Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
15 besök senaste veckan (38914 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Mschneberger skrev:
SixPs skrev:
Mschneberger skrev:
vad har du för kod på fördelningslådan ? är den i stål ? är den i stål skulle jag eventuellt kunna vara spekulant =)

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202050.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202108.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202124.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202152.jpg

Gällande om den är i stål, vilken delar menar du då? Själva huset är samma legering som alla vanliga VAG växellådor....


Japp det var huset jag tänkte på . Finns ett hus som e i stål å det såg nästan öite ståligt ut på några bilder ,


nån speciell anledning till stålhuset? ifall du tänkte hållbarhet så höll mitt aluhus för 570hk i olättad A3 quattro

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Mange K skrev:
Mschneberger skrev:
SixPs skrev:
Mschneberger skrev:
vad har du för kod på fördelningslådan ? är den i stål ? är den i stål skulle jag eventuellt kunna vara spekulant =)

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202050.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202108.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202124.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202152.jpg

Gällande om den är i stål, vilken delar menar du då? Själva huset är samma legering som alla vanliga VAG växellådor....


Japp det var huset jag tänkte på . Finns ett hus som e i stål å det såg nästan öite ståligt ut på några bilder ,


nån speciell anledning till stålhuset? ifall du tänkte hållbarhet så höll mitt aluhus för 570hk i olättad A3 quattro


Mest för hållbarhet , eller , jag kommer köra med aluhuset tills det spricker , men den dagen hade det varit fint å ha ett stålhus på hyllan . 😊

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mschneberger skrev:
Mange K skrev:
Mschneberger skrev:
SixPs skrev:
Mschneberger skrev:
vad har du för kod på fördelningslådan ? är den i stål ? är den i stål skulle jag eventuellt kunna vara spekulant =)

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202050.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202108.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202124.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202152.jpg

Gällande om den är i stål, vilken delar menar du då? Själva huset är samma legering som alla vanliga VAG växellådor....


Japp det var huset jag tänkte på . Finns ett hus som e i stål å det såg nästan öite ståligt ut på några bilder ,


nån speciell anledning till stålhuset? ifall du tänkte hållbarhet så höll mitt aluhus för 570hk i olättad A3 quattro


Mest för hållbarhet , eller , jag kommer köra med aluhuset tills det spricker , men den dagen hade det varit fint å ha ett stålhus på hyllan . 😊


Vilka bilar har stålhuset?
Vet du vilken utväxling du har på fram och bak växel?
Du kan nämligen inte ha olika då blir det pajknas.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är det hålet man ser på denna bild som glappat upp?
(Även på den nya lådan som är mindre glapp?)

Det ser absolut ut som att man kan dra i typ 3 st stoppskruv utifrån.
Slipa ett spår på lagret som man styr ned en stoppskruv i.
Gällande lim så håller det väldigt bra för ganska extrema omständigheter. Men det ställer såklart krav på att man använder rätt variant och på rätt sätt.
Känner man sig osäker så brukar tex skf eller momentum osv kunna hjälpa till alternativt någon annan kunnig locetite återförsäljare .

Jag själv har nästan uteslutande locetite 648 hemma nu för tiden, det är väl en av de senare varianterna som klarar det allra mesta, skulle bli mycket förvånad om det inte fungerar tillsammans med ett par låsskruv


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Lillen skrev:
Mschneberger skrev:
Mange K skrev:
Mschneberger skrev:
SixPs skrev:
Mschneberger skrev:
vad har du för kod på fördelningslådan ? är den i stål ? är den i stål skulle jag eventuellt kunna vara spekulant =)

https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202050.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202108.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202124.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3190/2022-01-16-20-25-21_20220116_202152.jpg

Gällande om den är i stål, vilken delar menar du då? Själva huset är samma legering som alla vanliga VAG växellådor....


Japp det var huset jag tänkte på . Finns ett hus som e i stål å det såg nästan öite ståligt ut på några bilder ,


nån speciell anledning till stålhuset? ifall du tänkte hållbarhet så höll mitt aluhus för 570hk i olättad A3 quattro


Mest för hållbarhet , eller , jag kommer köra med aluhuset tills det spricker , men den dagen hade det varit fint å ha ett stålhus på hyllan . 😊


Vilka bilar har stålhuset?
Vet du vilken utväxling du har på fram och bak växel?
Du kan nämligen inte ha olika då blir det pajknas.


Det ska finnas nån passat med stålhuset , samt att vissa golf rallye hade det . Då iofs med 20/21 utväxling . Inser nu att du ändå förmodligen har 17/27 på din då det väll är en låda från en haldex å
Jag åker syncro . Sorry för sidospår i tråden . Borde faktiskt ha tänkt på det 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
knotan skrev:
Är det hålet man ser på denna bild som glappat upp?
(Även på den nya lådan som är mindre glapp?)


Korrekt!

knotan skrev:
Det ser absolut ut som att man kan dra i typ 3 st stoppskruv utifrån.
Slipa ett spår på lagret som man styr ned en stoppskruv i.



Helt rätt, det är inga större problem att sätta 3st stoppskruv, som synes hade jag satt en stoppskruv, vilket antagligen var ett misstag, jag skulle ha satt 3st som du säger så hade det varit en större chans att det hållit ihop längre.


Stoppskruven hade samma slitagemönster som på huset, så även om stoppskruven hade hållit en del så hade lagret uppenbarligen kunnat börja röra på sig och slipa ner även stoppskruven. Hade man haft 3st stoppskruvar hade det antagligen funkat bättre.

knotan skrev:
Gällande lim så håller det väldigt bra för ganska extrema omständigheter. Men det ställer såklart krav på att man använder rätt variant och på rätt sätt.
Känner man sig osäker så brukar tex skf eller momentum osv kunna hjälpa till alternativt någon annan kunnig locetite återförsäljare .

Jag själv har nästan uteslutande locetite 648 hemma nu för tiden, det är väl en av de senare varianterna som klarar det allra mesta, skulle bli mycket förvånad om det inte fungerar tillsammans med ett par låsskruv


Det var just Loctite 648 som jag hade limmat med, bra att veta att det är fler som rekommenderar 648.

Jag tror att det uppdaterade huset som har inbyggt stopp för att förhindra rotation av lagret tillsammans med lite 648 för bli receptet för denna säsong, eventuellt sätta 3st stopp skruv också.

Men med tanke på slitaget så är det inte enbart att lagret roterat, det har ju även helt klart påverkats av vibrationer/oscillationer. Och Rolle har helt rätt i att enda sättet att fixa detta korrekt är att se till så att presspassningen är korrekt med en instats.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

typ denna stoppskruv ska du ha


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
steffe skrev:
typ denna stoppskruv ska du ha



Testade förrut med en sådan vanlig stoppskruv (har såna liggandes i garaget), men den backade ur även fast jag använde Loctite. Så därför testade jag med att köra vanlig bult för att kunna sätta kontra mutter för att den inte skulle kunna backa ur. Men inser nu att en vanlig 8.8 bult antagligen var så mjuk att den blev nedsliten rätt fort.

Hmm, får fundera lite på vad man ska använda för stoppbult, vore kanske bättre med en rostfri som är hårdare?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



Swedol säljer en hel del 12.9 men det visste du säkert.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Verkar som jag har haft tur med min låda känner jag.

vet inte hur långt den rullat innan men jag har kört 300mil bana utan några problem

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hade du slipat ner ett spår eller grop som skruven fäste i?
3 st 12.9 som spänner "mot varandra" och spår i lagret så känns det som det håller 100 ggr bättre än att bara spänna en ensam 8.8 utan grop

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
knotan skrev:
Hade du slipat ner ett spår eller grop som skruven fäste i?
3 st 12.9 som spänner "mot varandra" och spår i lagret så känns det som det håller 100 ggr bättre än att bara spänna en ensam 8.8 utan grop


Nej, hade ju inte gjort det.... Håller helt med om detta, ska se vad det blir för lösning.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Har packat ned fördelningslådan och den kommer att gå till en bil här på rejsa, så kostanden för att fixa min låda sjönk lite samt att den kommer till nytta, win-win!


Passade på att kolla högtryckspumpen (eller koppen som är den som kan gå ner sig) nu när vi skruvade upp trycket lite mer när jag mappade sist, men inget uppenbart slitage så allt OK här.


Sen sånt som är mindre bra, men det är dags att ta tag i innan det blir värre.... Just nu är det bara denna kanten som blivit uppäten, resten är "bara" ytrost.



Får se hur mycket man orkar fixa nu, finns en del ställen till där det börjat bubbla lite till på.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

För att komma åt att fixa rosten på ett bra sätt behövs framskärmen plockas av, vilket inte är det enklaste på Skodan då den är limmad på ett antal ställen.


Testade lite att skära med kolfiber fiskelina, men man kommer igenom i princip en liming sedan nöts linan av, så det får bli att beställa riktigt skärlina för att fixa detta på ett bra sätt.


Känns som det håller på spårar ur igen....


Sedan behöver jag ju kunna efterlikna denna struktur på tröskellådorna, hur gör man detta enklast? Har tittat på att använda Hagmans produkter för att fixa underarbetet. Ser att de har nått de kallar strukturfärg (http://www.hagmans.se/sv/spray/spraymax/e/0680012/strukturfarg/), är det med något liknande man fixar till strukturen. Eller är det någon annan produkt eller metod man använder?

Tips på produkt eller guide eller liknande mottages gärna!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Den där strukturen får man väl med riktig bodyspruta?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Den där strukturen får man väl med riktig bodyspruta?


Ja, så verkar det ju vara, efter Googlat och YouTubat lite på ämnet... Tackar!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jobba Johan.
Jag har tyckt du spårat med denna "bruksis" redan från början.
Men så har du ju en riktigt fin bil till det mesta.

Kul tanke bara.
Hur fort åker du med denna jämfört med Golfen på Mantorp?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Kul tanke bara.
Hur fort åker du med denna jämfört med Golfen på Mantorp?


Med KR (1.8 med K-jet) maskinen verkar jag ha åkt 1.39,8 med VM Motorsport lameldiff
Med ABF (2.0 med Webbrar) maskinen verkar jag ha åḱt 1.38,5 odiffat

Och med Skodan på ett kallt och fuktigt Mantorp 1.39,04. Så har vart fortare med Golfen ännu (jag hade för mig att jag fick till en 1.36 tid med Golfen, men hittar inte den infon just nu finns dock en del Performance loggar som jag inte tittat på en låg tid, får se om jag orkar gräva i det senare i helgen).

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Fått delarna för att få ihop växellådan samt även skärtråd för att kunna lossa fram skärmarna.


Så plockade bort ena skärmen idag för att komma åt att fixa rosten på högersidan.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



SixPs skrev:
Skodan då den är limmad på ett antal ställen.!

Vad uppnår man med denna teknik istf skruvförband? känns väldigt onödigt för en framskärm som ej skall ha en
skyddande funktion? (eller är det just vad den har?)

Vad köper man en skärtråd, å vad klarar en sådan??? skulle behöva ngt liknande i jobbet för att öppna snygga hål i klassade brandtätningar

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Jovani skrev:
SixPs skrev:
Skodan då den är limmad på ett antal ställen.!

Vad uppnår man med denna teknik istf skruvförband? känns väldigt onödigt för en framskärm som ej skall ha en
skyddande funktion? (eller är det just vad den har?)

Vad köper man en skärtråd, å vad klarar en sådan??? skulle behöva ngt liknande i jobbet för att öppna snygga hål i klassade brandtätningar


Onekligen lite udda med limmad framskärm..
Iofs har jag inte skruvat med alltför många olika bilar men min Leon, som är ett syskon till denna Octavia, har bara framskärmarna skruvade på ett gäng ställen.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
15 besök senaste veckan (38914 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande