Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
14 besök senaste veckan (38913 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Först riktiga testet av mina nya Continental VikingContact 7 idag när jag var ut till garaget fram och tillbaka, hade kommit lite snö i Märsta och småvägarna var hyfsat hala. Nu när jag tänker efter var detta nog den första gången jag köper nya vinterdäck till någon av mina bilar, har alltid haft vinterdäck som följt vid köp eller fått på nått annant sätt.

När jag monterade dem för en månad sedan så fick jag gå ut flera gånger och kolla om jag fått punka, då de kändes så fruktansvärt mjuka, kan ju ha nått att göra att jag gick från mina NSR-2R. Men nu när det blivit lite kallare samt att jag antagligen vänjt mig, så har de känns helt OK ändå. Men det kändes obehagligt mjukt i början.

Men första testet när det var lite halt ikväll, så är jag grymt imponerad, sidogreppet är sjukt bra. Ska bli intressant när det kommer ordentligt med snö.

Så nu väntar jag på snö samt en plogad bana på Lunda!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Ny intercooler har ju legat på önskelistan ett tag nu, när do88 hade sitt Black Friday erbjudande så blev det att klicka på beställ knappen, efter att ha bollat med flertalet personer där alla var överns om att för detta pris och för mitt användning var det helt rätt väg att gå. Så denna tillsammans med ny kondenser till AC borde göra att jag kommer att ha rätt mycket bättre kylning nästa säsong.


Post Mord hade som vanligt använt silkenshandskarna när de hanterat packetet, men do88 vet hur man packar som tur är


Ordentligt med packningsmaterial.


Resten av prylarna som behövs för att montera ICn.




Lite grovsmide "feeling", men känns riktigt solid.




Rent och snyggt....



De bearbetade ytorna ser bra ut.




Allt som behövs för att montera, får se hur bra passform det är, men allt jag kunnat läsa mig till säger att det ska vara bra.

Ett första intryck är att den är byggd som en tank och ger ett mycket solit intryck, även om det ser lite grovyxat ut i ändtankarna, men efter bromsbänk samt bankörning nästa säsong får vi se om den levererar.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Det här ska bli riktigt intressant att se va det ger för något

_________________
Benny Gustavson
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Det här ska bli riktigt intressant att se va det ger för något


Jepp, det ska det bli, då den går betydligt bättre när det är svalare ute, så med effektivare IC borde göra en hel del.

Vart ut och testa köra lite småvägar ikväll när det kommit lite snö, och är fortfarande jäkligt nöjd med mina nya vinterdäck.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Inga problem att transportera 8st däck och fälg....


Plockade isär den gamla turbon på skoj, då jag aldrig haft isär en turbo förrut.


Olje dräneringen...





Ingen skada på impellararna....


Monterade ihop den igen, får väl rengöra den och ha den som prydnad, inte mycket mer man kan göra med den.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Dags att börja med säsongens uppdateringar och reparationer för att försöka vara klar och race ready när säsongen drar igång. Började med att åka och tömma ACn på 143a, hade tur och hittade en schysst verkstad som tog in mig direkt och tömde systemet här i Märsta.

Sedan blev det avisning och en lättare tvätt så det är lite roligare att börja riva.... Hoppas ha lådan nere och isär innan helgen är över, för att kunna se om det är nått mer än lagren på ingående axeln som behöver bytas.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Dagens förberedelser...


Var verkligen dags att byta kondensorn, den hade nog börjat läcka när som helst kändes det som.


Allt förberett för att börja riva ur växellådan, hade bilen upp pallad och startade motorn och lyssnade på yttre lagret på ingånde axeln med och utan växel i med en skruvmejsel mellan örat och godset närmast lagret och det lät som grovt grus i en cementblandare....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Den där kondensorn var verkligen sorglig! Jösses!!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-08-19-07-49_20220108_185742.jpg

Ser ut som halvdyrt fasad tegel

Snyggt jobbat som vanligt

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Jovani skrev:
Den där kondensorn var verkligen sorglig! Jösses!!


Jepp!

Homegrown skrev:


Ser ut som halvdyrt fasad tegel

Snyggt jobbat som vanligt


Tackar, gör så gott jag kan....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Drivaxlar och lådan ur ikväll, börjar verkligen gå smidigt nu, speciellt nu när jag bultar fast lådan i plattan på växellådslyften. Kommer att sära på lådan senare i veckan, då tiden inte riktigt räckte till ikväll.


Har dock ett litet oljeläckage från endera vevhusventilationen eller värmeväxlaren för oljekylaren, så får se om det blir att plocka loss och lägga lite packningsmassa eller om det bara är någon bult som behöver efterdras.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Sättskruven som jag har kört med, visade sig att den hade blivit nednött så det var rätt ordentligt med spel mellan lagret och höljet.


Lattjo slitage yta på sätt skruven.


Var en del spån på magneten, inget direkt kanske att vara orolig för men det var en del större flarn också... Och oljan har ordentligt metal färg, men det är nog aluminium till stor del.


Lådan isär....


Hmm, Huston we have a problem..... Nu gick det bra att mäta spelet, från att inte gått att mäta, så är det nu 0.3 mm..... Detta går nog inte att limma längre...


Som sagt, spännande slitage mönster....



Även övriga lager banor börjar visa en del slitage.


Så får nu fundera på om det är värt att försöka hitta någon som kan fixa lagerspelet, eller om det blir att jaga en ny låda.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Tog en chansning och åkte på växellåds jakt till Delplocken i Kungsåra idag. Plockade med mig verktyg samt växellåds lyften och domkraft för att kunna plocka ner en låda om jag skulle hitta en. Det visade sig att finnas tre stycken 02Q lådor och alla var urplockade och låg lösa på marken.... Hade jag inte haft med mig verktygen hade det knappast hänt...


Dock var alla 4WD versioner och från dislar, så utväxlingar är därefter också, men det var ju bara huset jag var efter. Själva husen ska vara samma mellan 4WD och 2WD, dock finns det två olika versioner på utförandet av täcklocket för lagerhuset. Den fanns en som hade samma utförande som jag har på nuvarande låda, var på väg att ta den, men sedan tog jag av locket och kollade så det inte var glapp på denna också... Vilket var en jäkla tur, för den hade ett litet glapp och hela lagret gick att snurra i detta hus också. Men en av de två andra hade verkade OK, så blev att plocka den efter en del mätande för att försöka försäkra mig att det nya utförandet borde fungera den också (hittade inget om att så inte skulle vara fallet efter lite snabbt googlande).


Den som jag plockade hade växelådskod KXU, har JLW på min nuvarnande.


Packad i bilen efter att ha pyntat 1000kr som är det fasta priset för manuella lådor, hittade ett tryckrör och diverse bult också som de inte tog något för.


Hemma i garaget igen, och det är jäkla tur att man delar garage med en annan som mest mekar VAG, mellan oss har vi de flesta special verktyg. För att lossa fördelningslådan, behövs verktyg T10107A, en ordentligt lång insexa och denna fanns i garget då garagepolarn bruxar en Skoda Scout....


Fördelningslådan bort monterade och är nu klar för att slå isär huset och kolla vad man hittar för spännande i denna låda.... Upptäckte dock nu att lagret på ingående axeln inte har presspassning på denna låda heller, dock är den så tight att det inte snurrar, men går att röra axiellt. Men denna borde gå bra att limma och eventuellt schima lite tightare, ska kolla på detta närmare imorgon eller i början av veckan.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



SixPs skrev:
Upptäckte dock nu att lagret på ingående axeln inte har presspassning på denna låda heller, dock är den så tight att det inte snurrar, men går att röra axiellt. Men denna borde gå bra att limma och eventuellt schima lite tightare, ska kolla på detta närmare imorgon eller i början av veckan.


Min erfarenhet är att det inte fungerar att limma lager, i applikationer med stora krafter eller värme eller en kombination. Det är en 'nödlagning' för att köra ett sista race...

Har du kvar någon oskuldsyta så är det inte omöjlig att fräsa bort lite material och pressa i en stålring och arborra till lagom passning.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Rolle Scirocco skrev:
SixPs skrev:
Upptäckte dock nu att lagret på ingående axeln inte har presspassning på denna låda heller, dock är den så tight att det inte snurrar, men går att röra axiellt. Men denna borde gå bra att limma och eventuellt schima lite tightare, ska kolla på detta närmare imorgon eller i början av veckan.


Min erfarenhet är att det inte fungerar att limma lager, i applikationer med stora krafter eller värme eller en kombination. Det är en 'nödlagning' för att köra ett sista race...

Har du kvar någon oskuldsyta så är det inte omöjlig att fräsa bort lite material och pressa i en stålring och arborra till lagom passning.


jag fräste upp mitt å pressade i en bronze-bussning som arborrades till korrekt mått, verkar vara standard på dessa lådor att lagrena snurrar

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



SixPs skrev:
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-15-22-40-03_20220115_130203.jpg
Tog en chansning och åkte på växellåds jakt till Delplocken i Kungsåra idag. Plockade med mig verktyg samt växellåds lyften och domkraft för att kunna plocka ner en låda om jag skulle hitta en. Det visade sig att finnas tre stycken 02Q lådor och alla var urplockade och låg lösa på marken.... Hade jag inte haft med mig verktygen hade det knappast hänt...

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-15-22-40-03_20220115_130209.jpg
Dock var alla 4WD versioner och från dislar, så utväxlingar är därefter också, men det var ju bara huset jag var efter. Själva husen ska vara samma mellan 4WD och 2WD, dock finns det två olika versioner på utförandet av täcklocket för lagerhuset. Den fanns en som hade samma utförande som jag har på nuvarande låda, var på väg att ta den, men sedan tog jag av locket och kollade så det inte var glapp på denna också... Vilket var en jäkla tur, för den hade ett litet glapp och hela lagret gick att snurra i detta hus också. Men en av de två andra hade verkade OK, så blev att plocka den efter en del mätande för att försöka försäkra mig att det nya utförandet borde fungera den också (hittade inget om att så inte skulle vara fallet efter lite snabbt googlande).

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-15-22-40-03_20220115_130216.jpg
Den som jag plockade hade växelådskod KXU, har JLW på min nuvarnande.

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-15-22-40-03_20220115_132540.jpg
Packad i bilen efter att ha pyntat 1000kr som är det fasta priset för manuella lådor, hittade ett tryckrör och diverse bult också som de inte tog något för.

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-15-22-40-03_20220115_221540.jpg
Hemma i garaget igen, och det är jäkla tur att man delar garage med en annan som mest mekar VAG, mellan oss har vi de flesta special verktyg. För att lossa fördelningslådan, behövs verktyg T10107A, en ordentligt lång insexa och denna fanns i garget då garagepolarn bruxar en Skoda Scout....

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-15-22-40-03_20220115_221844.jpg
Fördelningslådan bort monterade och är nu klar för att slå isär huset och kolla vad man hittar för spännande i denna låda.... Upptäckte dock nu att lagret på ingående axeln inte har presspassning på denna låda heller, dock är den så tight att det inte snurrar, men går att röra axiellt. Men denna borde gå bra att limma och eventuellt schima lite tightare, ska kolla på detta närmare imorgon eller i början av veckan.


vad har du för kod på fördelningslådan ? är den i stål ? är den i stål skulle jag eventuellt kunna vara spekulant =)

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mschneberger skrev:
vad har du för kod på fördelningslådan ? är den i stål ? är den i stål skulle jag eventuellt kunna vara spekulant =)






Gällande om den är i stål, vilken delar menar du då? Själva huset är samma legering som alla vanliga VAG växellådor....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
SixPs skrev:
Upptäckte dock nu att lagret på ingående axeln inte har presspassning på denna låda heller, dock är den så tight att det inte snurrar, men går att röra axiellt. Men denna borde gå bra att limma och eventuellt schima lite tightare, ska kolla på detta närmare imorgon eller i början av veckan.


Min erfarenhet är att det inte fungerar att limma lager, i applikationer med stora krafter eller värme eller en kombination. Det är en 'nödlagning' för att köra ett sista race...

Har du kvar någon oskuldsyta så är det inte omöjlig att fräsa bort lite material och pressa i en stålring och arborra till lagom passning.


Jag håller absolut med om detta, och när jag testade limma iår så var det ju helt klart en nödlösning men det höll 7000-8000 km och 150+ varv på bana. Och det räddade säsongen då jag hade så mycket annat strul samtidigt, så denna lösning blev en snabb lösning på växellådsproblematiken.

Och ja, det är en enkel operation om man har rätt verktyg (och det finns oskuldsyta att utgå ifrån, har inte hört det ordet förrut, men beskriver ju bra vad det handlar om....). Och Mange har visat bild tidigare i tråden när fixade sin låda.

Mange K skrev:
jag fräste upp mitt å pressade i en bronze-bussning som arborrades till korrekt mått, verkar vara standard på dessa lådor att lagrena snurrar


Om det är någon som vet en lämplig person/firma att kontakta för att få detta jobb gjort är jag tacksam för förslag.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Roade mig ikväll med att demontera lådan jag hämtade på skroten igår för att kolla skicket, och det ser riktigt bra ut vid en första inspektion iallafall.


Inser nu att det är en annan sak som är nu med denna nyare revision av huset för 02Q lådorna (har sett det i service manualen för den nya revisionen, men inte insett betydelsen förrän ikväll), och detta har med att förhindra det som jag och Mange konstaterat på våra lådor att lagret börjar snurra i lagerhuset. Man har fräst av en bit i skuldran på lagret som syns här.


Denna urfräsning matchas sedan i huset och förhindrar att lagret kan snurra. Så VAG har ju uppenbart insett problemet de också och har kommit med en uppgradering av huset för att förhindra detta problem. Dock verkar de ju inte helt lösa problematiken, då vad jag förstår så ska det fortfarande var presspassning på lagret som nu inte var fallet på denna låda. Så med denna uppdatering och eventuellt lite Loctite borde lösa problemet utan att behöva borra och lägga in nytt material i detta växellådshus.

Men jag är fortfarande intresserad att få det andra växellådshuset reparerat och ha i reserv.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



SixPs skrev:
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-22-11-02_20220116_215419.jpg
Roade mig ikväll med att demontera lådan jag hämtade på skroten igår för att kolla skicket, och det ser riktigt bra ut vid en första inspektion iallafall.

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-22-11-02_20220116_215408.jpg
Inser nu att det är en annan sak som är nu med denna nyare revision av huset för 02Q lådorna (har sett det i service manualen för den nya revisionen, men inte insett betydelsen förrän ikväll), och detta har med att förhindra det som jag och Mange konstaterat på våra lådor att lagret börjar snurra i lagerhuset. Man har fräst av en bit i skuldran på lagret som syns här.

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-22-11-02_20220116_215632.jpg
Denna urfräsning matchas sedan i huset och förhindrar att lagret kan snurra. Så VAG har ju uppenbart insett problemet de också och har kommit med en uppgradering av huset för att förhindra detta problem. Dock verkar de ju inte helt lösa problematiken, då vad jag förstår så ska det fortfarande var presspassning på lagret som nu inte var fallet på denna låda. Så med denna uppdatering och eventuellt lite Loctite borde lösa problemet utan att behöva borra och lägga in nytt material i detta växellådshus.

Men jag är fortfarande intresserad att få det andra växellådshuset reparerat och ha i reserv.


Tror tyvärr uppdateringen inte kommer hjälpa så mycket när hålet blivit för stort. Det kommer sakta men säkert slås upp och bli större, oavsett om det snurrar eller ej.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



SixPs skrev:
Mschneberger skrev:
vad har du för kod på fördelningslådan ? är den i stål ? är den i stål skulle jag eventuellt kunna vara spekulant =)

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202050.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202108.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202124.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202152.jpg

Gällande om den är i stål, vilken delar menar du då? Själva huset är samma legering som alla vanliga VAG växellådor....


Japp det var huset jag tänkte på . Finns ett hus som e i stål å det såg nästan öite ståligt ut på några bilder ,

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
14 besök senaste veckan (38913 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande