Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
27 besök senaste veckan (38908 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Passade på att köpa på mig ett OBDeleven kit under BlackFriday, så behöver man inte släpa med sig laptoppen hela tiden om det är nått man vill kolla upp eller logga.




Har sedan förrut en ELM327 och Torque Android appen, men med den kan man ju bara kolla och nolla motor felkoder i princip och kommma åt motorvärdena för loggning och skapa virtuella mätare i telefonen. Men ODBeleven verkar man ju kunna göra nästan allt man som kan göra med VCDS.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare


Fick bromspappret i digital form idag, så ser man lite bättre....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
RSVANBERG91
Smålandsstenar
Här sen Aug 2019
Inlägg: 5



Ok, vad mer är gjort. Jag har kn filter och 3 tyms downpipe och 2,5 tums system med sportcat och steg 2 i min och har 270 hk 395 nm i min i motorn. Bänkad såklart!

_________________
Robin Svanberg

SEAT LEON FR
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
RSVANBERG91 skrev:
Ok, vad mer är gjort. Jag har kn filter och 3 tyms downpipe och 2,5 tums system med sportcat och steg 2 i min och har 270 hk 395 nm i min i motorn. Bänkad såklart!


Ups, insåg nu att jag missat svara... Sorry för det...

Oöppnad orginal maskin, det enda som är gjort är ett Milltek catback system och mitt hemsnickrade insug och sedan mjukvara från Boris på SVWAT.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Har haft bevakning efter Oz Racing Supperleggera/Ultraleggera eller BBS Challenge på blocket och dagarna före jul dök det upp en uppsättning Oz Racing Superleggera 8x17 med ET35 till hyfsat pris. Och det visade sig vara en kille jag känner, så efter ett snabbt samtal så bestämde jag mig för att slå till och var och hämtde dem igår.


7.7 kg och enbart en fälg som har lite kantstötning, men annnars är de i bra skick. Däcken är tokslut, så det blir att beställa nytt eller hitta nått begagnat.




Provmonterade för att se hur de sitter med ET35 (orginal är det ET50), hade kanske kunnat vara ET40 men det sitter helt rätt i hjulhusena utseendemässigt och är precis den looken jag vart ute efter. Sedan får vi se om det kommer att ta i eller ej, men jag tror att det kommer bli rikitgt bra. Just nu satt det 225/45/17 Dunlop Sportmaxx på tre av fälgarna och Nankang NS-II på den sista. Etter lite mottande så tror jag att 235/45/17 Nankang NS-2R borde gå in, och rekommendationen för dessa är just 8" breda fälgar. Så om det inte dyker upp nått beggat så blir det nog att beställa NS-2R till våren.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Vart lite dött i trden ett tag igen, men det har hänt en del grejer iallafall....


Min catch-can såg inte helt roligt ut inuti efter drygt ett halvår... Jag gjorde den bara i vanlig plåt mest för att testa konceptet skulle fungera öht.


Så kapade upp lite rostfritt, och passade på att skaffa nya elektroder.


AN kopplingarna på plats (Biltemas finest....)


Ville testa en annan baffling och kom upp med denna efter en del klurande.


Inte riktigt "weld porn" klass ännu....


... så slippade ner allt så ingen behöver se dem. Och monterade blindnitar för locket.


Blev samma koncept på nivåsticka och sista filtrering med metallfilter.


Här ses den nya baffeln.


Fyllde på med nytt stålull och monterade metallfiltret.


Gummipackning för att fylla upp för blindnitarna och göra det enklade att demontera.


Fästet fick lite ny färg och monterades.


Vinter / "besiktnings vänligt" läge....


Kolfiltret monterat.


Ett stycke rengjort ITG filter....


.. och ett stycke inoljat ITG filter.


Kalllufts insug på väg in samt nya vevhusventilationen på plats.



Race mode!


Lagom till första testet för säsongen på Arlanda testtrack, i ett kallt men härligt väder en söndag i Mars!


Stämningsbild.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Jäkla bil att gå bra på bana det där!, det kan man inte tro vid en första anblick!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare



Testade att köra RaceChrono och filma ett pass från förra söndagens körning på Arlanda Test Track 1. Hade inga större förväntningar på kvalitet och ljud då jag bara kastade upp mobilen i en enkel hållare i vindrutan. Men blev ju helt OK kvalitet och ljud.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Knappt inkörd, jämna siffror.....


Provade att montera Supperleggerorna idag och var ut och provkörde för att se att det inte tog i någonstans (pga ETn), lirade utan problem så nu pågår jakt efter en uppstättning 235/45/17 tofflor... Men de hade ju kunnat vara 18".....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Mange K skrev:
Såhär gjorde jag .

Nederst- 1.8t orginal
Mitten - 2.0 tfsi org
Överst- 2.0 tfsi moddat för att få i ett extra axiallager från 1.8t



Fick någon tag på CAD-filerna för detta?
Jag bygger också på en bil med en 2.0 TFSI och tänkte kika på detta, men Mange går inte att få tag på

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Snömannen skrev:
Fick någon tag på CAD-filerna för detta?
Jag bygger också på en bil med en 2.0 TFSI och tänkte kika på detta, men Mange går inte att få tag på


Nej tyvärr, men jag är intresserad av göra detta också. Är inne på och riva ner för att se hur mitt lager ser ut eller åtminstone mäta upp spelet. Har du kontakter som skulle kunna göra bearbetningen så är jag också intresserad.

Mange?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Snömannen skrev:
Mange K skrev:
Såhär gjorde jag .

Nederst- 1.8t orginal
Mitten - 2.0 tfsi org
Överst- 2.0 tfsi moddat för att få i ett extra axiallager från 1.8t



Fick någon tag på CAD-filerna för detta?
Jag bygger också på en bil med en 2.0 TFSI och tänkte kika på detta, men Mange går inte att få tag på


sorry,glömde att svara dej, jag kanske har filerna kvar på detta,men det går inte att köra dom rakt av, dels bör man mäta in lager så man vet hur mkt man ska bearbeta överfallet,sen är min ritning gjord för bwa motorn som har stålöverfall och inte gjutna som många andra tfsi har

edit:har inte kvar ritningen,men det är ingen rocketscience,jag vet att jag hade ett 1.8 överfall å tog lite mått på

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



SixPs skrev:
[youtube]

Testade att köra RaceChrono och filma ett pass från förra söndagens körning på Arlanda Test Track 1. Hade inga större förväntningar på kvalitet och ljud då jag bara kastade upp mobilen i en enkel hållare i vindrutan. Men blev ju helt OK kvalitet och ljud.


Har du upplevt några problem med att få i växlarna vid 2->3 samt 3->4 vid bankörning?
Jag köpte mig en SEAT Leon FR med samma motor som i din och tycker man får vara väldigt bestämd samtidigt låta det ta sin tid, för att få i växlarna.
Min bil har fått en quaife monterad och annan koppling/svänghjul monterat av tidigare ägare och sen har jag monterat en quickshifter från dieselgeeks.

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Snömannen skrev:
Har du upplevt några problem med att få i växlarna vid 2->3 samt 3->4 vid bankörning?
Jag köpte mig en SEAT Leon FR med samma motor som i din och tycker man får vara väldigt bestämd samtidigt låta det ta sin tid, för att få i växlarna.
Min bil har fått en quaife monterad och annan koppling/svänghjul monterat av tidigare ägare och sen har jag monterat en quickshifter från dieselgeeks.


Hade lite strul innan jag bytte ut "dog bone" bussningen till 034 Motorsports variant, dvs den till nedre växellådsfästet. Efter det har jag inte haft nått mer strul. Sedan gjorde metall insatsen från Bar-Tek vid växelföraren stor skilland för känslan i växelspaken, men du hade ju Diselgeeks quickshifter redan.

Men största boven för problem vid växling är de underdimensionerde motorfästena, och viktigaste att byta är just nedre växellådsfästet / momentstaget skulle jag säga. Jag är sugen på att byta ut övriga motorfästen också, men de som verkar bra kostar ju en slant.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Jag fyllde mina motorfästen med 2k rutlim,blev stabilt som fan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Jag fyllde mina motorfästen med 2k rutlim,blev stabilt som fan


Förslag på produkt och var det går att få tag på?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



SixPs skrev:
Snömannen skrev:
Har du upplevt några problem med att få i växlarna vid 2->3 samt 3->4 vid bankörning?
Jag köpte mig en SEAT Leon FR med samma motor som i din och tycker man får vara väldigt bestämd samtidigt låta det ta sin tid, för att få i växlarna.
Min bil har fått en quaife monterad och annan koppling/svänghjul monterat av tidigare ägare och sen har jag monterat en quickshifter från dieselgeeks.


Hade lite strul innan jag bytte ut "dog bone" bussningen till 034 Motorsports variant, dvs den till nedre växellådsfästet. Efter det har jag inte haft nått mer strul. Sedan gjorde metall insatsen från Bar-Tek vid växelföraren stor skilland för känslan i växelspaken, men du hade ju Diselgeeks quickshifter redan.

Men största boven för problem vid växling är de underdimensionerde motorfästena, och viktigaste att byta är just nedre växellådsfästet / momentstaget skulle jag säga. Jag är sugen på att byta ut övriga motorfästen också, men de som verkar bra kostar ju en slant.


Tack för svaret! Blir att kolla på en sån till att börja med.

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Åk förbi lämplig glasmästare å be dom göra de för lite fikapengar

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Snömannen skrev:

Tack för svaret! Blir att kolla på en sån till att börja med.


Vid närmare eftertanke så skulle jag börja med att se till att justera länkaget om du inte gjort det redan, här är en bra guide från Diselgeek:



Jag skulle även kolla så att bussningarna vid växellänkaget är i bra skick, det brukar ha en tendens att bli rätt slappa. Så t.ex. en insats som Bar-Tek säljer är en bra uppgradering som jag nämde ovan:

https://www.bar-tek-tuning.com/vw-2-0l-tfsi-schaltseile-stabilisierung . . . .

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



SixPs skrev:
Snömannen skrev:

Tack för svaret! Blir att kolla på en sån till att börja med.


Vid närmare eftertanke så skulle jag börja med att se till att justera länkaget om du inte gjort det redan, här är en bra guide från Diselgeek:



Jag skulle även kolla så att bussningarna vid växellänkaget är i bra skick, det brukar ha en tendens att bli rätt slappa. Så t.ex. en insats som Bar-Tek säljer är en bra uppgradering som jag nämde ovan:

https://www.bar-tek-tuning.com/vw-2-0l-tfsi-schaltseile-stabilisierung . . . .

Tack för tipsen men jag har pratat med dieselgeek om just justeringen och den ska vara korrekt. Alla växlar gör i fint vid normal körning. Gällande bussningen så har jag denna, så allt är helt nytt och all gummi/plast är utbytt.
https://www.dieselgeek.com/products/sigma-6-six-speed-short-shift-kit- . . . .

_________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



Det är inte den snabbaste lådan på banan tyvärr. tar det ganska lugnt när jag växlar upp ner kan man va mycket mer "aggressiv"

Jag har hårda motorfästen och sen har jag limmat länkageändarna så de är helt stumma.

https://www.youtube.com/watch?v=TWy9o_CGBCI&list=PLwGJspFmKwidNU43 . . . .

Uppdaterat med alla bussningar från Dieselgeek i år men inte hunnit prova på bana.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
27 besök senaste veckan (38908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande