Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 32, 33, 34   >>
766 besök senaste veckan (93580 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553



Är den duktig på att vara konsekvent i att spotta ut pinnen från förra niten så man kan hålla lite tempo i sitt nitande?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2266



2fast4u skrev:
Är den duktig på att vara konsekvent i att spotta ut pinnen från förra niten så man kan hålla lite tempo i sitt nitande?


Lite långsam - kaaaaapshhhhhhh, plopp - och kräver att man smörjer den rätt ofta för att spotta ordentligt. Men helt ok för en 5hundring.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Det blev nån timme i garaget idag med efter jobb och hundpromenad. Började passa in högersidans huvplåtar.



För nitningen har jag fått skuret sådana här remsor på jobbet.



Dom ligger sedan under skarven mellan plåtarna som förstärkning samt att jag får samma nitavstånd överallt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Började forma till nästa par plåtar till huven idag. Huven kommer bli totalt 6 st plåtar som är ihopnitade och som sedan kan lyftas av. Funderar fortfarande på hur huven ska hållas fast.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare












Har blivit 5-6 timmar i garaget i helgen och lite justeringar har gjorts på tidigare jobb och två nya paneler har hjulats fram och passats in mot varandra. Nu blir det nån dags klurande på hur huvplåtarna ska kapas och passas in mot sidoplåten som saknas på sista bilden. Jag behöver verkligen bestämma mig för hur huven ska hållas fast snart också.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4090



Det är riktigt kul att följa ditt projekt, fina bilder och hög kvalitet på jobbet, du får en guldstjärna från mig

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Det ser riktigt bra ut det där! 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Tack!
Jo lite till min egen förvåning så börjar det faktiskt likna en bil.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


pysslar vidare lite och råkade kladda lite med tuschpennan....men nu efterhand så tror jag det ska vara tre stycken och lite smalare?
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6206



Mats Karlsson skrev:


pysslar vidare lite och råkade kladda lite med tuschpennan....men nu efterhand så tror jag det ska vara tre stycken och lite smalare?


Snyggare om du gör en aerodynamisk utformad avgaskåpa som då även utgör ett värmeskydd. Tänk WW2 stridsflygplan. https://www.123rf.com/photo_23851416_messerschmitt-bf-109-from-top-rig . . . .

Det ska inte vara så lätt...

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Jo fast dessa är bara för evakuering av varmluft från motorutrymmet. Avgassystemet hamnar på passagerarsidan.
Visst vore det fränt med fem stycken korta avgaspipor utan dämpare på det viset men jag tror det blir väl häftigt för att passera reg besiktningen.



Detta är lite av inspirationen.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Mats Karlsson skrev:
Jo fast dessa är bara för evakuering av varmluft från motorutrymmet. Avgassystemet hamnar på passagerarsidan.
Visst vore det fränt med fem stycken korta avgaspipor utan dämpare på det viset men jag tror det blir väl häftigt för att passera reg besiktningen.



Detta är lite av inspirationen.


Do it! Kommer bli ursnyggt med hjälar!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181




_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Mr. Pink skrev:
Tips på ventilering.
https://www.youtube.com/watch?v=1f-VwmwKZIk


Japp jag följer den kanalen sen några år tillbaka. thumbs up
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2266



Jag hittade ett dokument på hur man bygger om sin garagedomkraft till gälstans...

https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13202-treebee-trehjulin . . . .

Pila ner! 😃

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
elCrillo skrev:
Jag hittade ett dokument på hur man bygger om sin garagedomkraft till gälstans...

https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13202-treebee-trehjulin . . . .

Pila ner! 😃


Tack men jag har inte tänkt att ha några pressade gälar på karossen så det behövs inte.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4090



Bara ett litet invik på kanten, inget galler = rejs



På min gamla Triumph hade jag bara ett rejält hål:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Tanken är att göra en lös plåt med 3 st urtag med invinklad "gäl" som på Ferrarin. Den lösa plåten ska den skruvas fast med 6 st M5 skruv i ett försänkt uttag i karosssidan så man får access till huvudbromscylinder mm innanför.
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Mats Karlsson skrev:
Tanken är att göra en lös plåt med 3 st urtag med invinklad "gäl" som på Ferrarin. Den lösa plåten ska den skruvas fast med 6 st M5 skruv i ett försänkt uttag i karosssidan så man får access till huvudbromscylinder mm innanför.




/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Denna typen av popnittång brukar funka bra när man skall dra många/tuffa nitar

https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/handverktyg/tanger/popnittang-sc-710-24-48-mm

Pajade ett antal vanliga popnittänger när jag satte grejer på masten på båten tills vi fick låna en liknande av riggverkstan. De popnitarna var nåt special för att inte skapa galvanisk korrosion så de var stenhårda men även att dra "vanliga" popnitar går snabbt och är inte jobbigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
MaZ skrev:
Denna typen av popnittång brukar funka bra när man skall dra många/tuffa nitar

https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/handverktyg/tanger/popnittang-sc-710-24-48-mm

Pajade ett antal vanliga popnittänger när jag satte grejer på masten på båten tills vi fick låna en liknande av riggverkstan. De popnitarna var nåt special för att inte skapa galvanisk korrosion så de var stenhårda men även att dra "vanliga" popnitar går snabbt och är inte jobbigt.


Tack, jag kan låna en pneumatisk på jobbet om det skulle krisa men då behöver den vara tillbaka nästa dag så man får planera lite. De senaste nitarna jag köpte har så pass kort draglangd att jag kan dra dom i ett enda steg med standard tången så då gick det ganska bra ändå.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 32, 33, 34   >>
766 besök senaste veckan (93580 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande