Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Trackday-preppad bil - Behålla originalinredning? | 1, 2 >> 2973 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||
Hej på er,
vete tusan vart jag ska ställa frågan riktigt men jag provar här! Har i dag en M3 e46 som både jag och tidigare ägare utrustat mer i ett Clubsport/trackday struk. Dvs. inget baksäte, skruvad burbåge, skalstolar, andra dörrsidor. Kort och gott används inget av originalinredningen längre mer än instrumentbrädan och mittkonsolen mer eller mindre. Har man nån gång slitit ur en inredning inser man att den tar rätt mycket plats! Idag har jag allt i ett förråd men börjar få riktigt ont om plats, så tankarna har gått till att kanske sälja originalinredningen istället. Det som får mig att tveka, och därmed ställa frågan, är om man gör bort sig om man säljer pga. att bilen blir mer svårsåld i en framtid om originalinredningen saknas? Blir e46an en blivande klassiker där folk vill ha originalgrejerna kvar? Bilen är besiktigad som den är nu, så egentligen behövs inget av originalinredningen i det syftet. Jag kommer nog heller aldrig själv återställa bilen vid en försäljning. Det är för mycket gjort och jag tänker att dessa bilar har en charm och efterfrågan även utrustade i Clubsport/trackday utförande. Inredningen jag har är en Anthracite M Texture Alcantara & Black Nappa leather, med koden F2AT. Osäker på hur vanlig/ovanlig den är. Ser ut så här: Fyll gärna på med kommentarer hur ni skulle resonera! |
||||||||||||||||||||||||
En klassiker lär den nog bli, men något du får fråga dig själv är nog hur länge du tänker behålla den. E36an har inte riktigt fått den där riktiga klassiker stämpeln ännu, även om den är på god väg. Så de dröjer nog ett antal år ytterliggare innan E46an börjar vara där.
Och det är ju först då man kan börja spekulera i vilken variant av de två du har att välja på som är mer värd, mer lättsåld etc. Det kan dröja 10 år till innan vi är där dock. Tror du att du kommer behålla bilen så länge så kan de finnas en mening med att ha kvar inredningen, kanske. Om inte så blir de ju snarare nästa ägares besvär och han/hon tänker förmodligen inte på det när ett köp görs om det inte börjar närma sig med den klassiker stämpeln _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||||||||||||||||||
Många fler E46 and E36 än E30, så även om du väntar 20 år så kommer den inte vara långt ifrån lika intressant som en E30 är idag.
Det är ju ett vanligt problem att inredningar som blir liggande på ställen man har plats blir angripna av det ena eller andra förr eller senare. |
||||||||||||||||||||||||
Som E36-förare skulle jag säga att E36 aldrig kommer få kultstämpel men att M3E46 redan (så smått) har det. Och det handlar inte om antal tillverkade bilar. Istället beror det på att E46:an är BMW:s bästa byggda 3-seriegeneration och i M3-skrud av många upplevs som den bästa. Rak sexa, inte elefantformat på kaross, määängder med eftermarknadsprylar, flintapinne, plats för 19-tum och relativt enkel elektronik. Mer bang for the buck (som med moderna mått fortfarande hänger med bra) kan man inte få tag på.
Angående inredningen så förstår jag dilemmat. Mina två cent är att ingen potentiell/framtida kund i "originalare"-kategorin kommer vilja ha en "trackday-smittad" bil. De som kommer vara intresserade är trackday-drivers. Och de skiter i inredningen. (Utan att ha påverkat mitt svar ovan kan jag meddela att jag kanske är intresserad av stolarna eftersom de inte är elektriska.) _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||||||||||||||||
Röstade nej, lite med resonemanget ovan. Blir bilen värd mer pengar kommer det nog finnas köpare i alla fall som vill njuta av en välvårdad banpreppad bil. De som vill ha en orginalare kommer antagligen värdera en f.d. banbil mindre. Oavsett tror jag inredningen har mindre betydelse då, då kan du lika gärna casha in på den redan nu .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||||||||||||||||
Tack för alla bra svar hörrni!
Har själv resonerat ungefär på samma sätt, så jag tror det med det är avgjort Sälja för att frigöra plats och pengar till däckskontot! |
||||||||||||||||||||||||
Det enda är väl att du begränsar utbudet av framtida köpare om du säljer inredningen till "Rejsa köpare".
Kan nog tänka mig att det finns köpare som kan vilja åka en potent bil men även åka utan hörselkåpor _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||||||||||||||||||
De köpare som på sikt är beredda att betala lite mer pengar för bilen finns sannolikt i Tyskland, dom kanske resonerar lite annorlunda och vill att bilen skall kunna återställas till originalskick.
/Johan B _________________ Johan B |
||||||||||||||||||||||||
Ja målgruppen minskar ju, men det har den redan gjort bara av att ha moddat bilen så som den är nu. Dock bedömer jag att det finns förhållandevis många köpare som är ute efter den typen av bil med.
Lokalhyran är runt 400kr/mån men då är det inte bara inredningen där. Dock tar den upp en stor del av ytan som jag snart även kommer behöva till annat. |
||||||||||||||||||||||||
enkel finansiell kalkyl för att ha siffror att hänga upp det på:
Hyra per år 4800 WACC 8% Inflation 2% Nuvärde 5 år 19 886 kr Nuvärde 10 år 37 339 kr Så här mkt kostar det dig att ha prylarna lagrade om det är 2% inflation och kalkylräntan är 8%. Sen för att förfina kanske du borde lägga till vad du får för inredningen om du säljer den och det ska du jämföra med hur mkt mer bilen är värd vid en försäljning med originalinredning kontra utan. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||||||||||||||||
Hur värderar man tiden som man lägger ner på att fundera på beslutet? _________________ Anders Hansson |
||||||||||||||||||||||||
Hej,
Jag kan ju bara se till mig själv - och jag skulle allt försöka spara inredningen. Om jag skulle vara spekulant på en trackday-M3'a i framtid skulle jag absolut se det som ett plus att få med originalinredningen. Man vet ju aldrig vad man får för idéer och vad man vill framåt liksom. Mina i frågan... |
||||||||||||||||||||||||
Jag håller med där, kikade nyligen på en lite äldre Porsche som har stolar från en nyare bil. Den börjar nå klassikerstatus så den hade varit med rätt historiskt med originalstolar. Samt att en fin urplockad inredning visar på att bilen alltid varit välskött, för de som köper med hjärta och inte för pang för pengarna i första hand så tror jag att det känns bra. För de som bara köper något att ha kul med på bana en säsong eller två kan det nog kvitta, eller t.o.m. vara en belastning med en massa extra prylar. _________________ Anders Hansson |
||||||||||||||||||||||||
Jag tycker också stt du ska spara inredningen.
Jag vill nämligen väldigt gärna ha med den, den dagen du bestämmer dig för att sälja bilen. |
||||||||||||||||||||||||
Behåll!
Skulle jag köpa din bil så skulle jag önska att inredningen fanns kvar. Dessutom har nog M3:an bottnat i värde och börjat stiga, det gäller även priset på inredningen. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||||||||||||||||||
Ni som tycker att jag ska behålla inredning och att ni själva hellre haft den kvar om ni köpt bilen - Vad är det som gör att det skulle slå högre för er? Skulle det vara en showstopper om bilen annars har det ni letar efter?
|
||||||||||||||||||||||||
Om jag köpte en M3'a för att ha som ren trackdaybil, där inredningen redan var urmonterad, skulle jag se det som ett plus att få med inrdeningen huvudsakligen för ha den till hands omutifall jag skulle vilja bygga tebax och montera in den senare... Utan inredning finns det bara en väg att gå typ... Med inredning har jag ett val senare... Om jag ändrar mig. Om jag själv monterat ur den skulle jag spara den av samma anledning... |
||||||||||||||||||||||||
+1 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum Trackday-preppad bil - Behålla originalinredning? | 1, 2 >> 2973 besök totalt |