Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 31, 32, 33   >>
306 besök senaste veckan (92253 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Blev lite mer plåtkonst på passagerarsidans fotplåt.



Sen har det gjorts ett försök att kolla upp bumpsteer.
Först plockade jag bort hela främre naven och satte lasern så nära den nedre spindelleden och plottade nedre länkarmens rörelse på ett papper fastsatt på garageporten. Det är de svarta prickarna.



Sen satte jag ihop hela hjulupphängningen igen och tillverkade en konsol som håller lasern fastsatt på hjulnavet. Efter det så plottade jag en ny uppsättning punkter och fick resultat enligt bilden. Största avvikelsen mellan punktlinjerna är 25 mm vilket om jag räknat rätt är 1,9 grader ?

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Har hänt en del under augusti, bränslesystemet är helt färdigt. Tanken är provtryckt och betad och elpolerad.
Alla anslutningar är klara och pumpen monterad i tanken.



Bromssystemet är 95% klart, ska fyllas och luftas så att slaglängd och funktion kan provas och pedalstopp monteras. Handbromsen är 100% klar och funkar.



Kardanaxeln är 960'ns orginal axel som är modifierad och balanserad av Kardanaxelservice i Göteborg.



Främre kardanaxelring, blir en bakre också.



Har ritat och provat flera olika varianter på bågar men det blir till slut 2 st små. Bockade från 48x3 rör.



Bältesinfästningarna är färdiga.

Första kontakt med SFRO är tagen, byggbesiktning är betald och jag har fått chassinummer. Återstår en del mindre saker att fixa innan jag kan boka tid för SFRO 1! [/img]
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Låsbleck för banjosarna till främre bromsok. Ett bra tips från SFRO som jag läste nånstans om.



Förstärkningar till främre övre stötdämparfästen.



Hjälpfjädrar bak monterade.



Styrstagsförlängare i stål svarvades fram. Kompletterades med en M6 stoppskruv mot P-änden.
Fler och fler saker på att göra listan stryks innan det är dags för byggbesiktningen.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Wow! Hur snyggt som helst! Vi vill se mer!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Blir alltid lika glad när det kommer uppdateringar här, genomtänkt, snyggt och med detaljrika foto, det här kommer att bli riktigt bra thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



.
Inspirerande bilder! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Riktigt kul att se framgångarna - snyggt och genomtänkt!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Tack för alla vänliga kommentarer, alltid roligt när det man gör är uppskattat även om det ibland kanske mer blir avrapportering av framsteg eller bakslag snarare än en involverande diskussion. Men det kanske kommer framöver.



Näst på tur stod att fixa till oljetråget. Jag hade fått ett redan kortat 960 tråg men det behövs snyggas upp lite och även modifieras för att passa bättre mot min ram.



Först på schemat stod att fixa till lite gamla grova pinsvetsar från kortningen av tråget. Roterande fil fick ta ner dom en del på insidan och sedan går jag över dom med tig'en.



Här har jag kapat bort det som behövde modifieras och slipat rent 10-12 mm runtom det är det ska svetsas på både in och utsida. Innan svetsning tvättas allt med aceton.




All gammal färg skrapades bort med en liten skruvmejsel, det tog ett par timmar.



Sen blev det lite pappersmallar för fyllnadsplåtarna. Fick en bit 4 mm EN/AW 5754 på jobbet som duger till att laga det med.



Första biten ditsvetsad, körde på ca 130 A. 2,4 mm grön tungsten och 2,4 mm tillsats.



Det stora biten var lite klurigare pga den ej raka kanten på vänstersidan, mycket slipande och bockande av plåten i små små steg i skruvstädet så blev det dock ok nog att kunna fylla kvarvarande springa med svets.


Den enkla raka sidan var inga problem att få till, tyvärr tog jag ingen före bild på den andra sidan.



Sen kom den roliga biten.....brrrrrrzzzzzzzzzzzz....





Jag blev själv förvånad över hur lätt det gick att lägga igen svetsarna, inte det minsta problem med smuts eller sot, jag hade räknat med mycket mer sånt.



Färdigt. När det svalnat så fyllde jag det med T-röd och det läckte inte nånstans.
Nu ska jag bara få tag på en 960 oljesticka med tillhörande rör.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Galet snyggt.
Svetsar du alltså aluminium med TIG hemma i garaget?
Saker och ting förändras!
Enligt vad jag fick lära mig när jag var ung så är mörkermakter inkopplade när det gäller att svetsa detta material och man måste på något sätt sälja sin själ för att få tillgång till hemligheterna.
Tekniken kanske har gått framåt?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
OneYet skrev:
Galet snyggt.
Svetsar du alltså aluminium med TIG hemma i garaget?
Saker och ting förändras!
Enligt vad jag fick lära mig när jag var ung så är mörkermakter inkopplade när det gäller att svetsa detta material och man måste på något sätt sälja sin själ för att få tillgång till hemligheterna.
Tekniken kanske har gått framåt?


Tekniken har gått frammåt på så sätt att utrustningen är billigare men kunskapen kostar fortfarande 1 st lätt luggsliten själ.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Har inget att tillföra förutom att du borde sätta hjälpfjädern ovanpå istället för att minska ofjädrad vikt.

Skall läsa hela tråden nån dag när jag får en lugn stund, kul bygge!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



.
Snyggt jobbat i aluminium! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Gör som MaZ och slänger in en kommentar, något jag själv upplevt på min sjua - servicebarheten är sådär på den. Men kardanringen, skruvarna sitter uppifrån vilket gör det svårt att komma åt när alla paneler sitter på. Ska du dessutom helsvetsa sidplåtarna för kardanen så blir det jobbigt när kardanen ska ner.
Annars kul att se en sjua växa fram
En sak som var problem med min sjua också var det svetsade tråget, dom som byggde hade inte planat av tråget efter dom svetsat det så olja smet ut vid svänghjulet och stekte hela kopplingen. Den höll i 400 mil totalt... Men du verkar duktig på att svetsa så det där ha du mer koll på än jag, hur metall slår sig.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



MaZ skrev:
Har inget att tillföra förutom att du borde sätta hjälpfjädern ovanpå istället för att minska ofjädrad vikt.

Skall läsa hela tråden nån dag när jag får en lugn stund, kul bygge!


Även om jag ser inlägget som ett glatt hurrarop och jag vill inte låta "tråkig" , men det är enklast att vända hela stötdämparen om det finns plats. Stötdämparkroppen behövs för att styra fjädrarna.

Fint jobbat Mats thumbs up

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Ser riktigt bra ut - skall bli kul att följa!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Fnatte skrev:
Gör som MaZ och slänger in en kommentar, något jag själv upplevt på min sjua - servicebarheten är sådär på den. Men kardanringen, skruvarna sitter uppifrån vilket gör det svårt att komma åt när alla paneler sitter på. Ska du dessutom helsvetsa sidplåtarna för kardanen så blir det jobbigt när kardanen ska ner.
Annars kul att se en sjua växa fram
En sak som var problem med min sjua också var det svetsade tråget, dom som byggde hade inte planat av tråget efter dom svetsat det så olja smet ut vid svänghjulet och stekte hela kopplingen. Den höll i 400 mil totalt... Men du verkar duktig på att svetsa så det där ha du mer koll på än jag, hur metall slår sig.


Jo det kan bli ett par svetsmuttrar på ena halvan av kardanringen sen så att den kan sitta överst så man enkelt kan lossa skruvarna underifrån. Det kommer även bli en liten access lucka bakom handbromsspaken för att komma åt att justera handbromsvarjern. Alla skruvförband kommer gås igenom för att optimera skruvlängd, typ av skalle och ev. Nordlock brickor på kritiska ställen när delarna monteras inför slutbesiktning.
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



På min sjua har jag bara nitat fast golvplåt och ryggplåten. Alla andra paneler är skruvade. För min del som tävlar med bilen och tar ut motor/växellåda, byter diffar m.m. minst en gång per år är det guld värt att kunna ta bort panelerna för att komma åt. Samma med sidorna i fronten bredvid motorn.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
På min sjua har jag bara nitat fast golvplåt och ryggplåten. Alla andra paneler är skruvade. För min del som tävlar med bilen och tar ut motor/växellåda, byter diffar m.m. minst en gång per år är det guld värt att kunna ta bort panelerna för att komma åt. Samma med sidorna i fronten bredvid motorn.


Det finns ju en anledning varför detta bygget inte ligger i Banbilsavdelningen. Trettio gram ofjädrad vikt per bakhjul är inget som bekymrar mig och ambitionen är inte att plocka ur drivlinan annat än vid generalras.
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Mats Karlsson skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
På min sjua har jag bara nitat fast golvplåt och ryggplåten. Alla andra paneler är skruvade. För min del som tävlar med bilen och tar ut motor/växellåda, byter diffar m.m. minst en gång per år är det guld värt att kunna ta bort panelerna för att komma åt. Samma med sidorna i fronten bredvid motorn.


Det finns ju en anledning varför detta bygget inte ligger i Banbilsavdelningen. Trettio gram ofjädrad vikt per bakhjul är inget som bekymrar mig och ambitionen är inte att plocka ur drivlinan annat än vid generalras.


Kanon, bra inställning thumbs up

BTW, när jag byggde min skulle jag inte heller tävla

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
I går var det dags för SFRO byggbesiktning. Jag kände mig ganska lugn och förberedd men det gick inte alls som jag trott. Visst hade jag förväntat mig lite anmärkningar men kanske inte just dessa.

Det första var om Sierra rattstången var kollapsbar eller inte, jag var ganska säker på att den var det eftersom den är så vanlig att använda i seven byggen men jag hade inte bevis för det. Detta är dock utrett och ok nu.

Sen hade han lite synpunkter på lutningen på de bakre stötdämparna/fjädrarna. Det tyckte jag var väldigt konstigt eftersom det byggts massor med chassin med samma setup som blivit godkända utan problem. Han sa dock att provkörningen fick avgöra om det var ok eller inte.

Sen kom den stora kallduschen, han godtog inte alls mina delrinbussningar eller de uniballs jag har på den främre övre länkarmen. Igen lite olyckligt när andra byggen verkar blivit godkända med liknande delar. Känns som att SFRO behöver bli bättre på att bedömma likadant överallt. Nåja, byte till polyuretanbussningar överallt och bygga om de främre övre länkarmarna till bussningar istället för uniballs är det som står på att göra listan de närmaste veckorna.

I övrigt var det bara mindre detaljer, lite komplettering av triangulering av ramen.
Ett fäste för en bromsslang behöver flyttas ett par centimeter.
Ett bromsrör ska fästas upp lite mer.
Den övre fästpunkten för bältena behöver höjas ett par centimeter för att få lite bättre geometri på bältet.

Back to work !
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Lika bra att uppdatera lite här även om det bara mestadels är tråkig text.
Dagen efter förra inlägget skulle jag hämta SFRO protokollet och då hade besiktningsmannen ändrat sig lite från det han sa på fredagen så han tyckte jag skulle bygga om lutningen på de bakre dämparna med då dom lutade 45 grader vilket var för mycket. Då ledsnade jag lite eftersom liknande bilar gått igenom utan anmärkningar tidigare hos andra besiktningsmän.

Jag samlade ihop lite bilder på mitt bygge och en redan godkänd bil och skickade en fråga till SFRO hur det kan komma sig att snarlika chassin bedöms så olika. Jag fick en snabb och vänlig återkoppling och dom skulle granska ärendet internt.

Idag fick jag svar från SFRO's ordförande. Jag kan ha kvar uniballsen i framvagnen men dom står fast vid ombyggnationen av bakvagnen. Motiveringen till det är att jag vill ansöka om 20kW/100 kg effekt dispensen. För min del känns det som OK kompromiss men jag kommer behöva köpa nya dämpare och fjädrar för att få det att fungera. Nåja, det är bara att hugga i och börja mäta.




Så här får det inte vara ! (iallafall inte om man vill ha 168 hk i en seven)
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 31, 32, 33   >>
306 besök senaste veckan (92253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande