Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Momentdragning: Tankar och funderingar
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (1629 totalt)
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 222


Trådstartare
Hallojsan
Fick tillfälle att mäta upp en Biltema momentnyckel anno 2009, tänkte presentera resultatet som överaskade mig ordentligt.
Nyckelns liv har varit ganska lugnt, legat i olika lokaler och bilar under sin livstid, två lokaler utan värme och en med värme.
Nyckeln är en Biltema 20-210 nm med art.nr 10-241, nyckeln kom med 10 års garanti och det har den ju faktiskt levt upp till.

Uppmätningen gjord i kalibrerad mätare, drog bara tre gånger pga dåligt om tid.

Moment 1 2 3
20 nm 20.0 20.9 21.1
30 nm 30.5 30.1 29.9
40 nm 38.9 38.9 39.3
60 nm 58.2 58.3 58.6
80 nm 77.7 77.4 77.3
100 nm 96.6 96.6 97.2
120 nm 117.0 115.8 115.9
140 nm 137.9 134.6 136.6
160 nm 157.7 157.3 157.2
180 nm 177.7 178.1 177.1
200 nm 198.5 198.6 199.2
210 nm 209.1 208.6 210.3



Hur ser vi på momentdragning rent allmänt, hur många använder faktiskt en kalibrerad/uppmätt nyckel?
Jag kan ju förstå att man kanske inte kalibrerar en nyckel som används en gång om året, men för er som skruvar motorer och drar kritiska moment är det kanske en viktigare punkt.
Hur/vad kan variationer på 5, 10 eller 15 mn inverka på ett skruvförband eller en motors livslängd, driftsäkerhet eller gång?

Ordet är fritt.

_________________
Joakim Losgård
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Konstigt att det diffar så på just 40 Nm ?
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 222


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Konstigt att det diffar så på just 40 Nm ?

Skrivfel, fixat!

_________________
Joakim Losgård
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



På jobbet använder vi momentnycklar som går mellan 4-20 Nm. De är alltid inställda på max moment, vi släpper aldrig på justeringen.
De kalibreras en gång om året och vissa nycklar har nog hängt med i snart 20 år med tanke på hur många gamla klisterlappar det sitter på dem.

Vi drar uttagsventiler för medicinska gaser med nycklarna, lite intressant eftersom vissa tillverkare har grovgänga på andningsluft och fingänga på syrgas.
Men vi drar åt med samma moment, 20 Nm...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 222


Trådstartare
Skrämmande med medicinska gaser som dras åt lite sisådär, men det verkar ju funka.
Vi har 4 olika momentnycklar per station som är av det röda märket, dessa mäts, justeras och får stämpeln godkänd kalibrering hos auktioriserat företag årligen.
Ändå visar dom 10-15 nm fel efter någon månads användning, dessa hänger alltid inställda på "rätt moment".
Känns ju som att man vill ha lageröverfall med korrekt nm, sett till våra momentnycklar så undrar jag hur många som egentligen har en nyckel som faktiskt visar rätt hela användningstiden, inte bara den närmsta tiden efter kalibreringen.

_________________
Joakim Losgård
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Hur många håller momentnyckeln rätt, och hur många drar med rätt hastighet då?
Jag minns inte exakt tyvärr, men gick en utbildning för 10 år sedan hur man skulle momentdra rätt. Föreläsaren poängterade att man skulle dra de första 80% av momentet på 20% av tiden, och de avslutande 20% betydligt långsammare (dvs 80% av tiden). Samt såklart rätt smörja och även smörja under skallen.

Någon som kommer ihåg eller kan det där med tiden och hastigheten? Kan ha varit 70/30 eller 90/10 också...
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 222


Trådstartare
Det med tiden var något nytt, jag har alltid gått på känsla, drar mjukt när det börjar gå trögt.
Brukar finnas angivet om momentet är med eller utan smörj, eller så finns moment för både och i vissa fall.
Men här kanske finns någon slags standard också?

_________________
Joakim Losgård
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Losgard skrev:
Vi har 4 olika momentnycklar per station som är av det röda märket, dessa mäts, justeras och får stämpeln godkänd kalibrering hos auktioriserat företag årligen.
Ändå visar dom 10-15 nm fel efter någon månads användning, dessa hänger alltid inställda på "rätt moment".

Hur försiktiga är dom som drar momentet då?
Sluta dra när det klickar eller drar lite extra?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 222


Trådstartare
super7 skrev:
Losgard skrev:
Vi har 4 olika momentnycklar per station som är av det röda märket, dessa mäts, justeras och får stämpeln godkänd kalibrering hos auktioriserat företag årligen.
Ändå visar dom 10-15 nm fel efter någon månads användning, dessa hänger alltid inställda på "rätt moment".

Hur försiktiga är dom som drar momentet då?
Sluta dra när det klickar eller drar lite extra?


//Nisse


Ingen aning, vi jobbar inte ihop/samma tid.
Kan väl anta att 50% gör rätt och andra hälften fel.

_________________
Joakim Losgård
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Nån typ av tillverkning eller?
Då brukar utrustning behandlas rätt så illa
beroende på hur stort företaget är....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det här kan man krånga till hur mycket som hälst
Kanske läsvärt, se
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=194

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Har köpt två riktigt billiga momentnycklar på Clasohlson då jag fick presentkort där, kollade dem på jobbet och de stämde på nån nm hit eller dit beroende på hur jag drog.

Tror att det kommer skilja mer på vem det är som drar, hur bra gängan blev gjord, rost/ärg/smuts på gängan eller om den smörjs. Dessutom är spridningen i produktion stor, alltså produktion där man skruvar ihop t ex lastbilar.
Har varit med om att en momentet för en skruv i ett förband varit specad att hamna mellan 15-30 Nm, det är inte så noga att man behöver oroa sig för +-3 nm när man ska dra en M8 eller uppåt. När biltillverkaren skruvade ihop era bilar från början var de aldrig så noga, ev i några undantagsfall.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Karl V skrev:
När biltillverkaren skruvade ihop era bilar från början var de aldrig så noga, ev i några undantagsfall.

Dom flesta använder nån typ av
https://www.atlascopco.com/sv-se/itba/products/assembly-solutions/pneu . . . .

Och på jobbet är det service och kalibrering månadsvis på skruvdragarna thumbs up
Och på bultar eller muttrar där det säkerhetsklassat bultförband
så dras det med knäcknycklar.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Karl V skrev:
Tror att det kommer skilja mer på vem det är som drar, hur bra gängan blev gjord, rost/ärg/smuts på gängan eller om den smörjs. Dessutom är spridningen i produktion stor, alltså produktion där man skruvar ihop t ex lastbilar.
Har varit med om att en momentet för en skruv i ett förband varit specad att hamna mellan 15-30 Nm, det är inte så noga att man behöver oroa sig för +-3 nm när man ska dra en M8 eller uppåt. När biltillverkaren skruvade ihop era bilar från början var de aldrig så noga, ev i några undantagsfall.


Verkar vara skillnad på Lastbilar och Personbilar, finns inte ett förband i en personbil som inte dras med specat moment och många loggas också. Det är garanterat inga 15-30Nm spann vi pratar om då utan standard för skruvdimensionen eller ett moment/moment-vinkel speciellt framtaget för förbandet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Har ritat lite automotive produktionslinor..

Fick specat från konstruktion på bakaxelkopplingen, 8,8 +-0,1Nm
Samma station skulle vi även dra en ventil med 38 +-0,5Nm
Försökte få igenom 9,1 +-0,1 för då kunde vi köra på en skruvdragare som va specad 9-45 men fick nej på det.
Vilket resulterade i en extra skruvdragare för drygt 200tusen...

Tror det va Atlas dragare, servades regelbundet.
Inbyggd momentmätning såklart, varje dragning loggas på varje kopplings serienr.
"Smart arm" som känner att du drar rätt skruv.
Regelbunden mastring med extern momentmätare.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



MaZ skrev:
Karl V skrev:
Tror att det kommer skilja mer på vem det är som drar, hur bra gängan blev gjord, rost/ärg/smuts på gängan eller om den smörjs. Dessutom är spridningen i produktion stor, alltså produktion där man skruvar ihop t ex lastbilar.
Har varit med om att en momentet för en skruv i ett förband varit specad att hamna mellan 15-30 Nm, det är inte så noga att man behöver oroa sig för +-3 nm när man ska dra en M8 eller uppåt. När biltillverkaren skruvade ihop era bilar från början var de aldrig så noga, ev i några undantagsfall.


Verkar vara skillnad på Lastbilar och Personbilar, finns inte ett förband i en personbil som inte dras med specat moment och många loggas också. Det är garanterat inga 15-30Nm spann vi pratar om då utan standard för skruvdimensionen eller ett moment/moment-vinkel speciellt framtaget för förbandet.


Tror inte det är nån större skillnad. Sist jag var på motorlajn så var det bara atlas dyra eldragare överallt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Losgard skrev:
Skrämmande med medicinska gaser som dras åt lite sisådär, men det verkar ju funka.


Gasuttagen är väldigt simpla saker, typ en tryckluftskoppling som dras fast på en bottendel av mässing. Tätningen mellan är en O-ring, så det spelar inte så stor roll om man drar med 5 eller 15 Nm.
Det blir tätt om man drar med handkraft, momentnycklarna är mest till för att mindre erfarna montörer inte ska ladda på för kung och fostervatten med den största skiftnyckeln de kan hitta.

Nu börjar flera tillverkare av gasuttag gå över till två-tre små skruvar eller muttrar istället för en stor mutter som det varit innan.
Det är lättare att dra tre M6 muttrar med rätt inställd eldragare än att vinkla ner en momentnyckel med 33ans U-fattning i en smal kanal.


För övrigt kan jag bara hålla med super7, verktyg och utrustning behandlas ganska vårdslöst i allmänhet. Mer än en gång man sett klantarslen stå och använda skjutmått som brytverktyg...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



MaZ skrev:
Karl V skrev:
Tror att det kommer skilja mer på vem det är som drar, hur bra gängan blev gjord, rost/ärg/smuts på gängan eller om den smörjs. Dessutom är spridningen i produktion stor, alltså produktion där man skruvar ihop t ex lastbilar.
Har varit med om att en momentet för en skruv i ett förband varit specad att hamna mellan 15-30 Nm, det är inte så noga att man behöver oroa sig för +-3 nm när man ska dra en M8 eller uppåt. När biltillverkaren skruvade ihop era bilar från början var de aldrig så noga, ev i några undantagsfall.


Verkar vara skillnad på Lastbilar och Personbilar, finns inte ett förband i en personbil som inte dras med specat moment och många loggas också. Det är garanterat inga 15-30Nm spann vi pratar om då utan standard för skruvdimensionen eller ett moment/moment-vinkel speciellt framtaget för förbandet.


Nja det är specat på lastbilarna med. Men det blir mer skillnad än vad dragaren kan ge.
Även i produktion där man specar noga kommer det skilja mer i klämkraft än vad momentnyckeln klarar att vara noga. Är det minsta skit i gängan, färg, fett eller minsta defekt på skruv mutter motsv så kommer det skilja.

Dessutom var detta bara ett exempel på hur noga eller inte noga vissa skruvförband behandlas även i modern produktion, i viss produktion då uppenbarligen.

Har varit med om att vi har bytt till en annan skruv med annan ytbeläggning i produktion och då behöver man justera momentet. Vad menar jag med detta?

Jo när ni skruvar i hobbygaraget spelar det ingen roll om momentnyckeln visar 3 nm fel på 40 nm om ni använder en annan skruv, återanvänder en skruv, smörjer mer eller mindre med ett annat fett, drar skruven för tredje gången osv.

Den lilla skillnaden som momentnyckeln gör i exakthet försvinner i bruset av allt annat som på verkar i hobbygaraget.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



En anledning till att man vill vara nog i produktion med momentdragarna kan ju vara att det sprider på alla andra faktorer som påverkar vilket gör att man kan eliminera en faktor som påverkar och då minskar man toleranskedjan.

Bara för att momentnyckeln är noggrann ner till 0,1 % betyder det ju inte att klämkraften på förbanden kommer vara noggrann ner till 0,1 %.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Jag ska förtydliga för jag inser att jag säger emot mig själv.

I produktion där nära där jag jobbar hade vi en skruv som var ok mellan 15-30 Nm, det tajtades till men inte till några +-1 Nm. Den skruven höll en kolv i en lufttryckscylinder, lossnar skruven blir fordonet ståendes utan att kunna växla.

Ja produktionen använder bra dragare så momentet skiljde säkert mycket mindre än vad som var specat på ritningen. Frågan är om det spelar nån roll om skruven är dragen med 21 eller 25 Nm? Jag tror verkligen inte det. I produktion där man tillverkar många tusen artiklar per år vill man minimera antalet okända faktorer, kan man ta bort osäkerheten i dragaren ja då har man en faktor mindre i toleranskedjan. När de gör 100 000 artiklar per år får de artiklar där alla dåliga faktorer har samverkat då kan det bli utfall.
Blir det utfall på 1% kanske man måste kontrollera eller åtgärda 100% om den där 1% utfallen leder till t ex motorras.

Är det tillämpligt i hobbygaraget?
Nej inte för mig, jag återanvänder skruvar, tar skruvar med andra ytbelägningar, ibland smörjer jag, ibland används locktight. Vissa skruvar kör jag genom gängsnitt osv.

I mitt hobbygarage spelar det ingen roll om jag har en biltema momentnyckel eller en 100 000 kr exakt momentnyckel. Andra faktorer spelar större roll när jag skruvar.

Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Har läst den här tråden igen och funderat mera, om man bortser från hobbygaraget där det är andra faktorer som påverkar är det ju en intressant diskussion om momentdragning i produktion.

Den artikeln jag pratar om är designad för 15+ år sedan. Troligen har man optimerat matrialval, dimensioner mm i produktion ganska mycket sen dess.

Cedric, Fixxe och Maz har ju andra erfarenheter av mycket mer välspecade moment och höga krav på dragarna. Det är troligt att tillverkarna ser en vinning i att vara så noga annars hade de inte spenderat pengarna på dyra dragare. Om hen är noga med vilket moment hen använder kanske kan man slimma designen så att det blir en större vinst i sparat material och vikt än vad dragarna kostar?
Så har man en väldigt ny bil i hobbygaraget och skruvar med motorn är det nog mer noga med momenten än när man skruvar en överdimensionerad B23.. kanske säger sig självt..

Sen funderar jag på provningen i designfasen.. designen testas med prototypartiklar som kanske är sandgjutna istället för pressgjutna när det kommer till t ex växellådshus. Grejerna skruvas ihop i labverkstad av mekaniker med klicknycklar istället för de dragarna som finns i produktion. Lådorna är isär flera ggr, ibland lagas trasiga gängor med helicoil. På dessa lådor kör man funktions och livslängdsprov och använder det datat till produktion där momenten specas upp väldigt noga fast det kanske skiljer rätt mycket jämfört med det man provade. hmmm hmmm hmmm

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Skruva banåkabil
Momentdragning: Tankar och funderingar
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (1629 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande