Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
AN bränslekopplingar
15 besök senaste veckan (2500 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238


Trådstartare
Jag är rätt grön på AN-kopplingar,men jag ska bygga om bränslesystemet med bla en surge tank.

Var på Biltema och inhandlade en del delar, bla en 90-graders anslutning. När man skruvar fast den på en slang så går den fortfarande att vrida på i förhållande till slangen utan att den vrider sig i slangen.

Hur tätar denna sig själv i denna leden, sitter det en o-ring eller liknande i den?
Vad jag egentligen undrar, tål den mycket värme?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



safe skrev:
Jag är rätt grön på AN-kopplingar,men jag ska bygga om bränslesystemet med bla en surge tank.

Var på Biltema och inhandlade en del delar, bla en 90-graders anslutning. När man skruvar fast den på en slang så går den fortfarande att vrida på i förhållande till slangen utan att den vrider sig i slangen.

Hur tätar denna sig själv i denna leden, sitter det en o-ring eller liknande i den?
Vad jag egentligen undrar, tål den mycket värme?


nu e jag väl partypooper å inte riktigt svarar på din fråga....
eftersom det är sjukt varierande kvalitet på AN kopplingarna som finns ute på marknaden så skulle jag aldrig montera biltemas kopplingar på bränslesidan,man vill verkligen inte ha ett läckage.

earls,xrp,raceworks mm brukar funka bra

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Problemet med dom billiga är att de är varierande kvalite, man kan köpa 100st och få 100 bra, eller 100 dåliga.. Dom som är dåliga får man byta ut

De AN kopplingar jag gjort låser sig mot slangen, men kan snurra i änden mot de man skruvar fast den på tills man drar åt, då låser konorna kopplingen så den är stilla. Kan de vara så att du dragit åt för lite?

Biltema har väl sen bara kopplingar för gummislang? Jag får erkänna att jag inte dragit fast någon sådan koppling på slang ännu... Sen finns de två eller tre olika typer av kopplingar för gummislang också. (Jag kör PTFE på hela bränslesystemet, dock kina kopplingar och slangar rakt igenom)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Jag har också kört PTFE av kina kvalitet till mina bilar. Det har funkat bra. Är det bränsle man håller på med kan du pensla på lite smörj så gängan inte skär.

Tycker PTFE slangen med skärring känns bättre att dra ihop än den vanliga koniska kläm kopplingarna.

Jag har kört ptfe till både olja o bränsle. Den är lite hårdare så inte lika böjlig.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Kopplingarna Biltema har ser ut att vara samma typ som de jag kör med, mina är av märket Torques och kommer från ebay.
Har också funderat på hur de tätar vid sviveln men det verkar vara en o-ring.
Hittade en bild


Inte tänkt på att de skulle vara värmekänsliga faktiskt, mina sitter under huven någorlunda fritt så blir nog inte mer än runt 80 grader kanske.
När man väl kör så lär väl bränslet kyla kopplingarna rätt bra också.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238


Trådstartare
Jag köpte de flesta av mina kopplingar från H2M racing, ingen aning om det är skräp eller inte. Då köpte jag PTFE kopplingar och kopplingar för rör.

Biltema var "kompleteringsköp" där jag inte tänkt använda kopplingar, sugsidan på tryckpumpen, returen från surge tank till den vanliga tanken.
Värmefrågan kommer ifrån att jag har lite ont om plats vid surge tanken så jag tiggade fast en biltemakoppling direkt i tanken. Sen upptäckte jag att den gick att vrida på och att en eventuell o-ring inte kan ha överlevt svetsningen...

Den genomskärningsbilden var väl vad jag letade efter. Den ser inte exakt ut som Biltemavarianten men principen lär ju vara den samma.
Man borde kunna demontera kopplingen på något sätt... Ta en tur till Biltema igen och handla en likadan och se om de går att ta isär.

Men fan vad dyrt det är oavset vart man köper det!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Jag tycker att speeding.nu har grymma soppagrejer!

Det är inte dyrt när man ligger upponer i diket med noll soppaläckage

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jag tycker att speeding.nu har grymma soppagrejer!

Det är inte dyrt när man ligger upponer i diket med noll soppaläckage


Alltid dyrt att ligga upp och ned i ett dike Läcka kommer det göra oavsett för tanken luftas till atmosfären.

Speedings slangkopplingar ser på pricken likadana ut som Biltemas. Bortsett från avsaknad av logga och att de bara finns i svart.


Jag har engentligen inga problem med att använda en gummislang och slangklämma, det läcker i princip aldrig. Problemet brukar vara att kunna lossa dem utan att behöva förstöra dom. Jag tänkte det skulle bli lättare att lossa grejerna vid behöv med skruvkopplingar.

Tyvärr brukar slangar nu för tiden släppa igenom bensinångor, kan inte komma ihåg att det var så förr?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



safe skrev:

Tyvärr brukar slangar nu för tiden släppa igenom bensinångor, kan inte komma ihåg att det var så förr?

Därför du enbart ska använda PTFE eller aluminium rör.

Funderar du även på E85 så bör du omgående skippa alla Biltema slangar.

Finns svetsnipplar med AN gänga i olika material som du ska använda istället för att svetsa en slangkoppling direkt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
safe skrev:

Tyvärr brukar slangar nu för tiden släppa igenom bensinångor, kan inte komma ihåg att det var så förr?

Därför du enbart ska använda PTFE eller aluminium rör.

Funderar du även på E85 så bör du omgående skippa alla Biltema slangar.

Finns svetsnipplar med AN gänga i olika material som du ska använda istället för att svetsa en slangkoppling direkt.


Men förr använde man aldrig PTFE utan vanliga gummislangar och de ångade inte bensin raktigenom.
Ska inte köra E85 i denna bil.

Jag vet att det finns svetsnipplar, har såna på ett par ställen, men här funkade det inte, blev för klumpigt. Nu kan jag skruva ihop surge tank med bränslepump till en enhet och få plats med den i ett oanvänt hål i bilen.
Försöker få dit tank, 2 bränslepumpar och ett filter utan att det tar någon mer användbar plats än innan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238


Trådstartare
Nyfikenheten tog överhanden. Det sitter en oring i, verkar vara helt omöjligt att plocka isär dem hela.
Låsningen är i tryckt efteråt och avklippt jäms med.






_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
HolderB16
Västra Götaland
Här sen Okt 2022
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej. Grunnar på att använda en sån här catchtank som hydrauloljetank:

https://houseofmotorsport.com/sv/produkter/catchtank-aluminium-3l-svar . . . .


Jag fattar dock inte vad detta med AN8-anslutning innebär. Det är alltså AN8-hona i tanken, innebär det att jag kan gänga i en AN8-hane enligt bild och få det tätt?



Det känns ju som att normala konkopplingar pressas ihop av en mutter, utan rotatation. D vs inte att man bara skruvar i den ena konan i den andra? Eller är det nån annan koppling som krävs?

mvh

_________________
Andreas Simfors
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



An-systemet är rätt rörigt för oss som inte använder fötter som måttstock.
(När det handlar om racing prylar så stämmer det inte alltid heller)

An 8 borde innebära att den invändiga gängan i tanken är 1/2" npt
Därför att .
An 8 betyder army navy 8/16 " , dvs motsvarar storlek för ett 1/2" rör.

An8 storlek på kon-gängan innebär att det är 3/4" -tpi 16, med ca 37graders vinkel på kronan.


, en an8 std adapter till rak gänga har då 1/2" npt med tpi14 på andra änden


Exempel



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



För anslutningen på den tanken behöver du raka kopplingar som tätar med o-ring https://houseofmotorsport.com/sv/produkter/an8-o-ring-an8-svart/
Brukar kallas även kallas AN8 ORB.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
HolderB16
Västra Götaland
Här sen Okt 2022
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tack!

_________________
Andreas Simfors
Citera
Skruva banåkabil
AN bränslekopplingar
15 besök senaste veckan (2500 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande