Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
25 besök senaste veckan (38836 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Plockat fram de hyffsat slitna odubbade vinterdäcken inför morgonens lek på Lunda.


Monterade och race ready

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Var till besiktningen imorse och vart blanka papper som vanligt, skönt! Så nu är det fixat för denna säsongen

Sedan kom första leveransen från KG Trimning med SuperPro bussningar till bakvagnen.


Designed and Engineered in Australia.... Aussie Aussie Aussie, Oi Oi Oi! https://www.kgtrimning.org/superpro-bussning/audi/audi-a3-s3-2004/kit5239rk.html


Värsta snacks förpackningarna, mums!


Grävde fram min extra bakvagn som jag hämtade från skroten för en par år sedan. Och kontrol mätte och allt verkar ser ut att vara korrekt. Har även alla bultar, förutom två av de excentriska camberbultarna som jag fick ta till vinkelslipen för att få bort.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare



Ett av varven från helgens lek på Lunda. Hade sjukt kul, fast det var rätt halt med utslitna vinterdäck på ett vått Lunda....


_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Har fortfarande inte fått nått svar från någon av de som sysslar med stötdämpar service, så tänkte det är lika bra att plocka upp den läckande dämparn och se hur de ser ut inuti och om det är något som man fixar att servera själv.


Började med att kapa till lite spillbitar till ett verktyg för att kunna öppna dämparen, då själva locket sitter rätt ordentligt.


Behöver definitift mer tid med tiggen, men även lite klenare tillsatsmaterial skulle vara bra att ha hemma.


Pressade ur nedre bussningen och satte sedan upp dämparen i skruvstädet.


Sedan värmde jag lite och sedan var det inga problem att skruva upp locket med dammskyddet.


Då denna dämpare har läckt så var det inget tryck kvar (om nu dessa dämpare är trycksatta), men var extremt försiktigt när jag skruvade upp. Verkar vara extremt svårt att hitta någon info om dessa dämpare öht. Men på den andra bakdämparen som inte har läckt, så kommer kolvstången ut av sig självt i sakta mak om man pressar ihop den, denna gjorde det inte, så jag misstänker att dessa är trycksatta.


Dammskyddet såg hel ut, inga täcken på skador.


Alla lösa delar urtagna ur dämparhuset.


Monterade i denna ordning.


O-ringen hade heller inga täcken på slitage.


Och inte dammskyddet heller.


Misstänker att det är denna bussning som är boven i dramat.

Sedan efter att ha kollat på diverse Youtube videor om stötdämpare i allmänhet, så misstänker jag att det borrade hålet är en ventil för gasfyllning och eventuellt skulle det kunna vara denna som gett upp också?!? Tittade inte så noga på detta igår, ska kolla på det närmare i helgen. Är det någon som har bättre koll så får gärna rätta mig om jag har fel. Dock fattar jag inte hur man ska komma åt denna, då den är täckt av dammskyddet.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Om dessa dämpare är samma som kw v2 skulle jag inte ena bemöda mej å försöka renovera, jag hade v2 på min A3 å bakdämparna pissa olja efter mindre än ett år.
Så mitt tips är att kasta skiten å köp annat 😁 de känndes som kw tagit random skitdämpare å kastat in i sitt kitt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Om dessa dämpare är samma som kw v2 skulle jag inte ena bemöda mej å försöka renovera, jag hade v2 på min A3 å bakdämparna pissa olja efter mindre än ett år.
Så mitt tips är att kasta skiten å köp annat 😁 de känndes som kw tagit random skitdämpare å kastat in i sitt kitt


Nu har de ju rullat 3.5 år för mig utan problem och jag har vart rätt nöjd med dem ändå. Sen är det väl inget som inte håller i evighet om man inte servar grejerna med jämna mellanrum... Det jag var mest missnöjd med nu när jag börjat gräva i detta, att det inte KW servar dem länger eller att det verkar går att få tag på service delar från dem heller. Nu är det ju en billig dämpare i jämförelse med vad som finns på marknaden, men dämparna är ju gjorde för att kunna öppnas upp och servaras.

Seden gillar jag ju att lära mig nya saker och fixa det som går att reparera utan att behöva köpa nya prylar och slänga massa saker på sophögen om man inte måste. Sedan är man ju inte gjord av pengar heller...

Men det lär nog inte bli fler av de billigare KW kitten iallafall känns det som.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



SixPs skrev:
Mange K skrev:
Om dessa dämpare är samma som kw v2 skulle jag inte ena bemöda mej å försöka renovera, jag hade v2 på min A3 å bakdämparna pissa olja efter mindre än ett år.
Så mitt tips är att kasta skiten å köp annat 😁 de känndes som kw tagit random skitdämpare å kastat in i sitt kitt


Nu har de ju rullat 3.5 år för mig utan problem och jag har vart rätt nöjd med dem ändå. Sen är det väl inget som inte håller i evighet om man inte servar grejerna med jämna mellanrum... Det jag var mest missnöjd med nu när jag börjat gräva i detta, att det inte KW servar dem länger eller att det verkar går att få tag på service delar från dem heller. Nu är det ju en billig dämpare i jämförelse med vad som finns på marknaden, men dämparna är ju gjorde för att kunna öppnas upp och servaras.

Seden gillar jag ju att lära mig nya saker och fixa det som går att reparera utan att behöva köpa nya prylar och slänga massa saker på sophögen om man inte måste. Sedan är man ju inte gjord av pengar heller...

Men det lär nog inte bli fler av de billigare KW kitten iallafall känns det som.....



Fast på den nivån dessa är så ska man väl inte behöva serva, är väl typ slit å släng nivå, iaf v2 är väl så

Jag förstår om man vill laga å pyssla, men av egen erfarenhet så ger jag mej inte på såna där saker,slutar bara med att jag sabbar det mer för jag inte har tålamot å det får kastas ändå, så numera kalkylerar jag i vad det skulle ta i tid mot att göra det jag e bäst på några timmar på jobbet å sen köpa nytt,.... jag har väl blivit den där lata personen som bara köper nytt å skruvar dit 😳
Jag gillar det, tröttnat på bygga bil från tomt skal

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



SixPs skrev:
Mange K skrev:
Om dessa dämpare är samma som kw v2 skulle jag inte ena bemöda mej å försöka renovera, jag hade v2 på min A3 å bakdämparna pissa olja efter mindre än ett år.
Så mitt tips är att kasta skiten å köp annat 😁 de känndes som kw tagit random skitdämpare å kastat in i sitt kitt


Nu har de ju rullat 3.5 år för mig utan problem och jag har vart rätt nöjd med dem ändå. Sen är det väl inget som inte håller i evighet om man inte servar grejerna med jämna mellanrum... Det jag var mest missnöjd med nu när jag börjat gräva i detta, att det inte KW servar dem länger eller att det verkar går att få tag på service delar från dem heller. Nu är det ju en billig dämpare i jämförelse med vad som finns på marknaden, men dämparna är ju gjorde för att kunna öppnas upp och servaras.

Seden gillar jag ju att lära mig nya saker och fixa det som går att reparera utan att behöva köpa nya prylar och slänga massa saker på sophögen om man inte måste. Sedan är man ju inte gjord av pengar heller...

Men det lär nog inte bli fler av de billigare KW kitten iallafall känns det som.....


Jag håller med. Är ju inget roligt att bara byta och inte ens försökt laga själv. Är ju säkert billigare att byta en billig dämpare men känns ändå fel. Sellholm kunde serva mina Intrax fast dom inte har det som sitt fabrikat. Kostar en slant dock (vill minnas nästan 2000:- per dämpare) och det tillkommer då alla reservdelar som måste bytas

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Fortsatte med stötdämpar mek idag, efter att ha konstaterat att dessa KW V2 dämpare inte är trycksatta började jag med att plocka isär den andra bakdämparen som inte hade läckt för att kunna mäta upp korrekt mängd stötdämparolja. Nu visade det sig att det var 2 dl i båda dämparna (minimal mindre i den som läckt, och det var ju inte stora pölar under bilen och jag hade ju turen att upptäcka det tidigt). Testade även att montera ihop dämparen igen och vad jag kunde känna, så betedde den sig som före jag plockade isär den.


Locket av på den friska bakdämparen för att se hur oljan var fördelad i de båda rören när dämparen var fullt ute.


Pressade sedan ur glidlagret och knackade ur radialtätningen. O-ringen hade en yttre diameter på 34mm tror jag, hade samma storlek i min o-rings sortiment låda iallafall.


Glidlagret är 15-17-15mm (inre diameter, yttre diameter, höjd) och är PFTE belagd.


Radialtätningen är 15-26-7mm (inre diameter, yttre diameter, höjd).


Hålet som jag funderde på om eventuellt kunde vara en ventil (tittade inte noga på det när jag plockade isär dämparen tidigare), visade sig bara vara ett luft hål som gick rakt igenom.

Skapade en tråd i allmän banåkarforumet här, vilket gick från att handla om företag som kunde serva KW dämpare till att hitta delar till för att kunna serva dem själv istället.... :

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120391

Så efter lite googlande så insåg jag att glidlagret och radialtätningen är vanliga standard mått och går att få tag i lite var stans, men hittade ett ställe som hade en bra webshop och hittade det som behövs här:

Glidlager: https://www.kullager.se/product.html/glidlager-bm-1515-fb---15x17x15?c . . . . 6kr/st
Radialtätning: https://www.kullager.se/product.html/radialtatning-15-x-26-x-7-as?cate . . . . 28kr/st

Sedan grävde jag lite kring stötdämparolja och hittde bla följande:

Lite info angående stötdämpar olja, iofs gällande motorcyklar men lär ju inte vara annorlunda för bilar i detta avseende:

https://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid

Och Redline har fem olika viskositeter att välja mellan:

https://www.redlineoil.se/produkt-kategori/ovrigt/

Maxiam har tre olika:

https://maximausa.com/i-30497911-racing-shock-fluid-32oz-3wt.html
Datablad: https://maximausa.com/files/datasheets/tds/rsf-tds.pdf

Sedan fanns det ju en tråd här på rejsa också gällande detta:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31244

Och Biltema har ju olja också tom, med datablad på viskositet etc (Notera, Racing i SAE 5 databladet.... ):

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36961_TDS. . . . .
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36959_TDS. . . . .

Efter ha läst lite till så verkar ju både Redline och Maxima ha betydligt bättre VI än Biltemas, och Maxima verkar ligga på ungefär halva priset mot Redline. Så ska nog se om jag inte tar och testar Maxima's 3WT.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Fortsatt stötdämparmek idag, började med att beställa bussningar och tätningar till dämparna.


Dämparna har klarat sig hyffsat bra förrutom nederdelen där all färg flagnat och rosten krypit fram.


Började med att blästra nederdelen med rost och sedan började jag slipa ner resten då det är porer med rost lite här och där.


Plåtrent och färdig för POR-15 prep vätskan.


Kört POR-15 prepvätskan i ca 20 minuter, sköljt av med vatten och sedan torkat med värmepistol och sedan dragit på ett lager POR-15.

Hittade ytterliggare en sida om stötdämpar vätskor också: https://www.mototribology.com/articles/suspension-fluids/

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Idag dök glidlagren och radialtätningarna upp.


Gammal vs ny....


Gammal vs ny....


Pressade i ett nytt glidlager och det verkade lira.

Har beställt stötdämparolja, och det blev att testa Motul's då Autodoc hade den i lager och jag hade en beställning på gång som nu har gått iväg.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Snyggt, hoppas det funkar. thumbs up

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Spirou944t skrev:
Snyggt, hoppas det funkar. thumbs up


Jepp, det hoppas jag med! Men kan inte se varför det inte skulle funka..... Leveransen med stötdämparoljan borde dyka upp nästa vecka, så kan snart utvärdera.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare


Körde ju bara med POR-15 på de chassi delar och dragkroksbalken jag fixat upp tidigare, det har hållit rätt bra men tänkte testa att lägga på stenskotts skydd och sedan dra lite klar lack över denna för att få ett hållbarare skydd.

Funderar på om jag ska handla stålomspunnen bromsslang eller bara köpa nya gummislangar (kommer att renovera alla oken när jag plockar ner bakvagnen för att montera bussningarna). Kollat på en massa olika varianter av stålomspunnen slang, allt från DIY som t.ex. Rallyshop/APEX har tills Goodridge custom variant samt Speedings slangar. Men ska nog kolla med Hydroskand också vad de tar nu för tiden för att pressa en uppsättning slangar.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Igår dök det upp ett gäng prylar, diverse service saker samt lite nya bultar till bakvagnen och framför allt stötdämparoljan.


Drog även på tre lager flälg klarlack uppe på stenskottsfärgen.


Måttade upp oljan (2dl).


Sedan är det bara att fylla upp det inre röret tills det är fullt och låta resten spilla över till det yttre röret. Och sedan är det bara att klämma ner kolven en bit och montera tillbaka resten av prylarna.


Båda dämparna är nu ihop och verkar lira. Hade en del strul med den andra dämparen jag satte ihop, jag trodde först att det var nått som kärvade och jag bytte ut glidlagret. Men efter en del experimenterande så verkar det var lite skilland mellan de två dämparna, den första kunde jag dra åt locket ordentligt utan problem. Medan den andra dämparen fick man släppa lite på locket för att kolven inte skulle kärva.

Var via Hydroscand i veckan också och kollade med dem gällande bromsslangar och slangarna till Skodan skulle gå på ca 1000 spänn. Har inte bestämt mig om jag ska köra stålomspunnet eller bara beställa nya gummislangar.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Snyggt jobbat med dämparna Johan.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Ja, snyggt jobbat, Johan!
Naturligtvis har Mange K delvis rätt när han säger "Kasta skiten och köp nytt", det skulle de flesta göra men det är ju något väldigt tillfredställande med att ta i sär, hitta felet, fixa och sätta i hop igen. I bland handlar det inte bara om ekonomi utan mestadels om att lära sig något nytt och se om kan fixa något som egentligen inte skall fixas.
Mvh/Claes

Sedan är ju hela din bil och sättet du använder den på väldigt intressant! Du tycks ha minst lika roligt med din Skoda Octavia som många Ferrari och Porscheägare har med sina bilar...

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
claes t skrev:
...... I bland handlar det inte bara om ekonomi utan mestadels om att lära sig något nytt och se om kan fixa något som egentligen inte skall fixas......


Precis, med min dumma envishet har jag lärt mig en massa om stötdämpare som jag inte hade koll på förrut och har en mycket bättre kunnande för att veta vad jag ska kolla på nästa gång det blir dags att handla stötdämpare.

claes t skrev:
Sedan är ju hela din bil och sättet du använder den på väldigt intressant! Du tycks ha minst lika roligt med din Skoda Octavia som många Ferrari och Porscheägare har med sina bilar...


Tackar, sedan är ju Skodan i praktiken en Golf mk5 GTI i kombiutförande (allt förrutom igentligen kaross och inrednings delar har samma artikelnummer), så lite logik i vansinnet finns det ju

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Beställde ett coilover ombyggnadskit från Apex som skall användas (efter lite ombyggnad) för att byta ut justering bak som nu står i högsta läget och är lite för lågt (speciellt med Superleggera 17" med 35 offset som gärna vill skrapa lite).



Passade på att montera tillbaka mina nyrenoverade ST coilovers i påsk helgen (efter några turer till garaget så har de inte börjat läcka än iallafall.....). Här ses även justeringen som står i sitt högsta läge och med coilover kittet ska ett längre byggas så att det finns mer justermån.


Rengjort och packat om mitt vevhusventilationsfilter samt monterat ett annat micronfilter som sista steg innan gaserna går tillbaka till turbon.


Kall luftsinsuget tillbaka och bilen är nu tillbaka i racetrim förrutom att Zimmerman skivorna och Carbotech beläggen fram ska monteras.

Har inte fått någon mer info om leverans tid för Superpro bärarmarna, så hoppas de dyker upp innan säsongen 2021 är över iallafall....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Grävt fram lite råmaterial samt prylarna från Apex för att påbörja bygget av ny höjdjustering bak.


Kapade ett av coilover rören i två delar, då 7.5 cm kändes som det skulle ge tillräckligt med justering, ca 5 cm mer än vad ST kitet klarade av. Och då coilover röret var rätt tunt, känndes det som en bra ide att lägga ett rör invändigt som förstärkning. Ett 50 mm rör snittades upp för att passa i coilover rörets 52 mm inre diameter.


Börjat bli lite mer vän med Tig'n, efter att ha kollat in lite mer Youtube klipp med diverse tips och trix....


Valde att bara pressa på coilover röret, så kan man byta ut det enkelt om gängorna blir dåliga. Samt drog på lite färg.


Så här blev resultatet och justerat för 10 mm högre höjd bak, för att få 235'orna att inte skrapa i bak. Får se om det behöver höjas mer.


Drog sedan på vax för att försöka hålla gängorna i skick, är ju en daily driver som (tyvärr) nu rullat under vintern också.


Monterat!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Snyggt jobbat!

_________________
Johan B
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
25 besök senaste veckan (38836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande