Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
72 besök senaste veckan (38990 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Snyggt jobbat...bara så du vet,de kommer spåra ur för dej


Du menar att det inte gjort det redan....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Mattade ned och lade på lite ny färg samt lack på fälgarna jag körde på förra säsongen, får se om de håller sig lite bättre nu med lite lack också. Förra året blev det lite färg men ingen lack då det blev lite ont om tid.


Och passade på att kränga på mina Nankang NS-2R som har några mil till i sig nu när jag svängt sida på dem.

Vart ut en sväng till garaget och förberet för att måtta in det nya flexröret, kapat bort det gamla flexröret och putsat upp ändarna i förberedelse för att förhoppningsvis tigga ihop det imorgon.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Körde ett race i helgen för att få ner Skodan från pallbockarn och ut på vägarna och banorna där den hör hemma.



Började helgen med att preppa downpipen för det nya flexröret.


Inmåttat och punktat.....


Helsvetsat och dragit på lite avgasfärg.


Polerade upp Milltek systemet, gick mycket fortare nu när det var andra gången jag gjorde det.


Blåste av innerskärmarna med högtrycken och lite av Biltemas Premium fälgtvätt (då det i princip var det enda som fanns på hyllan), vilket funkade förvånansvärt bra.


Insuget på plats och provstartat. Kopplingen luftad och bromsvätskan bytt. Var dock lite huvudbry vid luftningen av kopplingen, hade vätska upp till max sträcket på behållaren och trycksatte systemet med 2 bar, men det kom bara luft och det minskade inte på vätskan. Men fyllde sedan upp hela behållaren precis innna det kom upp till korken och då gick det det med en gång. Luftade en gång, pumpade 10 - 15 gånger på kopplingspedalen och luftade sedan en gång till och efter det var kopplingen perfekt.


Touchdown!

Samt tusen småprylar som tog hela helgen, men jag ställde på den i söndagskväll och var ut och tog en testvända samt körde även hem den. Det mesta verkar lira, 6 växlar fram och 1 bak.... Dock ville inte backljuskontakten vara med, så det ska felsökas i veckan. Så nu ska va 500km läggas på inkörning av kopplingen innan det blir att känna på grejerna ordentligt.

Dock så är oscilleringen kvar vid vissa varv och lastlägen, så det verkar inte vara dubbelmasse svänghjulet som var orsaken iallafall. Nu har jag inte hunnit köra många mil ännu, så vet inte riktigt om fenomenet har ändrat sig ännu. Annars blir det nog att kolla in gasspjället nästa.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fin blå sak bredvid thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Fin blå sak bredvid thumbs up


Jepp, en mk3 GTI som behöver lite kärlek pga dåliga avgasvärden..... Eller menade du Scheppach BD9000 bandslipen...

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Status update.....

Vart via garaget och gjort en "spanner check" och kollat över alla bultar och muttrar. Plockde ur bakljus kontakten och efter att ha knackat på den några gånger så hoppade den igång igen, så den vara bara att skruva tillbaka. Märks att svänghjulet är lättare iallafall, har redan fått två tjuvstopp

Så efter att allt såg OK ut så har jag lagt ca 100km ikväll på divese småvägar, inga läckage eller andra problem och allt känns riktigt bra, har bara tagit det lugnt men kan konstatera att den styr in bra i kurviga partier iallafall....

Men problemet med oscillationen / ryckigheten vid viss belastning eller varv (osäkger på vad som är orsak och effekt) är dock kvar. Vet inte annat än att TPS'en i spjällhuset har någon defekt i resistorbanan eller dylikt är kvar som skulle kunna ge detta beteende längre, ett bättre beg på bildelsbasen kostar inte mer än 300 kr så det blir nästa sak att testa.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



SixPs skrev:
Status update.....

Vart via garaget och gjort en "spanner check" och kollat över alla bultar och muttrar. Plockde ur bakljus kontakten och efter att ha knackat på den några gånger så hoppade den igång igen, så den vara bara att skruva tillbaka. Märks att svänghjulet är lättare iallafall, har redan fått två tjuvstopp

Så efter att allt såg OK ut så har jag lagt ca 100km ikväll på divese småvägar, inga läckage eller andra problem och allt känns riktigt bra, har bara tagit det lugnt men kan konstatera att den styr in bra i kurviga partier iallafall....

Men problemet med oscillationen / ryckigheten vid viss belastning eller varv (osäkger på vad som är orsak och effekt) är dock kvar. Vet inte annat än att TPS'en i spjällhuset har någon defekt i resistorbanan eller dylikt är kvar som skulle kunna ge detta beteende längre, ett bättre beg på bildelsbasen kostar inte mer än 300 kr så det blir nästa sak att testa.


jag har ett spjällhus från en BWA liggandes i jakan du kan få gratis om du hämtar det

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:

jag har ett spjällhus från en BWA liggandes i jakan du kan få gratis om du hämtar det


Taget! Skickar PM...

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Blaskade av värsta dammet från de senste månaderna på pallbockar i garaget ikväll. Man kan ju fundera över sina livsval när man målar fälgarna vita och kör med Carbotec XP8'or fram.....


R som i Rejsa!


Sladdade förbi Jakan och Mange K igår och hämtade upp bla ett stycke spjällhus, tack så hemst mycket för delarna och pratstunden! Ska testas och se om det är den som är boven i mitt problem med ryckigheten vid viss last / varv. Har nu kört lite drygt 250km, så efter helgen ska nog lamellen vara inkörd och utvärderingen av uppgraderingarna kan börja på riktigt!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
RSVANBERG91
Smålandsstenar
Här sen Aug 2019
Inlägg: 5



Intressant tråd! Ser fram emot uppdateringar!

Kör en seat leon fr med samma motor!
Och har beställt nankang ns-2r däck och är intresserad av
Din upplevelse av Däcken!

_________________
Robin Svanberg

SEAT LEON FR
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
RSVANBERG91 skrev:
Intressant tråd! Ser fram emot uppdateringar!

Kör en seat leon fr med samma motor!
Och har beställt nankang ns-2r däck och är intresserad av
Din upplevelse av Däcken!


Tackar!

Man får vad man betalar för, men jag har köpt en uppsättning till och är hyfsat nöjd med vad man får för pengarna. Stommarna är rätt OK, men greppet är inte nått vidare jämfört med lite dyrare r-däck. Men de håller ju bättre än gatdäck om man vill köra en del bana också. Sedan tycker jag de funkar rätt bra att åka gata med och funkar bra på kringlinga småvägar också. Men man sätter inga varvrekord med dessa däck..... Men jag tycker de ger en helt OK "Bang for the buck".....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
SixPs skrev:
Sladdade förbi Jakan och Mange K igår och hämtade upp bla ett stycke spjällhus, tack så hemst mycket för delarna och pratstunden! Ska testas och se om det är den som är boven i mitt problem med ryckigheten vid viss last / varv. Har nu kört lite drygt 250km, så efter helgen ska nog lamellen vara inkörd och utvärderingen av uppgraderingarna kan börja på riktigt!


Liten status uppdatering gällande ryckigheten:

Att byta spjällhus gjorde ingen skilland alls och har nu även testat att justera wastegaten, den var OK enligt VAG instruktioner så gott jag kunde mäta mig fram till. Men testade att backa av lite för att testa om det skulle hjälpa, men det gjorde ingen skilland alls förrutom att den laddade mindre.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Standard problem på dessa maskiner (som många andra...) är vevhus ventilationen. Kollade runt på lite olika kit, men tyckte de som verkade vettiga var lite väl dyra och gillar ju att pyssla med egna lösningar, så byggde ett eget.


Köpte lite AN-kopplingar från Biltema, till denna typ av användning är de helt OK, men skulle nog inte använde dem till nått mer krävande....


Gjorde en pappersmall för att kunna måtta och se att den skulle få plats, samt börjat kapa till bitarna.


Tigat (från insidan..) samt punktat ihop de första bitarna.



Tiggat resten av burken, det behövs mer tid bakom svetsen, men man måste ju börja någonstans...


Idén för filtreringen är en baffel som tvingar vevhus gaserna genom stålull först och sedan ytterliggare filtrering mha metallfilter från luftavfuktare.


Ville utnyttja fastsättningen från orginal kolkanistern för att montera vevhus burken men även behålla kolkanistern, då det finns uttrymme att flytta in kolkanistern närmare passagerar skärmen gick det att få plats med båda. Så började med att göra en jigg för att kunna slakta en orginal hållare och fixa ihop ett nytt fäste som funkar för båda burkarna.


Kolkanister fästet bultade jag fast i det nya fästet som håller vevhus burken.


Mha av jiggen gjordet ett nytt fäste för vevhus burken.


Provmontering....


Fixade en nivåsticka...


Dragit på lite färg samt alla delarna på samma ställe, beställde avblockningen till insuget från BAR-TECH (som även tillhandahåller ett uttag för laddtrycksmätare).


Monterat och klart!

Efter ett antal månaders användning så har jag konstaterat att jag har betydligt mindre olja i tryckrören som förrut alltid droppade olja kort efter att man rengjort dem. Nu finns det fortfarande lite olja i rören när man kollar men mycket mindre. Kan konstatera att det ligger rätt mycket jobb bakom en bra vevhus ventilation, så att lägga pengarna på en bra färdig lösning är nog ingen dum ide, sen gäller det ju bara att hitta en som faktist funkar bra (har inte hittat någon vettig test av olika vevhus lösningar).

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Passade även på att beställa BAR-TECHs stumma bussningar till växellänkaget, detta tillsammans med en justering av länkaget gjorde att känslan nu är mycket bättre. Kan stark rekommendera att montera denna typ av bussning, mycket "bang for the buck" och en enkel operation.


Köpte en ny omgång Nankang NS-2R till mina 18".


Funkar....


Målade insidan på den under täckskivan vit för att enklare kunna se läkage.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Kort status uppdatering....

Tömnde catch tanken till vevhusventilationen för första gången sedan jag monterade den, ca 3 dl blev skörden, så lite nytta gör den nog iallafall.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



SixPs skrev:
Kort status uppdatering....

Tömnde catch tanken till vevhusventilationen för första gången sedan jag monterade den, ca 3 dl blev skörden, så lite nytta gör den nog iallafall.


Ja det är mkt slask man slipper i maskin med sån där, vissa firmor säljer ju såna där kit med återledning till tråget,känns inte som man vill ha ner det där i sumpen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Ja det är mkt slask man slipper i maskin med sån där, vissa firmor säljer ju såna där kit med återledning till tråget,känns inte som man vill ha ner det där i sumpen


Nää, jag skulle nog inte rekommendera att köra detta ner tillbaka till tråget.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Vi ska väl lägga till att det är en kallare yta i din reservoar som skapar kondens, så mängden vatten i den är inte helt rättvisande till vad som skulle gå ner i tråget.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Vart lite dött i tråden, men det har hänt en del grejer iallafall....

Tog tag i problemet med mina ryckningar igen och började med att få ordning på min loggning, uppdaterade datorn jag användt med en SSD och ominstallerade Ubuntu etc. Sedan tog jag och byggde en liten platform som jag kunde ha i passagerar sätet för att ha datorn på under loggningen.


Snidade till en platform i MDF.

Tillsammans med Biltemas smidiga inverter som passar i mugghållaren så lirar det rätt bra nu att åka ut och logga.

Tog kontakt med Boris SVWAT Tuning och bollade vad jag skulle ta och logga för att vi skulle kunna komma vidare i felsökningen. Sedan fixade jag loggar och mailade Boris, efter lite klurande fram och tillbaka så började vi misstänka luftmassemätaren, då jag flytat den fram och tillbaka mellan orginal insuget och mitt egna kallufts insug samt att värdena tyckte vi såg lite skumma ut när jag provocerade fram ryckningarna.

Så jag beställde hem en bättre beggad från Bildelsbasen och monterade den samma dag jag hämtade ut den, och ...... precis samma beteende.

När inte detta hjälpte bestämde vi att jag skulle ta och åka ner till Boris i Norrköping för vidare felsökning. Och ett första steg var att återgå till en orginal mapp för att se om det kunde vara nått med mappen iallafall. Så jag tog ledigt idag och åkte ner för en felsöknings session. Boris har för övrigt skaffat sig en bromsbänk (och ny lokal), vilket skulle göra det enklare att felsöka.

När jag kom ner så trodde Boris att han visste vad som var orsaken, när vi lade in den nya mappen så hade vi även lagt på "crakel and pop" och det hade han glömt bort då det var ca 1.5år sedan. Men nu när han hade förberett sig dagen före såg han det i mappen och då gick det upp ett ljus, han hade nämligen haft samma problem på en Audi S3 för ett tag sedan.

Så vi åkte ut en kort sväng och jag provocerade fram ryckningarna och då var han rätt säker på att det som var problemet för det påminde starkt om hur Audin hade betett sig. Så vi åkte tillbaka och lade in samma map igen, men utan "crackel and pop". Och inga mer ryckningar!!!


Boris nya lokal i Norrköping....


Uppspänd i bänken, redo för några pulls!

Jag hade i samband med att jag testade den nya luftmassemätaren även monterat tillbaka orginal insuget för att se om ryckningarna hade nått med mitt kall lufts insug att göra, så vi bestämde att jag skulle låta det vara monterat när jag kom ner. Så vi började med att bänka med orginal insug (med ett KN tvättbart filter). Vilket resulterade i 231hk och 360 Nm.

När nu allt äntligen lirade, var det dags att montera tillbaka mitt kall lufts insug och se om det skulle göra någon skillnad och om jag lyckats göra nått vettigt av lite Biltema 3" avgas krökar, lite silicon slang och lite

Och svaret är; hyfsat skulle jag säga..... 254hk och 368 Nm.


Insuget monterat inför bänkningen för att se om orginal insuget är en flaskhals.....


Broms pappret.... Som synes är moment kurvan rätt trevlig (och det blev ). Detta är samma mapp som Boris gjorde åt mig för 1.5 år sedan (minus crakel and pop) och de två körningarna är med orginal insug och mitt hemsnickrade insug.

Vi kollade på om det skulle finnas nått mer att hämta, men vi låg redan på 84% på spridarna, så vi valde att lämna det så här tills vidare....

Och efter att ha kört hem den ny och lite småtestning, så kan jag konstatera att det är som en helt ny bil nu. Så j*kla skönt att äntligen ha hittat felet, så nu kan man börja planera nästa steg.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
RSVANBERG91
Smålandsstenar
Här sen Aug 2019
Inlägg: 5



Hej är effekten på hjulen eller beräknade i motorn? Intresserad av det där insuger med! Vad behöver man för grejor?

_________________
Robin Svanberg

SEAT LEON FR
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
RSVANBERG91 skrev:
Hej är effekten på hjulen eller beräknade i motorn? Intresserad av det där insuger med! Vad behöver man för grejor?


Beräknad i motorn, hade ju vart ballt om det var på hjulen..... Men det kanske går att ordna vad tiden lider...

Kolla första sidan i tråden, så har du en rätt bra översikt. 3" avgasrör krökar och en reducering (för att få rätt area vid luftmassemätaren) från Biltema, lite silicon slangar och klämmor från do88 och ett ITG skumfilter från Trendab. Och lite diverse plåt och fyrkansprofil samt nitmuttrar. Det är ju lite pyssel att få bra passform och så mycket billigare blir det inte jämfört med vad ett bra eftermarknads kit kostar (hälften eller en tredje del kanske). Jag gjorde det ju främst för att jag tycker det är roligt att snida ihop egna lösningar.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
72 besök senaste veckan (38990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande