Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 31, 32, 33   >>
295 besök senaste veckan (92253 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Bygget står lite still i väntan på hjälp med delar som jag inte fixar att göra själv, bland annat lite bockade rör till främre övre länkarmar.Men jag tänkte uppdatera min lista tills jag har några bilder att visa.

1. Montera styrväxel
-behöver CP19/CP20/CP21 plåtar från boken, under tillverkning


2. Fastställa position och vinkel för rattstång/ratt
- behöver rattnav + smådelar till rattstång - beställt

- tillverkning eller inköp av axel mellan rattstång och styrväxel
- sittposition, behöver prototyp av alustol för test

3. Modifiera Sierra nav fram för nedre kulled.

4. Göra klart länkarmar
- Nedre bak, ska helsvetsas
- Övre bak, bocka rör, notchas och svetsas
- Övre fram, rita färdigt, gör design som funkar för caster justering (uniballs mot ram)

5. Svarva alla bussningar.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Främre övre länkarmar är klara rent teoretiskt, nu ska det bara omsättas i praktik.



Bakre nedre länkarm och nav med bussningar provmonterat.



Främre nedre länkarm provmonterad. Sierra naven befinner sig just nu hos en man med en tjeckisk revolversvarv för brotschning av det nedre spindelledshålet. thumbs up
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Blir det ingen toe justering bak?

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Jodå fast det schimsar jag innanför navhållaren.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


När det inte händer så mycket med bygget får man kompensera med att shoppa roliga saker istället, det är tydligen så sen gammalt. En fals/sick dök upp på blocket för rätt pengar bara 10 minuter bort. Tjöööp!



4 st OZ Superleggera i 17" storlek med 108x4 bultcirkel, ja det duger till mig. Lite kantstötta men det ska nog hinnas med att fixas innan bygget är klart. Kanske blir det nån roligare lack också.



Däcken är ok och duger som byggdäck och till första provkörningen, sen kommer dom nog att bytas till färskare gummi.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


I helgen var det dags att börja bygga de främre övre länkarmarna, lite rördelar och en fixturbehövs.



Mäta, mäta, mäta, grovkapa, mäta mäta kapa, håll tummarna, mät igen och kom ihåg att andas ibland.



Sedan slipa, slipa, slipa och slipa lite till...



Inpassat



6 mm hål för en pluggsvets för fixering innan jag lägger en kälfog mellan svetsänden och röret utan länkhuvudet på plats.




Sedan putsades allt av med scotchbrite rondell och torkades med aceton inför svetsningen. Hade nästan ingen argon kvar så det blev bara några näst men jag kunde inte hålla mig från att provmontera.





Ska nog funka.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Väldigt snyggt thumbs up

Bra foto också!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



varför ledlager i övre bärarmen och bussningar i nedre...??
bussningar brukar vara slitstarkare.. men du kanske har ledlager.. av mycket bra kvalitet??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Michael Th skrev:
varför ledlager i övre bärarmen och bussningar i nedre...??
bussningar brukar vara slitstarkare.. men du kanske har ledlager.. av mycket bra kvalitet??


Tanken var att köra bussningar överallt men för att få lite justeringsmån på Caster så blev det ledlager på den övre länkarmen. Detta efter tips från Martin som jag lånat alla jiggarna och byggbordet av, han fick nämligen bygga om sina länkarmar till detta utförande efter SFRO 1.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Bussningar håller bra, men är gungigare. Så ur väghållningssynpunkt är ledlager bättre.
Däremot ställer de kravet att geometein stämmer väldigt bra, annars blir delarna "överbestämda" vid fjädring och ledlager går sönder.
Därför brukar man rekomendera bussningar oxå på gatbilar som kan tillåta lite flex och ta smällen vid hårda slag som blir när man kör ner i potthål.

Hurvida man vill ha ledlager i övre eller nedre bärarm, beror ju lire på hur hårda bussningarna är. Dina ser ju styva å bra ut så det kommer nog fungera jättebra thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ImaginaryCreations
Klippan
Här sen Okt 2019
Inlägg: 12



Mats Karlsson skrev:

Stöd för rattstång under tillverkning.


Har ni förlängt ramen något för att få plats med volvo-spisen?
Har själv gått i tankarna att stoppa ner en T5:a men funderade på att förlänga ramen något för att få plats med motorn.

_________________
Johan Sahlström
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Nej ramen är standardlängd enligt boken, motorn får plats men det beror ju lite på vad man ska åka med för låda också.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Lite bakvagn monterad med de nya drivaxlarna.



Skar fram ett par stag i 10 mm plåt på jobbet som har samma längd som stötdämparna med halva slaglängden använd.



Länkarmarna fram är ihopsvetsade och klara, ska bara bestämma vart stötdämparfästena ska sitta innan ramen kan ställas ner på marken för första gången.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



shit, bra tempo!

Skillnad på att ha stora barn och små barn märker jag (eller så är du bara inte önskvärd inomhus... )
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
shit, bra tempo!

Skillnad på att ha stora barn och små barn märker jag (eller så är du bara inte önskvärd inomhus... )


Har man gjort klart sina skyldigheter så går det att anhålla om garagetid för det mesta. Tidiga helgmornar innan resten av familjen riktigt kommit igång är bästa tiden.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Bra tempo och kanonsnyggt jobb thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Mats Karlsson skrev:
And ersJepp sson skrev:
shit, bra tempo!

Skillnad på att ha stora barn och små barn märker jag (eller så är du bara inte önskvärd inomhus... )


Har man gjort klart sina skyldigheter så går det att anhålla om garagetid för det mesta. Tidiga helgmornar innan resten av familjen riktigt kommit igång är bästa tiden.


hmmmm
Lördagar 9.00-10.30. Fotbollssträning stora grabben.
Söndagar 8.30 - 9.45. Fotbollsträning lilla grabben.
Får börja gå upp 06.00 helgmorgnar. Men vem ska då dricka upp fredagskvällsgroggen

Men ja gär glad för din skull, att du kan bygga vidare och förnöja oss andra thumbs up

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Igår förmiddag gjordes lite tillfälliga småjobb klara så vi kunde ställa ner chassiet på egna hjul för första gången.
Den ser lite skev ut på bilden pga högre rideheight fram än bak men det har justerats nu.



Idag så spenderades morgonen med att hitta lämplig rideheight och positionen för de övre främre stötdämparfästena.

Setup nr 1 som syns på bilderna gav följande resultat.
Rideheight fram (mätt till botten av ramen) 165 mm
Avstånd från golv till centrum av nav med hjul monterat 320 mm
Avstånd från golv till centrum av nav med hjul demonterat och fullt utfjädrad stötdämpare 250 mm
Avstånd från golv till centrim av nav med hjul demonterat och full infjädrad stötdämpare 395 mm

70 mm ut och 75 mm in känns lite snedfördelat så jag kommer flytta upp det övre dämparfästet ca 15-20 mm. Detta kommer även kräva dubbelt så tjock bumpstop. Planen är att använda dubbla orginal bumpstops från Protech.


Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Snyggt byggt
Men skall du verkligen ha 17" fälgar? Blir så onödigt tungt...
Jag har en uppsättning 15" Team dynamics med r888:or till salu som hade suttit som en smäck;)
Hur som helst bra tempo på bygget, vi syns väl på banorna 2020 thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
camarogbg skrev:
Snyggt byggt
Men skall du verkligen ha 17" fälgar? Blir så onödigt tungt...
Jag har en uppsättning 15" Team dynamics med r888:or till salu som hade suttit som en smäck;)
Hur som helst bra tempo på bygget, vi syns väl på banorna 2020 thumbs up


Japp 17" blir det...är inte så bekymrad om vikt då det är 98% glassätarbil som byggs.

Är dock hög tid att bestämma mig för vad jag vill ha för stolar och jag vet inte om jag ska bygga eget eller köpa färdigt. Jag vill ju ha stolar med ganska låg rygg och avtagbara nackstöd, sen får dom ju inte vara för breda heller, ca 420 mm som max.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Bra tempo, redan nere på hjul thumbs up

Jag gillar dessa stolarna: https://www.corbeau-seats.com/product/classic-bucket-seat/#15005428325 . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 31, 32, 33   >>
295 besök senaste veckan (92253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande