gå av ibland.

Ser kul ut såhär långt

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Niklas skrev:
När du har diffen nere kan det vara gött att förstärka armarna. Ångrar att jag inte gjorde det. De vill gå av ibland.
Det är ju en designad brytpunkt, nånting kan behöva ge sig när det är stumt från motorblock till diffklump.
Det går att alusvetsa när armen med notchen går av.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Niklas skrev:
När du har diffen nere kan det vara gött att förstärka armarna. Ångrar att jag inte gjorde det. De vill gå av ibland.

Ser kul ut såhär långt


Ja jag har sett folk gör det, men får se om jag gör det. Diffen sitter för tillfället på plats igen

_________________
Oscar Malmlund
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Ser för j*vligt ut



Mycket bättre



Wiseco 83,5mm



Invägda och balanserade


_________________
Oscar Malmlund
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Kul med Rotrex och lite stöddigare bottendel! Kommer du köra max drevat och utan restriktor?

Du får komma och köra lite konbana med oss i MX-5 Racing Club i Furulund, det är ju nästgårds om du håller till i Kävlingetrakten thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Victor. skrev:
Kul med Rotrex och lite stöddigare bottendel! Kommer du köra max drevat och utan restriktor?

Du får komma och köra lite konbana med oss i MX-5 Racing Club i Furulund, det är ju nästgårds om du håller till i Kävlingetrakten thumbs up


Vad menas med utan restriktor? jag har ett 60 mm remhjul till kompressorn också som ska på!

Ja de blir de absolut, bor faktiskt i Furulund! Min far är verkstadschef på joes garage som ligger precis bredvid "plattan" som ni brukar härja på

_________________
Oscar Malmlund
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Fränt med lite effektambitioner i en miata =)

Vad är det för rotrex? Effektmål?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



oscarmalmlund skrev:
Victor. skrev:
Kul med Rotrex och lite stöddigare bottendel! Kommer du köra max drevat och utan restriktor?

Du får komma och köra lite konbana med oss i MX-5 Racing Club i Furulund, det är ju nästgårds om du håller till i Kävlingetrakten thumbs up


Vad menas med utan restriktor? jag har ett 60 mm remhjul till kompressorn också som ska på!

Ja de blir de absolut, bor faktiskt i Furulund! Min far är verkstadschef på joes garage som ligger precis bredvid "plattan" som ni brukar härja på

En del av kiten har en strypning monterad i kompressorns inlopp för att sänka laddtrycket lite på högre varv så att man kan köra lite mindre drev och därmed få lite mer ladd på lägre varv utan att få för högt laddtryck för bottendelen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fränt med lite effektambitioner i en miata =)

Vad är det för rotrex? Effektmål?


Ja ska bli kul, bygger ju för de ska hålla. Effekt vet jag inte riktigt det enda som sätter stop är kompressorn, är en c30-74. Bygger soppasystem som klarar 700 hk, helsmidd och balanserad motor. Men kan va från 250-300 är väl en chansning att kompressorn orkar! Isåfall blir det turbo nästa vinter

_________________
Oscar Malmlund
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Victor. skrev:
oscarmalmlund skrev:
Victor. skrev:
Kul med Rotrex och lite stöddigare bottendel! Kommer du köra max drevat och utan restriktor?

Du får komma och köra lite konbana med oss i MX-5 Racing Club i Furulund, det är ju nästgårds om du håller till i Kävlingetrakten thumbs up


Vad menas med utan restriktor? jag har ett 60 mm remhjul till kompressorn också som ska på!

Ja de blir de absolut, bor faktiskt i Furulund! Min far är verkstadschef på joes garage som ligger precis bredvid "plattan" som ni brukar härja på

En del av kiten har en strypning monterad i kompressorns inlopp för att sänka laddtrycket lite på högre varv så att man kan köra lite mindre drev och därmed få lite mer ladd på lägre varv utan att få för högt laddtryck för bottendelen.


Det där ska jag kollla mer på! Vill ju kunna plocka så mycket som möjligt ur den.

_________________
Oscar Malmlund
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
När man är ledig 2 vardagar finns det ju inget bättre än att spendera en jävla massa timmar i garaget

Bytte huvudcylinder till kopplingen!



Luftat bromsarna!



Så nu är bromsarna helt klara!



Diffen fylld!



Tråget målat!



Karvat i plasten för att få dit kåpan!



Krävs lite modifikation med buren!



Stakarna invägda och balanserade!



Började polera upp PPF'en också



Blev lite gjort ändå!

_________________
Oscar Malmlund
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



oscarmalmlund skrev:
Victor. skrev:
oscarmalmlund skrev:
Victor. skrev:
Kul med Rotrex och lite stöddigare bottendel! Kommer du köra max drevat och utan restriktor?

Du får komma och köra lite konbana med oss i MX-5 Racing Club i Furulund, det är ju nästgårds om du håller till i Kävlingetrakten thumbs up


Vad menas med utan restriktor? jag har ett 60 mm remhjul till kompressorn också som ska på!

Ja de blir de absolut, bor faktiskt i Furulund! Min far är verkstadschef på joes garage som ligger precis bredvid "plattan" som ni brukar härja på

En del av kiten har en strypning monterad i kompressorns inlopp för att sänka laddtrycket lite på högre varv så att man kan köra lite mindre drev och därmed få lite mer ladd på lägre varv utan att få för högt laddtryck för bottendelen.


Det där ska jag kolla mer på! Vill ju kunna plocka så mycket som möjligt ur den.

Obligatorisk närvaro nästan då

60 mm remhjul låter som lite i minsta laget, enligt databladet (https://rotrex.com/wp-content/uploads/2018/12/Rotrex-Technical-Datasheet-C30-Range.pdf) är max varvtal på ingående axel på 12600 varv/min. Det är 130 mm remhjul på motorn så med 60 mm på kompressorn så inträffar maxvarvet redan vid 12600*60/130=5800 varv/min på motorn, så över det går man utanför specen på kompressorn.

Hur allvarligt det är att övervarva en Rotrexkompressor de stunder man ligger mellan 5800 och varvstopp (6900 original) vet jag inte (d.v.s. om det kommer funka bra i praktiken eller om minsta övervarvning är "big no-no"). Vid bankörning kan det bli betydande stunder på de varvtalen, gata betydligt mindre (förutom vid "toppfartstest på Autobahn" och liknande).

Rotrex listar förresten 70 mm som minsta tillgängliga remhjul i databladet, vilket hade varit lagom för att pricka maxvarv på kompressorn ungefär samtidigt som motorns varvstopp (12600*70/130=6780 varv/min).

Just Rotrex-NB är lite av ett drömprojekt för mig men jag kom fram till att jag inte skulle orka plocka av till besiktningen varje år så jag bytte bil istället, men dyker det någon gång upp ett smidigare sätt att regga in än ombyggt fordon (som absolut har sina fördelar i många lägen, men att bygga om en massa saker som egentligen fungerar bra när det enda man vill är att uppa effekten känns ganska omständligt och risk att man försämrar saker) så kan det nog hända.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Niklas Falk skrev:
Niklas skrev:
När du har diffen nere kan det vara gött att förstärka armarna. Ångrar att jag inte gjorde det. De vill gå av ibland.
Det är ju en designad brytpunkt, nånting kan behöva ge sig när det är stumt från motorblock till diffklump.
Det går att alusvetsa när armen med notchen går av.


Tyvärr går den också av när man lägger extra effekt på den. Vanligen med turbo om det mappats för vridmomentsberg tidigt.
Så man får ofta välja på krockdesign eller vridmomentsdesign.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Victor. skrev:
oscarmalmlund skrev:
Victor. skrev:
oscarmalmlund skrev:
Victor. skrev:
Kul med Rotrex och lite stöddigare bottendel! Kommer du köra max drevat och utan restriktor?

Du får komma och köra lite konbana med oss i MX-5 Racing Club i Furulund, det är ju nästgårds om du håller till i Kävlingetrakten thumbs up


Vad menas med utan restriktor? jag har ett 60 mm remhjul till kompressorn också som ska på!

Ja de blir de absolut, bor faktiskt i Furulund! Min far är verkstadschef på joes garage som ligger precis bredvid "plattan" som ni brukar härja på

En del av kiten har en strypning monterad i kompressorns inlopp för att sänka laddtrycket lite på högre varv så att man kan köra lite mindre drev och därmed få lite mer ladd på lägre varv utan att få för högt laddtryck för bottendelen.


Det där ska jag kolla mer på! Vill ju kunna plocka så mycket som möjligt ur den.


Obligatorisk närvaro nästan då

60 mm remhjul låter som lite i minsta laget, enligt databladet (https://rotrex.com/wp-content/uploads/2018/12/Rotrex-Technical-Datasheet-C30-Range.pdf) är max varvtal på ingående axel på 12600 varv/min. Det är 130 mm remhjul på motorn så med 60 mm på kompressorn så inträffar maxvarvet redan vid 12600*60/130=5800 varv/min på motorn, så över det går man utanför specen på kompressorn.

Hur allvarligt det är att övervarva en Rotrexkompressor de stunder man ligger mellan 5800 och varvstopp (6900 original) vet jag inte (d.v.s. om det kommer funka bra i praktiken eller om minsta övervarvning är "big no-no"). Vid bankörning kan det bli betydande stunder på de varvtalen, gata betydligt mindre (förutom vid "toppfartstest på Autobahn" och liknande).

Rotrex listar förresten 70 mm som minsta tillgängliga remhjul i databladet, vilket hade varit lagom för att pricka maxvarv på kompressorn ungefär samtidigt som motorns varvstopp (12600*70/130=6780 varv/min).

Just Rotrex-NB är lite av ett drömprojekt för mig men jag kom fram till att jag inte skulle orka plocka av till besiktningen varje år så jag bytte bil istället, men dyker det någon gång upp ett smidigare sätt att regga in än ombyggt fordon (som absolut har sina fördelar i många lägen, men att bygga om en massa saker som egentligen fungerar bra när det enda man vill är att uppa effekten känns ganska omständligt och risk att man försämrar saker) så kan det nog hända.



Hmm, blir kanske testa orginalhjulet då! Tack för ett grymt svar!

_________________
Oscar Malmlund
Citera
oscarmalmlund
Kävlinge
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Var i garaget i lördags och skruva lite!

Skruvade lite med nya insuget, men j*vlar vad dåliga gängor på skunk2 insuget... så får dra om nya gängor i det.



Skvalpplåt på plats!



Och såklart passar inte "kolvbulten" i staken.. så får lämna iväg stakarna för borras upp lite.



I med squirters och lager!



Veven som MMR polerat och balanserat!



Och nu är veven på plats, och motorbygget officiellt igång!


_________________
Oscar Malmlund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NB 1.8 -98 kompressor
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (8108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande