Andra projekttrådar
Projekt Superfive - en lite annorlunda super seven
41 besök senaste veckan (30591 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920


Trådstartare


Nu är det semester så det firar vi genom att sitta i garaget och kolla på Streetweek.... svalt och skönt och med egen kyl för drycker i garaget.



men för att komma framåt med bygget får man göra nåt produktivt också. Tog mig i kragen
och eldade ihop fästen till diffen och hängde den på plats i ramen. Vart lite småvarmt om fingrarna på slutet
när man ligger och eldar med 110A, nya svetshandskar är nog ingen dum idé.





Började också kapa till lite delar till den blivande kardantunneln och näste fast dom.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920


Trådstartare


Det är bra med semester man kan hålla lite tempo i garaget. Detta är de bakre naven. De är avsedda för Sierrans bakre nav men som fått en liten bantningskur i cadden. Dessa har sedan helsvetsats och sen väntar jag på ytterligare en plåt som det ska bli lite gängade hål i.



Bakre övre länkarmar ihopnästa och iväglämnade på helsvetsning av ett proffs.



Make the noise !! Ramen justerad i nivå på pallbockar för att börja hitta rätt position på motorn.



En bit av oljetråget var dock lite väl tajt mot ramen så den tråget fick smaka vinkelslip och bågfil.



Motor och växellåda ihopmonterad och oljetråg på plats. Nu börjar det bli spännande !
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920


Trådstartare


Så med motorn på plats så konstaterades snabbt att ramen och överdelen på växellådan kolliderar om jag vill ha motorn på rimlig höjd. (Oljetråget sticker ner 40 mm under ramen.) Detta kommer jag fixa med en rostfri skyddsplåt senare. En 25x25 profil kapades ur och bockades till och svetsades fast på ramen innan jag kapade bort det raka röret som kolliderade med växellådan.



Svetsarna blir sakta bättre dom med.



Motorn ska rätas upp så den står rakt upp. Växellådsfästet bak får en lite udda vinkel men jag får lösa det senare när motors position är 100% spikad.



Även det bakre röret fick flyttas upp lite. Vi hängde dit insug och grenrör och det verkar som dom får plats även om det är lite tight mellan insugsslangen och ramen och mellan ramen och grenrörets yttre fläns.



Detta är helt nytt för mig, jag har aldrig haft en bil med kardanaxel förut, jag har bara haft bilar där motor och växellåda suttit direkt mot varandra. Här kommer jag behöva lite hjälp av er som läser. Kardanaxeln kommer bli interfacet mellan volvo lådan och sierra diffen. Men hur gör man det på bästa sätt, det kommer behövas nåt som tar upp längsgående rörelser i kardanaxeln dvs nån sorts spline funktion? Eftersom kardanen ändå måste balanseras så funderar jag på att helt enkelt köpa mig ur problemet. Tips och råd mottages tacksamt.



Vinkelmässigt så ska det inte vara några problem att få utgående fläns att vara parallell med diffens ingående fläns.



Jag fick fila upp hålen lite i diffens fästen för att få vinkeln att matcha.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 29



bhttp://www.sveabil.se/ borde kunna fixa en axel åt dig.
Knutkorsen mår bäst med en liten vinkel så att rullarna inte står helt stilla och smörjningen fungerar.

_________________
Mats Berg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920


Trådstartare
Mats O Berg skrev:
bhttp://www.sveabil.se/ borde kunna fixa en axel åt dig.
Knutkorsen mår bäst med en liten vinkel så att rullarna inte står helt stilla och smörjningen fungerar.


Tack för länken.




Ritade upp layouten för kardanen lite snabbt. Växellådan till vänster och diffen till höger.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 5590



Varför skulle du behöva en glidande bit på käranden? Motorn flyttar sig inte och diffklumpen sitter ju skruvad.

Gliddelen behövs väl bara på en stel axel där diffen fjädrar med?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4324



Jag skulle monterat dit en hardyskiva thumbs up


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11429



J.Schuman skrev:
Varför skulle du behöva en glidande bit på käranden? Motorn flyttar sig inte och diffklumpen sitter ju skruvad.

Gliddelen behövs väl bara på en stel axel där diffen fjädrar med?


Saker rör sig när man stressar materialet.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 10010



super7 skrev:
Jag skulle monterat dit en hardyskiva thumbs up


//Nisse

Instämmer

_________________
Tord Ringenha11

Support rejsa, shop from https://rejsa.nu/ann/all.php
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920


Trådstartare
Diffen lär väl inte röra sig speciellt mycket men motor/växellåda kan röra sig en bit och lite värmeexpansion får man väl räkna med också. Hardyskiva skulle kanske funka men känns lite omodernt? eller är det bara mina fördomar? Ska en hardyskiva sitta mellan växellåda och kardan eller mellan kardanen och diffen?
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1217



Smidigare o montera framförallt med lite rörelsemån.

Nån som av glidning eller hardy är ett måste annars ligger det i spänn konstant.

Mycket fint och cleant byggt! Keep it up

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1287



Coolt projekt thumbs up

Skulle de inte funka med ett "mellanlager/stödlager" typ en ombyggd bmw kardan?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4324



ripper skrev:
Coolt projekt thumbs up

Skulle de inte funka med ett "mellanlager/stödlager" typ en ombyggd bmw kardan?

Känns som lite onödigt med ett stödlager på en mellanaxel som har ca 40 cm i cc mellan knutkorsen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920


Trådstartare
Hardyskiva it is....

Verkar dock inte finnas nån till M90/960 då den har fyra skruvar på utgående axeln och jag hittar bara skivor med totalt 6 st hål. Får antingen göra en adapter som passar mot M90 lådan och sen kanske ev köra med 940 kardan med påsvetsad bakre knut från Sierra för att passa mot diffen.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4324



Det går ju att köra med en adapter på diffklumpen
Volvo bultdelning på Fordklump



Ps: Har en mellanaxel liggande om den kan vara av intresse


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920


Trådstartare
Jo den biten ska inte vara några problem att lösa. Det verkar vara vanligast att hardyskivan sitter mellan växellåda och axel iallafall på dom bilder jag hittat. Problemet är att den 960 kardanen jag har inte har nåt fäste för hardyskiva varken fram eller bak så om jag ska använda mig av den blir det enligt nedan:

M90låda/adapter/hardyskivaVolvo940/adapter/kortad960axel/adapter/Sierradiff

Då känns det vettigare att göra så här:

M90låda/adapter/hardyskivafrånSierra/kortadsierraaxel/Sierradiff

Hur är det med hållfasthet för effekt på olika Hardyskivor, finns det anledning att välja nåt från en starkare bil än Sierran?
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 10010



det fanns ju sierror med effekt med. På golfen hade vi låda och diff från sierra rs500 och en hardyskiva. Men det kanske är långt ifrån dina grejjer? det var en getrag dogleg och en 9" diff...

_________________
Tord Ringenha11

Support rejsa, shop from https://rejsa.nu/ann/all.php
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4008



Oavsett effekt på motorn så är momentet i transmissionen begränsat till vad däcken kan överföra till backen. Även Sierran kan spinna loss på ettan och din bil blir rimligen halva vikten på bakaxeln? Du kommer knappast vrida sönder Sierrabitar i en så lätt bil.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5323



De flesta m90 har hardyskiva thumbs up
Samma storlek som många bmw och även många Ford

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1287



super7 skrev:
ripper skrev:
Coolt projekt thumbs up

Skulle de inte funka med ett "mellanlager/stödlager" typ en ombyggd bmw kardan?

Känns som lite onödigt med ett stödlager på en mellanaxel som har ca 40 cm i cc mellan knutkorsen
Tanken var att de är splines om han kände att hardy var "omodernt"

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6920


Trådstartare
Sådär nu är semestern över och det är dags att börja jobba igen.

Tänkte sätta lite press på mig själv genom att skriva en "att göra/ prio lista" så får vi se vad som blir gjort.

1. Montera styrväxel
-behöver CP19/CP20/CP21 plåtar från boken, under tillverkning

2. Fastställa position och vinkel för rattstång/ratt
- behöver rattnav + smådelar till rattstång - beställt
- tillverkning eller inköp av axel mellan rattstång och styrväxel
- sittposition, behöver prototyp av alustol för test

3. Modifiera Sierra nav fram för nedre kulled.

4. Göra klart länkarmar
- Nedre bak, ska helsvetsas
- Övre bak, bocka rör, notchas och svetsas
- Övre fram, rita färdigt, gör design som funkar för caster justering (uniballs mot ram)

5. Svarva alla bussningar.




Främre nedre länkarmar färdiga



Bakre hubbar färdiga



Stöd för rattstång under tillverkning.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - en lite annorlunda super seven
41 besök senaste veckan (30591 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >