Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 31, 32, 33   >>
306 besök senaste veckan (92253 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Du har blivit en riktig plåtkonstnär Mats.
Blir riktigt fint.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Tack Jocke



Jag var inte nöjd med den tredelade bakre övre panelen jag gjort tidigare så nu var det dags att göra om den.
Tillverkade en plywood form denna gången och knackade kanten runt om hela. Lite mer jobb med att göra formen men resultatet blev mycket bättre.



Den svarta linjen är där mallen går på undersidan och det är viktigt att man har bra klämkraft på ovansidan så när linjen som möjligt men ändå så att man kommer åt med hammaren.



Sen är det bara att jobba sig fram och tillbaka utmed kanten tills flänsen är helt nervikt. Det mesta av tiden
går ut i hörnen där plåten behöver krympa, så fort man får en antydan till ett veck i plåten så får man hamra ner det.



Färdig panel ditklämd på ramen. Nu ska det göras urtag för reg skylt och bakljus så småningom.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Eftersom den förra bildserien var så uppskattad så försökte jag komma ihåg att fota varje steg idag och lyckades nästan hela vägen, failade lite på slutet som ni kommer märka.



Det jag ska göra är en insida till noskonen, jag börjar med en överstor plåt. I detta fallet är den väldigt mycket för stor på höjden men det beror på att den är tillklippt från en skrotplåt jag hade liggande med den längden.



Jag börjar med att märka ut mitten så att jag alltid håller plåten på samma ställe när jag börjar jobba med formen.



Sen i detta fallet så märker jag även ut början på radien som ska formas och ungefär mitten på radien (streckad linje) Senare när jag jobbat in lite form så kommer jag även märka ut fler linjer för att ha som referens på var det behövs mer formning.



Lite för inzoomat photo men här har jag börjat valsa till formen i hjulet.



Tio vändor fram och tillbaka mellan bilen och hjulet senare så är den övre formen ganska ok.



Då är det bara att köra vidare med den undre delen också.



Dags att grovkapa lite.



Efter det så mätte jag från framsidan av kylaren ut till framkant av noskonen på ett antal ställen och drog en linje genom punkterna för att sedan kapa plåten i den linjen så att djupmåttet blir rätt.



Nu kunde jag för första gången få plåten på plats och prova passformen, lite småändringar behövs men 90% korrekt.



Här har jag ritat av konturen från frontplåten på den nya delen, denna linjen ska falsen sedan följa.



Den grönmarkerade konturen är där det ska falsas, linjerna längst upp och längst ner är 20 mm offset från
falslinjen och slutgiltig ytterkontur på detaljen.



Här är överskottet bortkapat och kanterna runt om gradade och putsade.



Dags att falsa där plåten ska ligga omlott med frontplåten.



Hmm, kortsidorna går inte valsa med dessa hjulen men som tur är har jag ett bar andra hjul som funkar till detta men naturligtvis glömde jag fotografera det steget.



Så nu är alla falsarna på plats och plåten passar fortfarande !



Efter det är det bara att borra lite hål för clecos och fästa plåten på plats. Enkelt va ?!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Alltså detta är underbart att följa thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



Ren plåtmagi thumbs up thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vilket jobb

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Janne J skrev:
Vilket jobb


säger samma, vilken magi

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Tom H
Floda
Här sen Okt 2021
Inlägg: 32



Helt fantastiskt! thumbs up

_________________
Thomas Hillman

Colt CZT "Tanuki"
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Väldigt fint plåt jobb!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 455



Suveränt! Tack för att du delar med dig alla dessa detaljer thumbs up

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Tidigare har jag varit inne på att göra en grill i klassiskt rutmönster som på en gammal Ferrari men nu börjar jag tycka att den är ganska rå som den är. Men jag vill nog ändå ha ett finmaskigt nät för att skydda kylaren från stenskott. Min tanke är att sätta nätet 15-20 mm framför kylaren med ut utskuren ram som på nåt sätt skruvas fast.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



hur du än väljer att göra, jag tror vi litar på ditt omdöme vid det här laget , så snälla gör något för att bli av med den fula texten på kylaren!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
hur du än väljer att göra, jag tror vi litar på ditt omdöme vid det här laget , så snälla gör något för att bli av med den fula texten på kylaren!


Jag försökte med aceton men det tog inte allt. Ska se om jag kan glasblästra bort det innan slutmontering. thumbs up
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Magiskt vackert!

Hur tänker du aluplåt kring framvagnen? Ser ut som du har modellerat ett avslut med rundad kant, finns det risk för fladder på biten bakom A-armarna? Jag menar den gör ju redan 200 knyck stillastående

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Benjamin Ernryd skrev:
Magiskt vackert!

Hur tänker du aluplåt kring framvagnen? Ser ut som du har modellerat ett avslut med rundad kant, finns det risk för fladder på biten bakom A-armarna? Jag menar den gör ju redan 200 knyck stillastående




Bra tanke och jag har redan klurat lite på det. Antingen får jag göra en plåt som fyller gapen mellan nosen och nästa plåt men den behöver ju ha urtag för länkarmar och stötdämpare så det blir ju ganska stora hål i den.



alternativt så bockar jag en plåt som blir som en vägg in mot ramen vid början på den bakre plåten.

Eller båda två, både dessa är ganska enkla att lägga till i efterhand, nu i början så kommer enkel åtkomst till stötdämpare och casterjustering vara prioriterad.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Jag tror nog på det första, estetiskt och det klassiska. Å andra sidan bygger du ju inte en klassisk bil heller Så stora hål blir det väl egentligen inte eftersom du är rätt nära lagringen så rörelsen blir ju inte så stor. Det är väl styrstaget som blir största boven.
Oavsett är det underbart att följa

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



magiskt vackert!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Den har fått någon form av form som jag inte riktigt kan sätta namn på.
Lite hotrod, lite 60tals f1 känsla..

Missförstå mig inte, men "enkla former", som ser riktigt jävla bra ut! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Fixxe skrev:
Den har fått någon form av form som jag inte riktigt kan sätta namn på.
Lite hotrod, lite 60tals f1 känsla..

Missförstå mig inte, men "enkla former", som ser riktigt jävla bra ut! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Tillplattad 32 Ford rod med svängambitioner. thumbs up Det vore jäkligt ball att få den godkänd utan skärmar bara för utseendets skull även om jag förstått att skärmar är trevligt i många fall när man kör. Problemet är väl bara att hitta en förebild som är tillräckligt lik och från 1956 eller tidigare.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Mats Karlsson skrev:
Det vore jäkligt ball att få den godkänd utan skärmar bara för utseendets skull även om jag förstått att skärmar är trevligt i många fall när man kör.


Jag har kört min Seven ~130mil förra året, med gatdäck så skvätte det stenar även med skärmar och man fick nästan dammsuga ur bilen efter en åktur (eller om man "fikastannade" iaf plocka bort småsten från sätena). Med rdäck var det ännu värre.

Prova att få igenom den utan skärmar, planerar du att köra mycket så ha iaf skärmar (som går att plocka bort) som baktanke.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Mats Karlsson skrev:
Den svarta linjen är där mallen går på undersidan och det är viktigt att man har bra klämkraft på ovansidan så när linjen som möjligt men ändå så att man kommer åt med hammaren.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-01-13-05-37-36_foto_110122_19_30_43. . . . .

Sen är det bara att jobba sig fram och tillbaka utmed kanten tills flänsen är helt nervikt. Det mesta av tiden
går ut i hörnen där plåten behöver krympa, så fort man får en antydan till ett veck i plåten så får man hamra ner det.


Hur får du till rundningen i hörnet, är det med krymphammare? Svart magi?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 31, 32, 33   >>
306 besök senaste veckan (92253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande