Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 31, 32, 33   >>
306 besök senaste veckan (92253 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016




Ett tips är att få till en avskruvbar lucka (rödmarkerat) i karossen för att komma åt grejer.
Vet inte var du behöver komma åt grejer på motorn men föreslår på båda sidor i form av ett luftutsläpp...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Nillet skrev:

Ett tips är att få till en avskruvbar lucka (rödmarkerat) i karossen för att komma åt grejer.
Vet inte var du behöver komma åt grejer på motorn men föreslår på båda sidor i form av ett luftutsläpp...


Japp, det är redan tänkt på det. Tanken är att ha en löstagbar plåt med gälar i där på båda sidor.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Med massor av fin slät plåt hemma och fyra veckor semester så började det dryga arbetet med att förvandla
den dyra plåten till värdelösa skrotbitar som går till metallåtervinningen med hjälp av det engelska hjulet och andra verktyg jag ännu inte kan hantera så bra.



Nåja nån sorts form verkar dom ju få iallafall. Ignorera biten som ligger på golvet till höger, nån tänkte lite fel.



Med några timmars erfarenhet av engelska hjulet så började jag kaxigt köra lite plåtar till framänden med inte alltför dåligt resultat.



De som följer mig på instagram har nog märkt av ett kraftigt växande verktygskonto denna sommaren.
Krymp och sträck, en ny sats med rullar till sick och falsen samt ett R40 hjul till engelska hjulet och nu senast
en liten rörbock från Amazon. Skönt med egna grejer så man slipper vänta på att andra ska ha tid att hjälpa en med småjobb.



Med ännu mer tid spenderat i garaget så börjar jag inse att detta blir version 1 av karossen, nåt som har funktion men kanske inte 100% fit and finish överallt mest pga bristande kunskap hos köttklumpen.
Ska jag komma framåt så får det blir lite som det blir och sen får jag gå tillbaka när jag lärt mig mer.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Efter att ha expriementerat lite med den bakre panelen längst upp på sidan så var det dags att börja om.
Klippte till ett par kortare ämnen på jobbet tidigare i veckan och idag började jag morgonen med att valsa upp
ämnet till rätt grundform.



Mät, mät och mät lite till och märk upp ämnet. Resultatet blir inte bättre än dina mätningar och märklinjer.



Tillklippt och sedan falsad.



Inpassad och på plats. Påminner mig själv om att jag måste köpa fler Clecos.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Snyggt Mats och visst är det roligt att försöka lära sig forma plåt !

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Ellac skrev:
Snyggt Mats och visst är det roligt att försöka lära sig forma plåt !

/Calle


Lika delar roligt och frustrerande
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Imponerade! Det ser ut som du inte gjort annat än plåtjobb.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Grymt impad här med! thumbs up

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Tack för de snälla kommentarerna, det är alltid väldigt uppskattat när folk tar sig tiden att skriva en rad.
Jag gjorde ett försök att få klart den högra panelen igår eftermiddag men det sket sig på slutet. Den undre rullen började glida på axeln under falsningen och det blev märken i panelen som jag inte var nöjd med så den fick gå i skrotbingen. Jag hade slut på tillklippta plåtar i rätt storlek så idag på morgonen blev det en tur till jobbet och ett kort jobb i den stora gradsaxen för att klippa lite. Sen tog arbetet vid att försöka komma ihåg exakt vad jag gjorde igår och det gick bra. Passformen blev helt ok. Fick låna lite clecos från andra ställen för att få dit den nya biten.



Nu börjar det bli dags att göra en mall till den bakre plåten och klura lite på hur den ska göras och fästas mot ramen. Jag har ett koncept i huvudet som jag hoppas kunna prova under kommande veckan.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kanonsnyggt jobb och riktigt rolig läsning med många fina bilder thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



Janne J skrev:
Kanonsnyggt jobb och riktigt rolig läsning med många fina bilder thumbs up


+1

_________________
Calle Olsson
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



calle_o skrev:
Janne J skrev:
Kanonsnyggt jobb och riktigt rolig läsning med många fina bilder thumbs up


+1


+2

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Tack för kommentarerna, det gör det roligare att försöka dokumentera bättre.



Idag så började jag testa lite hur jag ska göra den bakre panelen. Den ska ha plats för lampor och en försänkning för reg plåt så min tanke är att göra den kurvade överdelen i en egen detalj som nitas ihop med en mer plan och bockad nedre plåt för att inte ha för många formningsmoment i samma plåt. Delningen skulle hamna strax under de tänkta lamporna



Jag har fortfarande lite problem med att panelen blir skev precis i hörnet. Rak och fin till höger i bild men där
radien börjar blir den lite derformerad.



På denna så började jag förkrympa hörnet innan jag började tippa upp flänsen och jag tycker det blev lite bättre men inte helt bra. Problemet är ju att när man börjat bocka upp radien så får man ju inte in den böjda delen i krympkäftarna igen.



+K betyder mera krympning efter vad min pappmall har visat och - K är lite mindre.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Jag var inte riktigt nöjd med passformen på fyrkantsröret jag gjort som ram till instrumentbrädan så det hamnade i skrothögen och jag började om från början. 20x3 mm plattjärn formades till efter en utfräst plywood mall.



Ditpunktat och mycket bättre passform än tidigare.




Tanken är sen att skära fram en aluminumpanel som skruvas fast mot ramen med M5 skruvar mot 7 st nitmuttrar som ska sitta i 3 mm bleck som svetsas fast i ramen.



Nu börjar vi komma fram där jag skulle vilja ha lite synpunkter från er andra.




Jag klurar på om jag ska ha en rak sidoprofil vid sittbrunnen som den övre bilden eller en vinklad som den nedre.



Jag ser för och nackdelar med båda.

Plus för rad sida: Enkelt att bygga, högre sida bör ge mindre stensprut och turbulens.

Minus för rak sida: Högre insteg, ser kanske lite "simpelt" ut

Den vinklade sidan har motsatt för och nackdelar. Kan ni komma på fler för och nackdelar?
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



givet hur det ser ut framåt, samt allmän "snabb" look så förespråkar jag obruten linje

galet snyggt bygga oavsett

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Snyggt jobbat Mats thumbs up

Min röst går till: rak linje

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Jag röstar för bruten linje. Tror att rak riskerar bli för rakt. Det är snyggt med kontraster.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Vad passar bäst för (krom)armbågen?

_________________
Markus Ålind
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Efter lite klipp och klistra samt lite torrbrytning med olika varianter fick det ändå bli den höga raka varianten.
Blev riktigt mysigt på förarplatsen med lite plåt utanför, iofs bara 1,2 mm alu så eventuell trygghet är ju rätt
falsk men denna bil byggs ju mer på känsla än på fart. Lite 25x2 rör kapades till och lite 3 mm infästningsplåtar punktades dit. Tanken är att bocka sidoplåten runt röret i överkant och sedan göra en avslutning nertill med radie 20 mm som viker in under bilen och sedan popnitas upp genom golv och ramrör. (Ja ja ja, det ska dit ett rör från instrumentpanelen snett neråt framåt för lite extra triangulering senare)



En liten vy bakifrån med, jag hoppas kunna få tillverkat instrumentpanelen samt första plåten framför instrumentpanelen ganska snart och när de är klara kan jag passa in sidoplåtarna vid sittplatserna.
Jag har satt ett ambitiöst mål att alla karossplåtar ska vara klara innan nyår, om det håller eller inte får vi se.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Mats Karlsson skrev:


Efter lite klipp och klistra samt lite torrbrytning med olika varianter fick det ändå bli den höga raka varianten.
Blev riktigt mysigt på förarplatsen med lite plåt utanför, iofs bara 1,2 mm alu så eventuell trygghet är ju rätt
falsk men denna bil byggs ju mer på känsla än på fart.


Jag har länge haft planer på att bygga om mina dörrar och plocka bort överdelen så att det blir en låg dörr




//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Mats Karlsson skrev:




Helrätt Mats! Det kommer ge mer av rodfeelingen som din första skiss thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 31, 32, 33   >>
306 besök senaste veckan (92253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande