Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 31, 32, 33   >>
295 besök senaste veckan (92253 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
steffe skrev:
Går motorn att sänka om du bygger om till torrsump?


Ja det skulle nog gå men redan nu har jag bara 3 grader knutvinkel på kardanen så då skulle man behöva sänka den såpass att motorn hamnar lägre än diffen och det är i dagsläget för mycket jobb.

Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
https://rejsa.nu/im/user/395/2022-03-12-19-32-31_foto_120322_12_20_52. . . . .


Jag väntar spänt på planen för detta, för jag antar att det finns en.
(det verkar dumt att göra en fin huv och sen upptäcka, "-oj då...". Hela bygget andas lite mer planering än så )


Haha, nejdå, detta hade jag allt koll på men det var lättare att göra huven färdig formmässigt och sen göra scoopet eller bulan efteråt när man har en grund form att jobba med än att försöka göra allt samtidigt.

Men jo att sätta borren och sen sågen i huven och börja göra ett hål är nog min personliga definition av skräckblandad förtjusning. Det får liksom inte bli fel.....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Ibland får man inse sina begränsningar och skaffa sig lite proffstillverkade detaljer.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Efter att den bakre huvförstärkningen blev klar i onsdags så var det idag dags för....



dagen H som i kapa ett stort jäkla hål i huven ! Du kan tro att jag mätte både två och åtta gånger innan borrmaskin och sticksåg kom fram



Vi börjar lite fint och tar bort så lite som möjligt...fast mer än så här behövs juh.



Lite mer bortsågat....



å så tar vi resten med !



whoohooo ! det passar! Här tog jag paus men det behövs trimmas lite mer men det behövdes lite hushållsbestyr först.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Grattis!
Blir det till att bygga shakerscoop nu då?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Snyggt! Men blir det inte lite bökigt med en kylare i knät när man kör? Eller är det ett extra värmepaket för kalla dagar?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Benjamin Ernryd skrev:
Snyggt! Men blir det inte lite bökigt med en kylare i knät när man kör? Eller är det ett extra värmepaket för kalla dagar?


Det är inte bra att bli kall om pungen.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Först kapade jag så lite så möjligt tills huven passade mot resten av karossen. Sen började jobbet med att märka ut så jag får lite frigång mot motorn och sen kapades allt innanför tejpen bort.



Efter det gjordes lite pappersmallar och en trämall och en första testbit till främre bit formades till. Denna kan jag senare ta upp hål i som kragas lite snyggt om jag vill få in mer luft. Tar jag upp hålen så kommer jag sätta finmaskigt rostfritt nät på insidan. Detta var försök nr 2.



Sen var det dags att börja kika på sidoprofilen. Oljelocket är faktiskt det som sticker upp mest så jag kan inte göra ett svep som går rakt bakåt utan det måste till lite form på det hållet med. Det ska finnas andra oljepåfyllningsnackar att pressa i ventilkåpan som är lägre men i dagsläget vill jag inte krångla med att dela på motorn. Har för mig att jag sett det här på rejsa nånstans men hittar det inte längre.



En pappersmall och sen lite hammare och engelskt hjul så hade jag en början till en bakre del också. Nu gäller det bara att sy ihop dom på ett snyggt sätt också men här tog helgen slut och jag kände mig ganska nöjd med framstegen.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Dags att banka lite mer plåt till förhoppningsvis rätt form. Lite mäta-gissa-klippa först för
att få ett ämne att starta med. I princip så mätt jag konturlängden på främre och bakre plåt och
adderade 20 mm per sida för att få ämnesstorleken.



Sen provades den nya sandsäcken för första gången, lätta slag med den grova änden för att sätta en snabb grundform i plåten och sträcka ut den lite.



Sen lite Engelskt hjul för att släta ut bulorna och få lite mera form. Det gick ganska snabbt att släta ut bulorna igen.



Eftersom oljepåfyllningen sticker upp mest så behöver jag göra en liten extra formad bula runt det locket.
Det gör jag genom att sträcka plåten i succesivt större fyrkanter. Börjar valsa innersta fyrkanten, sen när den börjar få lite form så fortsätter jag med nästa större fyrkant osv. Jag tog ingen bild på resultatet men kan lösa det om nån är intresserad.



Nu har vi en grundform som verkar stämma. Dags att vika ner sidorna. Detta gör jag med gummiband (lastbilsinnerslang) på valshjulet så att plåten bara formas i en dimension, mer som en rullbockning.



Här har jag fått ner sidorna och passformen är ganska bra. Höjddifferensen försvinner i nästa steg när det är dags att vika ut sidorna som blir nitförbandet mot resten av huven.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Nivåerna av tänk efter före gör ont i skallen på mig :

AA++ for effort OCH resultat thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Niklas Falk skrev:
Nivåerna av tänk efter före gör ont i skallen på mig :

AA++ for effort OCH resultat thumbs up


what he said!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Asså jag vet inte vad jag ska likna detta vid, i vilket fall följer jag detta för det är så spännande Scoopet var en typisk sak jag tänkte "hur ska han lösa detta??" och resultatet blir naturligtvis bättre än vad jag kunde föreställa mig thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Imponerande arbete, du är grym!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Jag sällar mig till hyllningskören! Verkligen imponerande!! Från en som inte ens lyckas vika 90 grader i skruvstädet...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Tack




Jag får väl bjuda på sista bilden från gårdagens garagepass. Nån timme eller två till så sitter det nog på plats med alla nitarna. Ska bli skönt att gå vidare för detta har varit en mental showstopper sen jag började med karossen i somras.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Scoopet är klart och nitat på plats. Jag blev inte nöjd med den bakre delen jag gjorde så tills vidare lämnar jag
det öppet i bakkant. Funktionen för scoopet är ju mer att göra plats för motorn så ett luftutsläpp i bakkant kan vara ett plus. Det får vara så tills jag ser hur det funkar vid körning. (och det är det ju ett tag kvar)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Luftutsläpp i bakkant riskerar att du får motorrumsinnehåll i ansiktet (tex stänk av kylarvätska eller olja). Om det är tätt så är det ingen garanti, men det minskar risken lite.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Luftutsläpp i bakkant riskerar att du får motorrumsinnehåll i ansiktet (tex stänk av kylarvätska eller olja). Om det är tätt så är det ingen garanti, men det minskar risken lite.


Jo jag vet men jag hanterar det om problemet uppstår. Det åker ju ändå rätt många sevens och roddar med gälar på huven utan att man hör att det är nåt problem.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Mats Karlsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Luftutsläpp i bakkant riskerar att du får motorrumsinnehåll i ansiktet (tex stänk av kylarvätska eller olja). Om det är tätt så är det ingen garanti, men det minskar risken lite.


Jo jag vet men jag hanterar det om problemet uppstår. Det åker ju ändå rätt många sevens och roddar med gälar på huven utan att man hör att det är nåt problem.
Allt är ju kompromisser och en del tycker det är mer normalt att åka i en svag dimma av vevhusventilation och fånga brusten vevstake mellan tänderna.
Frekvensen är ganska låg även vid tävlande, men det har förekommit brusten kylare med otäck mängd i ansiktet (eller hjälmvisir i det fallet).
Om du inte måste så finns det en vits med tät huv och brandvägg. Huven blir ju lite brandvägg på en Seven utan ruta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Så läckert! Jag gillar verkligen ditt plåthantverk! thumbs up thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Jag är väl inget fan av scoops men det där du, det ser riktigt läckert ut!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Niklas Falk skrev:
Mats Karlsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Luftutsläpp i bakkant riskerar att du får motorrumsinnehåll i ansiktet (tex stänk av kylarvätska eller olja). Om det är tätt så är det ingen garanti, men det minskar risken lite.


Jo jag vet men jag hanterar det om problemet uppstår. Det åker ju ändå rätt många sevens och roddar med gälar på huven utan att man hör att det är nåt problem.
Allt är ju kompromisser och en del tycker det är mer normalt att åka i en svag dimma av vevhusventilation och fånga brusten vevstake mellan tänderna.



Det citatet är bara för bra för att låta passera vidare


Mats:
Fantastiskt hantverk du gör, jag läser varje uppdatering och förundras!
För att anknyta till själva frågan så skulle jag inte rekommendera gälar på ovansidan av huven sålänge du inte har framruta. Har kört en kompis sjua som turligt nog hade ruta och märkt hur kladdigt det blir av glykol på rutan bara av ett otätt kylarlock, så vad som skulle hända om man bara skjuter en slang är trist.
Problemet är inte störst de dagar man är på bana med skyddsutrustning, utan den där varma dagen man åker runt i kortärmat med solbrillor bara.

Funderar själv på att öppna upp kylning i min huv då det blir väldigt varmt efter avslutade banpass sommartid under en slät glasfiberhuv, men trots framruta så känns det inte helt bekvämt.

Du kan inte få till några snygga utsläpp åt sidan med nån finurlig luftstyrning under skalet?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 31, 32, 33   >>
295 besök senaste veckan (92253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande