Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13, 14, 15   >>
32 besök senaste veckan (38843 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Mange K skrev:
Åk förbi lämplig glasmästare å be dom göra de för lite fikapengar


Jagvhar räddat en hel del torrspruckna/förmjukade gummisaker, med Biltemas vindrutelim. 36-4809
Blir inte riktigt lika stark vidhäftning som ett 2k lim , och torkar långsammare, men blir jäkligt stabilt som förstärkning av bussningar osv. Man ska nog låta det ligga i rumstemperatur typ ett dygn eller lite mer.

Det sjukaste jag testat laga var rullarna till en bandslip
, som en kollega körde olämpligt material i , för hårt och för länge, vilket resulterade i att "hinken" i bakänden av bandslip, som ska sammla upp slipdammet, innehöll en del plast, som började brinna en stund efter att han var färdig och hade gått ifrån, så det tog sig i bakre rullen , vidare på insidan av kåporna och bandet, och ävden främmre rullen.
Dessa är kullagrade aluminiumhjul, som är belagda med 3-4cm gummiliknande material. Skulle kosta för mycket att köpa nya hjul så vi köpte en ny maskin.
Jag tog hem den trasiga maskinen, limmade upp hjulen med några tuber av limmet jag rekommenderar ovanför, tejpade upp en "form" med papp, som jag sedan fyllde med limmet å lät ligga så några dygn. Sen satte hjulen i svarven och svarvade dem runda igen. .
Och maskinen går nu lika bra som någonsin flera år senare. thumbs up

Minns första gången någon berättade för mig att han brukade laga dåliga bussningar med detta limmet, att jag skrattade å frågade hur jävla snål han var som inte bara köpte nya, men senare har man ju lärt sig att vissa bussningar kan vara oresonligt dyra, för mjuka eller ha felaktiga egenskaper , vara svåra att hitta, ha för lång leveranstid osv osv, så numera lagar och fixar jag nästan sånt oftare än jag köper nytt. Många ggr kan man ju till och med "laga" en dålig bussning på plats ex på Bruksbilen. Bara hissa upp, tejpa runt bussningen fylla mdd lim, och sen går den stå övrr natten så är det klart på morgonen efter utan att behöva bråka med fastrostade bultar, hjulinatällning, få skräp i ögonen osv osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
knotan skrev:
Jag har räddat en hel del torrspruckna/förmjukade gummisaker, med Biltemas vindrutelim. 36-4809
Blir inte riktigt lika stark vidhäftning som ett 2k lim , och torkar långsammare, men blir jäkligt stabilt som förstärkning av bussningar osv. Man ska nog låta det ligga i rumstemperatur typ ett dygn eller lite mer.




Tackar för tipset, rotade fram en uppsättning bättre beggade motorfästen och var förbi Biltema och plockade upp en tub av deras rutlim. Så blir att testa att fylla dem under de närmaste dagarna.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare


Börjat dra ihop sig för lite service och är dags för kamremsbyte så beställde hem prylar under förra veckan och de dök upp idag. Så blir att byta:

- Kamrem + spännare + rullar + vattenpump
- Multirem + spännare
- Olja + filter
- Tändstift
- Bränslefilter

Har även kollat på hur jag skulle kunna uppgradera bromsarna då jag tycker jag sliter ut en uppsättning Carbotec XP8 lite för fort i dagsläget. Det skulle ju hjälpa en del med bättre bromskylning, men är inne på att det inte vore dumt med lite större massa i skivorna samt mer anläggningsyta och flerkolvsok för bättre stabilitet och tryck på beläggen.

Det jag har hittat är Brembo 18Z/17Z från bla Porsche Cayenne / VW Touareg samt Audi Q7 tillsammans med Mercedes ML450/350 skivor är en möjlig uppgraderingsväg. Men gillar inte riktigt monteringskiten som använder M14 bultar istället för M16, som jag inte riktigt fattat varför, är det någon som vet? Är det för att CC måttet inte riktigt stämmer?

Exemple på kit är Darkside Developments version: https://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-mk5-platform- . . . .

Någon som har förslag på andra OK och skivkombinationer som skulle vara en vettig uppgradering? Jag skulle vilja ha nått som går över 17" fälgar.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



eftersom org vw har 14mm hål i spindeln,å det är 18ish nånting i bromsoket så har man en hylsa så det inte ska glappa bara helt enkelt, jag har haft en uppsättning såna ok och det är absolut inget fel på den konstruktionen.
har för mej att det även kan behövas en styrningsring till skivan då centrumhålet är större på mertzaskivorna.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Verkar som att Porsche Macan Brembo bromsok är en populär uppgradering på Golf 7 GTI/R. Dock osäker på dom om de passar på din?

Finns lite info här: https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/consolidated-macan-br . . . .

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Stämningbild från VWCS körningen på Lunda i lördags som jag är med och arrangerar, tror jag satte rekord att ställa upp Challenge banan. Tog ca 40 minuter, man börjar få vanan inne, det har blivit ganska många gånger nu...


Har nu testat att styva upp en uppsättning motorfästen med Biltemas rutlim, det går åt ganska exakt en tub per motorväste. Det bakre limmade jag i söndags och idag var jag och hämtade en tub till det andra fästet och limmade det ikväll.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Ja det var snabbt . Funkar Biltema lösningen?

Sen kan man inte tro att den där vita kombin kan vara så snabb...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



SixPs skrev:
Vart lite dött i tråden, men det har hänt en del grejer iallafall....



.


Golfen ser intressant ut? 16V ?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Rickard-v skrev:
SixPs skrev:
Vart lite dött i tråden, men det har hänt en del grejer iallafall....



.


Golfen ser intressant ut? 16V ?


Jag tänkte precis fråga samma sak då jag har en 16V i den färgen

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Rickard-v skrev:
Golfen ser intressant ut? 16V ?

Jag tänkte precis fråga samma sak då jag har en 16V i den färgen


Garagepolarns helt orginal 16V, tror vi håller på och byter kylare på den här. Lågmilare som köptes för en struntsumma då ägren inte fick den igenom besiktningen pga avgasvärdena, visade sig vara en läckande slang vid insuget, å det var lätt fixat. Det är dock en stockholms bil, så den har en hel del parkeringsskador etc. Var meningen som donator bil till ett annat projekt pga plus chassit, men var lite för fin för det, så vi för se vad som händer.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Kamremms byte på g, börjat riva och säkrat motorn i förberedelse att plocka bort motor fästet.


Gött med stort lastutrymme att lägga alla prylarna i....


Hmm, finn två fel.... Är rätt säker på att dessa bultar var inte dragna 10 Nm + 90 grader, hur j**klar svårt ska det vara att dra prylarna med rätt moment....


Som tur var så hjälpte det gamla tricket med lite värme och tolvkant bits, men jäklar va det satt.


Jahapp, finn ett fel till. Kollade bara lite snabbt när jag plockade fram motorfästena jag hade på hyllan, även förarsidan skiljer, suck... Jaga, får se hur jag gör, de blev mycket stabilare iallafall.


Vattenpumpen bytt, nu vara resten kvar.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Nya remmen på plats, backade lite på veven och trädde på remmen och sedan tillbaka med veven så fick man bra sträckningen på högersidan för att sedan låta spännaren ta upp slacket på vänster sidan.

Passade även på att mäta upp axialspelet på veven, för att se hur axiallagen har klarat sig. Mätte upp spelet till 0.20 mm och vad jag fick fram är slitagegränsen 0.30 mm, så är OK nu. Men det får nog bli att riva och byta i vinter.


Spolar och tändstift ur, såg mera bra ut tycker jag. Men en uppsättning nya NGK PFR7S8EG monterades.


1:an....

2:an...

3:an...

4:an...


Och en liten film får uppstarten, det gick den här gången också!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

För några veckor sedan var jag till Delplocken i Västerås och fyndade två nya motorfästen och på vägen tillbaka via Biltema för att plocka upp ytterliggare två tuber rutlim. Och fyllde dem med lim, gjorde lite annorlunda denna gång, fyllde dem till hälften ungefär först och lät det härda ett dygn. Sedan fyllde jag upp resten och lät de härda några veckor.


Igår fick jag lite tid över och passade på att byta ut motorfästena. Work in progress....


Växelådsfästet ur....


Orginal vs Biltema special.....

Ett första intryck är att det blev lite mer vibrationer och ljud, men inte mycket. Dock blev motorn betydligt stabilare monterat, åtminstone när man känner på motorn. Och hjulhoppen vid stillastående start blev mindre och det känns som motorn rör sig mindre vid motorbroms och acceleration. Så just nu känns det som en lyckad operation, får se hur länge det håller i sig...


Och började höra lite mer ljud än vanligt får XP8:orna igår på väg hem, så blev att kontrollera idag. Och det har gjort sitt, hyfsat jämnt slitage, den vänstra var värst av alla och det var ca max 1 mm kvar på de övriga. Så monterade en uppsättning orginal belägg och skivor som satt på när jag köpte den. Så dags att fundera ut vad det blir nu och lägga en beställning omgående.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Motorkuddarna borde vara bra när du kör slalom kan tänka?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Motorkuddarna borde vara bra när du kör slalom kan tänka?


Jo, har inte haft något större problem med missade växlar på sistone men detta borde hjälpa till lite iallafall. Får utvärdera vid nästa konbane körning...

Kan dock konstatera att hjulhopp vid lite mer inspirerade stillastående starter är mindre nu, dock inte helt borta, tror att detta är lösningen på dessa problem (samt fix för rollcenter etc): KIT5001K från Superpro

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Att åka med orginal beläggen var inte speciellt roligt, så ringde Pean och snackade med Mattias idag, då de hade XP8:or på hyllan så fick det bli en omgång sådana till. Pean levererar som vanligt... thumbs up

Bollade även lite med honom om lämpliga uppgraderingar och TTRS prylar verkar som en bra ide då det finns stor utbud av belägg till de oken. Men har lite mer tid att rota i det nu när det blir att köra på XP8:or ett tag till, men ska försöka fixa lite bättre kylning så kommer de att funka ännu bättre, vilket jag borde gjort för länge sedan....

Blir att beställa nya skivor också, så får bli en omgång Zimmerman från bildelaronline igen.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Vart lite dåligt med uppdateringar på sistone, så dags att fixa det....


XP8:orna dök upp tillsammans med lite klistermärken och de obligatoriska bilarna!


Dekaltrimmat, så nu kan man flytta fram bromspunkten minst 5m....


Sedan dök det upp lite prylar från bildelaronline 24, som Zimmerman skivor och Motul RBF660 bromsvätska. Som monterades tillsmmans med XP8:orna. Beställde även repsatser till bromsoken runt om, men detta har inte hunnits med ännu.


Sedan beställde jag en omgång 235/45/17 Nankang NSR-2R till mina Superleggera 17" jag köpte i vintras.


Har blivit lite diverse däck under åren....


Sist jag var via Delplocken i Kungsåra passade jag på att skaffa två extra bogseröglor, som jag filade upp och drog lite färg och lack på. Så att man har nått att montera när det är dags att åka bana.


Blev rätt bra med lite färg och mycket billigare än något eftermarknads alternativ.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
VI hade hyrt Kinnekulle som vanligt med VWCS och den 22 Augusti var det dags för årets Kinnekulle träff.


Race ready!



Förarmöte...


Diverse löst folk.....

De nya fälgarna och däcken fungerade otroligt bra, känndes som en helt ny bil. I princip ingen understyrning längre och kunde åka nytt PB på 1.05,1 med denna bil. Hade det inte börjat regna på eftermiddagen har det nog gått att åka en hög 1.04.x tid.

Körde med RaceChrono och filmade ett av passen, och som tur var det passet jag fick ihop 1.05,1 varvet. Hade en hel hög med mitten 1.05 tider och låga 1.06 tider.


_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Har inte hänt så mycket på sistone förrutom vanlig service samt tankat och kört.

Men nu när jag började planera lite för denna säsongs uppdateringar hade jag upp bilen på pallbockar, så upptäckte jag följande på höger bak dämpare:



Och efter att kollat lite närmare så syns det tydligt att det läcker... Och efter snackat med Rautamo som nu är huvudleverantör av ST i Sverige och fått svar att KW inte renoverar KW V2 ben, så har jag börjat leta efter någon som skulle kunna renovera dessa i Sverige. Känns ju lite surt att behöva köpa nya istället för att renovera.



Så i helgen plockade jag av bak dämparna och monterade tillbaka orginal dämparna så länge tills jag löst problemet med dessa. Före tvätt...



Efter en tvätt med lite avfettning, jag har lagt på tunn vax på dämparna och diverse övriga utsatta ställen som bärarmar etc och det verkar funka rätt bra att hålla delarna hyfsat frächa, även om bilen bruxas lite under vintern. Tvättar dock rätt ofta under vintern.



Och gällande uppdateringarna så har jag nu beställt SuperPro bussningar och bärarmar och blir att byta ut allt i bussningsväg i chassit. Vart i kontakt med KG Trimning och beställt via dem.

Så följande ska hamna på bilen (https://www.superproeurope.com/products.cfm?vehicleid=3494):

Front Control Arm and Adjustable Ball Joint Kit (ALOY0001K)
Rear Control Arm & Trailing Arm Bush Kit (High-Performance Use, KIT5239RK)

Och kommer nog att bygga ihop egna justerbara länkarmar till krängarna, då de man kan köpa känns lite onödigt dyra då det känns som det ska gå att fixa ihop nått ganska bra med enkla medel.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Fått svar att SuperPro bussningarna nu är beställda och de restade bärarmskitet fram är på g.

Och nu har KG Triming lagt upp dessa två kit på deras hemsida också: https://www.kgtrimning.org/superpro-bussning/skoda/skoda-octavia-mk2/

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13, 14, 15   >>
32 besök senaste veckan (38843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande