Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bilen startar inte. Frågor om styrsystem?
1, 2   >>
1792 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Har haft isär elsystemet på racebilen i vinter.
Startade upp den förra helgen. Efter lite nötande på starten gick den igång. Stod ca 10-15 min på tomgång. Stängde där efter av bilen. När jag sen direkt efter försökte starta den vill den inte gå igång.

Motorn är 2l Zetec med vems styrsystem. Har gnista, det knäpper om spridarna när jag kör testet i styrsystem, soppapumpen går när jag testar den i styrsystemet, det finns soppa fram, men tändstift är torra. Så jag får ingen soppa in i cylindrarna. Extremt tacksam om någon kan hjälpa till med en lösning.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Mät bränsletrycket i fuel railen. Bara för att pumpen låter behöver det inte betyda att den bygger tryck.
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Okej, ska kollas. Tack för svar. Fler idéer?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Bränslefilter?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



E85 som har stått still i systemet och bildat slamm som satt igen spridarna?

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



får du varvtalssignal när du nöter på startmotorn? om inte så har du trigger problem.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Nja. Den går på 98 oktan. Tankade visserligen från en dunk som stått i ett kallförråd. Men den gick ju i 15 minuter och sen inte ville starta 10 sekunder efter jag stängde av den. Borde väl inte vara igensatt då.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Kolla i datorn om alla de värden som du kan se ser ut att stämma.

Trasig MAP-sensor kan exempelvis ge liknande problem.

Om du har ordentlig gnista på stiften, spridarna öppnar och bränsletrycket är bra så borde vara ett givarfel.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Big Al skrev:
får du varvtalssignal när du nöter på startmotorn? om inte så har du trigger problem.


Jag är ju inte jätteduktig på styrsystem och vemstune, men har typ 180-210 rpm enligt varvräknaren i vemstune när jag kör på starten. Låter det normalt?

När jag kör startmotorn så slår vemstune ifrån och kopplar upp på nytt, så jag måste nöta en stund för att se varvtalet.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Om det slår ifrån så låter det som att du har rejält spänningsfall och det kanske inte styrenheten tycker om.

Om du skickar mig en log på ett start försök så kan jag titta på den med mina amatörkunskaper.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Ricke W skrev:
Kolla i datorn om alla de värden som du kan se ser ut att stämma.

Trasig MAP-sensor kan exempelvis ge liknande problem.

Om du har ordentlig gnista på stiften, spridarna öppnar och bränsletrycket är bra så borde vara ett givarfel.


Det svåra är att inte har kompetens nog att säga om allt ser bra ut eller inte. Men skulle ett fel på MAP-givaren innebära att det inte kommer bränsle i cylindrarna? Stiften är helt torra när jag plockar bort dem.

Tips på hur jag ser att det är något givarfel? Har triggergivare, givare på insugskam, i insuget efter luftfiltret. Det är väl i stort de givare jag har...

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



En log-fil vore inte fel, annars kan ett filmklipp på skärmen innan start och när du kör på starten vara tillräckligt för att ge en ledtråd.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Ricke W skrev:
En log-fil vore inte fel, annars kan ett filmklipp på skärmen innan start och när du kör på starten vara tillräckligt för att ge en ledtråd.


Okej, försöker fixa det imorgon, vore kanonbra med lite hjälp. Några speciella mätare ni vill se i vemstune?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Det är inte ett relä som matar spridarna som gett upp då? Har du spänning fram på spridarna?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Det är inte ett relä som matar spridarna som gett upp då? Har du spänning fram på spridarna?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497


Trådstartare
Ja på tändning har jag 12v på spridarna men inte när jag kör på startmotorn, så det verkar ju inte helt rätt.

När jag ikväll körde i startgas i insuget startade bilen direkt och gick som vanligt när den väl startat. Men när jag sedan stängt av den så ville den inte starta igen. Förslag på trolig felkälla?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Hej.
Vad har du för batterispänning när du krankar?
Har du provat med startkablar från en annan bil?
Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



JonasR1 skrev:
Ja på tändning har jag 12v på spridarna men inte när jag kör på startmotorn, så det verkar ju inte helt rätt.

När jag ikväll körde i startgas i insuget startade bilen direkt och gick som vanligt när den väl startat. Men när jag sedan stängt av den så ville den inte starta igen. Förslag på trolig felkälla?

Inte missat att ansluta nån givare? lufttemp tex
Haft lös TPS:n så den är i ett annat läge?

När du hade igång den hur läge, blev motorn varm?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



JonasR1 skrev:
Ja på tändning har jag 12v på spridarna men inte när jag kör på startmotorn, så det verkar ju inte helt rätt.

När jag ikväll körde i startgas i insuget startade bilen direkt och gick som vanligt när den väl startat. Men när jag sedan stängt av den så ville den inte starta igen. Förslag på trolig felkälla?


Rätt vanligt att sprutet styr jorden istället för plus på spridarna så det låter inte alls konstigt. Prova att mäta mellan jord på spridaren och karossen så ser du troligen att det är oändlig resistans.

Kolla alla jordpunkter, speciellt medllan motor och kaross och mellan komponenter på motorn typ insug och block.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det där låter ju som om du plockat fel 12V nånstans, mellan den som är på i Run+Crank och den som slocknar vid Crank (som tex all belysning och annat).
Idiottestet (om det nu inte låter så illa när startmotorn skrapar) vore att när den går slå över nyckeln till Crank när motorn går och den skall hosta till och ev stanna.

Men det förklarar inte varför den gick igång första gången...

Det är inte så att det är nån crank rpm som är satt lite högt och den inte ger nån soppa förrän det nåtts?
Fulladdat batteri och ett till batteri via startkablar så borde det bli lite bättre snurr (om du inte vill peta planlöst i VEMSet)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Kan inte mycket om detta heller men det liknar mitt problem.
Hur bra är batteriet underhållsladdat?
Testa batteriet, batteribyte löste mitt problem.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Skruva banåkabil
Bilen startar inte. Frågor om styrsystem?
1, 2   >>
1792 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande