Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru wrx sti -15 "sun-maid"
1, 2   >>
3468 besök totalt
AndersI
Luleå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 7


Trådstartare
Då ska jag starta min (vad jag kan komma ihåg) första projekttråd ever! trots att jag pysslat med motorfordon och motorsport i många år och former, allt från bilar, motorcyklar och snöskotrar så har man inte gett sig till känna på nåt forum.

Nåja för att börja historien varför jag står med en jävulskt bucklig wrx sti från 2015 så började den egentligen redan för omkring 20 år sen då jag tyckte subarus rallybilar var nåt av det fränaste som fanns och jag bestämde mig för att en vacker dag ska jag äga gatversionen, några år senare efter mycket jobb och slit hade jag äntligen råd att köpa en två år gammal impreza gt -00.

Den bilen kördes flitigt ett par år både på och utanför vägar och isbanor😅 tills det dök upp en prospeedbyggd impeza gt också från -00 så en påse pengar lades mellan till den😅.
Tyvärr var inte mycket byggt rätt på den bilen, motorn hade sjukt kort register och växellådan höll inget vidare trots rakskuren drevsats.

Bilen kördes in i verkstan redan efter ett par hundra mil i min ägo och totalt 2xxx mil sen ny och där står den fortfarande.

Tanken från början var att bygga en ny motor med brett register och omkring 500hk samt att resten av drivlinan skulle förstärkas i form av låda och bakdiff från audi s4 biturbo, egentligen är det mesta klart men tyvärr är den drivlinan inte speciellt banvänlig i mitt tycke med torsen i mitten och öppna diffar fram och bak.

Som sagt imprezan ställdes bort 2005 så den har stått i snart 14 år men så dök det upp en rullad wrx sti -15 på annons som jag mer eller mindre köpte osedd som donator till impreza gt:n iom att det sitter ganska fina drivlinor i dom med ställbar/aktiv centerdiff samt diffbroms både bak och fram! Som en bonus så ska dom lådorna hålla för hygglig effekt också, en till bonus är att konverteringen till den äldre imprezan är förhållandevis enkel.

Sti:n hämtades och efter att ha sanerat ut allt glas och bråte ur den samt kollat så kamdrivning såg ok ut samt att det var alla vätskor i den så hängdes ett batteri i och bilen small igång direkt!! Då genast började tankarna att den kanske är lite för bra för att skrota ner som donator!
Jag hissade upp den och kröp under o kikade och till min förvåning så var den i princip intakt under! Då togs beslutet att det ska bli banbil av den!

Jag hoppas ni hängde med i texten och ni får ha överseende med bristfällig stavning och meningsbyggnad! 😂

/Anders med russinbilen





_________________
Anders Isaksson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Med risk för att låta pessimistisk. Men går något att spara från den där??

Jag har själv krockat bilar, alldeles för många ggr.
Och min erfarenhet av betydligt mindre krockar än den där ser ut att ha råkat ut för. Är att det mesta i väg drivlina. Kardan, drivaxkar, växellåda etc. Är snea och inte längre duger. De brukar skära ihop ganska snart efter man börjar bruka de igen även om det inledningsvis känns bra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
AndersI
Luleå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 7


Trådstartare
Haha jag förstår du är skeptisk! 😆 visst motorn kan väl vara en chansning iom den rullat men att drivaxlar, växellåda mm skulle tagit stryk ser jag högst osannolikt iom bakvagn, framvagn samtliga bärarmar är intakta men tiden får utvisa hur det lirar, bilen är testkörd ett par timmar iaf utan några tendenser till missljud. Skulle nu drivlinorna ta så mycket stryk av en krock så skulle väl bilskrotarna bli tvungna kassera en hel del motorer, växellådor mm.

Tanken med det här bygget är inte att repa upp den till nyskick men däremot ska all dålig plåt bytas så chassit/karossen blir bra sen får stötfångare, skärmar bakdörrar bytas när det dyker upp begade delar.
Om någon vet var man kan tänkas få tag i typ rallycrossplast skärmar, huv front mm får ni gärna tipsa!

_________________
Anders Isaksson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Har inte RP glasfiber nått till Subarun?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Intressant! Den här tråden skall följas!
Med vänlig hälsning /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
AndersI
Luleå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 7


Trådstartare
Tackar för tipset Nisse! Tyvärr har dom inte det, kan tro att dom inte är omöjliga ifall man fixar en bil dom kan gjuta av, problemet verkar vara att den här karossen är relativt ny iom att den kom -15.

Jag har hittat endel kolfiberdelar men det känns inte så aktuellt till hur jag ska använda bilen

Det var roligt höra Claes!👍😃

_________________
Anders Isaksson
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68



Spännande! Det här ska bli kul att följa

//Oskar

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Fedt projekt, jeg vil anbefale at næste kob er



thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
AndersI
Luleå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 7


Trådstartare
Roligt Oskar! 😃
Hahaha! Flemming! Jag är tacksam för alla förslag! 👍😆

_________________
Anders Isaksson
Citera
AndersI
Luleå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 7


Trådstartare
Här får ni nåt att klura på vad jag snickrat ihop till projektet! 😁delarna är byggda av skrot från bra o ha bråten så funktion före finish även på det här! 😃




_________________
Anders Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Dragplattor och fästblock för riktning i bänk

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Spännande!!

Jag har mindre liknande projekt med min stackars Aristo som jag satte i en elstolpe...
Lycka till

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
AndersI
Luleå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 7


Trådstartare
Lillen skrev:
Dragplattor och fästblock för riktning i bänk

Helt riktigt Jocke! 👍 tanken är att rikta upp allt i egen regi, jag menar hur svårt ska det vara att dra till lite bucklig plåt!😅😆

_________________
Anders Isaksson
Citera
AndersI
Luleå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 7


Trådstartare
FreddieL skrev:
Spännande!!

Jag har mindre liknande projekt med min stackars Aristo som jag satte i en elstolpe...
Lycka till

Tackar Fredrik! Läste igenom din tråd, tråkigt på en såpass ovanlig bil dessutom! Lycka till även du med repet! Uppdatera gärna med bilder under bygget/reparationens gång! 👍😃

_________________
Anders Isaksson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Måste vara att Det blir värre på bilder. För på min telefon som jag surfar på, ser det inte ut att finnas en enda intakt plåtbit på hela bilen

Klart allt går. Men det ser verkligen ut som att troligen det allra mesta sitter snett.

Men ska defenetivt följa.

Jag har själv rett ut å repat bilar som vid första anblick ser ut att vara redo för pressen, så vet att det ibland ser värre ut än det är. Så Jag håller tummarna thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



Fint mer fler Subaru på rejsa. Välkommen!

Har själv gjort mycket forskning på vad man ska bygga för Subaru motor till banbruk. Om du ska fortfarande satsa på bredd register och 500hk tar en titt på hybrid motor. Typ ej257 med ej207 vevaxeln . 2.34L. Det snurra lätt till 9k och slå in med circka 4200. Finns mycket info på NASIOC.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Nathan skrev:
Fint mer fler Subaru på rejsa. Välkommen!

Har själv gjort mycket forskning på vad man ska bygga för Subaru motor till banbruk. Om du ska fortfarande satsa på bredd register och 500hk tar en titt på hybrid motor. Typ ej257 med ej207 vevaxeln . 2.34L. Det snurra lätt till 9k och slå in med circka 4200. Finns mycket info på NASIOC.


Det var en udda kombo jag inte hört förr. Kompenseras med massa laddtryck anar jag?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



Nej man får faktiskt mer effekt för samma laddtryck än 2.5. Har att göra med sänkt slaglängden och kolvhastighet.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Nu blev jag nyfiken.
För att slippa googla, vad är det för slag /borr på de olika motorerna och vad blir det på den hybriden??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



EJ207: Bore 92 mm (3.62 in) Stroke 75 mm (2.95 in)

ej257: Bore 99.5 mm (3.92 in) stroke 79 mm (3.11 in)




2.34L (Man kan köra med standard längd på stakarna eller +2 eller +4mm längre.)
99.5mm bore x 75mm Stroke


En av de första som gjorts (varvade bara 8500 med denna) 520 whp @ 21 psi https://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2086005

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



De blir en Väldigt överkvadratisk motor. Personligen kan jag tycka att Ej257 motorn borde lämna mer effekt vid samma tryck om allt annat är lika, men de finns ibland faktorer som är svåra att se som kan sätta de ur spel 257an är ju redan ganska överkvadratisk, ännu mer borde bara förorda lägre kolvacceleration (Och därmed bättre hållbarhet på högre varv), inte samtidigt överkompensera för en lägre slagvolym. Det Låter med andra ord ganska otroligt

Samtidigt kan en sänkt kolvacceleration fungera bättre mot portarnas utformning så grund designen av porten fungerar bättre varpå man får bättre verkningsgrad.

Jag vet av en motor som genom att gå upp 15mm i staklängd helt plötsligt började leverera massvis med mer vrid långt ner i registret, även de något som låter otroligt. Men förmodligen hjälpte de förändrade kolvhastigheterna resten av systemet att fungera bättre vilket gav mer effekt. Så de är väl fullt möjligt att de är något liknande som händer här i så fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru wrx sti -15 "sun-maid"
1, 2   >>
3468 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande