Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 33, 34, 35   >>
21 besök idag (94045 totalt)
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Ser ju ut att gå hur bra som helst att få till karossplåtarna.
Kul att följa utvecklingen thumbs up

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Du kan inte göra den helt rak. Jag röstar också för raka alternativet, snarare än den kapade. Men du måste göra hela ovanlinjen, inkl motorhuven svagt konvex.

Det är liiiiite jobbigare, jag vet. Men du måste göra det.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5556



And ersJepp sson skrev:
Du kan inte göra den helt rak. Jag röstar också för raka alternativet, snarare än den kapade. Men du måste göra hela ovanlinjen, inkl motorhuven svagt konvex.

Det är liiiiite jobbigare, jag vet. Men du måste göra det.

thumbs up
Se det inte som en svårighet. Se det som en möjlighet att få det riktigt snyggt!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare
2fast4u skrev:
And ersJepp sson skrev:
Du kan inte göra den helt rak. Jag röstar också för raka alternativet, snarare än den kapade. Men du måste göra hela ovanlinjen, inkl motorhuven svagt konvex.

Det är liiiiite jobbigare, jag vet. Men du måste göra det.

thumbs up
Se det inte som en svårighet. Se det som en möjlighet att få det riktigt snyggt!


Det kommer bli en radie upp mot instrumentbrädan men den kommer inte ligga i denna sidoplåten.
Detta är ju version 1 av karossen. Jag måste få ihop nåt som funkar först. Ska jag stå och göra varje bit perfekt
nu innan jag vet hur nästa bit ska se ut så blir det en oändlig loop och det har jag inte lust med. Nu blir det grovt men funktionellt och sen finns det framtida vintrar att göra ändringar när bilen är körbar.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare


En helg med skitväder är perfekt för framsteg i garaget. Jag fick instrumentpanelen skuren i 2 mm alu (EN/AW 5754 om vi ska vara petiga) Jag har väntat på den ett tag men man får inte ha bråttom när det är gratis.



En plåtremsa med 20 mm omvik/dubbelvik blir instrumentpanelens överdel. Efter handbockning och lite övertalning med hammare så passar den ok. Därefter en 20 mm fals i framkant som nästa plåt kan ansluta mot.



Mitt engelska hjul har varit under modifiering ett tag, en ny gängad axel har tagits fram då låsringsspåren i den
gamla var lite för grunda vilket gjorde att överhjulet lossnade från axeln ibland vid lyft. Nu var det bara att köra igång, första panelen kändes det att kunskaperna från i somras var lite rostiga men det släppte snart.



Om jag ska försöka beskriva hur jag går till väga vid formningen av den högra plåten här så börjar jag från mitten på trämallen och lägger på plåten. Där den avviker från trämallarna så gör jag en tusch markering i fram och bakkant och drar en linje mellan dom. Beroende på kurvatur på panelen så väljer jag ett passande underhjul och valsar panelen 2-3 gånger längs linjen. Sedan provas panelen mot formarna igen och ev justering görs, ibland får man valsa nån gång till och ibland knäcka tillbaka panelen en aning om man kört för mycket. Sen går jag vidare och gör nya markeringar och linjer och arbetar mig utåt tills den är klar.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare


Jag började göra lite tröskelplåtar häromdagen. Det tog några försök innan jag blev nöjd. Jag börjar med en remsa med mått 90x1000 mm. Sen falsar jag flänsdelen. Efter det så spänner jag fast den på min pall lyft
och handbockar den första biten innan det blir lite hammare och dolly arbete.



Lite inpassning och test pågår.



Snart dags för den större sidoplåten....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare


Spännande att börja rulla in lite form i "dörrplåtarna"



Första plåten på plats och jag är riktigt nöjd med den. Det känns som rätt beslut att inte göra den för avancerad nu till att börja med.



Obligatorisk torrbrytning !



Mycket aluplåt blir det.....



Idag så gjorde jag klart den andra dörrpanelen, frammåt och uppåt !
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare


Jag har gjort klart nästa sektion av tröskelplåtar på båda sidor och insåg sen att jag gjort plåten som sitter ovanför instrumentpanelen lite för kort så en ny sådan har tillverkats som är 5 cm längre på varje sida. Den blev även lite rakare och snyggare i sickningen så det var värt jobbet.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare



Provade att göra en timelapse idag när jag skulle hjula lite plåt. Det gick bättre än förväntat så filmklippet blev inte så långt som jag trodde.....
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Nästa gång får du lugna ner det lite och ha lite kommentarer också, det är jättekul att få vara med i garaget thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare
Janne J skrev:
Nästa gång får du lugna ner det lite och ha lite kommentarer också, det är jättekul att få vara med i garaget thumbs up


Jo det gick lite fortare än jag trodde, använde telefonens inbyggda funktion och det går inte ändra några inställningar där tyvärr vad jag kan se. Ska se om jag kan hitta nån annan app som har fler inställningar.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare
Här kommer lite bilder från dagens arbete



Karossplåtarna är 1,2 mm aluminium. När jag ska nita ihop dessa plåtar så har jag en 1,5 mm alu list
bakom med hålbilden laserskuren. Mycket passade och provande fram och tillbaka innan allt sitter som det ska
Ett hål borrade jag lite snett så det ska svetsas igen och borras upp igen. Det syns längst till höger under sista clecosarna.






Ganska nöjd med passformen
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Blir bra detta Mats! Kul att följa bygget.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snyggt jobbat Mats!
Rena plåtkonstnären nu.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare


Av nån märklig anledning så står en pneumatisk nitpistol högt upp på tomtens lista nu.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5556



Man blir lite kraftlös i näven efter några hundra popnit

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare
2fast4u skrev:
Man blir lite kraftlös i näven efter några hundra popnit


Detta var nog bara 30 st och med båda händerna.....
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5556



Mats Karlsson skrev:
2fast4u skrev:
Man blir lite kraftlös i näven efter några hundra popnit


Detta var nog bara 30 st och med båda händerna.....

Skolflickenypor

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare
2fast4u skrev:
Mats Karlsson skrev:
2fast4u skrev:
Man blir lite kraftlös i näven efter några hundra popnit


Detta var nog bara 30 st och med båda händerna.....

Skolflickenypor


Helt korrekt....
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034


Trådstartare
elCrillo skrev:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/nitverktyg/nitpistol-072000/

Denna har vi på jobbet, helt okej faktiskt!


Tack för det, har sneglat på den eller liknande varianter.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 33, 34, 35   >>
21 besök idag (94045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande