Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
32 besök senaste veckan (38843 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Bra jobbat.

Men....
Vems är Jettan?
Och 16V med lila block

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Bra jobbat.

Men....
Vems är Jettan?
Och 16V med lila block


Tackar!

Garagepolarens långtidsprojekt, den lila 16Vn satt i den förrut och det hänger en sån där roterade ljud dämpare på avgassidan på den.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Plockade ur alla dreven och diffen för att komma åt att kolla alla lager, hittade inget lager som verkade dåligt, allt såg schyst ut. Så problemet ligger inte i lådan vad jag kan se samt urtrampningslagret verkar också schyst.


Insuget samt högtryckspumpen åkte ur också, inget konstigt här heller.


Oljetråget av samt släppt på kedjespännaren till oljepumpen.


Insug och turbo utlagt för vidare inspektion.


Plockade även av vevhus ventialtion samt den vattenkylda oljekylaren så jag sett att det verkade som det fuktade kring den tidigare samt även hela huset för oljefiltert åkte ur för att kunna byta alla packningar.


Turbon krävde lite mer värme än min lilla MicroTorch orkade med för att släppa från avgashuset, så lite större prylar åkte fram, sen lossade det utan problem.


Avgashuset separerat från restan av turbon.


Rätt stora sprickor vid wastegate ventilen.


Kollade sen på veven och såg nått som såg ut som värme missfärgning vid vevstakarna.


Men allt såg bra ut på veven...


Och vevstakslagret såg bra ut.


Även vevlagret ser bra ut.


Och även axiallagren ser bra ut.


Före jag lossade på vev och vevstakslagren så gjorde jag flera kontrollmätningar av axialspelet. Och med bättre tillgång att pressa på veven samt bättre montering av mätklockan visade nu mätningarna 0.13 mm istället. Så jag klantade mig uppenbarligen när jag gjorde mätningarna med motorn i bilen, misstänker att klockan rörde sig lite eller så hade jag inte dragit någon av justerskruvarna ordentligt.


Mät setup och kunde nu bryta med en mindre kofot direkt vid axiallagret och kunde även se hur det jobbade när man bröt åt båda hållen.

Så summa summarum så har jag inte hittat nått fel i växellådan eller med axiallagren vid veven, det enda jag hittat är de omfattande sprickorna i avgashuset på turbon. Så här i efterhand borde jag gjort mer kontroller innan jag rev allt, men jag var så säker på att det var lådan att det inte slog mig att göra det. Jaja, man lär så länge man lever......

Frågan är ju nu om sprickorna i turbon kunde ge upphov till de ljud jag hörde, eller om det är nått annat jag inte hittat ännu. Lite osäker på vad nästa steg blir, får ta mig en funderare på det. Om någon har några ide'er så tas de gärna emot......

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Hur såg lagersätet ut i lådan? Det bakom den svarta stora pluggen, där brukar lagrena kunna snurra, de hade de gjort på min, så jag fick pressa i en bronsbussning å arborra nytt säte


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Hur såg lagersätet ut i lådan? Det bakom den svarta stora pluggen, där brukar lagrena kunna snurra, de hade de gjort på min, så jag fick pressa i en bronsbussning å arborra nytt säte


Motivationen har vart lite lidande samt vart en del andra saker att stå i, men ska försöka göra ett ryck nu och få ihop den till semestern iallafall.

Jo, det är nog där problemet ligger, iallafall har det snurrat och det är rätt glappt nu. Tack för tipset! thumbs up



Och man kan se/känna att det är en vändkant. Så det är nog detta som är boven i dramat. Det var ju redan på gång när jag monterade diffen och jag satte ju en sättskruv för att försöka förhindra att det snurrade. Och sättskruven hade backat ur såg jag när jag slog isär lådan, men det reagerade jag inte direkt på då, för att jag var säker på att det 4ans drev som var rensat. Men ska bla ta och snacka med David på DLI-Teknik och se om han har möjlighet att fixa eller om han skulle kunna ha ett hus i bättre skick.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Var på Bugrun i helgen och var med och körde besiktningen av bilarna inför bankörningen, var ju tyvärr inte så mycket bilar och körde (vi besiktade 19 bilar).



Blev att ta ut detta monster med en 1.6l och 4-växlad automat med grymma 195/65/15 ekonomidäck som jag lånar medans jag fixar Skodan, lyckades köra under 2 minter iallafall, bästa tid blev 1.59,46. Körde även lite RS-bana på lördagen.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Lyftaren för högtryckspumpen har börjat visa lite slitage, så passade på att beställa en ny.


Beställningen av packningar och diverse andra pryttlar dök upp förra veckan, borde vara det mesta som behövs för att få ihop motorn igen samt en liten allmän uppfräschning.


Samt ny kylarvätska och olja till växellådan och även lite ny bromsvätska då det nog blir att byta ut bromsrören även fram nu när motorn ändå är ur.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Efter att snackat lite med Boris på SVWAT och konstaterat att en downpipe med bättre flöde samt katten länge bak skulle vara bra för avgas delen på turbon. Så lyckdes jag hitta en beggad Milltek downpipe, så det blev att göra ett litet tröstköp.


Borde flöda rätt mycket bättre mot orginal....


Dock var downpipen i bästa skick, flätan har lossat på ett ställe. Funkar nog kanske att köra med ett tag, verkar vara hel invändigt iallafall. Ska se om det inte går att naja ihop som lite första hjälp.


Värre var dock sprickorna vid flänsen mot turbon, i princip alla svetsarna på utsidan hade spruckit. Så hela första rör biten behöver bytas. Som man inte hade nog med jobb....


Sedan kvarstår det ju själva turbon att hitta en lösning för, förrutom avgashuset verkar turbon frisk. Men man lär ju inte ha sån tur att man skulle hitta någon som satt på ett helt avgashus.

Så är det någon som har en K03/K04 eller någon hybrid turbo till salu, är jag intresserad!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Eventuellt kan jag ha en fräsch första bit till downpipen liggande och med lite tur kanske ett även finns en fräsch k03, återkommer!

Har du något klipp på hur ljudet lät eller beskrivning på när/hur det lät?

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Snömannen skrev:
Eventuellt kan jag ha en fräsch första bit till downpipen liggande och med lite tur kanske ett även finns en fräsch k03, återkommer!


Grymt! thumbs up

Snömannen skrev:
Har du något klipp på hur ljudet lät eller beskrivning på när/hur det lät?


Nää, tyvärr.... Får skylla på att jag hade sovit 2h natten innan körning på Lunda där det hände, och sedan blev det tyvärr inte att undersöka nått mer innan jag rev lådan då jag var helt säker på att det var 4:an som var rensad. Jag borde ju ha sovit en natt till innan jag rev ner allt utan att göra en mer utförlig diagnos i garaget.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Efter lite närmare inspektion så såg jag att spännaren för kejden mellan kammarna hade gått ner sig, så det får nog bli att beställa en ny.


Övre såg bättre ut.


Hittade även att ena av tätringarna för justeringen av avgaskammen har gått itu, sist jag hade upp den trodde jag de var delade. Men när kollad noggrannare idag, insåg jag att de är hela och denna har gått itu. Den har funkat utan problem, men ska se om det inte går att limma.


Här ser man att den mittersta är borta och den undre och över är hela.


Även dags att rengöra insugsventilerna igen, den har nu gått ca 3 år och ~4000 mil sedan jag gjorde det sist. 1:an...


...2:an...


...3:an...

och 4:an. Här syns det tydligt hur det har byggts upp en kant på väggen som täcker en del av ventilen, känns inte helt optimalt för flödet....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Jäklar vad avlagringar det byggts upp. Är det pga direktinsprutningen eller ? Dom NA-motorer jag inspekterat har aldrig varit så sotiga oavsett miltal

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jonas Jonsson skrev:
Jäklar vad avlagringar det byggts upp. Är det pga direktinsprutningen eller ? Dom NA-motorer jag inspekterat har aldrig varit så sotiga oavsett miltal


Det blir så på alla direktinsprutade motorer (fsi,gdi mm)
Sugmototerna blir bedrövliga, tex rs4 förlorar man upåt 60hk med tiden.
Senaste generationerna fsi har man löst det genom en sekundär spridarrad i insuget så bränslet sköljer rent

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Jäklar vad avlagringar det byggts upp. Är det pga direktinsprutningen eller ? Dom NA-motorer jag inspekterat har aldrig varit så sotiga oavsett miltal


Det blir så på alla direktinsprutade motorer (fsi,gdi mm)
Sugmototerna blir bedrövliga, tex rs4 förlorar man upåt 60hk med tiden.
Senaste generationerna fsi har man löst det genom en sekundär spridarrad i insuget så bränslet sköljer rent


På första sidan har jag lite bilder hur det såg ut för ca 3 år sedan, jag fick ventilerna samt insuget i princip helt metall rent. Så även fast jag kört med uppgraderad vevhus ventilation ser det ut som man behöver göra detta med något års mellanrum för att hålla grejerna i hyffsat skick.

Men som Mange sa, ja detta är pga direktinsputningen.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



ja jävla.

kan undra hur min passat ser ut som gått nästan 19k mil då.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Ang tätringen till kamjusteringen så finns dom å köpa lösa för småpengar, dom brukar gå sönder.
Jag bytte mina

Edit..hitta bild

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Ang tätringen till kamjusteringen så finns dom å köpa lösa för småpengar, dom brukar gå sönder.
Jag bytte mina

Edit..hitta bild


Tack, letade efter ett VAG nummer och sprängskiss, men hittade inget när jag gjorde en snabb sökning, men med detta nummer hittade jag sprängskiss.

Kommer du ihåg hur man byter dem? Gängar man ur "tornet" eller går de att bara kränga över dem?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

"Gasket Remover" löser upp avlagringarna rikigt bra. thumbs up


Bubbel, bubbel....


Efter ett antal behandlingar samt lite "Breake Cleaner" ser det ut såhär.


Fortfarande en del kvar på ventilerna, men får duga för denna gång.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Olja in ringarna,böj isär dom försiktigt å trä över dom lite gently,jag gjorde det me "pelaren" på plats i kåpan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Olja in ringarna,böj isär dom försiktigt å trä över dom lite gently,jag gjorde det me "pelaren" på plats i kåpan


thumbs up

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Blev lite avfettning samt rengörning följt av lite färg för att få det att se lite roligare ut.


Betyligt renare och enklare att se om det börjar fukta någonstans.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
32 besök senaste veckan (38843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande