Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
32 besök senaste veckan (38843 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Mer tillverkning på G, nu ett bättre verktyg för att justera in hjulvinklarna. Kapat till en hel del 25x25x3 mm stålprofil bitar.


Borrat och gängat...


Tig'n fick jobba lite mer samt M6 insex bultar monterades.


Kapat till reseten av bitarna...


Första provmonteringen, tanken är att det ska vara hyfsat generellt, så måttat bitarna så att det ska funka på Skodan samt Golfen iallafall.



Första testet, kapade även till lite isolering för att skydda lacken.


Första testet/ide'n för fästningen av snöret.


Och en bult som vikt för att hålla spänning på snöret, funkade rätt bra.



Close up's....


Blir rätt enkelt att hänga upp dem på väggen för att få dem ur vägen när de inte behövs och kommer att gå betydligt fortare att sätta upp än min förra version.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Intressant som fan thumbs up

Kom du fram till vad som gör att stötdämparen sakta fjädrar ut, om de inte är trycksatta eller har någon fjäder

Gällande bromsslangar.

Det finns skruvbara kopplingar i sats på swedol eller hydroscand, som är tänkta att använda till högtrycksslang för central-fett-smörjning.

Dessa råkar passa även till "minsta" stålomspunna ptfe/nylon? slangen från tex hydroscand (tum mått som är ca 6mm invändigt, jämnfört med ordinarie bromsslang som brukar vara runt 5mm inv.

När man köper stålomspunna bromsslang på hydroscand så brukar priset vara nära jämt delat på 4, 25+25 % på vardera ändes koppling, 25 på slangen och 25 på arbetet.

Så det kan löna sig att köpa hem en sats egna kopplingar och en tex 5 meter slang så gör du egna slangar själv i många år framöve.


Skruvbara an3-4 kopplingar finns till formelbilar i amuminium eller titan, för 3-4mm slang, men kostar typ 10 ggr mer)

Jag jobbar på industrin och använder både dessa kopplingar och slang lite då och då så jag har endast i nödfall själv betalat för någon koppling eller adapter jag saknat. Men tror inte en sortiment sats med olika mindre kopplingar är så dyr.

M10x1 m8, 1/8" osv borde ligga i den lilla satsen.

Nackdelen i teorin blir väll att en bromsslang gärna ska vara så liten som möjligt, (utan att strypa flödet helt såklart)

En 3mm slang som expanderar 1% borde ge mycket mindre svamp i pedalen än en 6mm slang som expanderar 2%. (Räkna på arean av slangen gånger långden för att få fram volymförändringen, sedan räkna baklänges på bromscylinderns diameter/slag för att få fram ungwfär hur mycket pedalen kommer svampa. I min formelbil ligger jag runt 60-70 bar vid en ordentligt hård inbromsning, kopplingens system arbetari mitt fall med ca50-60 , bara som en referens. )
Men jag har inte själv märkt någon skillnad alls när jag bytt från 4mm riktig slang till 6mm "hydraulslang"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Snygg till att ställa hjulen. Dom brukar va svindyra men nu blev jag inspirerad

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
knotan skrev:
Intressant som fan thumbs up

Kom du fram till vad som gör att stötdämparen sakta fjädrar ut, om de inte är trycksatta eller har någon fjäder


Nix, men den som gjorde det (var bara den ena som gjorde det), gör det fortfarande efter renoveringen.


knotan skrev:
IGällande bromsslangar.

Det finns skruvbara kopplingar i sats på swedol eller hydroscand, som är tänkta att använda till högtrycksslang för central-fett-smörjning.

Dessa råkar passa även till "minsta" stålomspunna ptfe/nylon? slangen från tex hydroscand (tum mått som är ca 6mm invändigt, jämnfört med ordinarie bromsslang som brukar vara runt 5mm inv.

När man köper stålomspunna bromsslang på hydroscand så brukar priset vara nära jämt delat på 4, 25+25 % på vardera ändes koppling, 25 på slangen och 25 på arbetet.

Så det kan löna sig att köpa hem en sats egna kopplingar och en tex 5 meter slang så gör du egna slangar själv i många år framöve.


Skruvbara an3-4 kopplingar finns till formelbilar i amuminium eller titan, för 3-4mm slang, men kostar typ 10 ggr mer)

Jag jobbar på industrin och använder både dessa kopplingar och slang lite då och då så jag har endast i nödfall själv betalat för någon koppling eller adapter jag saknat. Men tror inte en sortiment sats med olika mindre kopplingar är så dyr.

M10x1 m8, 1/8" osv borde ligga i den lilla satsen.

Nackdelen i teorin blir väll att en bromsslang gärna ska vara så liten som möjligt, (utan att strypa flödet helt såklart)

En 3mm slang som expanderar 1% borde ge mycket mindre svamp i pedalen än en 6mm slang som expanderar 2%. (Räkna på arean av slangen gånger långden för att få fram volymförändringen, sedan räkna baklänges på bromscylinderns diameter/slag för att få fram ungwfär hur mycket pedalen kommer svampa. I min formelbil ligger jag runt 60-70 bar vid en ordentligt hård inbromsning, kopplingens system arbetari mitt fall med ca50-60 , bara som en referens. )
Men jag har inte själv märkt någon skillnad alls när jag bytt från 4mm riktig slang till 6mm "hydraulslang"


Har funderat på det, men känner mig lite osäker att köra dessa på bromsslangar. På t.ex. Golfen skulle jag kunna tänka mig testa, som är en ren banbil, där blir det ju att kolla oftare etc.

Men är man noggrann och använt dessa tidigare lär det ju inte vara nått problem. Men just nu känns det som det skulle kännas tryggare med pressade kopplingar på Skodan.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Babbe skrev:
Snygg till att ställa hjulen. Dom brukar va svindyra men nu blev jag inspirerad


Det blev faktiskt rätt bra, och blev bra repeterbarhet. Tillsammans med denna gick det snabbt att få fram värdena:

https://robrobinette.com/DIYAlignmentCalculator.htm

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Dags att ta och byta bussningarna bak, märkte att vinterdäcken börjat slitas snett framförallt bak. Pallbocks mode: "ON"...


Bromsok och hållare bort monterade..


Bromsrören var helt fast ärjade, både vid oken samt vid karossen, så blir att byta ut en del bromsrör.





Touchdown...





De justerbara excentriska bultarna för camber och toe, är inte så speciellt justerbara som det är nu.... Alla fyra var helt fast ärjade, så de får smaka på vinkel Harry... Men var mer eller mindre säker på att det skulle vara så, så har nya hemma.


Kom så här långt igår.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



hehe. Vi har precis bytat hela bakvagnen på garage polarens passat. bägge toe skruvarna fick sågas av för de gick inte att justera.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Mina toeskruvar var också tvärslut 😁

Rekomenderar att dumpa av alla delar hos isaxssons i sumpan för blästring å pulverlack, tror dom tog typ 2lax för 2 subframes å alla bärarnar i vintras till min

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Rekomenderar att dumpa av alla delar hos isaxssons i sumpan för blästring å pulverlack, tror dom tog typ 2lax för 2 subframes å alla bärarnar i vintras till min


Intressant, tack för tipset! Ska ringa och kolla med dem imorgon. Behöver ju ha ihop tills den 8 Maj för att köra Lunda så beror ju på hur snabbt de har möjlighet att fixa också.


Kapat de fast äragade bultarna....


Lite grovrengörning för att se om jag behöver svetsa/förstärka nått. Kommer nog att svetsa lite förstärkningar.


Gick inte att komma åt med hydralpressen på denna bussning på nått vettigt sätt, så fick bli att göra på detta sätt.


Alla bussningarna är nu urpressade.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Kollade med Isakssons, men det skulle ta minst två veckor att få blästrat och pulverlacket. Så det fick bli att köra på med roterande stålborste samt punktbläster på bryggan. Bärarmar gick in i blästerskåpet och sedan är delarna preppade med POR Metal Prep.


Naven gick även genom blästern samt fått Metal prep.


Alla delar redo för POR15.


Bryggan....


Naven...


Och bärarmarna.


Sedan dök det upp ett packet från KR Trimning! De hade inte fastnat på ett visst fartyg tvärs över Suez kanalen....


Mumma! Så bara att kämpa på för att hinna få klart allt till Lunda den 8 Maj......

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Alla delarna fått POR15 behandling och sedan en omgång med slipduk för att förbereda för lite stenskotts färg.


Blev att fixa ett litet temporärt "lackbås"....


Har ju lite bromsrör att fixa också, lånade Biltemas enkla koningsverktyg (tack Jonas!), men det rådde inte på orginal stål rören som jag vill behålla större delen av efter lite funderande. Så det fick bli att köpa det bättre verktyget som verkar vara en kopia (eller whitelabel) av det som de flesta säljer. Samt lite kopparnickel rör och diverse nipplar och skarvrör.


Delarna fått sig en omgång med samma stenskottsfärg som dämparna fick sig en omgång med.


Och även bryggan fick sig en omgång.


Började pressa i nya bussningarna, visade sig lika pyssligt som vanligt, så fick bli lite uppfinningsrik för att få dem inpressade. Gjorde ett snabbt försöka att använda bara ett skruvstäd men gav snabbt upp det försöket, så fick lägga ett rör utanpå för att förhindra att bussningen ville trycka sig åt sidan. Detta funkade riktigt bra.


Bussningen i, utan röret ville bussningen bara åka snett ut, men med röret så kom den inte så långt. Sedan är det bara att ta gummiklubban för att slå den på plats den sista biten.


De mindre bussningarna lade jag i en stor hylsa för att förhindara att de tryckets åt sidan, funkade kanon.


Sedan är det bara att pressa så att man får i bussningen över första kanten och sedan är det bara att ge den ett slag med gummiklubben för att få den att åka på plats.


Alla bussningarna monterade, klart för att börja återmonteringen.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Orginal bromsrören visade sig vara helt omöjliga att kona även med Biltemas bättre verktyg, testade att värma etc, men det var för hårt. Så fick byta ut båda rören bak, som tur är det delat mitt på bilen ungefär. Så fick åka och handla en ringa bromsrör till för att få det att räcka. Koning på G....


Ett av rören fixade, mätte längd med ståltråd och bockade sedan med rörbockningsverktyget samt även en del för hand.


Passade även på att lägga in en skarvhylsa till det bromsför som går över bakvagnsbryggan, så är det mycket enklare om man ska ha ner bryggan igen.


Hade även bort avgassystet för en lättare putsning, främst för att kunna köra en gängtapp genom klämmorna så att de går att få upp igen, var ett tag sedan de var bort sist.


Monterade två av armarna innan jag monterade tillbaka bryggan.


Sedan plockade jag fram hjulinställningsprylarna för att kunna mäta in bryggan.


Justerade in bryggan så att den var centrerad genom att mäta mot snörena på båda sidorna.


Allting tillbaka och draget, bara att montera bromsarna till.


Gjorde en grovjustering innan jag släppte ner bilen på hjulen, och när jag kontroll mätte hade jag 3 grader camber och 0 i toe, så det var bara att dra till alla justeringsbultar och vara nöjd. Detta då klockan var 2 på natten/morgonen inför vår Lunda träff med VWCS..... Ska testa fram bättre vinklar med tiden.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Hann med några timmar sömn innan det var dags att åka upp till Lunda och ställa upp Challenge banan, men bilen kändes bra på vägen upp och vi hade ett kalas väder hela dagen.



Bilen kändes riktigt bra och styrde in riktigt bra utan tendenser till understyrning, dock uteblev tiderna. Fick till en 1.22,xx men det var med en konträff. Men med bussningarna bytta i framvagnen också borde 1.21,xx - 1.20,xx tider vara möjliga. Resten var mest 1.24,xx tider, men rätt tidigt började jag höra ett ljud som blev värre med dagen. Tänkte först att det är kanske nått ljud som fortplantar sig pga de nya bussningarna bak, men efter att Andren tog några testrepor och jag fick höra hur det hördes på utsidan också, var det bara att sluta för dagen och ta sig hem utan att åka bärgare eller släp....


Stämingsbild på väg hem i väldig sakta mak, efter att ha kört några kilometer var jag till 99% säker på att jag rensat några kuggar på 4:an, vilket är en svag punkt på dessa 02Q lådor (axeln sviktar och det blir mindre ingrepp på kuggarna och man rensar 4:ans drev).


Tömde lådan på olja och det såg rätt "metallic" ut med diverse mindre metall flingor. Förväntade mig att få ut lite större delar med oljan, men trodde fortfarande att det nog var 4:an som var rensad.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Detta var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men var ju bara att bita i det sura äpplet och riva ner lådan.


För att lossa de inre drivaxelbultarna funkar det bra att sticka in nått i bromskivan och använda bromsoket som mothåll.


Den yttre drivaxel bulten kräver lite kralligare mothåll..... och ca två meter rör på dragskaftet....


Riva diverse pryttlar så att man har ordentligt med utrymme att plocka ur lådan.


Modifierade växelådslyften lite med lite nya hål i monteringsplattan så att jag kunde bulta den direkt i lådan. Förrut hade jag användt spännband och lite mothåll som kommer med, detta fungerade 100 gånger bättre och det tog 3 minuter att få ut lådan efter att jag lossat bultarna.


Nu funkade det bra att vinkla lådan så att man kunde vrida ur lådan.


Touchdown!


Montera mothåll.....


Plocka ur växelväljare, bakljus kontakt samt medbringare....


Ut med låsring....


När jag lyfte på locket var jag rätt säker på att hitta 4:ans drev med lite mindre kuggar, men det såg precis ut som när jag monterade diffen, lite spån kring magneten, men inget konstigt... Va f***n!



Inget konstigt här....



Och inget konstigt vid kopplingen heller....

Så blir att gräva vidare, ska kolla lagren i lådan närmare samt urtrampningslager. Sedan blir det att montera ner oljetråget och kolla om det eventuellt skulle kunna vara "crank walk"..... To be continued......

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Vart verkar ljudet komma ifrån och vilket sorts ljud är det?
Det finns en del i dessa motorer som kan orsaka konstiga ljud tyvärr..
Antar att du dubbelkollat cam follower och sånt enkelt innan du plockade ner lådan?

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag har gjort samma resa, trodde det var rasad låda, slutade med block/vevbyte.
Axiallagret hade gått ner sej. Dessa motorer har ju bara 180 graders axial å gillar inte uppgraderade kopplingar
Kolla om veven rör sej i sidled,bara bryta lite mellan svänghjul å block me kobenet

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Snömannen skrev:
Vart verkar ljudet komma ifrån och vilket sorts ljud är det?
Det finns en del i dessa motorer som kan orsaka konstiga ljud tyvärr..
Antar att du dubbelkollat cam follower och sånt enkelt innan du plockade ner lådan?


Cam follower var det första jag bytte när jag köpte bilen samt kollat den ytterliggare en gång efter det. Och det ljudet ändrade sig vid koppling och var lite beroende på vilken växel jag använde. Så är nog växellåda, koppling eller crankwalk.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Har nu kontrol mätt axial spelet, för ganska precis ett år sedan kontroll mätte jag det och då var det 0.2 mm. Slitagegränsen är 0.3 mm och nu är det 0.4 mm, så luktar crankwalk.... Ska precis plocka ner oljetråget....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



SixPs skrev:
Har nu kontrol mätt axial spelet, för ganska precis ett år sedan kontroll mätte jag det och då var det 0.2 mm. Slitagegränsen är 0.3 mm och nu är det 0.4 mm, så luktar crankwalk.... Ska precis plocka ner oljetråget....


Är det så lite så borde du klara både veven å blocket, jag hade över millimetern

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Hittade inte metall i tråget eller i oljan, så kapade upp filtret för att kolla hur det såg ut där.


Inte metall i filtret heller thumbs up


Kontrolmätte som sagt spelet till 0.4 mm vilket är över slitagegränsen som är 0.3 mm.


Tråget nere.....


Lite svårt att se, men kan inte se att det har tagit i, men behöver ju plocka bort pumpen och balansaxlarna för att se bättre.


Dock fick jag se att jag har en spricka i avgashuset på turbon.

Börjar luta att det nog blir att lyfta ur maskin för att komma åt att kolla allt, inte så mycket mer jobb när jag har rivit så här långt. Kanske får bli helgens jobb....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Högen med delar växer....


Lite tight upptill, men det gick...


Motorn uppe i stativ för vidare nedplockning och felsökning.....


Sprickan i avgashuset....


... går vidare in mot turbinhjulet.


Kopplingen ser bra ut.



Lite hotspots, men inget inget alarmerade tycker jag.


Fjädrarna hade lite lattjo slitage...


Här kan man se att de slitit lite på metallen runt dem.


Blir att passa på att snygga till lite samt byta bromsrören fram som inte går att komma åt utan att plocka ur maskin.

To be continued....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
32 besök senaste veckan (38843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande