Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
18 besök senaste veckan (38911 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Jovani skrev:
SixPs skrev:
Skodan då den är limmad på ett antal ställen.!

Vad uppnår man med denna teknik istf skruvförband? känns väldigt onödigt för en framskärm som ej skall ha en
skyddande funktion? (eller är det just vad den har?)

Vad köper man en skärtråd, å vad klarar en sådan??? skulle behöva ngt liknande i jobbet för att öppna snygga hål i klassade brandtätningar


Volkswagen koncernen har limmat i många år, gamla gålfarna hade limmat runt -78 i alla fall. Dock inte värre lim än att man kunde dra bort dem från bilen när alla skruvar var släppta.

En orsak är väl att smuts från hjulhuset inte ska flyga över hela motorn kanske?

_________________
Roland Johansson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Rolle Scirocco skrev:
Jovani skrev:
SixPs skrev:
Skodan då den är limmad på ett antal ställen.!

Vad uppnår man med denna teknik istf skruvförband? känns väldigt onödigt för en framskärm som ej skall ha en
skyddande funktion? (eller är det just vad den har?)

Vad köper man en skärtråd, å vad klarar en sådan??? skulle behöva ngt liknande i jobbet för att öppna snygga hål i klassade brandtätningar


Volkswagen koncernen har limmat i många år, gamla gålfarna hade limmat runt -78 i alla fall. Dock inte värre lim än att man kunde dra bort dem från bilen när alla skruvar var släppta.

En orsak är väl att smuts från hjulhuset inte ska flyga över hela motorn kanske?


Fast smuts hindras väl från att komma in i motorutrymmet tack vare innerskärmarna i plast?
Så ser det ut på min Leon iaf, plockar jag bort innerskärmarna så är det öppet rakt upp i framskärmarna och sen in i motorutrymmet

_________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Snömannen skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Jovani skrev:
SixPs skrev:
Skodan då den är limmad på ett antal ställen.!

Vad uppnår man med denna teknik istf skruvförband? känns väldigt onödigt för en framskärm som ej skall ha en
skyddande funktion? (eller är det just vad den har?)

Vad köper man en skärtråd, å vad klarar en sådan??? skulle behöva ngt liknande i jobbet för att öppna snygga hål i klassade brandtätningar


Volkswagen koncernen har limmat i många år, gamla gålfarna hade limmat runt -78 i alla fall. Dock inte värre lim än att man kunde dra bort dem från bilen när alla skruvar var släppta.

En orsak är väl att smuts från hjulhuset inte ska flyga över hela motorn kanske?


Fast smuts hindras väl från att komma in i motorutrymmet tack vare innerskärmarna i plast?
Så ser det ut på min Leon iaf, plockar jag bort innerskärmarna så är det öppet rakt upp i framskärmarna och sen in i motorutrymmet


Nu hade inte golf I innerskärmar från början, vet inte när det kom.

_________________
Roland Johansson
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Har haft en rätt ordentligt buckla höger fram, samt nu hade hela kanten rostat bort vid stänkskärmen, så var dags att göra nått åt det. Började med att rikta bucklan, svetsade en plåtbit för att ha nått att greppa med glidhammaren.


Sedan var det bara att sakta hammara ut bucklan, fick flytta några gånger. Men gick förvånansvärt smidigt ändå att få det så att det inte behövdes mycket spackel för att få till det hyffsat rakt. Här ses också hur mycket som rostat bort av kanten.


Sedan kapade jag ur den rostiga kantbiten samt tiggade ihop en ny bit.


Och drog dit den med MIG'n.


Efter lite putsning....


Sedan Hagmans rostomvandlare och grundfärg samt första lagret Hagmans spackel.


Primer...


Första lagret av Hagmans vita body, lade på ett antal lager till efter detta. Här strulade det dock en del när jag lade på lite väl tjockt och en del av bodyn rann ner i stora sjock (syns på sista bilden). Dock orkade jag inte börja om, så lät det torka ordentligt och lade på ett antal lager till. Får se om det blir lite mer rostlagning, så tar jag och fixar detta senare, men är betydligt bättre än tidigare iallafall.


Och lite av Hagmans karosskit i skarvarna.


Och till sist var jag och hämtade upp sprayfärg med rätt färgkod från Upplands Bilfärg och drog över det hela. Får se om jag tar och målar hela sparklådan, men hade lite brått att få ihop bilen till VWCS vår körning på Lunda.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Snygg lagning !

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Sedan var det dags att ta tag i växellådan och byta lagren på ingående axeln. Dock visade det sig att lagret satt som berget, tillverkade först ett eget mothåll för att kunna pressa av lagret, men det blev allt för mjukt med vanligt stål i 3mm. Och hittade inget mothåll för vettiga pengar, men kom sedan på att det nog gick att få till med det lilla mothållet jag hade med andra bultar. Försökte först köra utan att värma, sedan med lite värme men då orkade inte det lilla mothållet med. Så sedan togs gassvetsen fram och värmde ordentligt, då lossade lagret äntligen.


Lagret hade svetsat fast sig ordentligt på axeln, inte konstigt det behövdes lite värme....


Även spännande slitage på inre lagerbanan, inte undra på att det lät en del under förra säsongen....


Pressar in nytt lager på ingående axeln.


Det andra lagret på ingående axeln känndes inte som det hade något större fel, men bytte det ändå. Även detta lager är lite special med en extra låsring. Använde svetstång för att hålla inne låsringen medan jag pressade ur detta lager ur huset.


Nytt lager på väg in.


Och passade på att byta alla packboxarna också.


Och följde Knotans förslag om att lägga in tre sättskruvar.


Allt klart för att montera ihop lådan igen, packningscement mellan husen samt en dos Loctive 648 på lagret för ingående axeln.


Det uppdaterade huset har även en extra låsring för täcklocket där lagret sitter.


Monterat på växellåds lyften på väg tillbaka...


.. och äntligen tillbaka på sin rätta plats. Hoppas den kan få sitta kvar ett tag nu...

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

AC kondensorn hade ju sett sina bästa dagar och hade ju handlat en ny intercooler från do88, så blev att rensa bort det gamla möget....



Kondensorn och intercoolern ihop monterade, bra monterings punkter på do88 intercoolern.


På plats, men det är tight, krävs lite för att få dit den mycket tjockare intercoolern. Fick böja ett AC rör lite och det är riktigt tight vid kylaranslutningen nere vid anslutningen för AC rören sitter.


Man fick kapa lite i plåten längst ner, men inte nått överdrivet. Och sedan på med lite färg så såg det nästan som det hade kommit från fabriken....


Även tight vid AC rören, men det går fritt och intercoolern sitter väldigt stadigt.


Övergången från orginal anslutningen till vanlig silicon slang. Riktigt bra precision på prylarna så det blev riktigt tight och bra.


Anslutningen från turbon till intercoolern monterad, rikigt tight och bra. Finns ingen chans att skjuta denna anslutning.


Även andra sidan är det mycket bra passform på.


Toight like a toiger... Men allt går fritt. Fick dra om en kylarslang lite (den som går ner till den elektriska vattenpumpen).


Fick även slipa lite på fläktkåpan för att det skulle gå fritt vid ena AC anslutningen.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Sedan blev det lite körning på Lunda med VWCS och Challenge sträckningen. Bilen fungerade bra, men mina Nankang NS-2R var helt slut och bilen var fruktansvärt överstyrd. Men annars känndes det riktigt bra och även bromsarna funkade rätt fast jag nu bara har Brembo X belägg fram och något okännt bak.


Hade nummer två på bilen och dagens bästa tid blev 1.24.38 (med en eventuell konträff). Så ingen förbättring, men det känndes bra, så med nya däck ska det nog gå kapa några sekunder.


Fick bra att veta på det övre bromsljuset på besiktningen, så fick bli att ta tag i detta. Dock måste vingen bort, och den som limmat den sist hade använt ett bra lim och mycket av det också....


Tog ett antal timmar och diverse test av olika metoder, det som sedan funkade var värmepistol samt en vässad spackel spade för att skära limmet. Och även om jag var försiktig så blev det ett antal märken och små bugglor.


Nya bromsljuset på plats...


Sedan fick jag en 02Q låda donerad av en rejsa medlem, suttit i en Passat där fyran saknar några tänder. Så nu har jag lite extra reservdelar, även denna låda har det uppdaterade huset.


Det som var lite intressant var att denna låda har de förstärkta växelgafflarna jag var på jakt efter. Dock saknades plast bussningen på en av gafflarna, potentiellt en av orsakerna till den rensade 4:an.


Då däcken var slut, så blev det att kolla https://www.tyrereviews.com/ och efter lite research så blev det att testa Goodyear Eage F1 Asymmetric 6 till mina 18" i 225x40x18.


Börjat tapeserat däck klistermärken på garage dörrarna ett tag, börjar bli en del.....


Fick däcken monterade ikväll, så ska bli intressant att testa dessa.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Tog och loggade laddtryck i veckan för att se att allt var OK, tyckt att den har vart lite slö, men har tänkt att man vant sig. Om så hade vart fallet....


Detta var en logg från förra året med IHI turbon men orginal intercooler.


Detta är en logg från i veckan... Huston we have a problem.... Saknar en halv bar.... Inte undra på att den har kännts lite slö...


Trodde jag hittade problemet igår då ett clips inte satt helt i, så jag trodde jag hade ett litet läckage. Men efter att ha fixat detta, så blev det ingen skillnad.


Så idag tog jag och provtryckte intercoolern och en del av slangarna, då jag tänkte att detta är det som är nytt från förra året.


Tryckte i en bar och väntade en halvtimme, men visaren rörde sig inte. Så här låg inte problemet.... Dock såg jag att det fanns nått som såg ut som fint aluminium spån i slängen ut från turbon..



Så tog och kollade hur det såg ut i inloppet till turbon....
Något lite större än luftmolekyler har åkt igenom turbon. Kollade luftfiltret men allt satt som det skulle.


Just nu ligger misstanken på min vevhusventilation.


Här är en titt in i AN10 anslutningen ovan, här kan det ha suttit en mutter (man ser änden på en gängstång), men jag kommer inte ihåg om jag hade en mutter eller ej här och hittar inga bilder som visar hur det såg ut när jag ändrade till nuvarande filter konstruktion på utgången här.

Jag hade inloppet förtäckt när jag rev ner och monterade intercoolern, men det finns ju en möjlighet att nått hade åkt ner när jag monterde tillbaka insugsröret. Men tycker att detta borde ha hörts när jag startade upp och kan inte minnas att jag har hört nått suspekt ljud heller när jag kört. Har svår att se att om det vart en mutter som vibrerat löst här, att den skulle kunna ha letat sig genom slangen och upp in i insuget till turbon, men har ingen bättre ide just nu på vad som har kunnat hänt.

Så har någon en IHI turbo från Golf Gti mk6 eller liknande till salu är jag intresserad....... Lite lätt trött just nu....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Trist med turbon sådär..
Kolla med Georgios igen, han "råkade" köpa på sig en k04 hybrid som vi kommit fram till aldrig kommer monteras, om du är villig att ändra programmet igen då dvs..

En fundering bara, om det är en mutter som åkt igenom och legat och svarvats mot kompressorhjulet, då antar jag att den gjort det tills muttern varit så liten att den kunnat åka vidare. Men då är frågan vart den tagit vägen och vad mer som kan ha hänt av alla spånor och själva muttern.
Bara en tanke/spekulation..

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961




_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
nitefly
Göteborg
Här sen Mar 2014
Inlägg: 7



Hur har det gått med turbon? hade axeln spel?

Gällande rosten vid trösklen, Golf mk5 har ju liknande problem....
Min mk5 GTI hade ju en slags gummi-bit nere vid tröskeln mellan framskärm och dörr som skulle förhindra isbildning i vintern, den är ju dock oftast fuktig hela tiden resten av tiden, samt hade min en likande gummi bit i toppen av tröskeln, hade din Octavia också dessa två gummi-liknade ( som en svamp) bitarna?

_________________
Sebastian Krause
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
nitefly skrev:
Hur har det gått med turbon? hade axeln spel?


Inget har hänt ännu, har fortsatt köra med den. Blir att ta tag i detta efter semestern, har haft för mycket annat som haft högre prio. Men det lutar åt att jag försöker få tag på en ny centerdel / kasett och bara byta ut denna och sedan kanske skicka den nuvarande på renovering.

nitefly skrev:
Gällande rosten vid trösklen, Golf mk5 har ju liknande problem....
Min mk5 GTI hade ju en slags gummi-bit nere vid tröskeln mellan framskärm och dörr som skulle förhindra isbildning i vintern, den är ju dock oftast fuktig hela tiden resten av tiden, samt hade min en likande gummi bit i toppen av tröskeln, hade din Octavia också dessa två gummi-liknade ( som en svamp) bitarna?


På Skodan sitter det inte någon svamp liknande bit vid dörrarna, utan bara gummi lister och gummiflärp mellan kaross och framskärm vid dörren.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Inte hänt mycket med Skodan denna säsong efter jag upptäckte problemet med turbon, bara tankat och kollat olja. Har rullat på utan problem.


Men i veckan fick jag syn på en sälj annons här på rejsa på spacers som var exakt vad jag ute efter. Har vart nära flera gånger på att klicka på beställ knappen på flera olika siter. Så när när dessa Eibach 12mm spacers dök upp till ett vettigt pris var det bara att slå till. Vart och hämtade upp dem idag.


"Fitment" före....


Grym passform på dessa spacers, riktigt nöjd med dem.


... "fitment" efter. Klart mycket bättre då orginal sitter hjulen otroligt långt inne på Skodorna. Samt att har nu 24 mm bredare spårvidd, var ut en liten provtur och kändes riktigt bra. Och efter att ha rullat runt hela sommaren på F1 Asymmetric 6, så är jag fortfrande mycket nöjd med dem.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Kollade över bränsleslangen på returen från spridarna till bränslepumpen. Då jag märkt att de vanliga bränsleslangar som Hydroskandia och Swedol säljer inte pallar dagens E10/95 och E5/98 någon längre tid fast det står att de är klassade för Etanol som det verkar.

Dags att byta ut den, invändigt ser den dock bättre ut. Denna har suttit på kortare än ett år..... Man ser man ju att orginal slangar oftast pallar mycket längre. Var kan man hitta bra bränsle slangar, någon som har några bra tips? Kanske så enkelt att man köper orinal slang från VAG...


Ny slang av likande kvalitet monterad tills jag hittar nått bättre.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Var dags för oljebyte samt lite allmän kontrol inför Lunda på Söndag.



Stiften ser helt OK ut, dock hade de gått upp till 0.7 mm, så knackade ihop de till 0.6 mm.



Dock var det en del glitter i filtret, små flagor och hade svårt att testa om de är magnetiska eller ej då jag inte har någon vettig magnet i garaget.

Blir nog att kolla upp hjulinställningen till inför Lunda, får se hur mycket det blir att köra (iom den lite trötta turbon....). Men några varv ska det bli iallafall.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Har inte kört med friktionsplattor när jag justerat hjulvinklar, men kom på att jag hade lite 1 mm plåt som skulle passa perfekt, så kapade till 8st 20 x 25 cm plattor och smörjde med lithiumfett.


Golvet i garaget är inte i våg, så det behöves lite justering för att få bilen plant.


Funkade riktigt bra med friktionsplattorna, och var inte problem att vrida på ratten utan motstånd.

Kontrollerade upp hjulinställningarna, var hyffsat nöjd så det behövdes ingen justering.

Camber fram: -2.5
Camber bak: -2.0
Toe° fram: -0.06 (out)
Toe° bak: 0.11 (in)

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Blev en tidigt men vacker morgon, på väg till Lunda....


Lite strul med ett däck som tappade luften, hittade inget fel på det, måste vara under sidobelastning som däcket läckte.


Var inte lika positiv upplevelse att köra slalom med mina Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 som att åka gata. Jag lyckdes köra en hög 1.24 tid, 1,24.94 samt några låga 1.25 tider. Men såg att det var ett rätt hårt slitage på dem, så blev inte så många varv. Att åka 1.30 tider skulle nog inte vara nått större problem för hållbarheten, men att åka snabbare är det r-däck som gäller på denna bil med nuvarande chassi inställningar känns det som. Får se vad det blir för däck till nästa säsong, 235/45/17 är det som sitter bra på mina 17" Superleggera.

Vi blev inte så många, men vi som var där hade det trevligt och mycket körning blev det!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
18 besök senaste veckan (38911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande