Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15   >>
28 besök senaste veckan (38843 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Vart diverse småpyssel med chassit denna vecka inför Kinnekulle nu i helgen. Har nu rullat drygt 1600 km (bla en sväng till fjällen) sedan ihop montering och bromsning. Maskin går som aldrig förr, men lådan låter nog lite mera och det har nog börjat höras lite på 5/6:an nu också... Men nu är det bara att köra och byta lager i vinter.


Så här såg det ut vid nedre infästningen ytterst längst bak i bakvagnen.


Tyckte bussningen blev deformerad och saknade lite stöd, så lade in en rostfri bricka som stöd, överiga bussningar har OK anläggningsytor.


Sedan var det dags för lite fyrhjulsjustering, såg att jag hade lite toe in höger bak som jag ville justera och med noll toe fram var den lite orolig rakt fram. Och ville ställa på lite mer camber fram också.


Monterat snörhållaren fram...


Litet enkelt sätt att hålla koll på att man får ratten rakt när man justerar toe fram, när man inte har en sån där tryckplatta som låser ratten via stolen.


Justerade lite mer camber fram genom att använda justeringen i superpro nedre spindelleden, samt att fick lite bredare spårvidd fram på samma gång. Fick nästan 10 mm bredare spårvidd med detta. Upptäckte också att vänster fram var betydligt lägre än övriga hörn (misstänker att fjädern satt sig lite, så är nog dags för nya frädrar runt om till nästa säsong). Efter allt detta fipplande, blev värdena som följer:

Camber fram: -2.5 grader
Camber bak: -3 grader (skulle nog kunna minska detta en del, men orkade inte fippla mer med detta nu)
Toe fram (toe ut): 0.5 grader
Toe bak (toe in): 0.2 grader

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Har alltid irriterat mig att bussningarna sitter i så snett och i spänn i ride height i bakvagnen på Passaten det gör inte alls det på samma sätt på Golfen

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Åkte ner på lördagen i god tid och turistade lite på vägen ner, kom ner till ett blåsigt men soligt Kinnekulle runt 20 snåret.


Besiktag och race ready (förrutom diverse sovprylar... sov i bilen).


Stämningsbild i väntan på att grillen skulle bli varm....


Partners in crime.....


Hade noll problem under dagen och här står Skoda lådan och svalkar sig lite efter en stint....

Chassit fungerade rikitgt bra och nu styrde den in som den aldrig gjort förrut, riktigt nöjd! Testade en hel del med att justera dämparna, men det slutade på som det brukar med ca 3 klick hårdare bak än fram och ca 3 klick från max bak. Körde 85 varv under dagen och hade ett riktigt bra och jämt slitage på däcken. Av dessa var ca hälften 1.05,XX eller lägre, så rätt snabbt var jag inställd på att ha som mål att sätta en 1.04,XX tid innan dagen var slut. Det satt hårt inne, men efter att börjat testa köra ett tigtare spår under eftermidden som kom äntligen 1.04,XX tid på 1.04,77!


Kastade en snabb koll på laptimern och såg att det såg ut som en 1.04,XX tid var möjlig som kan höras i slutet av varvet....

Grymt nöjd med dagen efter att strul och mekande, 85 varv utan det minsta problem och det började inte låta nått mer om växellådan heller. Och är grymt nöjd med klippet i motorn nu med nya turbon och mappningen av Boris. Dock ser man att bättre intercooler är nog en bra investering.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Kult!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Bra meckat
Snyggt kört

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



thumbs up Kul att läsa!

_________________
Johan Lekås
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Hör av dig om du är i garaget. Tror kanske en porschetur kan ge extra inspiration för mer meck (inte för du behöver det). Kanske en tur på söndag?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Snyggt kört på Kinnekulle! Vad använder du i OBD-uttaget för att få ut varvtal, insugstemp osv?

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Snömannen skrev:
Snyggt kört på Kinnekulle! Vad använder du i OBD-uttaget för att få ut varvtal, insugstemp osv?


Danke! Just nu använder jag bara en helt vanlig generisk ELM327 som jag har haft i 10 år... Dock sugen på att skaffa en bättre, typ ODBLink MX+ (https://www.obdlink.com/products/obdlink-mxp/) och som Racechrono har stöd för.

Edit:

Och så har jag en 10Hz BT GPS också: http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q818XT-F.htm

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Hör av dig om du är i garaget. Tror kanske en porschetur kan ge extra inspiration för mer meck (inte för du behöver det). Kanske en tur på söndag?


Är där nu.... Och blir en sväng imorgon också, men på söndag blir det nog ut en sväng och vandra någonstans. Men åka lite porsche är väl aldrig fel, så om du tvingar mig så kan jag väl hänga på....

EDIT: Eller så kanske en Skodatur kan ge lite inspiration för mer mek för din del....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
SixPs skrev:


Kastade en snabb koll på laptimern och såg att det såg ut som en 1.04,XX tid var möjlig som kan höras i slutet av varvet....

Grymt nöjd med dagen efter att strul och mekande, 85 varv utan det minsta problem och det började inte låta nått mer om växellådan heller. Och är grymt nöjd med klippet i motorn nu med nya turbon och mappningen av Boris. Dock ser man att bättre intercooler är nog en bra investering.


Dock blev jag aldrig helt komfortabel med hur den betedde sig in under bron, var lite för orolig för att jag skulle kunna åka fullt. I Golfen på en bra dag var det oftast inga problem att hålla fullt på 4:an in under bron, dock är ju det 500kg mindre och minst 100hk mindre (och en j*kla massa mindre Nm ).... Så där finns det ju lite att hämta och enligt RaceChrono så var optimal varvet på den sista stinten 1.04,47.

Och att en bättre lösning på intercoolern behövs märktes tydligt ikväll med lite kallare och fuktigtare luft, märks tydlig skillnad i gången på motorn.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare



Och ytterliggare lite mer film från Kinnekulle, en av de senare sessionerna för dagen. När jag åkte ut som kom jag ifatt en av våra meddlemmar som var första gången på bana, så åkte några varv och försökte visa lite linjer. Sedan dök det upp en BMW M2 Competition i bakspegeln, så fick bli att öka tempot lite och hade sedan dagens roligaste varv och jämförde spårval etc.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Såg för någon vecka sedan att vänster dammskydd på bromsoket började se lite lessen ut, så var dags att fixa detta innan kolven börjar kärva. Första gången jag mekar med VAG's FN3 OK, så behövde tillverka ett litet pressverktyg (T10146/6) för att pressa på dammskyddet. Instruktioner finns här: https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk2/brake_systems/brakes_hy . . . .


Oket isär för rengörning....


Definitivt dags för byte..... Bytte höger också, fast där såg det helt ok ut.


Klart för montering.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Har justerat upp höjden på mina coilovers ikväll, för att få en bättre vinkel på främre bärarmarna. Men nått strul är det med vänster fram fjäder, skiljer ca 25mm mellan höger och vänster sida för att ha samma höjd. Så misstänker att den har blivit komprimerad eller gått ihop mera. Men får nog bli att köpa ny fjädrar, dessa är 70 Nm och 170 mm.


Nu är de främre bärarmarna ganska horisontella, förrut var det ca 10 mm skillnad mellan inre och yttre delen i höjd mätt från marken.


Blev att höja ca 10 mm runtom, rent kosmetiskt är det lite högt nu fram, men ska bli intressant att se om det chassit kommer att bete sig bättre nu.


Bak ser det lite bättre ut.

Kollat att inget större hände med hjulvinklarna, var i princip samma som jag ställde in sist, så valde att inte meka nått mer med detta nu. Utan nu blir det ut att köra och se om det blev bättre eller sämre.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



SixPs skrev:
https://rejsa.nu/im/user/3190/2021-09-02-22-22-11_20210902_192908.jpg
Har justerat upp höjden på mina coilovers ikväll, för att få en bättre vinkel på främre bärarmarna. Men nått strul är det med vänster fram fjäder, skiljer ca 25mm mellan höger och vänster sida för att ha samma höjd. Så misstänker att den har blivit komprimerad eller gått ihop mera. Men får nog bli att köpa ny fjädrar, dessa är 70 Nm och 170 mm.



Hej!
Du gör ett bra jobb på Skodan och det verkar vara bra fart. Jag brukar gå in å läsa, men inte skriva. :-)

Fjädrar... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121834

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Jag kan ev ha fjädrar lite beroende på diameter och så.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Hej!
Du gör ett bra jobb på Skodan och det verkar vara bra fart. Jag brukar gå in å läsa, men inte skriva. :-)

Fjädrar... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121834


Tackar! Jodå, Skoda lådan rullar på hyfsat för tillfället.

Såg fjädrarna, exakt dessa som sitter på nu, kom på att jag kan ha nått liggandes från Golfen som kan passa också. Eventuellt hade Falk lite fjädrar också, så blir att kollar runt lite först. Och eventuellt fundera på lite andra fjäderkonstanter på samma gång.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Jag kan ev ha fjädrar lite beroende på diameter och så.


thumbs up

Ska ta och mäta upp dem, är lite osäker på inner diametern.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Vänster sida...


.. och höger sida. Nu när jag kollar lite närmare så ser man att vänster fjäder har tydligt gått ihop vid de två övre varven.

Har nu mätt och får det till 60 mm innerdiamter (men de verkar specificerade som 61mm), så om någon har fjädrar, 70 - 90 Nm, ca 170 till 200 mm långa samt med 60 - 62 mm innerdiameter, så är jag intresserad.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
maylann
Borås
Här sen Sep 2020
Inlägg: 65



SixPs skrev:

Vänster sida...


.. och höger sida. Nu när jag kollar lite närmare så ser man att vänster fjäder har tydligt gått ihop vid de två övre varven.

Har nu mätt och får det till 60 mm innerdiamter (men de verkar specificerade som 61mm), så om någon har fjädrar, 70 - 90 Nm, ca 170 till 200 mm långa samt med 60 - 62 mm innerdiameter, så är jag intresserad.


Tjo. Som bmw-ixen skriver/länkade precis här över, jag har exakt samma fjädrar.
61mm 70nm 170mm 😇

_________________
Stian Maylann
BMW M3 3.0 '95
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Var ner och rotade igenom förrådet och hittade en uppsättning 180-60-90 fjädrar som jag hade till Golfen, så ganska exakt vad jag var ute efter! Men misstänker att jag nog kommer att få gå upp lite bak också om jag ska få till balansen i bilen.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15   >>
28 besök senaste veckan (38843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande