Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trackday-preppad bil - Behålla originalinredning?
1, 2   >>
2973 besök totalt

Spara originalinredning?
Ja
57%
 57%  [ 26 ]
Nej
42%
 42%  [ 19 ]
Totalt antal röster : 45

N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Hej på er,

vete tusan vart jag ska ställa frågan riktigt men jag provar här!

Har i dag en M3 e46 som både jag och tidigare ägare utrustat mer i ett Clubsport/trackday struk. Dvs. inget baksäte, skruvad burbåge, skalstolar, andra dörrsidor.
Kort och gott används inget av originalinredningen längre mer än instrumentbrädan och mittkonsolen mer eller mindre.

Har man nån gång slitit ur en inredning inser man att den tar rätt mycket plats!
Idag har jag allt i ett förråd men börjar få riktigt ont om plats, så tankarna har gått till att kanske sälja originalinredningen istället.

Det som får mig att tveka, och därmed ställa frågan, är om man gör bort sig om man säljer pga. att bilen blir mer svårsåld i en framtid om originalinredningen saknas? Blir e46an en blivande klassiker där folk vill ha originalgrejerna kvar?

Bilen är besiktigad som den är nu, så egentligen behövs inget av originalinredningen i det syftet.
Jag kommer nog heller aldrig själv återställa bilen vid en försäljning. Det är för mycket gjort och jag tänker att dessa bilar har en charm och efterfrågan även utrustade i Clubsport/trackday utförande.

Inredningen jag har är en Anthracite M Texture Alcantara & Black Nappa leather, med koden F2AT. Osäker på hur vanlig/ovanlig den är.
Ser ut så här:


Fyll gärna på med kommentarer hur ni skulle resonera!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



En klassiker lär den nog bli, men något du får fråga dig själv är nog hur länge du tänker behålla den. E36an har inte riktigt fått den där riktiga klassiker stämpeln ännu, även om den är på god väg. Så de dröjer nog ett antal år ytterliggare innan E46an börjar vara där.

Och det är ju först då man kan börja spekulera i vilken variant av de två du har att välja på som är mer värd, mer lättsåld etc. Det kan dröja 10 år till innan vi är där dock.

Tror du att du kommer behålla bilen så länge så kan de finnas en mening med att ha kvar inredningen, kanske. Om inte så blir de ju snarare nästa ägares besvär och han/hon tänker förmodligen inte på det när ett köp görs om det inte börjar närma sig med den klassiker stämpeln

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Många fler E46 and E36 än E30, så även om du väntar 20 år så kommer den inte vara långt ifrån lika intressant som en E30 är idag.

Det är ju ett vanligt problem att inredningar som blir liggande på ställen man har plats blir angripna av det ena eller andra förr eller senare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Som E36-förare skulle jag säga att E36 aldrig kommer få kultstämpel men att M3E46 redan (så smått) har det. Och det handlar inte om antal tillverkade bilar. Istället beror det på att E46:an är BMW:s bästa byggda 3-seriegeneration och i M3-skrud av många upplevs som den bästa. Rak sexa, inte elefantformat på kaross, määängder med eftermarknadsprylar, flintapinne, plats för 19-tum och relativt enkel elektronik. Mer bang for the buck (som med moderna mått fortfarande hänger med bra) kan man inte få tag på.


Angående inredningen så förstår jag dilemmat. Mina två cent är att ingen potentiell/framtida kund i "originalare"-kategorin kommer vilja ha en "trackday-smittad" bil. De som kommer vara intresserade är trackday-drivers. Och de skiter i inredningen.

(Utan att ha påverkat mitt svar ovan kan jag meddela att jag kanske är intresserad av stolarna eftersom de inte är elektriska.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Röstade nej, lite med resonemanget ovan. Blir bilen värd mer pengar kommer det nog finnas köpare i alla fall som vill njuta av en välvårdad banpreppad bil. De som vill ha en orginalare kommer antagligen värdera en f.d. banbil mindre. Oavsett tror jag inredningen har mindre betydelse då, då kan du lika gärna casha in på den redan nu .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Tack för alla bra svar hörrni!
Har själv resonerat ungefär på samma sätt, så jag tror det med det är avgjort
Sälja för att frigöra plats och pengar till däckskontot!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Det enda är väl att du begränsar utbudet av framtida köpare om du säljer inredningen till "Rejsa köpare".
Kan nog tänka mig att det finns köpare som kan vilja åka en potent bil men även åka utan hörselkåpor

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

De köpare som på sikt är beredda att betala lite mer pengar för bilen finns sannolikt i Tyskland, dom kanske resonerar lite annorlunda och vill att bilen skall kunna återställas till originalskick.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Hur mycket kostar det dig i lokahyra per år att förvara inredningen?

Det kan bli en ganska dyr förvaring om man inte har platsen över.

Så tänker jag.

_________________
Anders Hansson
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Ja målgruppen minskar ju, men det har den redan gjort bara av att ha moddat bilen så som den är nu. Dock bedömer jag att det finns förhållandevis många köpare som är ute efter den typen av bil med.

Lokalhyran är runt 400kr/mån men då är det inte bara inredningen där. Dock tar den upp en stor del av ytan som jag snart även kommer behöva till annat.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



enkel finansiell kalkyl för att ha siffror att hänga upp det på:

Hyra per år 4800
WACC 8%
Inflation 2%

Nuvärde 5 år 19 886 kr
Nuvärde 10 år 37 339 kr


Så här mkt kostar det dig att ha prylarna lagrade om det är 2% inflation och kalkylräntan är 8%.

Sen för att förfina kanske du borde lägga till vad du får för inredningen om du säljer den och det ska du jämföra med hur mkt mer bilen är värd vid en försäljning med originalinredning kontra utan.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



just ja, värt att nämna att det är en nuvärdesberäkning, så i dagens pengavärde. Så med samma fundering så är 100000 mer i försäljningspris om 5 år värt 63 000 idag.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Tord skrev:
just ja, värt att nämna att det är en nuvärdesberäkning, så i dagens pengavärde. Så med samma fundering så är 100000 mer i försäljningspris om 5 år värt 63 000 idag.


Hur värderar man tiden som man lägger ner på att fundera på beslutet?

_________________
Anders Hansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hej,
Jag kan ju bara se till mig själv - och jag skulle allt försöka spara inredningen.
Om jag skulle vara spekulant på en trackday-M3'a i framtid skulle jag absolut se det som ett plus att få med originalinredningen. Man vet ju aldrig vad man får för idéer och vad man vill framåt liksom.
Mina i frågan...


_________________

Rice and shine
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Lars Falk skrev:
Hej,
Jag kan ju bara se till mig själv - och jag skulle allt försöka spara inredningen.
Om jag skulle vara spekulant på en trackday-M3'a i framtid skulle jag absolut se det som ett plus att få med originalinredningen. Man vet ju aldrig vad man får för idéer och vad man vill framåt liksom.
Mina i frågan...



Jag håller med där, kikade nyligen på en lite äldre Porsche som har stolar från en nyare bil. Den börjar nå klassikerstatus så den hade varit med rätt historiskt med originalstolar. Samt att en fin urplockad inredning visar på att bilen alltid varit välskött, för de som köper med hjärta och inte för pang för pengarna i första hand så tror jag att det känns bra. För de som bara köper något att ha kul med på bana en säsong eller två kan det nog kvitta, eller t.o.m. vara en belastning med en massa extra prylar.

_________________
Anders Hansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Jag tycker också stt du ska spara inredningen.

Jag vill nämligen väldigt gärna ha med den, den dagen du bestämmer dig för att sälja bilen.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Behåll!
Skulle jag köpa din bil så skulle jag önska att inredningen fanns kvar. Dessutom har nog M3:an bottnat i värde och börjat stiga, det gäller även priset på inredningen.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Ni som tycker att jag ska behålla inredning och att ni själva hellre haft den kvar om ni köpt bilen - Vad är det som gör att det skulle slå högre för er? Skulle det vara en showstopper om bilen annars har det ni letar efter?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

N Wiberg skrev:
Ni som tycker att jag ska behålla inredning och att ni själva hellre haft den kvar om ni köpt bilen - Vad är det som gör att det skulle slå högre för er? Skulle det vara en showstopper om bilen annars har det ni letar efter?

Om jag köpte en M3'a för att ha som ren trackdaybil, där inredningen redan var urmonterad, skulle jag se det som ett plus att få med inrdeningen huvudsakligen för ha den till hands omutifall jag skulle vilja bygga tebax och montera in den senare... Utan inredning finns det bara en väg att gå typ... Med inredning har jag ett val senare... Om jag ändrar mig.
Om jag själv monterat ur den skulle jag spara den av samma anledning...

_________________

Rice and shine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Lars Falk skrev:
N Wiberg skrev:
Ni som tycker att jag ska behålla inredning och att ni själva hellre haft den kvar om ni köpt bilen - Vad är det som gör att det skulle slå högre för er? Skulle det vara en showstopper om bilen annars har det ni letar efter?

Om jag köpte en M3'a för att ha som ren trackdaybil, där inredningen redan var urmonterad, skulle jag se det som ett plus att få med inrdeningen huvudsakligen för ha den till hands omutifall jag skulle vilja bygga tebax och montera in den senare... Utan inredning finns det bara en väg att gå typ... Med inredning har jag ett val senare... Om jag ändrar mig.
Om jag själv monterat ur den skulle jag spara den av samma anledning...


+1 thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Min röst lägger jag på att spara inredningen OCH hitta någonstans där det egentligen inte kostar något direkt att den ligger (baxa upp det på någons villavind typ )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Trackday-preppad bil - Behålla originalinredning?
1, 2   >>
2973 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande