Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
25 besök senaste veckan (38836 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Då min nuvarande daily driver får se mer bana än min trackday golf (som tyvärr stått på samma plats i garaget i två år), så är det kanske dags att den får sig en egen tråd....

Hade åkt runt i en Skoda Octavia Kombi med en 1.6 FSI med automat en längre tid och vart riktigt nöjd med den, men det hade ju vart skoj med nått liiiite mer roligt... Men kan inte vara utan en kombi, men en Skoda Octavia RS skulle ju kunna funka, men skulle jag byta så ville jag inte ha någon rost och en vit bil hade jag viljat testa. Så jag hade lagt in en bevakning på blocket på vita Skoda Octavia RS, hade den säkert aktiv ett halv år, innan en dök upp bara några kilometer hemifrån. Och den såg rikigt fräsch ut, så jag kastade mig på telefonen. Åkte och kollade på den med en polare dagen efter och efter en testkörning och okular besiktning samt kollat felkoder etc, så fanns det inte så mycket att fundera på, bara att slå till!


Gamla bettan, uppfräschad inför försäljning....


Nya bettan!

Lite kort fakta:
- Omlackad i orginal kulör nått år tidigare (rätt bra gjort, men lite överspray och rutorna hade inte vart ur när det gjordes).
- Koppling nybytt pga läckade urtrampningslager.
- Milltek catback system (Non-Resonated)
- Fräsch både invändigt och utvändigt.
- Hyfsad stereo.
- Icke trimmad (mer om detta senare....)
- Hyfsad service historik.
- Hyffsade sommardäck på 18" som inte hade ett enda märke på sig.
- De flesta lamporn utbytta till LED, vilket ju gör rätt stor skillnad i utseende.
- Och all elektronik etc samt AC fungerade.

Ett rätt bra utgångobjekt helt enkelt, Simply Clever....


Motorkåpan / luftfilter hållaren hade det vanliga standard problemet att den var sönderbryten, så en ny införskaffades från Bildelsbasen, från en Golf GTI Edition 30... Så lite dekaltrimmning blev det


Lunda och lite Challenge bana med VWCS, för en första utvärdering och se hur den beter sig jämfört med Golfen....


1.28,41 så ca 8 sekunder långsammare än Golfen (på en bra dag), men helt dum att köra var den ju inte....


Sedan var det dags att börja kolla igenom och fixa de kända problemen / svaga punkter med dessa motorer. Vevhus ventilation är en av dem....


Det som enkelt gick att plocka bort fick sig en rengörning...


Sedan kanske det viktigaste, kolla upp tryckaren för högtrycks soppa pumpen som drivs via kammen.



Pumpen ur, och det såg riktigt bra ut som tur var! Men en ny tryckare (06D109309R ) kostar inte många kronor, så den byttes iallafall.


Sedan bytes det till senaste revisionen av backventilen (06F129101R) som en första hjälpen åtgärd.


Även DV'n byttes till senaste revisionen (06F145710G).







Var inte jätte impad av extraljus installationen, ville ha bort dem och monterade sedan en nedre grill med bikake mönster och det vart ett mycket renare utseende.

Köpte bilen i slutet av Mars 2017 och det har hänt en del sedan dess.... Fortsättning följer!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Spännande! Skall bli kul att se vad som händer

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Efter den första sessionen på Challenge banan, så kunde jag konstatera att effekten räckte gått och väl till, men chassit lämnade en del att önska. Snackat flera gånger med Hans Svahn (då gällande Golfen) och efter att bollat lite mer med honom på sommarens första Gatebil på Mantorp, så blev det att beställa ett nytt chassi från ST, blev deras XTA Coilovers och deras krängare.


Som sagt jag skulle inte klarar mig utan en Kombi, hur skulle man annars få hem alla åka fort prylar

Klicka för större bilder! Lite översiktbilder....




Började med att bygga mig lite nya prylar för att kunna mäta in chassit, blev ju lite annorlunda än med Golfen när även bakvagnen är justerbar. Så började sedan med att mäta upp orginal chassit.


Nytt vs gammlalt, betydligt grövre krängare samt justerbara i fyra lägen. Dock sitter rebound justeringen uppe i toppen även på bak dämparna, vilket medförde ett litet extrajobb...


Bakdämparna monteras utifrån i hjulhuset, så för att inte behöva plocka ner dämaparna för att justera, så behövdes ett hål borras in i kupen så att jag kunde dra in förlängnings juster wiren.


Och det är inte helt enkelt att komma åt att borra detta hål. Dels behöver man ju få hålet ut på ett bra ställe i kupen och man kan inte ha för brant vinkel på wiren samt att det är inte jätte mycket utrymme mellan toppen på dämparen och karossen.


Jag höll nog på två dagar bara för att klurar ut hur jag skulle borra, samt hur jag skulle göra för att mäta ut vinkeln att komma ut på rätt ställa i kupen. Och det enda stället det gick att komma ut på, hade ju förståss ett antal lager plåt på. Det är tre lager, varav en förstärkningsplåt.... Och all inredning bak fick ju plockas bort för att komma åt allt.


Köpte även dessa förlängningswirar som KW har i sitt sortiment från Hans. OCh som tur var får dessa plats innanför damm kåpan också.


Drog sedan en gummislang genom hålet så att wiren hade nått att rotera i utan att fastna på plåtkanter.


På plats och justerabara inifrån kupen! Krävdes ett gäng och ett antal Men det gick!


Även krängaren bak på plats.


Sedan demonterades framvagnen och naven fick sig en omgång i blästerskåpet.


Framvagnsbryggan demonterades för att kunna komma åt att montera krängaren.


Tomt vare här!


Nytt vs gammalt, här ses även topplagringarna som ingår i XTA serien och betydligt kralligare krängare även dessa justerabara i fyra steg.



Lite färg på naven och ihop montering påbörjad.


Topplagringarna, även fram monterades wire förlängare för justeringen.


Monterat.


Tittut!


Detaljstudie.....


Nya kortare krängarstag ingick i kitet.


Sedan var det bara att borra ett hål i plasten och dra ut justerskruven.


Lite närmare marken

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Har länge velat testa pinnbultar, så en uppsättning bultar samt både koniska och vinklade muttrar beställdes från England.


Monterade, valde lite längre bultar om jag skulle vilja åka med spacers.


Inte så farligt utstick ändå....


Sedan första bankörningen, Kinnekulle med VWCS. Gick rätt hyfstat med tanke på gatdäck och första testet efter bytet till nya chassit, men hade problem med understyrning och få in bilen mot apex, så mer labbande med krängare och hjulvinklar behövdes. Men det var flera som kom fram under dagen och undrade vad som vart gjort med bilen, så helt tokigt gick den ju inte.... Och det här med turbo är ju lite fränt (första bilen med turbo jag äger....) och här kunde jag känna, att lite mer effekt hade ju funkat efter jag fått chassit injusterat...


Sedan Challenge på Lunda.


Som synes var bästa tiden 1.27,65, hade ju hoppats på lite mer, men hade nog inte hunnit justera hjulvinklarna efter Kinnekulle. Fortfarande fick jag inte in bilen som jag ville, hade krängarna både fram och bak inställda på hårdaste läget, så bestämde mig att mjuka upp fram till nästa gång.


Några veckor senare var det dags för Challenge nu med VWCS. Nu hade jag mjukat upp krängaren fram till mjukaste läget, men behållit bak kvar på hårdaste läget.


Lyckades med en 1.26,47 tid under dagen och detta med gatdäck som var nu helt tokslut efter Kinnekulle samt full attack under dagen. Nu stryrde den in betydligt bätte och överlag bättre balans i chassit och började lira att justera balansen med rebound inställningarna. Detta blev sista körningen för säsongen 2017 och planerna för 2018 började smidas.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

VAG's 2.0 TFSI motorer är ju direktinsprutade, vilket ju tyvärr har sina nackdelar när det gäller sotbildning på insugsventilerna tillsammans med lite halvdålig vevshusventilering som inte göra saken bättre. Så bestämde mig att plocka bort insuget och kolla läget.... Kollade lite youtube klipp för att få lite tips, sedan var det bara att köra på.


Tog någon timme, är lite trångt på vissa ställen men inget rocket-science...














Spridarna var rätt OK, bara lite sot på dem.


Insuget hel kladdigt....


CRC's lim/packnings borttaggare funkar kanonbra att lösa upp sotet...


Sedan är det bra att skrapa och dammsuga ut och tillsist rengöra med brakeclean. Tyvärr verkar Google har supit bort mina bilder efter rengöringen, men fick det riktigt rent och skinande innan jag var klar. Tips att tänka på, kolla så att ventilerna tättar ordenligt genon att hälla i lite bensin eller liknande innan du börjar, du vill nog helst inte ha in detta i cylindrarna....


Insuget plockades i molykylär och insuget fick sig en omgång i smådelstvätten.


Ihopmonterat igen.


Teflonpackningarna till spridarna bör bytas. Så ett servicekit beställdes.


Dock kräver de ett specialverktyg för att kunna monteras, efter diverse misslyckade försöka att hitta någon verkstad som hade dessa och var villig att göra det för en vettig summa, var det bara att beställa hem verktyget istället.


Teflonpackningen pressas först över spridren, sedan kryper man den i två steg med olika pressdon.


Done!


Alla fyra spridare klara för montering samt verkygskitet...


Spridarna monterade...


Insuget på plats...


Klart!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Ville även plocka ner stötfångarna och kolla efter rost samt rengöra och måla upp diverse prylar för att vara enklare att underhålla.






Dragkrocken kördes av med roterande stålborste och fick två lager POR15.


Milltek systemet fick sig en omgång med polermaskinen....


Skillnaden mellan ST och KW är att ST benen inte är gjorda i rostfritt, så för att hålla dem vid liv, så lade jag två lager POR15 samt fälglack på gängorna.


Naven gick genom blästerskåpet och fick två lager POR15 samt nya lager.


Chassit klart för montering.


Monterat fram samt drog av kanterna på bromskivorna med vinkelslipen.


Monterat bak, som ses har jag max uppskjusterat bak för att få en vettig höjd på bilen.


Även bak monterades nya hjullager samt nya bromssköldar. När dessa bultar ska vinkeldras åker två meters röret fram, helt sjukt vad de ska dras.....


Hade tröttnat på de rostiga skruvarna till innerskärmarna, så efter lite bottaniserande hittdes dessa rostfria skruvar och brickor på Bauhaus.


En påse rostfritt till samma pris som VAG tar för 10 orginal skruvar......


Och ser mycket bättre ut också, samt rostfritt!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Den är jävligt fräsch när man ser den i verkligheten. Och verkar kul i konbanan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



thumbs up riktigt trevlig bil. både min passat och ban golfen har ju 2.0 TFSI.

Förvånad att den inte har Alu spindlar fram och bak som passaten. Snålat in på skodan antagligen

Hur långt har den gått? Såg inte alls rolig ut i insuget och Camfollowern såg mer sliten ut än mina har gjort.

Kan hålla med om justeringen på bakfjädern. Har den så högt det går på golfen och då är han 10mm lägre än en standard GTI. Kör KW competition dämpare

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Babbe skrev:
thumbs up riktigt trevlig bil. både min passat och ban golfen har ju 2.0 TFSI.

Tanken har ju slagit mig, en 2.0 TFSI maskin i mk2:an hade inte vart fel....

Babbe skrev:
Förvånad att den inte har Alu spindlar fram och bak som passaten. Snålat in på skodan antagligen.

Verkar som de bultar fast det som precis då fanns på hyllan närmast när det gäller Skoda ibland.... Hmm, så det finns alu spindlar, det hade jag missat.

Babbe skrev:
Hur långt har den gått? Såg inte alls rolig ut i insuget och Camfollowern såg mer sliten ut än mina har gjort.

Camfollowern bytte jag precis när jag köpt den, 162 500 km. Insuget gjorde jag decarb på vid 175 000 km.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Efter sista omgången Lunda med VWCS var däcken tokslut och hade köpt på mig en uppsättning hyfsat lätta 17" som dock var i dåligt skick men raka. Ville testa köra nått r-däcks liknade men som skulle funka på gatan också, så höll ögonen öppna under våren och en annons dök upp här på rejsa för en uppsättning Nankang NS-2R i storlek 215/45/17 där säljaren precis sålt bilen. Och de fanns i Stockholmsområdet, så det vara bara att åka och hämta.


Säsongens gat/ban/konbane däck....


Efter x antal timmars slipande, blev det en snikmålning med sprayburk. Såg helt OK ut de första 100km, sen var de inte jättevita längre...


Monterat på fälg...


Monterat på bilen, vitt på vitt blev rätt bra utseende mässigt, men det var ju inte helt lätt hålla rent.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Dig vill man gärna köpa begagnad bil av ;-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Efter snackat med Boris på SVWAT på årets (2018) Bugrun, så blev det att börja sommrens semester med att åka ner till Norrköping för att få en optimerad mjukvara för att få lite mer effekt.


Boris rekommenderade att jag bytte orginal insugt mot nått som flödade lite mer, tyckte de insug som fanns på marknaden var lite för dyra och tycker det är halva nöjet att bygga nått själv, så sagt och gjort så byggdes ett nytt insug de första dagarna på semestern.


Lite slangar från do88, ett ITG skumfilter (filtrer på bilden var nått skräp jag hade liggandes som användes vid mockup) och lite avgasrör och krökar från Biltema så kan man bygga nått i denna stil...


När jag rotade runt på do88, såg jag att de sålde GFB's DV för VAG's TFSI motorer, så ett sånt beställdes hem och monterades innan jag begav mig mot norrköping. Var ut och testde med orginalinsuget och bara denna monterad och den fungerade mycket riktigt som utlovat, denna dumpar inte ut allt tryck vid gasuppsläpp så vid växlingar dippar inte laddtrycket lika mycket. Samt att då denna är i metal som behöver man inte oroa sig för att denna ska slitas ut som orginal kan göra (och den pallar mycket mer laddtryck).

Jag blev klar med insuget allt för sent på kvällen före jag skulle åka ner till Norrköping, så han inte testa nått innan det var dags att åka hem och sova någon timme innan det var dags att stiga upp för att kunna vara framme vid 10 tiden i Norrköping. Så när jag väl kom iväg från garaget och skulle köra hem, så hade jag inget laddtryck över huvud taget (argh). Men tänkte att det motorn gick i felsäkert läge då den inte gillade att ha mindre flöde (var vid detta läge rätt trött, så när inte motorlampan inte tändes åka jag hem iallafall).

Drog iväg i god tid för att hinna ner till Norrköping och för att kunna stanna flera gånger för att kolla över att inte nått strulade med det nybyggda insuget. Förruotm att jag inte hade nått laddtryck gick resan ner utan problem.

Väl på plats kollde vi över felkoderna och nollde allt, och vips så var laddtrycket tillbaka och vi åkte ut en sväng för att kolla så allt lirade innan vi laddade ner ny mjukvara. Men det dröjde inte länge förrän de inte ville ladda som den skulle. Och vi fick felkoder för att läckage mellan MAF sensorn och spjällhuset. Så åkte tillbaka och jag började kolla efter läckage och Boris förberede för att ladda ner den nya mjukvaran. Jag hittde några svetsporer och tätade dem med silicon och vi hoppades att det skulle kunna vara detta som gav upphov till felkoden.

Nu upptäckte Boris att det inte alls var en orginal mjukvara och att mappningen inte såg helt bra ut, man hade i princip bara ställt upp laddtryck och lagt på mer soppa men inte justerat tändningen etc. Nåja, den nya mjukvaran laddades ner och vi åkte ut och testade, nu gick den bättre men vi fick samma felkod för läkage samt att vi upptäckte att när laddet kom skenade det och ECU'n justerde spjället. Så efter lite klurade kom vi fram till att antagligen magnetventilen var trasig (vilket var mest troligt då jag hade skjutit en tryckslang någon vecka tidigare när jag inte hade fått i en av tryckslangarna efter en inspektion, och fick nu lära mig att det är inte ovanligt att dessa kan strycka med när detta händer.) eller någon hade vart och skruvat på wastegaten. Tog upp bilen på hans lift och kollade wastegaten, men den var OK och försökte sedan få tag på en magnetventil men det gick inte att uppbringa i Norrköping. Men bilen gick nu att köra även om det gick lite ryckigt när magnetventilen inte kunde reglera laddtrycket. Så jag begav mig hemåt, och det gick utan problem då det gick att hitta en hastighet / last som gjorde att maskinen uppförde sig hyfsat.

Dagen efter ringde jag runt och fick tag på en ny magnetventil, monterade den och nu fungerade laddtrycks stryningen och spjället öppnade fullt som det skulle även vid laddtryck. Men det gick fortfarande inte bra och felkoden för läckge försvann inte. Satt och googlade på felkoden och kollade upp vad det igentligen varnade för. Då slog det mig vad detta berodde på!

När jag byggde insuget så körde jag 3" hela vägen från luftfiltret till övergången in till turbon och jag hade ju inte tänkt på att MAF sensorn måste ju sitta i ett rör med samma area som i orginal insuget annars kommer den ju att mäta fel och ECU får in mer luft än vad trodde och när den mäter i spjällhuset så diffar det med vad den förväntade sig och det mest troliga är ju då att man har ett läckage och det är vad felkoden säger.... Men i detta fall när jag jag hade en större snitt area där MAF sensorn satt och motorn fick mer luft än va den trodde.

Rotade runt i lådorna och hittade en steg muff och den mittersta sektionen hade precis samma area som orginal, så en instats tillverkades och centrerades med två oringar.


Version 2.0 nu med rätt area vid MAF sensorn, man lär så länge man lever....

Ut och testade och nu fick jag inte några felkoder längre och bilen gick som den skulle äntligen!

Nu blev det inte någon jättestor skillnad på toppeffekt jämfört med förrut då laddtrycket redan var uppskruvat, men den går bättre speciellt med lite kallare luft temperatur och den laddar nu ca 0.2 bar mer än vad den gjorde förrut. Men överlag i mellanregister etc så beter den sig bättre nu.

Dock så hugger den lite vid vissa varvtal när man ligger på jämnfart, var tillbaka till Boris och kollade upp mappningen efter att jag fixat alla andra problemen för att se att allt betede sig som det skulle. Vi felsökte huggandet och funderade på om det inte kunde vara så att det var potentiomentern i gaspedalen strulade. Efter många om och men lyckades jag få hem en ny gaspedal, men det blev ingen som helst skillnad. Lärde mig ganska sanbbt att köra runt detta, så det störde inte så farligt och när man körde med attack var det inga som helst tendenser till huggande.

Men det har ju stört mig att inte hitta vad som är orsaken, och för några månader sedan hittade jag en tråd där en kille hade haft precis samma problem och hans problem hade försvunnit när han bytte till ett enkelmasse svänghjul. Jag har nu nog hittat orsaken till mitt problem, mer om detta lite senare i denna tråd.... (Cliff hanger.... )

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Nu när allting fungerade var det dags att måla prylarna och bygga en avskärmning till luftfiltret samt en kanal för att trycka in kall luft till luftfiltret.


Hade precis kommit över lite rostfri plåt, så ett tillhåll för luftfiltret bockades till.


Sedan bockads en kanal till för att styra in kall och go luft till filtret.


Nu tar jag in luft över hela längden istället för 15 cm som det är orginal, har nu ett nät monterat längst fram för att filtrera bort det grövsta förmålen. Var först lite orolig för om jag skulle fylla luftfiltret med vatten när det regnar, men har nu testat detta ordentligt och det är helt torrt vid luftfiltret även när det vräker ner regn (körde flera pass på Kinnekulle när det kom ner rätt ordentligt, så även testat/utvärderat på bana!)


Hela kitet nedbrytet och rören fått sig färg etc, har kostat mig kanske någon stans mellan 1500 - 2000 kr.


Monterat förutom locken....


Dekaltrimmat för ca +15hk

Mittenlocket har en bågform närmast motorn för att skapa en glipa mellan locket och väggen bakom, detta för att även få in kallluft i motorutrymmet. Då intaget nu är lika brett som kylaren så är tanken att övertycket som blir räcker till för att trycka in kallluft i motorutrymmet samt förse luftfiltret med luft. Efter att man var ut och kört är allt nedkyllt, men ett tag efter att man stått stilla blir plåtarna förstås rätt varma från värmen från kylaren.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Då orginal motorfästen känns som tuggumi (även då de är nya...), så blev det att byta nedre bussningen till hundbenet till en kralligare variant från 034 Motorsport.


Stödlinjer för hjälp till att pressa in nya bussningen.


Trodde först jag fått fel bussning, det den var rätt mycket större än hålet och i deras instruktion står det att man kan pressa in den bara i ett skruvstäd..... Kan nog säga att det är nog bara att glömma, man behöver en press och lite finess för att lyckas pressa in denna bussning utan att ha sönder när man pressar in den. Ett annat tips vid borttaggning av den gamla bussnignen är det bara att glömma försöka pressa ur den, det är bara att ta ett sågblad och snitta upp plastringen för att sedan enkelt kunna knacka ur den.


På plats!


Hade insett att jag behövde ställa på lite mer camber, men då man har orginal kopparna kvar fram måste man plocka ner benen fram för att komma åt skruvarna till topplagringen. Så huven monterades för att komma åt att borra ur dessa.

Och som synes hade även nya bromsbelägg från Carbotec (XP8) samt nya Zimmerman (i orginal storlek) skivor fram monterats kompletterat med en uppsättning StopTech sportbelägg bak. Inte speciellt flashigt, men en grymt bra uppgradering som räcker långt, skulle dock må bra av lite kylluft fram, måste kolla på detta till denna säsong.


Tiggde ihop en liten fixtur för att kunna centrera hålborren.


Sedan bara det bara att gå på med hålborren, och nu kan man justera cambern fram utan att plocka ner benen fram.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Nu har vi kommit fram till denna säsong och vad som det pysslas just nu med. Och just nu står denna "daily driver" på pallbockar, men den är väl i gott sällskap här på rejsa...


Förberedelser...


Hmm, titta vad vi hittat här!


Hmm, ska det va så här?!? Men har nu iallafall hittat problemet med huggningarna vid halvgas, det har varit det trasiga dubbelmasse svänghjulet som vart orsaken. Upptäckte att åkte man i uppförsback gick det nästan inte att få fram fenomenet, men åkte du i nedförsbacka gick det jättelätt. Och när man åkt med attack så har man lastat upp svänghjulet så att man märkt av det. Men det är ju tur att jag plockade ner det nu, de kan ju gå sönder på riktigt och då kan man får ventilationshål där man inte vill ha dem....

Så håller nu och kollar på kopplingskit med enkel massesväng hjul, tips/förslag mottages gärna!


Borta!


Låda ur tillsammans med ett lite trött dubbelmasse svänghjul... Kopplingen är dock i gott skick.


Här finns det plats för en 4WD drivlina.....


Körde en avfettning på lådan.


Plockade även ner avgassystemet då jag hade upptäckt lite mer trasiga prylar.


Flex röret närmast turbon har gett upp. Att komplementera med en Milltek downpipe hade ju vart ballt, men kostar fläsk... Funderar på att tigga ihop en egen downpipe i rostfritt istället, så skulle man bara behöva köpa en kat, fläns samt lite rör.


Katten, tycker jag ser OK ut, men har igentligen inte koll på hur man kollar detta....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Hej Johan.

Vad åkte du för tider på Kinnekulle med Skolådan?
Så ändå rätt snabb ut.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Hej Johan.

Vad åkte du för tider på Kinnekulle med Skolådan?
Så ändå rätt snabb ut.


Plockade fram RaceChrono loggen, och låg för det mesta på mitten 1.07,xx tider, men hade en 1.06,54 tid under dagen.

På 1.06,54 varvet hade jag Vmax 168 km/h (155 under bron) och Vmin 77 km/h. Detta är taget på mobilen utan extern blåtands GPS.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



SixPs skrev:
Lillen skrev:
Hej Johan.

Vad åkte du för tider på Kinnekulle med Skolådan?
Så ändå rätt snabb ut.


Plockade fram RaceChrono loggen, och låg för det mesta på mitten 1.07,xx tider, men hade en 1.06,54 tid under dagen.

På 1.06,54 varvet hade jag Vmax 168 km/h (155 under bron) och Vmin 77 km/h. Detta är taget på mobilen utan extern blåtands GPS.


Kul.
Jag ville ha lite referens på min hyffsat orginala Mk III 16V.
Ska se om jag har loggarna kvar.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Här lyser flitens lampa. Kul att se

Lite trist problemet med sot på insugsventilerna. Gissar att det inte är ett lika stort problem på EA888 gen 3 eftersom de har spridare i cylinder och insug?

Hur lång tid tog det att riva ner koppling och svänghjul?

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
callek skrev:
Här lyser flitens lampa. Kul att se

Lite trist problemet med sot på insugsventilerna. Gissar att det inte är ett lika stort problem på EA888 gen 3 eftersom de har spridare i cylinder och insug?


Ja det är lite trist, men tror att problemet går att bygga bort till rätt stor del, det som behöer göras är att filtrera oljedimman mycket bättre. Finns ju massa olika kit att köpa, men jag kommer att bygga mitt eget, har samlat på mig lite delar och ideer.

callek skrev:
Hur lång tid tog det att riva ner koppling och svänghjul?


Då detta var första gången jag rev ner lådan på denna bil, så jag tog på mig lite mer tid och hade lite problem med att vinkla ur lådan då högra drivflänsen vill ta i svänghjulet, det är lite pyssligt att göra men det går (speciellt med dessa lådor som har den extra förstärkningen som gör det extra trångt). Men man behöver ha en växellådslyft som man kan vinkla. Nu har vi det i garaget, men jag har inte byggt fixtur ännu, så jag hade bara dragit fast lådan med spännband runt växellådans lyftplatta och när jag var ensam i garaget så funkade det inget vidare, är man två är det vanligtvis inga problem. Nu kommer jag bygga en fixtur så kommer det att gå mycket bättre. Efter att ha byngslat runt i drygt en halvtimme utan att få rätt vinkel för att få runt drivflänsen kring svänghjulet, så demonterade jag drivflänsen (vilket tar 1 minut, så varför jag inte gjorde det direkt kan man ju fråga sig....) och då är det i princip bara att dra lådan rätt ut.

Nu lade jag kanske 4 timmar innan svänghjulet var borta, men jag hade ingen brådska och tog god tid på mig. Är man två, och har gjort den någon gång förrut och kör på koncentrerat tar det inte längre än 1h att plocka bort svänghjulet.

Det man behöver är en motorlyft som synes på bilden och en växellådslyft för att kunna göra denna operation smidigt.

Här är en länk från service manualen som beskriver de olika stegen för en 02Q låda i en Skoda Octavia mk2:

https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk2/power_transmission/gear . . . .

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Lillen skrev:
SixPs skrev:
Lillen skrev:
Hej Johan.

Vad åkte du för tider på Kinnekulle med Skolådan?
Så ändå rätt snabb ut.


Plockade fram RaceChrono loggen, och låg för det mesta på mitten 1.07,xx tider, men hade en 1.06,54 tid under dagen.

På 1.06,54 varvet hade jag Vmax 168 km/h (155 under bron) och Vmin 77 km/h. Detta är taget på mobilen utan extern blåtands GPS.


Kul.
Jag ville ha lite referens på min hyffsat orginala Mk III 16V.
Ska se om jag har loggarna kvar.


Jag fick ihop 1,07,98 som bäst.
Hade 156,5 under bron på snabbaste varvet.
Jag var ganska missnöjd sett över dagen.
Mycket överkörning och gamla hala däck.

Får kanske omvärdera det då jag tyckte du såg snabb ut med Skodan.
Min bil är inte vidare uppdaterad , gammalt chassie och inte mycket snabbt annat än gamla Kumho V700.
Samma däck som jag hade när vi möttes på Mantorp för massor av år sedan med Mk II:n

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
25 besök senaste veckan (38836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande