Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster 986s 2003
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5893 totalt)
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Halloj, dags att vara duktig och lägga upp lite info om min leksak.. :-)

Som rubriken avslöjar: Boxster 986s 2003. Målsättningen är att få bilen så banduglig som möjlig med så synbart/kännbart små modifieringar som möjligt. Den ska alltså fortfarande fungera som "daily driver". Då det är ganska svårt att höja effekten på M96:an utan större ingrepp så är fokus på viktreducering och väghållning.

Genomfört:
Lättare fälgar: Fuchs
R-däck: Cup-2
X51-oljetråg
Bakre spoiler och mekanik bortplockad, ersatt av Hofele fast vinge
GT3-front med Cup-splitter
Vänt på mittenkylaren och styrt om luftflödet över huven, tätat undertill.
GT3-bromsluftkylare
Plockat ur mattor fram/bak/bakom stolar/ovan motor
Racebatteri: Odyssey 925
Plockat bort ena signalhornet för att spara några gram...

På gång just nu:
Montering av GT3-undre armar fram för mer neg camber
Sidokjolar, mest för att den inte ska se så framtung ut med Cup-splittern.
Innan sommaren är över lär Cup-2:orna ersättas av trofeo R

På jakt efter just nu:
Skalstolar
Solida bussningar till GT3-armarna
Brey Krause roll bar
Titanium hjulbultar
Lättare spacers

Fantasier inför framtiden:
Lithiumbatteri
Kolfiberhuv
Justerbara toe links bak
Solida bussningar bak
Öhlins chassie
extractorgrenrör
100-200 cell kattar
987-airbox
roligare throttelbody/plenum
Lättare bakre ljuddämpare, om jag kan hitta någon utan "drone"
Mappning



Har säkerligen glömt någon detalj...





_________________
Robert Jonsson
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 588



Härlig bil, har själv varit sugen på en Boxster S fast hus och annat kommit ivägen. Ska bli kul att läsa om dina bravader med bilen thumbs up

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3674



Trevlig mix av glassätare, daly driver och banbil.
Boxster (och Cayman) är verkligen underskattad som sportbil. Ska bli kul att följa din tråd och se hur bra den kommer att bli.
Riktigt snygga fälgar. Vad har du för storlek på dom?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Role skrev:
Härlig bil, har själv varit sugen på en Boxster S fast hus och annat kommit ivägen. Ska bli kul att läsa om dina bravader med bilen thumbs up


Tack du, var själv i samma läge i många år, men plötsligt händer det ;-)

_________________
Robert Jonsson
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Trevlig mix av glassätare, daly driver och banbil.
Boxster (och Cayman) är verkligen underskattad som sportbil. Ska bli kul att följa din tråd och se hur bra den kommer att bli.
Riktigt snygga fälgar. Vad har du för storlek på dom?


Tack Daniel, ja du har förstått exakt vad det handlar om, det är just mixen som är kul med denna bil tycker jag. Jag försöker att skynda lite långsamt då jag tycker att det är aningen dyra delar, det är väl nackdelen med Porsche om man ska hitta nån.

Fälgarna är 18" Fuchs


På denna bild hade jag kvar gamla fronten, då var den betydligt nervösare i framvagnen i högre farter.

_________________
Robert Jonsson
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag håller på och bygger om en likadan åt min fästmö, fast vi gör om den lite mer så som hon vill ha den....
Vi ska ha fuchsfälgar på den. Kommer Dina fälgar från en Porsche lr är det eftermarknadskopior?
Om Porsche- vilken modell??
Vad räknar Du att byte av plenumboxen kan ge??

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Mr Hoffman.. Vilket brutalt bygge du håller på med, blir ju grymt det där!

Mina är Otto Fuchs nytillverkade 18" https://shop.fuchsfelge.de/index.php?id=245&no_cache=1&tx_comm . . . .


Det verkar inte finnas mycket bevisade fakta vad gäller effektökning på dessa, men om man optimerar insug/avgas kanske det kan handla om max 10-20 hk.. Så, ett nytt plenum ger väl knappast några magiska siffror. Jag har inga fakta men har noterat att det är svårt att hitta någon som kan bevisa stor effektökning bara genom bättre andning. Ska man ha riktig effekt så finns väl två vägar: Turbo/kompressor (inkl smidda stakar etc för hållbarheten) alternativt uppgradera cylindevolymen, tex hos Hartech i England.. Endera vägen så blir det dyra hk. Om jag skulle snubbla på en 996-motor 3.6lit så skulle jag kunna tänka mig att sätta i den och sälja min 3,2. Så, jag ägnar mig främst åt viktminskning av den orsaken.

_________________
Robert Jonsson
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Dubbelpost

_________________
Robert Jonsson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fuchs ser ju riktigt bra ut på den thumbs up .
Hade gärna haft 17" på min 944 men är inte riktigt beredd att betala för det. De har ju riktigt fin vikt thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Fuchs ser ju riktigt bra ut på den thumbs up .
Hade gärna haft 17" på min 944 men är inte riktigt beredd att betala för det. De har ju riktigt fin vikt thumbs up


Tack Eddie, viktminskningen från originalfälgarna gjorde faktiskt stor skillnad i körkänsla.

_________________
Robert Jonsson
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Råkade titta in hos RADNE i Haninge och det visar sig att det följde med ett par stolar hem.. Blev dessa: https://www.sparco-official.com/en/sedile-evo-ii-qrt.html

Tanken var att börja installera i helgen, men en tanke gnager.. Jag satt bra i stolarna men var inte nackstödet lite lågt?? Är det något som är viktigt så lör det väl vara att man får full support för nacken vid en smäll bakifrån.

Är det någon som har sett någon "tabell" eller dyl för hur en stol skall passa? Jag är 184cm lång, bara muskler såklart :-)

_________________
Robert Jonsson
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Hej!

Vad har du tänkt köra med för bälte, 3,4 eller 6 punkts?
Vid 4-6p bälten är det viktigt att hålen i stolen passar med axlarna, bältet ska gå parrarellt med axlarna eller ner till 20grader nedåt mot infästningen. Klart att du ska kunna vila huvudet bakåt mot nackstödet.
Lycka till.

_________________
Roger Risberg
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3674



Raceroger skrev:
Klart att du ska kunna vila huvudet bakåt mot nackstödet.

Då gäller när du har hjälm på dig då det är en racingstol.
Alltså borde det vara lite luft mellan nacke och nackstöd när du kör utan, annars kommer du att sitta framåtlutad med huvudet när du kör med hjälm.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Tack för bra input, återkommer med rapport efter helgens bravader..

_________________
Robert Jonsson
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Raceroger skrev:
Hej!

Vad har du tänkt köra med för bälte, 3,4 eller 6 punkts?
Vid 4-6p bälten är det viktigt att hålen i stolen passar med axlarna, bältet ska gå parrarellt med axlarna eller ner till 20grader nedåt mot infästningen. Klart att du ska kunna vila huvudet bakåt mot nackstödet.
Lycka till.


Inleder med 3-punktsbältet då jag saknar riktig bur..

_________________
Robert Jonsson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Har lite prylar till din bil till salu. Skicka PM vid intresse. Har ju tävlat lite med bilmodellen.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
[img]


Grymt nöjd med stolarna![/img]

_________________
Robert Jonsson
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
200 cel kattar på gång.
[/img]

_________________
Robert Jonsson
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Tack för tipset på fälgarna! Det får bli likadana för oss.
Snygga kattar Du fått tag på med. KOmmer nog bygga hela systemet själv på vår då jag väl bestämt vilken typ av effektökning vi ska gå på. Dock blir det nog utan kattar isf,,,,Motorn har jag redan pillrat isär och orginalstakarna ÄR smidda - fast Du menar säkert H-profilstakar. Hör Du talas om någon som har en halv motor liggande får Du gärna skrika till då vi bla behöver en stake/kolv och ena blockhalvan - annars blir det att fodra blocket- bara vi bestämt volymen.
Du kommer nog se den här tids nog då den är klar då Incan spenderar det mesta av sin tid i Täby där vi har vårt ena boende.
Trevlig läsning!! Keep it up!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Rob986
Täby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 21


Trådstartare
Kul Hoffman, jag ska hålla ögonen öppna efter ditt bygge, vore kul att se!

Vad gäller vevstakarna är jag inte någon expert men jag har för mig att man brukar se dessa som en "weak link", saxar ett stycke från LN-engineering: The factory connecting rod utilized in the M96 and M97 engine is manufactured using a powdered metal process and feature cracked caps. This method of manufacturing helps reduce cost, but results in a connecting rod with a limited fatigue life and that is not rebuildable.

Nåja, nu har jag i vart fall fått hem alla delar till mitt nya avgassystem, så nu är det väl dags att ge sig in i närkamp med de där hemska grenrörsbultarna, hoppas få loss utan att bryta någon.





_________________
Robert Jonsson
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Mycket trevliga bilar det där, det blir lite tråkigt resonansljud med den typen av slutdämpare.
tror att ett extra rör på 1,5-2" som förbinder höger och vänster kammare i kröken vid ändrören skulle göra mirakel för det...

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster 986s 2003
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande