Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Uppgradering av bromsar E46 330Ci
1470 besök totalt
Ozyon
Halmstad
Här sen Mar 2019
Inlägg: 11


Trådstartare
Hej alla kunniga!

Jag behöver hjälp!

Är sugen på att uppgradera bromsarna på min 330Ci som jag har kompressorkonverterat. Det jag har kikat på är ett kit fram som säljs från ESC tuning i staterna. Det innehåller CSL ok, skivor, belägg, slangar mm men enbart till framaxeln.

Bak har jag kunnat konstatera (med hjälp av den lokala BMW gurun) att CSL ok och skivor kommer passa bult on så länge jag byter till CSL ok hållare samt större handbromsbackar så den praktiska funktionen inte försvinner .

Nu till frågan, ni som kör era icke M E46 på bana vilka ok och skivor har ni valt? Det jag söker är något som är relativt billigt (då bilen redan spräckt budgeten flera gånger om) men som även är så nära bolt on man kan komma.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få i detta ämne då jag inte känner att ett bbk från brembo eller liknande är aktuellt pga det höga priset. Anledningen till att jag vill byta är för att jag behöver få bilen godkänd av SFRO och vill göra bygget gatlegalt.

Även kontakter till personer som bygger ihop kit eller har erfarenhet av vad som fungerar ihop uppskattas.

Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Victor

_________________
Victor Stenfeldt
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Du har inte funderat på Porsche ok till csl skivor?
Jag uppgraderade min M3 E36 bromsar fram till Boxster S ok och M3 E46 skivor.

Pedalkänslan är underbar och fading är än så länge ett minne blott


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ozyon
Halmstad
Här sen Mar 2019
Inlägg: 11


Trådstartare
Tack för svar!

Jo jag har kikat lite på det, men skulle gärna vilja veta hur du gjorde med hållare till oken? Har du tillverkat egna eller köpt någon typ av adapter?

Det vore ju fräsigt om man kunde ha Porsches ok fram och bak. Tror Schmiedmann säljer ett eget kit med just de Brembo oken som sitter på Porsche Boxter S mfl fram.

Verkar det vara det bästa alternativet? Tänker prismässigt i förhållande till prestanda?

Behövde du modda något annat för att få dit bromsoken fram?

Ska man köra med BMW bromsar bak och montera större backar på handbromsen?

Tack för din hjälp så här långt :-)

_________________
Victor Stenfeldt
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det du behöver är en adapter som Millway säljer. annars är det väl Bolt on utöver bromsslangar men även det har Millway. Om Schmiedmann har är jag osäker men det är fullt möjligt.

En grej jag gillar med Porscheoken är hur smidigt det är att byta, belägg.

17" är dock minsta fälg med M3E46 skiva och jag tror 18" med CSL skivan

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Är det bara bromsförmågan du är ute efter så räcker uppgradering av belägg långt, lägger du även till bromskylning så är du garanterat hemma även om så klart känslan förbättras med uppgraderade ok.
Kör visserligen med PFC skivor som klarar slitaget bra från PFC-beläggen. Kör PFC11 fram och PFC8 bak och har ännu inte upplevt bromsfading på bana.
Uppgraderar med bromskylning till i år för att minska slitaget på beläggen.
Sen vad som är mest kostnadseffektivt eller snyggast är en annan sak

Vissa har sprungit på kinkiga besiktningsmän då det stått Porsche på oken men går så klart att täcka över.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gissar att han måste byta både skivor och ok runt om till något större än orginal. För att det ska gå att regga som ombyggt fordon

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ozyon
Halmstad
Här sen Mar 2019
Inlägg: 11


Trådstartare
Tack för era svar!

Det låter trevligt med porsche ok, ska räkna lite på det.

Det stämmer som ni säger, kör redan nu med bra belägg och brembo hålborrade skivor. De har aldrig fadat med den körningen jag gör, men eftersom jag har samma dimensioner på bromsar som E46 M3 (utan comp package eller CSL), är det enda som skiljer är andra ok och 1mm tjockare skiva.

så jag måste byte till något värre. Har en 540 touring e39 som jag tänkte ta delar ifrån, men... Den har 1mm mindre diameter både fram och bak än vad min 330ci har så det gick inte.

Det lustiga i sammanhanget är att BMWs ingenjörer anser att de "mindre" (1mm) bromsarna räcker till en kombi med V8a, men SFRO tycker inte det räcker med lite större till en 3 serie coupé. :-D


Det finns ingen annan som testat bromsar från ett annat märke som funkar bra? Typ jaguar, cheva, eller någon nyare bmw?

_________________
Victor Stenfeldt
Citera
Ozyon
Halmstad
Här sen Mar 2019
Inlägg: 11


Trådstartare
Det blev ett v-maxx bbk fram med fyrkolvsok och flytande nav på 335 mm.

Bak köpte jag m3 e46 bärarmar med nav och fick monterat på m3 ok och skivor. Bromsarna biter ruggigt bra nu:-D[/img]

_________________
Victor Stenfeldt
Citera
Skruva banåkabil
Uppgradering av bromsar E46 330Ci
1470 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande