Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Elvinsch till släpvagn
3 besök senaste veckan (1961 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tips på bra elvinsch till släpvagn med trådlös fjärr?
Tyckte Westbays tillval var lite dyrt och jag kör gärna externt batteri.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Jag kör westbay med deras elwinch med fjärr, fungerar otroligt bra så de sakerna är inget fel på.

Fabrikatet på winch och styrning då är från WARN. Ser ut väldigt lik denna modell

https://atvreservdelar.se/warn-vinsch-vantage-3000-ce.html?gclid=CjwKC . . . .


Känns som bra kvalité och väldigt smidigt thumbs up

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Jag har en Warrior Ninja 4500 på mitt släp, köpte den från Cavatera.
Finns med trådlös fjärrkontroll som tillval. Jag byggde dock egen trådlös fjärr till min.
Köpte även brytblock och lite stroppar, så jag kan köra med dubbel lina.

http://www.cavatera.se/sv/produkter/vinschar/elvinschar-12-och-24-volt . . . .

_________________
Johan H
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Jag köpte en sån här 5000 lb på ebay.co.uk från winch-it för 3 år sedan och är nöjd, när den behövs så kör jag den från "starthjälpen" som ändå alltid är med på evenemang.
https://www.winch-it.com/product/5000lb-electric-trailer-12v-atv-winch . . . .

Passa på innan brexit thumbs up
Bengt

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



gtBen skrev:
Jag köpte en sån här 5000 lb på ebay.co.uk från winch-it för 3 år sedan och är nöjd, när den behövs så kör jag den från "starthjälpen" som ändå alltid är med på evenemang.
https://www.winch-it.com/product/5000lb-electric-trailer-12v-atv-winch . . . .

Passa på innan brexit thumbs up
Bengt


Är det 924 som du drar upp på släp med den? Vikt typ 1000-1100 kg?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



therealpinto skrev:
Är det 924 som du drar upp på släp med den? Vikt typ 1000-1100 kg?
Gustaf

Jo, oftast är det 924:an (runt 1100kg) men har även vinschat upp en V50.

En vinsch-försäljare sade till mig att dragkraften minskar med ungefär 1/3-del för varje lager med vajer som är upplindat på vinschen, så det är bra att denna vinschen har lång vajer så att det räcker för att kunna använda ett brytblock.
Jag kan nog säga att vinschen är starkare/kraftigare än mitt Boro 1500kg-släp ...det knakar lätt lite ibland

Bengt

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Tack!

Då kan den vara ett alternativ för oss också. 1250 kg Capri respektive typ 1300 kg (!!!) Primera på Boro Mini Wenus 1800 borde fungera.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ninja 4500 ligger bäst till just nu
Något speciellt att tänka på gällande brytblock? Man har väl det enbart för att få en mer rät draglinje mot bilen om dragöglan sitter på sidan?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



GustafB skrev:
Ninja 4500 ligger bäst till just nu
Något speciellt att tänka på gällande brytblock? Man har väl det enbart för att få en mer rät draglinje mot bilen om dragöglan sitter på sidan?

ett brytblock halverar dragkraften som behövs = upplevs som vinschen orkar dra dubbelt så mycket

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



GustafB skrev:
Ninja 4500 ligger bäst till just nu
Något speciellt att tänka på gällande brytblock? Man har väl det enbart för att få en mer rät draglinje mot bilen om dragöglan sitter på sidan?
Du kan ju även dubbla kraften om du nu behöver dra med 9 tons kraft för att släpa upp det hjullösa skrotet.

När det går att handveva upp en rullande bil med lite tid, så funderar jag på vart behovet av många tons dragkraft kommer?
En liten stackare som kan dra ett ton borde räcka för många fall. och bara för att den är märkt med stor kraft betyder det inte att den lever längre.
Rep >> vajer.

Edit: Jo, en tretons terrängbil som skall winchas upp på ett lastbilsflak med 45graders ramper, men det är ju inte samma som en racebil, långa ramper och väldigt lågt släp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Biltema har en 9000lbs winch också för 4999kr.

Tidigare hade de en klenare winch som jag hade. Den drog jag upp min 1000kg bil med utan problem.
Men det är väl kanske när det hänt något och bilen inte rullar så lätt som man behöver lite mer kräm.

Man kanske vill dra upp något lik från en gräsmatta med handbroms som ligger i, då är det bra! Som tex när jag hämtade min 924 med gtBens släp... 😁

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



safe skrev:
Man kanske vill dra upp något lik från en gräsmatta med handbroms som ligger i, då är det bra! Som tex när jag hämtade min 924 med gtBens släp... 😁
I de fallen kan man använda dubbla block och förlängningsband/sling/kätting (eftersom repet/vajern inte räcker hela vägen ut på åkern när man använder dubbla block).
Designa för det vanliga och hantera undantagen som undantag.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Niklas Falk skrev:

När det går att handveva upp en rullande bil med lite tid, så funderar jag på vart behovet av många tons dragkraft kommer?


Nu kommer jag inte ihåg hur de räknar dragkraften riktigt, men att den är 5000lbs betyder inte att den skulle kunna dra så mycket rakt upp. Tror det betyder att den kan dra 5000lbs på hjul upp någon viss lutning.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



safe skrev:
Niklas Falk skrev:

När det går att handveva upp en rullande bil med lite tid, så funderar jag på vart behovet av många tons dragkraft kommer?


Nu kommer jag inte ihåg hur de räknar dragkraften riktigt, men att den är 5000lbs betyder inte att den skulle kunna dra så mycket rakt upp. Tror det betyder att den kan dra 5000lbs på hjul upp någon viss lutning.
Ja, inte är det nåt enkelt iaf
http://www.winchbin.com/winch-capacity-ratings/

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



safe skrev:
Biltema har en 9000lbs winch också för 4999kr.

Tidigare hade de en klenare winch som jag hade. Den drog jag upp min 1000kg bil med utan problem.
Men det är väl kanske när det hänt något och bilen inte rullar så lätt som man behöver lite mer kräm.

Man kanske vill dra upp något lik från en gräsmatta med handbroms som ligger i, då är det bra! Som tex när jag hämtade min 924 med gtBens släp... 😁

handlade biltema vinschen... en subaru med 4 toklåsta hjul... gjorde att vinschen fick jobba... men den flyttade sig med 4 djupa spår i gräset... ännu inte monterad på mitt bilsläp, i detta fallet fastbunden i ena framhjulet på vår 95 saab..som oxå kasade... haft flera mindre billiga.. och är fordonet lättrullande är det sällan problem
ofta kan man lösa rullbarheten med en bit plyfa och en garage domkraft...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Allmänt banåkaforum
Elvinsch till släpvagn
3 besök senaste veckan (1961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande