Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 32, 33, 34   >>
668 besök senaste veckan (93581 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Spenderade ett par timmar idag med att justera inpassning mellan huv, sidoplåt, tröskel och dörr/instrumentpanel topp. Mycket småfixande som tar mer tid än man tror. Det börjar dock kännas ok.



Där clecosarna sitter och håller huv och sidoplåt så kommer de ersättas med Dzusfästen.



Hoppas på en bra garagehelg, nu soffläge !!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Det har blivit ett antal vändor med grovklippning, inpassning, finklipp, inpassning, slipning och fil innan passformen satt men igår så blev högersidan "klar"



Några timmar till med lite fin justering och anpassning mot huven så kan vi börja fundera på noskonen sedan.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Idag blev det ett par timmar träslöjd på eftermiddagen. Sågade ytterligare två lager 15 mm plywood till
noskonsformen. När formen var ihopskruvad igen så bar jag ut hela konformen ur garaget och beväpnade
mig med vinkelslip med grovt slippapper (30-40 grit) Mycket slipdamm senare så började nån sorts form
visa sig. Nu ska jag bara lista ut hur fasen jag ska få till den formen i aluplåt.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



Imponerande plåtarbete thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
fordcapri skrev:
Imponerande plåtarbete thumbs up


Tack




Blev en liten stund till i garaget igår innan dotters julkonsert. Ett par timmar till med sticksåg, roterande fil och slipmaskin så ska vi nog kunna börja forma lite plåt !!

Frågar åt en vän: Är det ok att vara i garaget på julafton? fram till 10-11 tiden måste väl vara ok? Kanske?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Absolut! Juldagen är också en riktigt bra mekardag!

Snyggt jobb och som vanligt uppskattar jag att du delar med dig av processen thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Tack Janne, har lite planer för att visa lite mer när jag gör noskonen men det är svårt att komma ihåg att ta bilder när man är mitt uppe i arbetet....
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Går det att använda plyfan i nosen som hammerform?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Går det att använda plyfan i nosen som hammerform?


Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



[quote="Mats Karlsson"]
fordcapri skrev:

Tack

Frågar åt en vän: Är det ok att vara i garaget på julafton? fram till 10-11 tiden måste väl vara ok? Kanske?



Självklart går det utmärkt, sen ska man väll ut och "köpa tidning" kan ju ta nån timme få fatt i rätt tidning

_________________
Anders Baudino
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Fick ett par timmar till i garaget igårkväll och började finjustera hålet in mot kylaren. Det är igentligen bara de två första plya lagren som är viktiga, längre in kan jag skarva på med formade plåtar för att styra luften mot kylaren.

Nu är det bara radien som ska fixas till, undrar om man ska våga frihanda den eller fega ur och låna en handöverfräs...
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Frihand den.. sen skär du en bit plåt eller plast till rätt radie.och med den spacklar en jämn radie.. gjort stora pluggar till en buss bakande där använde vi radie spacklar för att få till samma hela vägen. Sen det sista med lite slippapper

_________________
Michael Thulesius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Michael Th skrev:
Frihand den.. sen skär du en bit plåt eller plast till rätt radie.och med den spacklar en jämn radie.. gjort stora pluggar till en buss bakande där använde vi radie spacklar för att få till samma hela vägen. Sen det sista med lite slippapper


Funkar det verkligen om han ska knacka plåten mot områden där han spacklat?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Glasfiber spackel. .. många små slag blir det väl... prova...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Röstar på handöverfräs, har ingen bättre motivering än att det involverar ytterligare ett verktyg.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Det blev frihandsvarianten, först ett varv med vinkelslip och 30 korn för att lägga en 45 graders fas runt hela insidan. Sen ett par varv med 120 papper i vinkelslipen för att bryta ner kanterna. Därefter 80 och 120 papper i excenterslipmaskin för att jämna ut det hela. Jag kommer inte spackla formen, jag tror inte det behövs för plåtformning..
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Tänker protestera här, det kan omöjligt vara frihand när det involverar vinkelslip och excenterslip. Ska bli kul att se hur det funkar att använda den formen! 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Det blev några timmar i garaget idag och jag klippte till ett par olika stora plåtämnen. Sen kom den intressanta utmaningen att centrera plåten mot formen. Fick tillverka lite trämallar osv men sen var det bara att borra lite hål och klämma ihop allt och hoppas att nissarna gjort klart arbetet när jag kommer ner i garaget nästa gång.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Tog en halvtimmes paus for att tillverka ett nytt verktyg, hade en bit 5 mm tjock rostfri plåt som jag kapade fram ett handtag på och rundade av hörnen litegranna.



På finsidan så blev det först lamellskiva och sen slipmasking med 80-120-240 och 400 papper innan den polerades upp med en schotchbrite rondell.

Dags att smacka lite plåt !!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Efter att ha varit social och familjefar i över 24 timmar så kliade det i fingrarna att komma ner i garaget i morse.
Ni får titta på bilderna från botten och uppåt.

Jag började knacka ett par varv runt om hela och när jag kommit ner halvvägs så inser jag att jag har gjort ämnet lite för stort för att det ska gå helt utan att använda krympen så jag plockade ur plåten och krympte en bit runt varje hörn. Sen tillbaka igen och smackade på den runtom tills den den var helt nere.

Efter det fick jag plocka av den övre plywood biten som jag klämmer med och såga upp hålet den, märka upp plåten efter det hålet och såga upp hålet i plåten. Lite slipning och polering av kanter och sen var det dags att börja knacka över insidan. Den gick enklare än ytterradien eftersom det bara blir sträckning i hörnen.

Den behöver till översyn med hammare och dolly samt lite slip och finish arbete men konceptmässigt funkar det !


Klicka för större bilder!
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Läser ofta men kommenterar sällan.
IMPONERANDE!

Tack för att du delar med dig!

_________________
SO Johansson
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 32, 33, 34   >>
668 besök senaste veckan (93581 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande