Andra projekttrådar
Projekt Superfive - en lite annorlunda super seven
24 besök senaste veckan (30615 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Av nyfikenhet undrar jag varför du ville luta dämparen så mycket från första början? Personligen är jag ganska enkelspårig och föredrar själv vinkelrätt och raka linjer så länge det går,
Vad är det som hindrar att ändra infästningarna och räta upp den? Gissar att det inte finns plats utan att bilen blir högre?

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
knotan skrev:
Av nyfikenhet undrar jag varför du ville luta dämparen så mycket från första början? Personligen är jag ganska enkelspårig och föredrar själv vinkelrätt och raka linjer så länge det går,
Vad är det som hindrar att ändra infästningarna och räta upp den? Gissar att det inte finns plats utan att bilen blir högre?

Jag byggde ramen efter bokens ritningar då jag visste att dom blivit godkända tidigare. Dvs jag reflekterade inte så mycket över lutningen bak. Fram däremot visste jag att den var tvungen att rätas upp mer så det är gjort.

För att dämparen ska ha max 30 grader från vertikalen måste den övre fästpunkten flyttas ca 100 mm utåt och i RH så är dämparen jag har då fullt komprimerad. En dämpare med kortare kropp löser problemet.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Ja då förstår jag thumbs up

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hade en liten diskussion med Pro-Tech i England i eftermiddag och ett problem är att med en dämpare som är lagom kort för att bara flytta övre fästet utåt även får kortare slag vilket gör det svårt att få till 60 mm rörelse in/ut på hjulet.

Plan B är istället att flytta på det övre fästet uppåt/utåt för att kunna använda mina befintliga dämpare. I bilden så är det nya fästet flyttat 40 mm uppåt och 65 mm utåt för att hamna på samma radie från det nedre stötdämparfästet. Jag trimmade även fästkonsolen lite för att spara 10 mm.

Närmaste dagarna blir det att kolla hur jag kan passa ihop det nya fästets position med det yttrefästet för bågen.
Kommentera gärna om jag tänkt galet!
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Jag tyckte det såg ut på bilden som det borde gå, och att det borde räcka med mindre än 100mm för att nå 30 grader, och skissen du lägger upp ser ju riktig ut, fram med vinkelslipen bara så är det nog snart grejat .
thumbs up

Hur mycket påverkas fjäder/hårdhet?
Kanske inte var så noga uträknat innan att det är enklare att bara testa, ? Den blir ju en hel del "hårdare" nu??

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare

En ihopbockad låda, ett nytt övre fäste för dämparen och lite nya svetsmuttrar. 

Lådorna inmätta och fastnästa inför helsvetsning. 

Bäst att dubbelkolla vinkeln innan man svetsar färdigt.

Sen var det bara att vrida upp svetsen till 130 A och mata på med tillsats. 

Sen var jag nöjd för idag, ska fixa till nya fästplattor till bågarna med innan detta jobbet känns avslutat.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Edit, oj vart tog min text vägen?

Har fått lite hjälp av en bekant att börja skissa lite på karossen. I stort sett är vi hemma men lite mer småjusteringar ska göras men det får bli när alla bitar under skalet hittat sin slutliga form och plats.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare

I väntan på delar för att fortsätta ombyggnationen av framvagnen så fortsatte jag i helgen med att tillverka plåtarna som ska svetsas in för att täcka kardantunneln. Först en grov mall i kartong som fintrimmas med sax
innan jag för över mönstret till 1 mm plåt och klipper till den och justerar in den på plats.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - en lite annorlunda super seven
24 besök senaste veckan (30615 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >