Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 527 besök senaste veckan (53877 totalt) |
Under resten av 2022 och halva 2023 så bruksade jag Skodan och hann inte fixa nått med den då jag köpte Caddyn i Januari 2023 och det var en hel del pyssel med den innan det var i skick så att jag kunde börja använda den. När Caddyn var klar och jag hade lagt lite mil på den så ställdes Skodan av och inte mycket hände.
![]() Men i Januari 2024 var det dags att ta tag och montera en bättre begagnad turbo som jag hade kommit över till en vettig peng (tack Leo!!). Är en exakt likadan som jag hade tidigare, denna från en Golf Edition 30. Så motorn åkte ur. ![]() Så mycket enklare att skruva med turbon än när den är i bilen och har ju ganska bra rutin på att plocka ur maskin, så tar inte många timmar när man har alla verktyg och har klurat ut hur man ska göra. ![]() ![]() ![]() Och när jag plockade isär Turbon, så var den ju rätt ledsen.... Otroligt hur bra den gick ändå, körde nog ca ett år så här. ![]() ![]() Hade en jäkla tur ändå, för jag hittade faktiskt muttern i insuget när jag plockade ur motorn, på nått sätt hade den fastnat någonstans. När jag nu plockade ut insuget och vände på den så hörde jag att något trillade ur och fick se en mutter liggandes på marken. När jag först fick se att något hade åkt genom turbon så vände och vred jag på instuget, men då kunde jag inte se den. Så borde gått och köpt en hel hög med trisslotter..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Kom just på att jag hade ju kvar M5 muttern som släppte från mitt vevhusventilationsbygge och som ställlde till skadan ovan, så här är en närbild. Är ju förvånansvärt oskadad, måste bara snabbt vart ner i impellern och vänt och sedan kilat in sig någonstans i insuget. ![]() Nu är vi någonstans i April och den nya turbon behövde fixas lite med, ena pinnbulten var avdragen och alla såg lite halvt slitna, så blev att montera nya då dessa fanns hemma på hyllan. Dock satt de som berget, så svetsen åkte fram och då var det inte problem att lossa dem. ![]() Sedan lite allmän rengörning. ![]() Och monterade tillbaka med nya packningar. ![]() Motorn tillbaka.... ![]() .. och sedan satt även lådan på plats igen. ![]() Hade beställt hem v-band för hade jag totalt tröttnat på slip-on kopplingen på avgassystemet. När jag plockade ner systemet, så fick inte loss kopplingen mitt under bakvagnen, så fick plocka ner bakvagenen för att få ner bakre delen. Så nu skulle det monteras v-band för att slippa allt detta krångel. ![]() Punktat. ![]() Gick hyffsat att tiga ihop det. ![]() En del av systemet är inte 3", utan lite under så fick lägga in en kort 3" bit för att passa mot 3" v-bandet. ![]() ![]() Gick rätt bra att svetasa ihop resten, även om det tog lite tid. Rätt högt upp på önskelistan står dock en nya tig med fotpedal. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Passade på att montera ny tryckare till högtryckspumpen, gamla såg inte allt för sliten ut, men bra att byta i förebyggande syfte då de inte kostar många kronor. ![]() Sedan var det dags för uppstart, och den var helt odramatisk, hoppade igång utan problem. ![]() ![]() Sedan var tanken att lite snabbt fixa "lite" rost som börjat komma. Så framskärmarna samt stötfångaren bak åkte av. ![]() ![]() Såg först ut som det inte var allt för farligt..... ![]() Men när man skrapade lite till, blev det mindre roligt.... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sedan åkte även tanken ur, får att komma åt ordentligt. ![]() Och sedan fick den ett bad och sattes åt sidan. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Blev att köpa nytt verktyg för att kunna kapa ur de rostiga bitarna. Denna var mycket trevlig att jobba med, mycket bättre än att försöka komma åt med vinkelslip. ![]() Enkelt att göra raka och fina snitt. ![]() Kapat ur det mesta, blev några bitar.... ![]() ![]() Sedan bocka, tiga och trixa med att få till nya delar istället för rosten. ![]() Sedan skulle det "bara" miggas på plats, men här ville inte vår gamla Kemppin vara med längre och köra tunn plåt. Tappade helt orken och motivationen, så bestämmde mig att ta ett uppehåll och göra annat under sommaren. ![]() Bla, blev det en sväng upp på Kebnekaise! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Var en sväng till Delplocken i Västerås i helgen, i hop om att bla hitta lite fräschare plåt till Skodan för att snabba upp rostlagningen. Hittade en hyfsat fräsch Octavia att kapa lite plåt ur. 150kr för båda hörnen får anses som hyffsat bra. ![]() Urkapat.... ![]() Gick över förväntan att kapa med denna, gick åt tre batterier för att kapa ur de två hörnen. ![]() Hann med att preppa lite nya plåtbitar till höger hjulhus under lördagen. Men blev ingen svetsning, men gjorde diverse förberedelser iallafall. ![]() Nya svetsen framtagen för sitt första riktiga jobb, jäkligt nöjd än så länge. ![]() Renslipat och prepat med Hagmans rostkonverterare. ![]() Första punktningarna.... Behöer svetsa mer för att lära mig svetsen bättre, som synes, men klart nöjd med inköpet. ![]() Helsvetsat, klart för slipning, men det får bli senare i veckan. ![]() Insidan..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Slipade rent det jag svetsade igår. ![]() Fortsatte sedan med att svetsa vänster fram. ![]() ![]() Och grov slipat.... Ska även svetsa hörnen bak, sedan blir det att preppa för primer och rostskydd. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Dåligt med aktivitet i tråden, men har hunnit med en del i garaget iallafall.....
![]() Bitarna från skroten passats in... ![]() Både bakre hörnbitarna renkapade och inpassade. ![]() ![]() Sedan var jag dålig på att fota, men bitarna bak svetsades dit och sedan drog jag på Hagmans rostkonverterare. ![]() Efter det 2k primer och kaross kit var det behövdes. PSA: Biltemas kaross kit är inte att rekommendera (hade lite kvar i en gammal tub), är väldigt mjuk även efter flera veckor. Hagmans är dock riktigt bra. ![]() Ett första lager Hagmans body, som penslades och rollades på. ![]() ![]() Två lager body. ![]() Idag var jag via Upplands Bilfärg i Uppsala och hämtade det sista jag behöver för att få färdigt. 2k primer, blandad bas samt 2k lack på sprayburk. Samt diverse rostskydd och spackel etc. ![]() Drog på Dinitrol 77B innan återmontering av bränsletanken. ![]() Tanken på plats, som var det sista som hände i garaget ikväll. Fortsättning följer..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Blev lite mer pyssel i garaget ikväll.
![]() Karosskit i skarverna i trunken som jag svetsade. ![]() Sedan lite mer karosskit och spackel i främre höret på sparklådan. ![]() Och lade lite mer Dinitrol, värmde upp burken lite och det gick betydligt bättre. ![]() Och ett litet test av olika rollers för att kunna få hyffsad struktur på karosskittet och efterlikna det som lagt på sparklådorna idag. ![]() Här är strukturen jag vill försöka återskapa, tror det kommer bli ganska bra med mellersta typen av roller jag testade. Blir Åland i helgen, men kanske nästa helg jag skulle hinna slipa rent och lacka klart. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Var som sagt mellersta typen av Biltemas roller som gav bäst resultat för att återskapa strukturen. ![]() Börjat att förbereda framskärmarna för lack. ![]() Finns en del rost även här, men räcker med att slipa ner. Dragit på Hagmans rostkonverterare och börjat spackla och slipa. ![]() .. mera spackel.... ![]() Och dragit på lite body i bagagerummet, så nu är det klart på insidan iallafall. ![]() Städat bort 2 års damm, hoppas kunna lacka nu i helgen istället, var för mycket spackel och slip jobb för att bli denna helg. ![]() Skärmkanterna bak är klara för primer och sedan mera slipning innan jag kan lägga på bas färgen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Fixade strukturen på sparklådorna igår mha rollar och Hagmans karosskit. ![]() Slipade ner den lite idag. ![]() Och rollade på Hagmans body. ![]() På lite håll och när det blivit lite skitigt igen, så kommer det inte att synas allt för mycket. Skulle ju ha slipat ner och rollat hela sparklådan, men nu fick det bli så här. ![]() Andra sidan..... ![]() Hmmm, nu ser ju innerskärmarna fram rusligt tråkiga ut, får se om jag orkar göra nått åt det denna gång.... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Började preppade inför lack igår. ![]() Drog på lite 1k färg på trösklarna ovanpå bodyn. ![]() 2k primer lagt på framskärmarna ikväll.... ![]() ... samt vänster bak.... ![]() ... och höger bak. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Gött! Är ju inte så mycket race mek för tillfället, men sånt här behöver ju tyvärr göras emellanåt. Bra om det kan hjälpa/inspirera någon iallafall.... ![]()
Tack, försöker iallafall! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Började dagen med att åka till garaget och dra på ett lager primer till.
![]() Sedan blev det en sväng till Delplocken i Kungsåra och fynda diverse gummipluggar, klips etc. Tyvärr kommer de att stänga den sista mars. ![]() Sedan tillbaka till garaget och vattenslipa primern, först 800 och sedan 1200 papper. ![]() Före slipning... ![]() ... efter slipning med 800 och 1200 papper. Inser nu när man testat lite mera, att det går bra att lägga primer/färg utan att tejpa om man bara tänker sig lite för, så slipper man man slippande i onödan. ![]() Framskärm klar för basfärgen.... ![]() ... och basfärgen lagd! Var riktigt bra matchning av nyansen. Blev helt OK, körde med blender (förtunning i sprayform) för att tunna ut i skarven. Över förväntan. Blir att slipa med 1500 papper imorgon och sedan lägga 2k lack. ![]() Vänster bakskärm fått sig en omgång bas..... ![]() ... samt även höger. Så imorgon slipa med 1500 papper och sedan lägga 2k lack. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Framskärmarna lackade, slipade först med 1500 våtslip papper och sedan lades 2k lack. Lackde upp till knäcken som finns på framskärmarna. ![]() Samma med vänster bak... ![]() ... och höger bak. Lite svårt att se men maskeringstejpen är rullad för att inte ge en skarp kant samt försökte att inte lägga lack för nära tejpen för att få en mjukare övergång. Får se om det behöver våtslipas eller om det bara går att polera som sista steg. Men det får nog bli när allt är monterat på bilen. Så ska nu börja montera tillbaka allting och få ner den på hjulen. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 527 besök senaste veckan (53877 totalt) |